ایالات متحده با ساختن ابررایانه Summit به قدرت اول محاسباتی جهان تبدیل شد

0

روز جمعه، وزارت انرژی ایالات متحده از سریع‌ترین ابررایانه جهان رونمایی کرد.

ابررایانه «Summit» وقتی در بالاترین ظرفیت کاری خود باشد؛ قدرت انجام ۲۰۰ پتافلاپس محاسبه را دارد. یعنی ۲۰۰ کوادریلیون محاسبه کامپیوتری در یک ثانیه.

این توان محاسباتی باعث شده ابررایانه Summit به سریع‌ترین و قوی‌ترین دستگاه محاسباتی جهان تبدیل شود و در رتبه اول و بالاتر از ابررایانه چینی «Sunway TaihuLight» قرار بگیرد.

Summit حتا سرعتی هفت برابر ابررایانه تیتان دارد. تیتان سریع‌ترین ابررایانه قبلی امریکا است که در آزمایشگاه ملی اوج ریج شهر تنسی استفاده می‌شود. ابررایانه Summit می‌تواند در یک ساعت، مسئله‌ای را حل کند که یک کامپیوتر دسکتاپ باید در مدت زمانی ۳۰ ساله انجام دهد.

سان‌وی تایهولایت با قدرت ۹۳ پتافلاپس در سال ۲۰۱۷ سریع‌ترین ابررایانه جهان بود. کشور چین از سال ۲۰۱۳ به بعد قدرت اول ابررایانه‌ای جهان به شمار می‌رفت و ابررایانه‌های این کشور همیشه در صدر سریع‌ترین دستگاه‌های محاسباتی جهان قرار داشتند.

قوی‌ترین ابررایانه جهان از ۴۶۰۸ سرور سود می‌برد و در مساحتی دو برابر یک زمین تنیس ساخته شده است. بیش از ۹ هزار پردازنده ۲۲ هسته‌ای Power9 آی‌بی‌ام در این ابررایانه استفاده شده و بیشتر از ۲۷ هزار پردازنده گرافیکی Tesla V100 انویدیا در آن کار می‌کنند.

سیستم خنک‌کننده ابررایانه Summit شامل ۴ هزار گالن آب در یک دقیقه می‌شود. این سیستم محاسباتی مصرف انرژی برابر با ۸۱۰۰ خانه دارد.

پیشرفت علمی در گرو قدرت ابررایانه‌ها

اکنون، کشور ایالات متحده توانسته پس از سال‌ها دوباره قوی‌ترین ابررایانه جهان را بسازد و این جنگ قدرت را به سود خود تمام کند. البته، ساختن ابررایانه‌ای مانند Summit تنها با هدف زدن رکورد چینی‌ها نبوده است.

این ابررایانه می‌تواند برنامه‌های کاربردی بسیار قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق را اجرا کند و در صنایعی مانند فیزیک، آب‌وهوا و سلامتی مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان توانستند با کمک Summit اولین محاسبات علمی اگزا اسکیل (یک exaop) را انجام دهند. این محاسبه علمی شامل انجام یک میلیارد میلیارد محاسبه علمی در یک ثانیه است.

ابرارایانه Summit توانسته این محاسبه علمی را با سرعتی دو برابری انجام دهد. یعنی ۱.۸۸ اگزوپ را برای تحلیل میلیون‌ها ژنوم اجرا کرده است. این دستگاه محاسباتی فوق سریع می‌تواند حتا ۳.۳ اگزوپ را به طور دقیق انجام دهد.

پروژه‌های علمی بسیاری در دنیا نیازمند چنین قدرت پردازشی و محاسباتی هستند. برای مثال، تجزیه و تحلیل انفجار ستاره‌ها و ابرنواختر برای چگونگی شکل گرفتن موادی مانند طلا در جهان، شبیه‌سازی برخی از مواد مانند ابررساناها، یافتن روابط و عوامل میان سرطان و ژن‌ها، مطالعات زیست‌شناسی با دریافت اطلاعات گسترده از محیط‌های بهداشتی و حتا بررسی بیماری‌هایی مانند آلزایمر، اعتیاد و سکته‌های قلبی می‌توانند به دست ابررایانه Summit انجام شوند.

ساخت هواپیما و توسعه سلاح‌های هسته‌ای دیگر کاربردهای ابررایانه‌ها در دنیای کنونی هستند. به همین دلیل، میان ایالات متحده، چین، ژاپن و اروپا یک جنگ قدرت برای ساختن سریع‌ترین ابررایانه‌ها در گرفته است و هریک می‌خواهند بیشترین ابررایانه قدرتمند جهان را در دست داشته باشند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.