ترفندهایی برای محافظت از وای‌فای در برابر نفوذ غریبه‌ها

0

همه کاربران دوست دارند شبکه وای‌فای آن‌ها غیر قابل نفوذ باشد و افراد غریبه، دستگاه‌های ناشناس و همسایه‌ها به آن دست‌‌درازی نکنند.

اتفاقی که این روزها بیشتر شایع شده است و در حالی‌که در هر خانه یک شبکه وای‌فای فعال است؛ اما برخی از آن‌ها توسط دیگران هم استفاده می‌شوند.

نزدیکی ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها به یکدیگر باعث شده به راحتی بتوان به روتر بی‌سیم همسایه‌ها متصل شد و اگر وای‌فای آن‌ها رمزعبور نداشته باشد یا رمزعبور ساده‌ و قابل حدس‌زدنی دارد؛ بدون هیچ مانعی از اینترنت آن‌ برای دانلودهای شبانه استفاده کرد.

هک وای‌فای و ورود افراد غریبه به شبکه‌های خانگی یک مسئله بسیار جدی در این روزها است. گزارش‌ها و سرقت‌های اطلاعاتی متعددی که در روزنامه‌ها یا از زبان مسئولان بیان می‌شود؛ به خوبی رشد این پدیده را نشان می‌دهد.

خوش‌بختانه، بهبود امنیت وای‌فای و جلوگیری از نفوذ یا دسترسی به اینترنت در وای‌فای خانگی چندان سخت نیست و هر کاربری می‌تواند با انجام چند ترفند و نکته؛ شبکه وای‌فای خودش را محافظت کند.

در ادامه، چند ترفند برای مقابله با نفوذ بیگانگان به وای‌فای خانگی مرور می‌کنیم:

تغییر مداوم رمزعبور

یکی از ساده‌ترین ترفندهای برای محافظت از وای‌فای، تغییر مدام رمزعبور آن است.

هیچ‌گاه، اجازه ندهید رمزعبور پیش‌فرض روتر و وای‌فای باقی بمانند. هنگامی که روتر بی‌سیم یا مودم روتر جدیدی خریداری کردید؛ سریعا رمزعبور وای‌فای و روتر را عوض کنید.

این تغییر رمزعبور باید هر مدتی یک بار انجام شود و شما به طور مداوم در حال تغییر رمزعبور وای‌فای باشید تا افراد غریبه نتوانند رمزهای شما را حدس بزنند یا به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

رمزعبورهایی سخت و غیرقابل‌ حدس زدن انتخاب کنید و نگران فراموش شدن‌شان نباشید. همه دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها مکانیزمی برای ذخیره رمزعبور وای‌فای دارند و شما نیازی ندارید که دایم این رمزعبور سخت را وارد کنید.

برای تغییر رمزعبور وای‌فای باید وارد پنل مدیریتی تحت وب روتر بی‌سیم یا مودم روتر شده و از بخش وای‌فای یا تنظیمات پیشرفته، رمزعبور وای‌فای را تغییر دهید. همین‌طور، می‌توانید از دفترچه راهنمای روتر یا مستندات آن کمک بگیرید.

اگر روتر شما دو بانده است؛ دقت کنید باید برای هر دو فرکانس رادیویی رمزعبور را تغییر دهید.

بهتر است استفاده از قابلیت WPS را کنار بگذارید چون خود این مکانیزم امینتی، چندین باگ و آسیب‌پذیری دارد. می‌توانید قابلیت WPS را از پنل روتر غیرفعال کنید.

بررسی تنظیمات روتر

اگر سراغ پنل مدیریتی و صفحه تنظیمات روتر خودتان رفتید؛ بهتر است چند تنظیم و گزینه را هم بررسی کنید.

اولین تنظیم، رمزعبور پیش‌فرض روتر است که در بخش بالا هم اشاره شد. شرکت‌های سازنده روتر، از یک نام کاربری غالبا admin و رمزعبور یکسان (admin یا 1234 یا رمزهای مشابه) برای اطلاعات پیش‌فرض لاگین به صفحه تنظیمات استفاده می‌کنند.

بنابراین؛ حتما باید رمزعبور پیش‌فرض روتر را تغییر دهید. کافی است وارد بخش تنظیمات روتر یا Adminstrator شده و با زدن رمزعبور فعلی، یک رمزعبور جدید تعریف کنید.

تنظیم بعدی که باید بررسی شود؛ به‌روزرسانی فریم‌ویر دستگاه است. شرکت‌ها هر چند وقت یک بار فریم‌ویر جدیدی عرضه می‌کنند که مشکلات و آسیب‌پذیری‌های امنیتی فریم‌ویر قبلی را رفع می‌کند. پس، بهتر است همیشه شما به‌روزترین فریم‌ویر را روی سیستم‌تان نصب کرده باشید.

روترهای جدید گزینه بررسی به‌روزرسانی فریم‌ویر دارند یا اینکه به شما پیغام می‌دهند که باید بسته جدید را نصب کنید. برای به‌روزرسانی فریم‌ویر روترهای قدیمی بهتر است به دفترچه راهنماها و مستندات روتر خودتان مراجعه کنید چون آن‌قدر تنوع مدل روتر در بازار زیاد است که نمی‌توان یک آموزش کلی برای همه آن‌ها داد.

در گام بعدی، سراغ فهرست دستگاه‌هایی بروید که به وای‌فای شما متصل شدند. آیا دستگاه یا آدرس مک هست که شما نمی‌شناسید؟ اگر چنین دستگاه و آدرسی را تشخیص دادید؛ با گزینه‌هایی که روتر در اختیارتان قرار داد؛ دسترسی آن را بلوکه کنید و در فهرست سیاه قرار دهید.

معمولا شناسایی دستگاه غریبه بسیار ساده است. مثلا، شما می‌دانید که همیشه با دو گوشی تلفن همراه، یک لپ‌تاپ و یک پی‌سی به وای‌فای متصل شدید. حالا اگر در فهرست دستگاه‌های متصل به وای‌فای یک لپ‌تاپ دوم مشاهده کنید با برند و مدلی که شما اصلا ندارید؛ مشخص است با یک دستگاه غریبه روبرو هستید.

در نهایت، می‌توانید نام شبکه وای‌فای یا SSID خود را پنهان کنید تا هر فردی نتواند آن را یافته و برای دسترسی به اینترنت استفاده کند. مخفی کردن SSID یک تنظیم پیشرفته است و غالبا کاربران حرفه‌ای اقدام به چنین کاری می‌کنند.

اگر نام شبکه وای‌فای خود را پنهان کردید؛ باید به طور دستی به وای‌فای متصل شوید چون دیگر در فهرست شبکه‌های وای‌فای اسکن نمی‌شود.

دیگر ترفندهای امنیتی

یک روش یافتن افراد غریبه حاضر در شبکه وای‌فای شما، نصب اپلیکیشن‌های رایگانی مانند Fing برای اندروید و iOS، برنامه Acrylic Wi-Fi برای ویندوز و Who Is On My Wi-Fi برای مک‌او‌اس است.

این اپلیکیشن‌ها عموما رایگان و غیرتجاری هستند. برای کار با آن‌ها نیازی به دانش خاصی نیست و در سادگی تمام به شما گزارش می‌دهند که چند دستگاه و نفر به شبکه وای‌فای شما متصل هستند و اطلاعات کاملی از هریک آن‌ها مانند آدرس IP، آدرس Mac، نام برند و مدل دستگاه و … نمایش خواهند داد.

استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) یا به‌کارگیری مکانیزم‌ها و دستگاه‌هایی که وای‌فای شما و اطلاعات رد و بدل شده روی آن را رمزنگاری می‌کنند؛ اقدام مفید و موثر دیگری برای محافظت از حریم خصوصی و مقابله با نفوذ دیگران است.

البته، استفاده از VPN یا گجت‌های مرزکننده وای‌فای، دردسرهای خاص خودشان را هم دارند. ممکن است برخی سایت باز نشوند یا سرعت اینترنت شما کاهش پیدا کند.

در نهایت، اگر دستگاه شما به روتر نزدیک است؛ بهتر است از کابل به جای وای‌فای استفاده کنید. گاهی اوقات، استفاده از ارتباطات کابلی سریع‌تر، امن‌تر و ساده‌تر از وای‌فای است.

چرا همیشه باید وای‌فای روتر شما روشن باشد در حالی‌که شما هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌کنید؟ اگر حتی از وای‌فای هم استفاده می‌کنید؛ در ساعت‌هایی که هیچ دستگاهی به آن متصل نیست؛ بهتر است آن را خاموش کنید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5