استفاده از اپل واچ در کنسول‌گری عربستان توسط خاشقجی تقریبا غیرممکن بوده است

0

در اولین روزهای پس از افشای قتل روزنامه‌نگار عربستانی «جمال خاشقجی»، برخی رسانه‌ها ساعت هوشمند اپل او را سوژه و سرنخی برای کسب اطلاعات بیشتر مطرح کردند.

خاشقجی در هنگام ورود به کنسول‌گری عربستان در استانبول، اپل واچ‌اش را به دست بسته بوده و این احتمال وجود داشت که توانسته برخی اطلاعات را رکورد و برای اسمارت‌فون‌اش ارسال کرده باشد.

حتی در این میان، یک روزنامه ترکیه‌ای مدعی شد صداهای ضبط شده‌ای از داخل کنسول‌گری عربستان به دست آورده‌اند که متعلق به اپل واچ روزنامه‌نگار عربستانی است.

اما اکنون، رسانه‌ها با بررسی بیشتر اطلاعات و تطابق آن‌ها با نحوه کارکرد اپل واچ، به این نتیجه رسیده‌اند که تقریبا غیرممکن است جمال خاشقجی توانسته باشد در کنسول‌گیری از اپل واچ استفاده یا چیزی را رکورد و به بیرون ارسال کند.

اپل واچ سنسور اثر انگشت ندارد

روزنامه ترکیه‌ای «Sabah» مدعی شده خاشقجی توانسته اتفاقات داخل کنسول‌گیری را با یک اپلیکیشن اپل واچ رکورد و برای حساب کاربری آیفون و آی‌کلاود ارسال کند.

همچنین، روزنامه «صباح» مدعی است مقامات عربستانی تلاش کردند با استفاده از اثر انگشت خاشقجی، قفل ساعت اپل را باز کرده و این فایل رکورد صوتی را پاک و از بین ببرند که موق نشدند.

نکته جالب این گزارش، اشاره به سنسور اثر انگشت اپل واچ است. همه می‌دانیم که اپل واچ سنسور اثر انگشت ندارد. هیچ‌یک از مدل‌های اپل واچ چنین سنسوری ندارند و نمی‌تواند این ساعت‌ها را با اثر انگشت قفل‌گشایی کرد.

ساعت‌های اپل تا هنگامی که به دست بسته نشوند و رمزعبور آن‌ها وارد نشود؛ از حالت قفل خارج نمی‌شوند.

اتصال اپل واچ به اینترنت و آیفون

روزنامه ترکیه‌ای «صباح» مدعی است فایل صوتی درگیری در کنسول‌گیری از طریق اپل واچ برای حساب کاربری آیفون خاشقجی ارسال شده است و شرکت اپل با دسترسی به آن؛ به دست مقامات امنیتی و اطلاعاتی رسیده است.

اپل تا کنون درباره این ماجرا هیچ‌گونه اظهارنظری نکرده است. همه می‌دانند اسمارت‌فون جمال خاشقجی در بیرون از کنسول‌گری و در اختیار همسر او بوده است.

اپل واچ برای ارسال اطلاعات به آیفون باید از اتصال بلوتوث استفاده کند که چنین اتصالی غیرممکن بوده است چون فاصله ساعت اپل تا آیفون زیاد است.

آپلود فایل صوتی روی حساب کاربری آیفون یا آی‌کلاود هم بدون اتصال اپل واچ به اینترنت غیرممکن است. برای اتصال اپل واچ به اینترنت باز هم نیاز به آیفون و ارتباط بلوتوثی آن‌ها داریم.

یک احتمال دیگر هم اتصال اپل واچ به وای‌فای کنسول‌گیری است. می‌توانیم این‌طور تصور کنیم که خاشقجی در دفعات قبلی که به این کنسول‌گیری مراجعه کرده است؛ اپل واچ را به وای‌فای متصل کرده و در روز حادثه نیز ساعت اپل به طور خودکار به وای‌فای و اینترنت کنسول‌گیری متصل می‌شود.

اگر اپل واچ جمال خاشقچی به آخرین سیستم‌عامل اپل یعنی watchOS 5 به‌روزرسانی شده باشد؛ قابلیتی به نام Scribble دارد که اجازه می‌دهد رمزعبور وای‌فای به طور دستی وارد شود.

در این صورت هم باید تصور کنیم خاشقجی پیش از ورود به کنسول‌گیری، اپل واچ خود را رمزگشایی و گذرواژه وای‌فای را دستی وارد و حروف نمایش داده شده روی صفحه‌نمایش اپل واچ را وارد باکس رمزعبور کرده است.

تصاویر ویدیویی ضبط شده از بیرون کنسول‌گیری نشان می‌دهند خاشقجی هرگز چنین کاری نکرده و بعید هم هست وقت داشته این کار را انجام دهد.

بنابراین؛ خیلی بعید و غیرممکن به نظر می‌رسد اپل واچ خاشقجی توانسته باشد به اینترنت متصل شود تا فایل صوتی از درگیری را روی آی‌کلاود آپلود کند.

اپلیکیشن‌های رکورد صدا و آی‌کلاود

اپل به طور پیش‌فرض هیچ‌گونه اپلیکیشن رکورد صدایی روی اپل واچ نصب نکرده است اما چند اپلیکیشن ثالث هستند که می‌توانند صداها را ضبط و برای سرویس آی‌کلاود متصل به اپل واچ ارسال کنند.

طبق قوانین حفظ حریم خصوصی اپل، هنگامی که اپل واچ در حال ضیط صدا باشد؛ باید یک چراغ قرمز رنگ چشمک‌زن روی صفحه‌نمایش دیده شود.

به علاوه، دسترسی به فایل صوتی فقط از طریق آیفون و داشتن رمزعبور آیفون و رمزعبور آی‌کلاود میسر است.

آیا همسر خاشقجی این رمزها را داشته و در اختیار پلیس ترکیه قرار داده است. تا کنون، هیچ گزارشی دراین‌باره منتشر نشده و هیچ رسانه یا منبعی دسترسی به فایل صوتی توسط همسر یا پلیس ترکیه را منتشر نکردند.

داستانی خیالی برای رد گم کردن

گزارش روزنامه ترکیه‌ای صباح سراسر مملو از اشتباه و عدم آشنایی با نحوه عملکرد اپل واچ، آیفون و سرویس آی‌کلاود است.

هیچ مدل اپل واچ به سنسور اثر انگشت مجهز نیست. خاشقجی برای رکورد صدا باید ده‌ها مانع را از پیش‌رو برداشته و از پیش هم اقداماتی انجام داده باشد که بعید است.

به علاوه، همکاری اپل برای دسترسی به فایل‌های صوتی روی سرویس آی‌کلاود خاشقجی نیاز است که هنوز هیچ گزارش و اظهارنظری از سوی این شرکت نشده است.

به نظر می‌رسد اصلا فایل صوتی یا ویدیویی از صحنه درگیری و قتل خاشقجی از سوی اپل واچ رکورد و ارسال نشده یا این روزنامه داستانی خیالی برای رد گم کردن منتشر ساخته است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5