آیا دستگاه‌های هوشمند به شبکه نظارتی گسترده‌ای بر ضد خودمان تبدیل شده‌اند؟

0

ظهور عصر دیجیتال تغییرات زیادی در زندگی روزمره مردم به وجود آورده است.

یکی از حقیقت‌های زندگی ما این است که دستگاه‌های هوشمندمان را همه‌جا همراه خود می‌بریم. همیشه اسمارت‌فون، لپ‌تاپ، تبلت و چندین دستگاه دیگر همراه‌مان هستند و ازمان جدا نمی‌شوند.

اما به‌کارگیری ده‌ها فناوری پیشرفته و هوشمند در این دستگاه‌ها، باعث شده توانایی‌شان بسیار گسترده‌تر از گذشته شود و نگرانی‌هایی درباره حریم خصوصی و نظارت از راه دور به وجود بیاورد.

این دستگاه‌ها مزایا و کاربردهای مثبتی در زندگی‌مان دارند ولی آیا روزی فرا می‌رسد که همین دستگاه‌ها بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین شبکه نظارتی بر ضد خود ما را تشکیل دهند؟ آیا امکان دارد در آینده دولت‌ها، سازمان‌های نظارتی و جاسوسی و هر ارگان‌های دیگر از این ابزارها برای ردگیری ما استفاده کنند؟

هر اسمارت‌فون، تبلت، لپ‌تاپ و دستگاه دیگر مجهز به چندین فناوری و ویژگی پیشرفته نظارتی است. ویژگی‌هایی که عمدتا نمی‌توانند غیرفعال شوند و استفاده نشوند.

مثلا، اگر قابلیت GPS اسمارت‌فون‌تان را غیرفعال کنید؛ دیگر نمی‌توانید از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی استفاده کنید. اگر گوشی شما نداند دقیقا در کجا هستید؛ نمی‌تواند پیشنهاد آب و هوایی بدهد؛ تاکسی اینترنت خبر کند و لوکیشن شما را برای دوست‌تان بفرستد.

امروزه، می‌توانیم نمونه‌های در جهان مثال بزنیم که نشان می‌دهند نگرانی از آینده و تشکیل یک شبکه بزرگ نظارتی و ردگیری مبتنی بر همین دستگاه‌هایی که در دست و جیب داریم؛ بی‌جا و بی‌مورد نیست.

در بریتانیا، به ازای هر ۱۱ نفر، یک دوربین نظارتی کار می‌کند. پلیس و نیروهای امنیتیدر بسیاری از شهرها و محله‌ها از دوربین‌های نظارتی برای بهبود کیفیت خدمات یا برقراری ایمنی بیشتر استفاده می‌‌کنند. این یک نمونه از شبکه عظیم نظارتی در کشورهای مهد دموکراسی است.

استفاده گسترده و افراطی از فناوری تشخیص چهره در کشور چین یک نمونه بهتر و بارزتر است. امکان ندارد در چین قدم زده و از خیابانی به خیابان دیگری بروید و چهره شما در دوربین‌های نظارتی ثبت نشود و شناسایی نشده باشید.

افسران پلیس در برخی شهرهای چین به لباس‌ها و ابزارهایی مجهز شدند تا هر فردی را سریعا از طریق تشخیص چهره شناسایی و اطلاعات‌اش را ثبت یا مقایسه کنند.

شاید امروز احتمال استفاده از اسمارت‌فون، تبلت‌ها، بلندگوهای هوشمند و ده‌ها گجت هوشمند دیگر در خانه هوشمند برای نظارت و ردگیری افراد مطرح نباشد ولی سرانجام روزی این اتفاق خواهد افتاد یا حداقل قابلیت پیاده‌سازی آن وجود دارد.

آینده از امروز بدتر است

نکته نگران‌کننده‌تر ماجرا این است که فناوری هر روز پیشرفته‌تر می‌شود و به همان اندازه ترسناک‌تر خواهد شد.

آمازون دارد روی فناوری و ثبت اختراعی کار می‌کند که به بیماری کاربران از روی صدای آن‌ها و دستگاه‌هایی مانند بلندگوی هوشمند پی ببرد. یعنی شما در خانه و حین حرف زدن هم تحت نظارت و ردگیری خواهید بود.

حالا تصور کنید دستگاه‌های هوشمند بتوانند به دستگاه‌های هوشمند دیگر اعضای خانواده، دوستان و آشنایان ما هم متصل شوند و تبادل اطلاعات کنند. پس، به طور بالقوه توانایی تشکیل یک شبکه بزرگ نظارتی را دارند که شما هیچ‌گاه و هیچ‌کجا از دست‌شان در امان نیستید.

گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد دولت‌ها پس از پی بردن به مزایای دستیارهای صوتی دیجیتالی در کشف راز قتل‌ها یا ردگیری خلاف‌کاران؛ حمایت‌های مادی و معنوی آشکار و پنهانی از این دستگاه‌ها داشته و به رشدشان کمک می‌کنند.

اگر بلندگوهای هوشمند می‌توانند در همه‌جا گسترش پیدا کنند و دستیارهای صوتی دیجیتالی مورد استفاده مردم قرار گیرند؛ جمع‌آوری اطلاعات به طرز باورنکردنی ساده‌تر می‌شود.

شاید در گذشته، شبکه‌های نظارتی بزرگ و گسترده فقط در داستان‌های نویسندگان بودند اما امروز می‌توان در دنیای واقعی مشاهده‌شان کرد و باورشان داشت.

راه‌حل چیست؟ این دستگاه‌ها را کنار بگذاریم یا برای جنگ‌های حریم خصوصی آینده آماده شویم؟ بهتر است بی‌خیال این نگرانی بود و از هوشمندی اشیا لذت ببریم یا اینکه هر روز نکات بیشتری را برای فرار از چشم‌های خودی خائن به خاطر بسپاریم؟

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.