سقط مکرر

1

این مقاله  درباره سقط مکرر, علل و تشخیص آن توسط  سرکار خانم دکتر ملیحه قدسی روحانی،  دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه تهران ، متخصص زنان کرج و بیمارستان زنان کرج ، نوشته شده است و در ماهنماه علمی-خبری خانواده مریم نیز به چاپ رسیده است.

تعریف

سقط به معنی خاته یافتن حاملگی قبل از هفته دوازدهم(سه ماه اول) بارداری است. گاهی سقط بصورت پیاپی و در حاملگی های متوالی رخ می دهد که در صورتی که بیش از سه بار رخ دهد به آن سقط  مکرر گفته می شود. سقط برای بار اول بسیار شایع است و از آنجا که معمولاً تکرار نمی شود نیازی به بررسی ندارد. ولی پس از سقط های دوم و سوم دیگر بررسی زوجین و حتی محصولات حاملگی جت کشف علت سقط  ضروری است.

حتی بعد از چند بار سقط احتمال تولد زنده حتی بدون درمان بیشتر از احتمال سقط مجدد است اما با درمان علل زمینه ای این احتمال بیشتر می شود. سقط مکرر در یک نفر از هر سیصد زوج تا یک نفر در هر صد زوج دیده می شود.

علل

سقط مکرر علل متفاوتی دارد و در سی تا پنجاه درصد موارد هم حتی پس از بررسی علت آن ناشناخته باقی می ماند (سقط غیرقابل توجیه). از انواع عللی که مرتبط با سقط شناخته شده اند می توان به مشکلات کروموزومی جنین، ناهنجاری های ساختمانی رحم، مشکلات هورمونی، بیماری های خودایمنی، اختلالات همراه با افزایش انعقاد پذیری، عفونت ها و بعضی از عوامل کمتر شایع مثل مصرف بعضی داروها، یال موجهه با سموم موجود در محیط زندگی، سیگار و کافئین، اختلالات جفت، عوامل مربوط به پدر، بیماری های زمینه ای مادر(مثل بیماری های قلبی، خونی، کلیوی و….) اشاره کرد.

تشخیص

وقتی خانمی با سابقه دو یا سه بار سقط به پزشک مراجعه می کند، پزشک باید برایش آزمایشات خاصی را درخواست کند، از جمله بررسی های هورمونی، بخصوص هورمون تیروئید، معاینه و بررسی از نظر وجود عفونت ها، درخواست عکس رنگی از رحم خانم جهت بررسی شکل رحم، بررسی ژنتیکی زن و مرد از نظر وجود مشکلات کروموزومی، و برخی بررسی های دیگر.

اگر در عکس رنگی مشکلاتی گزارش شود معمولاً در مواردیکه این مشکلات مربوط به حفره داخلی رحم باشد پزشک روشی به نام هیستروسکوپی به کار می برد. به این معنی که در اتاق عمل و زیر بیهوشی با دوربین مخصوص داخل رحم را مشاهده و اشکالات آن را برطرف می کند.

این اشکالات می تواند پولیپ، دیواره (سپتوم) فیبروم و یا هرگونه نامنظمی در داخل اندومتر(دیواره داخلی رحم) باشد.

یکی دیگر از مشکلات رحم که منجر به ضخیم شدن دیواره عضلانی رحم و سقط می شود آدنومیوز است. در این حالت بعلت ضخیم شدن بیش از حد عضلات رحم خونرسانی به لایه داخلی رحم مختل شده و جنین سقط می شود.

بررسی هورمونی با هدف کشف یکسری از بیماری های هورمونی از جمله کم کاری تیروئید هم به دلیل ایجاد اختلال در تخمک گذاری می تواند باعث ناباروری شود و هم می تواند در صورت حاملگی سبب سقط جنین گردد. یکی دیگر از بیماری های تخمدان پلی کیستیک است که به تنبلی تخمدان معروف است. در این بیماری نیز بعلت تغییر محیط شیمیایی(متابولیک) بدن سقط جنین اتفاق می افتد و حتما باید قبل از حاملگی بعدی این مشکلات متابولیک اصلاح شوند.

یکی دیگر از مشکلاتی که می تواند منجر به سقط گردد کمبود هورمون پروژسترون وجود دارد حتما با شروع بارداری و پس از اطمینان از اینکه حاملگی داخل رحمی است از ترکیبات پروژسترونی جهت پیشگیری از سقط استفاده می شود.

یکی از علل مهم سقط مکرر افزایش انعقادپذیری خون مادر است. به این معنی که خون مادر به میزان بیشتر از حد نرمال استعداد لخته شدن دارد و این حالت در حاملگی باعث ایجاد لخته های ریز در جفت و رگهایی که به رحم خونرسانی می کنند، می شود. البته این تنها مکانیسم سقط در این بیماران نیست. البته در بعضی از انواع این اختلالات خطر سقط افزایش می یابد و در بعضی دیگر چنین خطری وجود ندارد. در صورتیکه چنین اختلالی در مادر تشخیص داده شود در زمان بارداری باید از داروهای ضد انعقاد خون استفاده نماید تا خطر سقط کاهش یابد.

بعضی انواع عفونت های مادر شامل توکسوپلاسموز و ویروس های سرخجه، سرخک، سیتومگال و تب خال می توانند منجر به سقط منفرد شوند، اما دخالت این عوامل در سقط مکرر مطرح نیست. اما عفونت هایی مانند تب مالت و مالاریا می توانند موجب سقط مکرر شوند.

یکسری عوامل دیگر هم در سقط مکرر مطرح شده اند که بسیار پیچیده و فوق تخصصی می باشند و در این مبحث قابل بحث نیست. ضمن اینکه بخشی ازعلل سقط ناشناخته بوده و هیچ علتی برای آن پیدا نمی شود.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. علی می گوید

    یه اتفاق جالب . الان داشتم تستهای مامایی امتحان دستیاری رو میزدم .خسته شدم گوشیمو برداشتم یکم فضا عوض کنم مثلا. ???

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5