سنسورهای پوشیدنی بی‌سیم مانع جدایی نوزادان نارس از مادر می‌شوند

0

گروهی از محققان دانشگاه نورث‌وسترن بیوسنسورهای بی‌سیم کوچکی مانند برچسب ساختند که نیاز به سیم‌کشی و تجهیزات اتصالی مورد نیاز برای مانیتور علایم حیاتی بدن را رفع می‌کنند.

نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند؛ اغلب چندین هفته در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نگه‌داری می‌شوند.

به این نوزادان انواع کابل‌ها، سنسورها، تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های مختلف متصل است تا نشانه‌های حیاتی، تنفس، فشار خون و غیره را زیرنظر بگیرند.

این موضوع غم‌انگیز و تا حدودی ظالمانه است چون نوزاد از مادر دور می‌شود. والدین نمی‌توانند در کنار نوزاد باشند و اولین تجربه‌های زندگی کودک‌شان را ببینند یا در آن سهیم و شریک باشند.

محققان دانشگاه نورث‌وسترن با طراحی بیوسنسورهای بی‌سیم می‌خواهند این جذایی را پایان دهند.

این بیوسنسورهای شبیه به برچسب روی گروهی از نوزادان زودرس بیمارستان کودکان Robert H. Lurie شهر شیکاگو آزمایش شده و نتایج آن در هفته‌نامه اخیر نشریه Science به چاپ رسیده است.

استیو زو (Steve Xu) متخصص پوست و مدیر مرکز Bio-integrated Electronics دانشگاه نورث‌وسترن می‌گوید:

«تماس پوست به پوست میان نوزاد نارس و مادر بسیار مهم است. این تماس پوستی کمک می‌کند تا قلب نوزاد بهبود یافته و تنفس آن پایدار شود و روز به روز پیشرفت کند. استرس را کاهش می‌دهد و نتایج آزمایشگاهی بهتری به دست می‌آید ولی تجهیزات بیمارستانی مانع از برقراری این تماس پوست به پوست می‌شوند.»

برای مدتی دانشجویان رشته مواد دانشگاه نورث‌وسترن روی سنسورهایی کار کردند که روی پوست قرار گرفته و علایم حیاتی بدن را مانیتور می‌کنند.

ارتباط بی‌سیم؛ شارژ بی‌سیم

سپس، آن‌ها تصمیم می‌گیرند این سنسورها را در یک محیط بالینی ارزیابی کنند. ابتدا، این سنسورها روی پوست کودکان و نوزادان نارس آزمایش می‌شوند تا در صورت نتیجه‌گیری، برای بزرگ‌سالان استفاده شوند.

سنسورهای معمولی چون چسبندگی بالایی داشته و پوست نوزادان حساس است؛ پس از جداسازی باعث کنده شدن پوست، زخم و آسیب‌دیدگی بدن می‌شوند.

اما بیوسنسورهای طراحی شده توسط داشنگاه نورث‌وسترن به راحتی از پوست نازک نوزاد جدا شده و هیچ درد و خطری برایشان ندارد.

این بیوسنسورها می‌توانند روی قفسه سینه برای اندازه‌گیری ضربان قلب یا سایر اعضای بدن برای اندازه‌گیری دما و فشار استفاده شوند.

اندازه‌گیری اکسیژن در خون کودک از دیگر مصارف این برچسب‌های بی‌سیم است.

این بیوسنسورها به طور بی‌سیم به دستگاه‌هایی مانند مانیتور یا تبلت متصل شده و اطلاعات جمع‌آوری شده از سطح بدن را نشان می‌دهد. برچسب‌های روی قفسه سینه همانند یک دستگاه ECG می‌توانند ضربان قلب و نمودار تغییرات آن را ترسیم کنند.

شارژ این سنسورها هم بی‌سیم و مانند گوشی‌های تلفن همراه است. کنترلر این سنسورها در دست مادر است تا در صورت نیاز خاموش کند.

در آینده، این سنسورهای بی‌سیم برای بزرگ‌سالان توسعه داده شده و ممکن است با هوش مصنوعی ترکیب شود تا خود سیستم تشخیص دهد چه چیزی اشتباه است یا علایم حیاتی کودک در وضعیت پایدار و استاندارد است یا خیر!

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.