آشنایی با گیتار از صفر

0

رپورتاژ

امروز سعی داریم تا در این مقاله به معرفی بهترین گیتار برای افراد مبتدی بپردازیم که در انتخاب ساز مناسب دچار مشکل هستند. در میان هنرجویان جدید که بیشتر دارای سن بسیار پایینی هستند انتخاب ساز مناسب کاری بسیار مشکل و زمان گیر است زیرا این افراد نمی توانند بخوبی تصمیم بگیرند که چه سازی برای شروع آموزش مناسب است. در ابتدا باید به این افراد پیشنهاد بدهیم که برای شروع ابتدا به یک فروشگاه بزرگ موسیقی بروند که دارای تعداد زیادی ساز باشد و بعد از تست کردن سازهای مختلف و نحوه اجرای آنها و همینطور تماشای موزیک ویدیو نوازندگان برتر در زمینه سازی که قصد یادگیری آن را دارند، انتخاب را برای خودشان ساده کنند. باید اشاره کنیم که معمولا سازهایی چون گیتار، ویلون، پیانو و سازهای کوبه ای در ایران از طرفداران بسیار زیادی برخوردارند که در زمان مناسب درباره هریک از آنها به صورت تک به تک صحبت خواهیم کرد. برای ادامه مقاله معرفی بهترین گیتار ها از مبتدی تا حرفه ای و همینطور برای آشنایی بیشتر با انواع سبک های موسیقی و خوانندگان قدیمی و جدید ایرانی از بخش دانلود آهنگ جدید و یا از سایت سمفونی دیدن فرمایید.

بهتر است قبل از هر چیز اطلاعاتی درباره گیتار و انواع سبک ها و ریشه آن کسب کنیم تا با بدست آوردن اطلاعات بیشتر بتوانیم کمی انتخاب را آسان تر کنیم. باید بگوییم که درباره ریشه گیتار و اینکه گیتار برای اولین بار توسط چه کشوری به اروپا آورده شد حرفها و گمانه زنی های مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که این ساز برای اولین بار توسط مصریها به اروپا برده شد و برخی دیگر به یونانی های باستان و همینطور ایرانی ها  اشاره دارند که البته در هر صورت تغییری در اصل موضوع ایجاد نمی کند و مهم این است که این ساز اکنون یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین سازهای روی زمین است.

باید بگوییم این ساز از گذشته های دور تا به امروز دارای اسم های فراوانی همچون گیتار، کیتارا یا قیتارا بوده است که نام کنونی آن نیز از همین نام ها گرفته شده. امروزه ما با سازهایی بسیار پیشرفته و سیم های متعدد رو به رو هستیم که همه آنها از یک جد تک سیمه به نام کمان موسیقی سرچشمه گرفته اند، سازی که فقط قادر به تولید یک صدا بود و با کشیدن و رها کردن آن صدایی خوشایند ایجاد می کرد که رفته رفته به تعداد این سیم ها برای تولید صداهای بیشتر اضافه شد و همینطور یک جعبه تقویت کننده صدا، چندی بعد یونانی ها باستان که از این ساز بسیار خوششان آمده بود با قرار دادن این سیم ها در کنار یکدیگر موفق به تولید دو ساز به نام های لیرا و دیگری به نام کیتارا شدند که برخی معتقدند کیتارا همین گیتار کنونی است.

معرفی اجزای گیتار

باید بگوییم که گونه‌های مختلفی از گیتار در جهان وجود دارد که  شامل اجزای متفاوتی هستند، برای مثل در شکل اجزاء یا جنس آن‌ها، اما نهایتاً اجزای موجود در همهٔ انواع گیتارها یکسان هستند که عبارتند از:

  1. سردسته ساز
  2. 2خرک
  3. گوشی برای کوک کردن ساز
  4. دسته
  5. 5بدنه
  6. صفحهٔ پشتی و جلویی
  7. دریچه خروج صدا
  8. صفحه انگشت گذاری
  9. سیم ها

خوب بهتر است از زیادگویی پرهیز کنیم و به اصل مطلب بپردازیم، همانطور که از عنوان این مقاله مشخص است سعی داریم تا در این مقاله انتخاب بهترین گیتار توسط هنرجو مبتدی را آموزش دهیم مانند اینکه چگونه باید یک ساز را نتخاب کنیم؟ یک ساز خوب چه نوع سازی است؟ و همینطور سوالی که ذهن همه هنرجویان تازه کار را به خود مشغول می کند و آن هم این است که آیا من توانایی یادگیری ساز مورد علاقه ام را دارم یا نه؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم بسیاری هنرجویان، درباره‌ی بهترین گیتار برای شروع به یادگیری سوال می پرسند. البته باید بگویم که این افراد حق دارند زیرا انتخاب  گیتار اول بسیار مهم است. زیرا اولین تجربه هنرجو با ساز گیتار خواهد بود و در علاقه‌ی او به ادامه‌ی یادگیری تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. اما بهترین گیتار چه گیتاری است؟ یک گیتار بسیار گران قیمت؟ یک گیتار زیبا از نظر ظاهر، رنگ و…؟ جواب این سوال خیلی ساده و بسیار پیش پا افتاده است، بنظر من و هر کسی که در زمینه آموزش موسیقی فعالیت دارد گیتاری خوب است که در ابتدا استاندارد باشد و هنرجو با آن احساس راحتی کند و کار نوازندگی را برای او ساده کند، به عبارتی هر ساز برای یک نوازنده ساخته شده است به این مفهوم که سازی که برای یک نوازنده بسیار راحت و اجرا با آن آسان است ممکن است برای نوازنده ای دیگر دشوار و غیر استاندارد بنظر برسد زیرا مخشخصات فیزیکی چون بدنه، طول دسته و… در نواختن بسیار تاثیرگذار است.

آیا من توانایی یادگیری موسیقی را دارم؟

در جواب این سوال باید اشاره کنم که تمامی هنرجویانی که علاقه به آموختن موسیقی را دارند قطعا توانایی، هوش و استعداد این را دارند که به هدف خود برسند اما چیزی را که در نظر نمی گیرند این است که آموزش یک ساز نیاز به زمان بسیار و تمرین های طاقت فرسای فراوان دارد و اینکه بخواهیم در سرعترین زمان ممکن به هدف و خواسته خود در موسیقی برسیم کاری بس خندار و مضحک است زیرا موسیقی کاری تماما حسی و ظریف است که به چندین سال سابقه و آموزش ها و تمرین های فراوان نیاز دارد. در اصل هنرجویان فکر می کنند که با پایان یافتن کتابی که از روی آن آموزش می بینند و یا اجرای نسبتا خوب یک قطعه موسیقی به یک استاد بسیار بزرگ تبدیل شده اند و اکنون می توانند تا در هر گروه و ارکستی شرکت کنند و همه از آنها استقبالی گرم به عمل آورند. اما باز هم باید تکرار کنم که موسیقی با تجربه و زحمت بسیار زیاد بدست می آید و ما چه بسیار نوازندگانی را داریم که هنوز با گذشت سال ها و تجربه های فراوان هنوز نام استاد را برخود نمی گذارند و هنوز معتقدند که برای پیشرفت در موسیقی و ساز مورد علاقه خود راه طولانی را در پیش دارند. پس اولین نکته ای که باید به آن خوب دقت کنیم صبر بسیار بالا و تمرین خوب و موثر در محیطی آرام و راحت است و همینطور استفاده از وسایلی چون زیرپایی و پایه نت.

معرفی انواع گیتار

ما بطور کلی گیتارها را می توانیم به دو دسته  الکتریک و آکوستیک تقسیم کنیم که هرکدام دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

گیتار آکوستیک به دو دسته گیتار کلاسیک و فلامنکو و گیتارهای با سیم فلزی تقسیم می شود که گیتارهای کلاسیک و فلامینکو از طرفداران بیشتری در ایران برخوردار هستند و استادهای بیشتری برای تدریس آنها وجود دارد. حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه این دو نوع گیتار را از یکدیگر تشخیص دهیم؟ برای تشخیص یک گیتار کلاسیک از یک گیتار آکوستیک اولین کاری که باید انجام بدهیم لمس سیم‌های ساز می باشد. سیم های ساز  آکوستیک از جنس فلزی می باشد و در مقابل گیتار کلاسیک از سیم‌های نایلون استفاده می‌کند که جنسی شبیه به پلاستیک دارند. دوم اینکه سیم های گیتارهای کلاسیک در انتها و بر روی خرک گره می خورند در صورتیکه در آکوستیک  سیم ها درون ساز فر می روند و با استفاده از میخ کوچکی محکم می شوند.

چه نوع گیتاری را برای تمرین در خانه انتخاب نماییم؟

باید اشاره کنیم که انتخاب یک گیتار مناسب برای تمرین باید دارای نکات زیادی از قبیل صدای مناسب و بسیار ملایم و زیبا است که معمولا هنرجویانی که تجربه اجرا با ساز را ندارند از این نکان نیز سر در نمی آورند و فقط به ظاهر ساز دقت می کنند اما بهتر است در این زمینه از استادها و یا افراد خبره در زمینه موسیقی کمک بگیرند تا بتوانند انتخاب درستی در خرید ساز داشته باشند. در سازهای الکتریک کار تا حدودی آسان تر شده است و به راحتی می توان از آنها در خانه استفاده کرد زیرا امروزه بسیاری از امپ‌های جدید دارای خروجی هدفون هستند که این باعث می شود در سکوت از آن‌ها استفاده کرد هرچند لذت اصلی نواختن گیتار در شنیدن صدای گیتار در محیط اتاق است و اکثر امپ‌های گیتار نیز بهترین صدای خود را در میزان ولوم بالاتر نشان می‌دهند.

اما همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم گیتار کلاسیک یکی از بهترین گزینه هایی است که هنرجو می تواند با آن آموزش خود را آغاز نماید. زیرا بیشتر اساتید معتقدند که گیتارهای کلاسیک دسته‌ی پهن‌تری نسبت به دیگر گیتارها دارند و به همین دلیل دقت انگشت‌گذاری را خیلی بالاتر می‌برند، اما فرآیند کلی گرفتن آکوردها را سخت‌تر می‌کنند.

گوش دادن به موسیقی

یکی از راه های پیشرفت در موسیقی گوش دادن به آهنگ های خوانندگان و نوازندگانی است که از سازهایی چون گیتار استفاده می کنند (البته برای کسانی که در حال آموزش گیتار هستند) همچون محسن یگانه که می توانیند تمام آثار این هنرمند را از بخش دانلود آلبوم دریافت کنید. در انتها باید اشاره کنیم که اما باید اشاره کنیم که یکی از اولین نکاتی که باید هنرجو در نظر داشته باشد صبر و شکیبایی بسیار بالا و تمرین فراوان است به شکلی که حداقل نیمی از زمان آزاد خود را به تکرار و مرور درس های گذشته خود بگذراند و دومین نکته این است که از صندلی مناسب و کاملا استاندارد استفاده کند تا در زمان های طولانی که در حال تمرین است راحت باشد و از همه مهمترین برای آموزش به معتبرترین آموزشگاه های موسیقی و از استادهای خبره برای مشورت و یادگیری استفاده کنند. ح

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5