هنگامی که قبل از خواب سراغ گوشی می‌روید؛ چه اتفاقی در ذهن شما می‌افتد؟

0

دکتر دن سیگل می‌گوید وقتی به صفحه‌نمایش اسمارت‌فون خیره می‌شوید؛ چشمان خودتان را در معرض جریانی از فوتون‌ها قرار داده‌اید. به زبان دیگر، این فوتون‌ها به مغز شما می‌گویند بیدار باشید.

دکتر سیگل یک پروفسور بالیتی در دانشکده روان‌پزشکی UCLA است. این پروفسور تمام تمرکز و وقت خود را روی کمک به مردم و تشخیص مشکلات جدی آن‌ها در اثر استفاده از اسمارت‌فون‌ها و صفحه‌نمایش‌ها در در هنگام خواب است.

این استاد دانشکده روان‌پزشکی اعتقاد دارد مشکل بی‌خوابی مردم به خاطر اسمارت‌فون‌ها خیلی حاد نیست و می‌توان با در پیش گرفتن محدودیت‌ها و ترفندهایی برای کنترل استفاده از صفحه‌نمایش‌ها، خواب و زندگی سالم‌تری داشت.

هنگامی که ساعت ۱۰ شب، ۱۱ شب، آخر شب و هر زمانی پیش از خواب سراغ گوشی می‌رویم؛ این پیام را به ذهن خود رساندیم که اکنون زمان خواب نیست.

در حقیقت یک وضعیت Catch-22 برای خودتان به وجود آوردید. شما سراغ اسمارت‌فون رفتید چون خوابتان نمی‌برد و شما خوابتان نمی‌رود چون شروع به استفاده از گوشی کردید.

چه اتفاقی در مغز ما می‌افتد؟

دکتر سیگل پس از سال‌ها کار و مطالعه روی ذهن افراد در آخر شب و فعل و انفعالاتی که میان ذهن و اسمارت‌فون پیش از خواب می‌افتد؛ واقعیت‌های جالبی را بیان کرده و مردم را متوجه آسیب‌های استفاده از صفحه‌نمایش‌ها در رختخواب می‌کند.

دکتر سیگل می‌گوید «ملاتونین» یک هورمون در بدن انسان برای تنظیم چرخه خواب و بیداری است. هنوز انسان‌ها به طور کامل تاثیرات هورمون «ملاتونین» را کشف نکردند ولی مشخص شده است وقتی ما این هورمون را دستکاری کرده و به نوعی تقلب می‌کنیم؛ بی‌خواب یا مشکلات خواب سراغ‌مان می‌آید.

ملاتونین توسط غدد «پینه آل» در بدن تولید می‌شوند. بنیاد ملی خواب تشریح می‌کند بدن انسان به طور طبیعی وقتی خورشید غروب کرده و تاریکی اتفاق می‌افتد؛ شروع به تولید هورمون ملاتونین می‌کند.

تولید ملاتونین مکانیزم خواب‌آلودگی را در بدن فعال کرده و افراد هرچه به آخر شب نزدیک‌تر می‌شوند؛ احساس خواب‌آلودگی بیشتری دارند تا اینکه سراغ اسمارت‌فون یا صفحه‌نمایش‌های دیگر می‌روند.

صفحه‌نمایش‌ها به بدن این پیام را می‌‌رسانند که هنوز وقت خواب نشده و تولید ملاتونین را کاهش می‌دهند. اینجا است که بی‌خوابی سراغ انسان می‌آید و هرچه بیشتر از اسمارت‌فون‌ها استفاده کند؛ سطح ملاتونین در بدن کمتر و کمتر می‌شود.

این وضعیت چه آسیبی به بدن می‌رساند؟ خواب موجب آرامش سیستم عصبی و نورون‌ها است. نورون‌هایی که در طول روز فعال بودند؛ با خواب به استراحت پرداخته یا غیرفعال می‌شوند.

وزن زیاد، سم‌های باقیمانده و کاهش قدرت ذهن

شاید تا اینجا همه ما می‌داتستیم چرا بی‌خواب می‌شویم دکتر سیگل جقیقت بزرگ‌تری را برملا می‌کند. فعالیت نورون‌ها در بدن انسان منجر به تولید «سلول‌های گلیال» می‌شود؛ نوعی ماده سمی که به مرور خستگی به همراه دارند.

وقتی گفته می‌شود مردم به ۷ الی ۸ ساعت خواب خوب و با کیفیت نیاز دارند؛ به این دلیل است است که تمام سم‌های سلول‌های گلیال از بین بروند. وقتی کمتر می‌خوابیم؛ هنوز مقداری سم گلیال در بدن و سلول‌ها برای روز بعد باقی مانده است.

البته دکتر سیگل توضیح می‌دهد برخی از مردم به طور ژنتیکی به خواب کمتری نیاز دارند ولی عمده مردم باید ۷ تا ۹ ساعت در طول روز بخوابند تا روز بعد را سرحال و با نشاط آغاز کنند.

این پروفسور روان‌پزشکی می‌گوید بی‌خوابی اصلا نشان شجاعت یا قدرت نیست. وقتی فردی می‌گوید «من سه شبانه‌روز است که نخوابیدم»؛ اصلا خوشحال‌کننده یا تحسین‌برانگیز نیست. این فرد فقط ذهن خود را مختل کرده و قدرت و مهارت‌های آن را از کار انداخته است.

افزون بر این، بی‌خوابی روی سطح ترشح انسولین هم تاثیرگذار است. وقتی بدن انسان بیشتر انسولین ترشح می‌کند؛ اشتهای افراد بیشتر شده و دایم دوست دارند بخورند که در نتیجه آن شاهد وزن بیشتر و سوخت و ساز کمتر یا نامناسب بدن هستیم.

حداقل فاصله زمانی کار با اسمارت‌فون و خواب

در نهایت، دکتر سیگل می‌گوید حداقل فاصله میان استفاده از گوشی و خواب باید یک ساعت باشد. این مدت زمان اجازه می‌دهد به طور طبیعی سطح مناسبی از هورمون ملاتونین به مغز رسیده و بدن را برای خواب و استراحت طولانی آماده کند.

حرف پروفسوری که سال‌ها روی مشکلات خواب کار کرده در یک کلام «خاموش کردن صفحه‌نمایش‌ها در آخر شب» است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.