نگرانی‌ها و امیدهای اینترنت ۳.۰: چرا زیرساخت اینترنت در حال نابودی است؟

0

در ابتدا، شبکه اینترنت توسط تیمی از محققان ارتش امریکا برای برقراری ارتباط میان چند پایگاه نظامی در هنگام وقوع حملات گسترده و جنگ‌های بزرگ راه‌اندازی شد.

۶۰ سال پس از آن، وب شامل بیش از ۵ میلیارد صفحه است و هر فرد بزرگ‌سال در ایالات متحده روزانه ۱۱ ساعت را صرف تماشای صفحه‌نمایش‌ها می‌کند. وب در دنیای مدرن امروزی مردم نقش بسیار اساسی و زیربنایی دارد ولی خودش از زیرساخت‌های چند دهه پیش استفاده می‌کند و توام با مشکلاتی است.

این وضعیت بهترین فرصت و امکان را برای کارآفرینان و استارتاپ‌ها فراهم می‌کند تا به سوی طراحی معماری اینترنت ۳.۰ بروند. در ادامه، برخی از امیدواری‌ها و نگرانی‌ها درباره زیرساخت فعلی اینترنت را بازگو خواهیم کرد و اشاره می‌کنیم چگونه شرکت‌های باهوش می‌توانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

دردسرهای مزارع بزرگ داده‌های انسانی

در دنیایی که می‌تواند ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت یک روز آنلاین بود و در وب پرسه زد؛ اینترنت دیگر یک بزرگراه ارتباطی صرف نیست؛ بلکه یک مزرعه و زمین بزرگی است که در آن اطلاعات انسانی وجود دارد. این اطلاعات عظیم درباره کاربران اینترنت یک تضاد و تناقض میان حریم خصوصی و منافع تجاری ایجاد می‌کند.

فیسبوک یک سرویس رایگان است و بسیاری از کاربران در آن عضو هستند و استفاده می‌کنند ولی هنگامی که رسوایی کمبریج رخ می‌دهد که اطلاعات بیش از ۵۰ میلیون کاربر جمع‌آوری و مورد استفاده قرار گرفته بدون اینکه از آن‌ها رضایت‌نامه‌ای گرفته شده باشد؛ شاهدیم که کاربران فیسبوک ناراحت و عصبانی می‌شوند.

استارتاپ‌ها و کارآفرینان باید روش‌های نوین و جدیدی خلق کنند که مردم در عین حالی‌که در اینترنت و وب هستند؛ حریم خصوصی‌شان محفوظ بماند. برخی اپلیکیشن‌های حریم خصوصی، برخی از وی‌پی‌ان‌ها و شبکه‌های مجازی مخفی در سال‌های اخیر توانستند این نیاز کاربران را تا حدودی تامین کنند.

مردم دوست دارند هویت‌شان در اینترنت ناشناس بماند. وقتی به وای‌فای عمومی وصل می‌شوند؛ قابل شناسایی و ردگیری یا شنود اطلاعاتی نباشند و مورد هدف هکرها قرار نگیرند. سازندگان مرورگرهای وبی مانند گوگل، موزیلا، اپرا، سافاری و غیره باید بیشتر تلاش کنند از جمع‌آوری اطلاعات کاربران توسط شرکت‌های بازاریابی و تبلیغاتی جلوگیری شود یا حداقل کاربران بتوانند نظارتی روی این فعالیت‌ها داشته باشند و خودشان انتخاب کنند کدام سایت و شرکت فعالیت‌های آنلاین او را ردگیری کند.

فرار از تمرکزگرایی

اینترنت از روز نخست برای مبارزه با انحصار و تمرگزگرایی توسعه داده شده است و اکنون در آستانه اینترنت ۳.۰ باید بیش از گذشته با این ویژگی مبارزه کند. بسیاری از فناوری‌های کنونی مانند بلاک‌چین در حال شکل دادن به یک اینترنت مدرن و جدید غیرمتمرکز هستند.

در سراسر اینترنت باید اعتماد به شخص ثالث از بین برود. یک شرکت استارتاپی مستفر در سان‌فرانسیسکو که روی بلاک‌چین کار می‌کند؛ ایده‌ای جاه‌طلبانه دارد. استارتاپ NOIA Network می‌خواهد یک ماموریت حیاتی برای آینده وب و اینترنت انجام دهد: بهینه‌سازی پروتکل‌های مسیریابی اینترنت که دیگر اکنون ناکارآمد شدند.

اینترنت از هزاران کابل و ارتباط فیزیکی شکل گرفته است. هریک از این کابل‌ها و اتصال‌ها در اندازه، ظرفیت، تراکم، مسافت و ساختار متفاوتی هستند و یک موجود کاملا ناهمسان را شکل دادند. استارتاپ NOIA Network می‌گوید نیاز به یک «اینترنت قابل برنامه‌ریزی» داریم که بتواند IPv6 را در سراسر آن گسترش دهد و براساس قطعات داده مسیریابی کند. همین‌طور، به برنامه‌نویسان امکان دهد براساس اطلاعات درون بسته‌ها، مسیریابی را انجام دهند.

سانسور اینترنت

تهدید دیگری که اینترنت را در معرض نابودی قرار می‌دهد؛ حذف و سانسور از سوی سازمان‌های بین‌المللی یا دولت‌های محلی است. اگر قرار باشد هر کشور براساس سیاست‌ها، دموکراسی، شرایط ایدئولوژیک و غیره خودش دست به محدودسازی، حذف و سانسور وب و اینترنت بزند؛ این شبکه بزرگ جهانی از مسیر درست خود خارج می‌شود.

در این صورت، مردم به منابع نادرست دسترسی پیدا می‌کنند و خطر انحراف فکری آن‌ها زیاد است. همین‌طور، سانسور اینترنت مردم را به سکوت وادار می‌کند. به جای اینکه دانش و دیدگاه‌های علمی و معتبر خود را به طور آزادانه در فضای مجازی مطرح و ازشان دفاع کنند؛ ترجیح می‌دهند سکوت کنند و درباره موضوع‌های مرتبط با زندگی مردم موضعی نداشته باشند.

به همین دلیل، برخی از شرکت‌های فناوری در حال توسعه و ساخت دامنه‌هایی غیر قابل فیلتر و سانسور شدن بر پایه بلاک‌چین هستند تا بیشتر به اینترنت آزاد نزدیک شویم. این دامنه‌ها رمزنگاری هستند و دارای رمزعبور و یک سری اطلاعات محرمانه برای دسترسی به آن‌ها خواهند بود.

از سوی دیگر، برخی استارتاپ‌ها دارند روی سیستم‌عامل‌ها و پلتفرم‌های حریم خصوصی غیر قابل کنترل کار می‌کنند. مردم بیشتر دوست دارند ناشناس باشند و همه فعالیت‌های آن‌ها مخفی بماند ولی دولت‌ها تمایل به شفاف‌سازی بیشتر دارند. یک دلیل مخالفت دولت‌ها با پروژه‌هایی مانند پلتفرم‌های حریم خصوصی غیر قابل کنترل یا دامنه‌های خصوصی غیر قابل فیلتر، مبارزه با پول‌شویی و مباحث توسعه تروریسم است.

هم‌اکنون، برخی از این سرویس‌ها و پلتفرم‌ها مشغول به کار هستند که اتفاقا کاربران را کاملا امن و مخفی نگه می‌دارند ولی هم از نظر کاربرپسندی و آموزش بسیار پیچیده هستند و هم منابع سخت‌افزاری زیادی طلب می‌کنند. به این ترتیب، عملا از دسترس کاربران عمومی اینترنت خارج شده و مخصوص یک سطح از کاربران حرفه‌ای وب می‌شوند.

آینده اینترنت

هرچقدر اینترنت ۳.۰ نیاز به حفظ حریم خصوصی کاربران، برنامه‌ریزی، انعطاف‌پذیری و هوشمندی بیشتر دارد؛ دولت‌ها و نهادهای نظارتی و قانونی به دنبال شفاف‌سازی و مبارزه با فعالیت‌های غیرقانونی یا دور زننده هستند. این، یک فرصت و رویارویی بزرگ برای طراحان اینترنت و فناوری‌های ارتباطی است تا این شبکه بزرگ را به مسیر درستی هدایت کنند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

عکس‌هایی از زیباترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه‌ها باید مظهر فرهنگ و هنر هر کشوری باشند. ساختمان ایمن و بزرگ، منظره تالار کتابخوانی، نوع چینش کتاب‌ها و تحویل آنها به کتابخوان‌ها، داشتن اینترنت آزاد و پرسرعت، حفاظت از نسخه‌های خطی و اسناد باارزش، آزاد بودن کتابخانه در حد امکان…

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.