رباتی که درد را احساس می‌کند و می‌تواند با انسان‌ها هم‌دردی داشته باشد

0

به نظر می‌رسد آینده‌ای که در آن روبات‌ها و اندرویدها (روبات‌هایی با چهره‌های انسانی) درد را احساس کنند؛ زودتر از آنچه تصور می‌شد؛ از راه رسیده است.

دانشمندان ژاپنی یک ربات اختراع کردند که می‌تواند درد بکشد. این ربات طوری برنامه‌ریزی شده است که وقتی یک شوک الکتریکی به پوست او وارد می‌شود؛ واکنش سریع نشان داده و خود را عقب می‌کشد.

تیم محققان دانشگاه اوزاکای ژاپن امیداور هستند کدنویسی سنسورهای درد در ماشین‌ها و ربات‌ها در نهایت به همدلی آن‌ها در رنج‌های انسانی منجر شود. ربات‌ها می‌توانند دلسوزترین موجودات برای انسان‌ها باشند و در هنگام رنج‌ها و دردها کنارشان قرار بگیرند.

پروفسور مینورو اسادا، استاد برجسته علم روباتیک در ژاپن و همین‌طور رئیس انجمن روباتیک این کشور درباره ماشین‌ها نظرات جالبی دارد. او می‌گوید بعید نیست روزی فرا برسد که روبات‌ها کاملا یک انسان باشند. به اعتقاد او، همه اشیای بی‌جان دارای روح هستند؛ بنابراین یک روبات فلزی با یک انسان تفاوتی ندارد و مرزهای بین آن‌ها بسیار کم است.

این پروفسور درباره روبات‌های اندرویدی که در فیلم علمی تخیلی مشهور «بلید رانر» سال ۱۹۸۲ دیدیم نیز اظهارنظر کرده و می‌گوید از نظر فنی برای ساخت چنین اندرویدهایی زیاد دور نیستیم اما بدیهی است که از نظر اخلاقی موضوع کاملا متفاوت می‌شود.

پروفسور اسادا و تیم تحقیقاتی او سعی کردند یک سیستم عصبی احساس درد را درون ربات قرار دهند تا بتواند تجربه درد را لمس و احساس کرده و در نتیجه درکی از آن برای درک درد دیگران داشته باشد.

آن‌ها می‌خواهند ببینند وقتی یک ربات درد را احساس می‌کند؛ در مرحله بعدی می‌تواند از نظر همدلی و اخلاقی با انسان همراه شود یا خیر!

نیازهای همزیستی انسان و ربات

به هر حال ما داریم به سویی می‌رویم که در آینده‌ای نزدیک باید همزیستی مسالمت‌آمیزی با ربات‌ها داشته باشیم. ربات‌هایی که احساس درد کنند؛ یک مولفه و نیاز اساسی در این جامعه است.

ژاپن یک جامعه بسیار پیر و سالخورده دارد. بسیاری از پیرمردان و پیرزنان به تنهایی در خانه و شهر خود زندگی می‌کنند. این نوع ربات‌ها می‌توانند انواع کمک‌های جسمی و عاطفی به آن‌ها داشته باشند.

ربات سر کودک Affetto در سال ۲۰۱۸ ساخته شده است. دانشمندان ژاپنی در سر این روبات یک سیستم درد عصبی کار گذاشتند که بیش از ۱۱۶ نقطه مختلف روی صورت او را پوشش می‌داد و امکان لبخند زدن یا اخم کردن را داشت.

حالا، این دانشمندان با توسعه سیستم عصبی احساس درد Affetto، موفق شدند تفاوت‌هایی میان یک لمس نرم صورت او با ضربات شدید و دردناک ایجاد کنند به‌طوری‌که Affetto به راحتی این تفاوت را متوجه شده و واکنش نشان می‌دهد.

دانشمندان دانشگاه اوزاکا اعتقاد دارند هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌اند که ادعا کنند یک ربات به طور کاملی همان دردی را احساس می‌کند که انسان‌ها دارند. شاید در ظاهر و حرکات چهره و چشم بشود فهمید یک ربات دارد درد می‌کشد ولی در درون ذهن و سیستم عصبی خود چه اتفاقی می‌افتد و چه تفاوت‌هایی با انسان دارد؛ موضوعی است که باید بیشتر بررسی شود.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.