تعدادی از بهترین فیلم‌هایی که مصائب جنگ جهانی اول را به تصویر می‌کشند – معرفی 15 فیلم خوب

3

بیشتر فیلم‌های جنگی که ما دیده‌ایم، روی جنگ جهانی دوم تمرکز دارند. در واقع در برهه‌ای در دهه 60، همزان با جنگ ایران و عراق، تلویزیون ایران به صورت مرتب فیلم‌های جنگ جهانی دوم را پخش می‌کرد تا به نوعی حس مقاومت را در مردم بالا ببرد. اتفاقا شمار زیادی از این فیلم‌ها، فیلم‌های ارزشمندی هم بودند.

اما جنگ جهانی اول از نظر تحمیل مصائب و کشتار دست‌جمعی، چیزی از جنگ جهانی دوم کم ندارد. فی‌الواقع به سبب اینکه برخی فناوری‌های جنگی هنوز زیاد پیشرفت نکرده بودند، نبردهایی با پیشرفت کند و زجرآور، مرگ در سنگرهای نمور و کثیف به خاطر بیماری‌های عفونی غوغا می‌کرد.

در اینجا تعدادی از فیلم‌های خوب با محبوریت جنگ جهانی اول را با هم مرور می‌کنیم:

فیلم نامزدی طولانی

فیلم یکشنبه طولانی نامزدی A Very Long Engagement فیلم عاشقانه، رمانتیک جنگی به کارگردانی ژان-پیر ژونه و با بازی اودره توتو، گاسپار اولیل، جودی فاستر و ماریون کوتیار محصول مشترک سینمای فرانسه و آمریکا در سال ۲۰۰۴ است.

داستان فیلم به جنگ جهانی اول مربوط می‌شود و در مورد پنج سرباز فرانسوی است که متهم هستند که برای گریز از جنگ خود را عمداً زخمی کرده‌اند. یکی از آنان، «مانش» (اولیل)، بی گناه‌است ولی هر پنج نفر محکوم به تیرباران می‌شوند. پس از پایان جنگ «ماتیلد» (ادری توتو) که نامزد «مانش» بوده ااطلاعاتی به دست می‌آورد که ممکن است نامزدش زنده باشد و سفری طولانی را در جستجوی «مانش» در پیش می‌گیرد.

فیلم توهم بزرگ

توهم بزرگ، به کارگردانی ژان رنوار و محصول سال ۱۹۳۷ است. در این فیلم به زبان‌های فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و روسی صحبت می‌شود. توهم بزرگ یکی از بهترین فیلم‌هایی است که دربارهٔ جنگ، نوع‌دوستی و مسئولیت‌پذیری هنگام بحران‌ها ساخته شده است.

در جنگ جهانی اول، دو افسر فرانسوی زندانی میشوند. یکی از آن ها قبل از جنگ اشراف زاده بوده و دیگری مکانیک. آن ها با زندانیان دیگری با پیشینه های مختلفی آشنا می شوند، از جمله پسر یک بانکدار یهودی و با هم چندین بار سعی به فرار می کنند ولی موفق نمی شوند. سپس آن ها را به جایی دیگر منتقل می کنند که به نظر میرسد فرار از آن غیر ممکن است.

فیلم 1917

۱۹۱۷، فیلمی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سم مندس است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. مندس، فیلم‌نامه این فیلم را با همراهی کریستی ویلسون و با الهام از خاطره‌ای که پدربزرگش برای او تعریف کرده بود. جرج مکای، دین-چارلز چپمن، بندیکت کامبربچ، کالین فرث، مارک استرانگ، ریچارد مدن، اندرو اسکات و جیمی پارک ستارگان فیلم هستند. بهار سال ۱۹۱۷ و در اوج جنگ جهانی اول در شمال فرانسه، دو سرباز جوان انگلیسی به نام‌های اسکافیلد و بلیک مأموریتی غیرممکن پیدا می‌کنند: رساندن پیغامی مهم به یک گردان ۱۶۰۰ نفری انگلیسی برای جلوگیری از ورود آن‌ها به کمین مرگبار دشمن. این درحالی است که زمان به سرعت برای آن‌ها در حال سپری شدن است.

قهرمانان معمولی

گروهبان یورک” Sergeant York محصول ۱۹۴۱ به کارگردانی هاوارد هاکس روایت سرگذشت مردی روستایی به نام یورک است که به برکت مهارتش در تیراندازی قهرمان جنگی می‌شود. نقش یورک را در این فیلم گری کوپر ایفا کرده که به خاطر همین فیلم جایزه اسکار را برنده شد.

قهرمانان یک باخت بزرگ

بال‌ها” Wings اولین فیلم صامت سینما بود که در سال ۱۹۲۷ جایزه اسکار را از آن خود کرد. این فیلم آمریکایی به کارگردانی ویلیام ولمن عملیات و پایان تراژیک دو خلبان را خلال جنگ نشان می‌دهد. گری کوپر، بازیگر نامدار سال‌های بعد، با همین فیلم فعالیت سینمایی خود را شروع کرد.

سربازان نومید و خسته

در غرب خبری نیست” یا در جبهه غرب خبری نیست All Quiet on the Western Front، محصول ۱۹۳۰ از آثار کلاسیک ضدجنگ است. لویس مایلستون این فیلم را بر پایه رمان معروفی از اریش ماریا رمارک کارگردانی کرد. فیلم بیهودگی و سرشت ضدانسانی جنگ را به شکلی مؤثر نشان می‌دهد.

افتخارهای پوشالی

فیلم “راه‌های افتخار” Paths of Glory که استنلی کوبریک در سال ۱۹۵۷ کارگردانی کرد، از مهم‌ترین آثار ضدجنگ تاریخ سینما به شمار می‌رود. در این فیلم کرک داگلاس در نقش یک افسر فرانسوی ظاهر می‌شود. فیلم تا مدت‌ها اثری مناقشه‌برانگیز بود، زیرا جنگ را نوعی از آدمکشی قلمداد می‌کند.

در جبهه‌های شرق

لارنس عربستان” Lawrence of Arabia بر پایه حوادث حاشیه‌ای جنگ جهانی اول استوار است: یک افسر بریتانیایی که قیام نیروهای شبه جزیره عربستان را علیه حاکمان عثمانی سازماندهی می‌کند. در این فیلم به کارگردانی دیوید لین، پیتر اوتول نقش لارنس، افسر و جاسوس ماجراجوی انگلیسی، را ایفا کرده است. با همین فیلم راه عمر شریف به عرصه سینمای بین‌المللی باز شد.


این نوشته را هم بخوانید:

5 کابوی برتر تاریخ سینما

نویسنده مهمان: مریم ز: شاید ژانر وسترن دوران طلایی خود را دهه‌ها پیش پشت سر گذاشته باشد، ولی سال‌ها پیش، زمانی که پدران ما جوان بودند، قهرمانان سینمای وسترن نمادی از رویای آمریکایی بودند و برای جوانان خیال‌پرداز همان محبوبیتی را داشتند که…

استرالیایی‌ها در جنگ اول

فیلم گالیپولی (۱۹۸۱) Gallipoli به کارگردانی پیتر وایر روایت رنج‌ها و مرارت‌های سربازان استرالیایی در جبهه جنگ ترکیه است. آنها بیش از دشمن از دست فرماندهان نادان ارتش خود عذاب می‌کشند. نقش اصلی فیلم را مل گیبسون ایفا کرده است.

نویسنده در جنگ

فیلم بریتانیایی “در عشق و جنگ” (۱۹۹۶) In Love and War به کارگردانی ریچارد آتنبورو روایت شرکت ارنست همینگوی جوان در جامه سربازی آمریکایی در جبهه ایتالیا است. سرباز مجروح در بیمارستان به عشق پرستار زیبا و مهربان خود گرفتار می‌شود. همینگوی ماجراهای این رویداد جوانی خود را در رمان “وداع با اسلحه” ترسیم کرده است.

شب فرخنده آشتی

نوئل فرخنده” Joyeux Noël محصول ۲۰۰۵ به کارگردانی کریستین کاریون جشن کریسمس پایان سال ۱۹۱۴ را در جبهه جنگ شمال فرانسه نشان می‌دهد. در شب جشن سربازان فرانسوی و اسکاتلندی و آلمانی برای یک شب اسلحه را کنار می‌گذارند، از سنگرها بیرون می‌آیند و با هم به جشن و شادی می‌پردازند. فردای آن شب آنها بار دیگر به اردوهای متخاصم تعلق دارند و به کشتار هم دست می‌زنند.

تهدید سرخ

بارون سرخ” The Red Baron فیلمی محصول آلمان است که در سال ۲۰۰۸ ساخته شد. این فیلم به کارگردانی نیکولای مولرشون سرگذشت پرماجرای مانفرد فون ریشتهوفن، خلبان افسانه‌ای آلمان را به روی پرده سینما آورد.

کتاب کودکان برای فیلم بزرگسالان

استیون اسپیلبرگ در سال ۲۰۱۱ فیلم “اسب جنگ” War Horse را کارگردانی کرد که روایتگر ماجرای دوستی مردی جوان به نام آلبرت است با اسبی به نام جوی. هنگامی که اسب برای لشکر سواره نظام خریداری می‌شود، آلبرت هم داوطلبانه در ارتش آامریکا ثبت نام می‌کند و به اروپا اعزام می‌شود. این فیلم در اصل بر پایه داستانی برای کودکان استوار است که در سال ۱۹۸۲ منتشر شد.

Testament of Youth

فیلم «عهد جوانی» 2014 داستان «ورا بریتین» را روایت می کند که در جریان جنگ جهانی اول تحصیل را رها کرد تا داوطلبانه به عنوان پرستار در لندن، مالت و فرانسه خدمت کند. او بعدا نویسنده و فعال طرفدار صلح شد.

بازیگر سوئدی «آلیسیا ویکاندر» در نقش «ورا» و «کیت هارینگتون» در نقش نامزد او «رولاند» ظاهر می شوند.

فیلم مستند They Shall Not Grow Old

آنها نباید پیر شوند، فیلمی مستند به کارگردانی پیتر جکسون است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. این فیلم با استفاده از فیلم‌های اصلی برداشته‌شده از جنگ جهانی اول محفوظ در آرشیو موزه سلطنتی جنگ که بیشتر آن‌ها تاکنون دیده‌نشده‌اند، به همراه صداهای ضبط‌شده توسط بی‌بی‌سی و مصاحبه‌های آی‌دبلیوام که از بریتانیایی‌های حاضر در نبرد گرفته‌شده، ساخته شده‌است. بیشتر این فیلم‌ها رنگی شده و با استفاده ابزارها و تکنیک‌های مدرن تبدیل شده‌اند و برای اثرگذاری بیشتر و هرچه بیشتر نزدیک‌شدن به تجربه واقعی سربازان از نبرد، از جلوه‌های صوتی و صداپیشه در آن استفاده شده‌است.

این فیلم اولین تجربه کارگردانی مستند پیتر جکسون است. این فیلم از سوی منتقدان به‌خاطر ترمیم فیلم‌های به‌جا مانده، فضای تأثیرگذار و تصویرش از جنگ، تحسین شده‌است.


این نوشته‌ها را هم دوست خواهید داشت:

فیلم‌های برتر تاریخ سینما – خلاصه داستان و بررسی – قسمت چهارم

امشب می‌رسیم به قسمت چهارم معرفی بهترین های تاریخ سینما.قسمت‌های قبلی این سری پست‌ها را می‌توانید از طریق لینک‌های زیر مطالعه بفرمایید: بهترین فیلم های تاریخ سینما - قسمت اول بهترین فیلم های تاریخ سینما - قسمت دوم بهترین فیلم های…

بهترین فیلم های 2021 – 50 عنوان برتر بعد از سپری شدن 8 ماه

بله! درست است. معمولا هر سال استودیوهای فیلمسازی و کارگردان‌ها جدی‌ترین و حساب‌شده‌ترین فیلم‌هایشان را می‌گذارند برای اکران در یکی دو ماه اخر. این طوری بخت بیشتری برای تاثیر روی آکادمی اسکار هم دارند. اما همیشه در دو سوم ابتدایی سال هم آثار…

بهترین فیلم‌ های ژان پل بلموندو ، هنرپیشه نامدار فرانسوی در زادروز او

سال پیش ژان پل بلموندو ، چهره برجسته سینمای فرانسه و بازیگر «موج نو» در تاریخ دوشنبه ششم سپتامبر در سن ۸۸ سالگی درگذشت.بلموندو که برای اولین بار به عنوان بخشی از جنبش سینمای موج نو فرانسه با فیلم هایی مانند «از نفس افتاده» ساخته ژان لوک…

بهترین فیلم‌ های 2018 و 2019 – فهرست 125 فیلم برتر و گلچین‌شده بر اساس نظر و آرای کاربران IMDB…

امروز در قالب 3 پست، بهترین فیلم‌ های 2018 و 2019 که تا حالا پخش شده‌اند، به صورت فهرستی و با توضیحات مختصر و مفید به شما معرفی خواهم کرد. شما ممکن است یک فیلم بین حرفه‌ای باشید و مرتب برای پیدا کردن فیلم‌های خوب سایت‌های دانلود را بپایید،…

بهترین فیلم های جنایی تاریخ ، 79 فیلم همراه خلاصه داستان و توضیح

ژانر فیلم‌های جنایی، مثل ژانر فیلم‌های عشقی همیشه محبوب است. انگار بخشی از ناخودآگاه ما بدش نمی‌آید که خودش را جای تبهکارها و آنهایی که مسیر مستقیم را دوست ندارند طی کنند، بگذارد. ما شاید در این گانگسترها و تبهکارها، کاریزما و اراده‌ای…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. فرزاد می گوید

    لطفا همچین لیستی در مورد فیلم های جنگ جهانی دوم هم تهیه بفرمایید.
    محدوده تاریخی جنگ دوم بسیار ملموس تر است

  2. شمس الدین می گوید

    سلام
    خواستم بگم پس «تاوان» چی؟
    که دیدم مطلب خوبتون دربارۀ ج ج اول بود نه دوم!
    https://www.imdb.com/title/tt0783233/

  3. الهه می گوید

    من یه فیلم دیدم خیلی وقته پیش درباره سفرزمان توجنگ جهانی دوم بود دختره ازژاپن بود پسره ازاینده بعد پسره هرزمان که صاعقه میزد توی مکانی ازدیوارردمیشد میرفت به گذشته کلا همینجوری اوایل عاشق دختره میشه بعد توبمبارون چندبارنجاتش میده اخرین دفعه متوجه میصه دختره میمیره باخانوادش میره کمک بیاره وقتی برمیگرده میبینه مردن دختره هم همینطور برمیگرده چندوقت بعد که میره سرخاک دختره دختره ازدواج کرده وزندس توی اینده میبینتش ایم این فیلم یادم نمیاد چیه خیلی دوسش دارم خوشحال میشم کمک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5