از کجا بفهمیم در حال دیدن یک رؤیا در خواب هستیم و بیدار نیستیم؟!

0

دنیل گرگوری: شما یک پروانه هستید، بال‌بال می‌زنید و اوهام و خیالات یک پروانه را دنبال می‌کنید.

ناگهان از خواب بیدار می‌شوید. ولی چگونه باید بفهمید که هنوز خواب نمی‌بینید؟ شاید جوابش بدیهی به نظر بیاید، اما در واقع توضیح قطعی اینکه از کجا می‌دانید بیدارید کار بسیار مشکلی است. چنان مشکل که فلاسفه را هم از دوران باستان هاج‌وواج کرده است. در بستر همین سناریوی پروانه، ژوانگ‌زی، فیلسوف چین باستان، یک احتمال رازآلود را پیش کشید: اگر ما می‌توانیم خواب ببینیم که یک موجود کاملا متفاوتیم، چه کسی می‌تواند بگوید که ما در اصل موجود دیگری نیستیم که خواب انسان بودن می‌بیند؟

اتفاقات عجیب‌وغریبی در خواب رخ می‌دهند: پرواز می‌کنید، یا یک بوفهٔ دسر سلف‌سرویس را از درون خلأ ظاهر می‌کنید، یا یک ساحره در راهروهای مدرسهٔ مقطع ابتدایی تعقیب‌تان می‌کند، که مدرسه ناگهان به پاریس شباهت پیدا می‌کند. ولی اتفاقات عجیبی که در خواب رخ می‌دهند، در زمان رخدادشان عجیب به نظر نمی‌آیند. پس از کجا می‌دانید هم‌اکنون در خوابی نیستید که بعد از بیدار شدن به نظرتان بسیار عجیب‌وغریب بیاید؟

خب، می‌شود موقع خواب دیدن متوجه شگفت‌انگیز بودن آن رویا شد. خواب‌آگاهان از خواب دیدن‌شان مطلع‌اند. بنا به تعریف، اگر یک رویای صادقه ببینید، از ماهیت آن آگاهید. اما این موضوع فقط ثابت می‌کند که در حال دیدن رویای صادقه نیستید_ ثابت نمی‌کند که الان بیدارید.

حتما می‌شود به‌شکلی مطمئن شد_ بعضی چیزها فقط در بیداری و یا هرگز در آن رخ نمی‌دهند، بعضی چیزها هم فقط در رویا و یا هرگز در آن اتفاق نمی‌افتند. بیدار شو. نه، این هم راهش نیست_ در خواب هم می‌شود از خواب بیدار شد. خودتان را نیشگون بگیرید. اگر درد بگیرد، یعنی واقعا بیدارید؟ مثلا چیزی بخوانید یا بنویسید. دور اتاق بدوید. سرعت‌تان طبیعی است یا به طرز مشکوکی کند است؟ به طرز مشکوکی سریع است؟ نمی‌دانید؟ سعی کنید آخرین باری را که دویدید به یاد بیاورید. در واقع، این قضیه ما را به آزمونی بهتر می‌رساند که رنه دکارت، فیلسوف فرانسوی قرن ۱۷، پیشنهادش داد. دکارت گوشزد کرد که رویاها در خاطر ما از هم گسسته هستند_ رویدادهای یک خواب در حلقهٔ رویدادهای بیداریِ ما قرار نمی‌گیرند.

این دیگر قابل اعتماد است، نه؟ امکان ندارد در حدفاصل کریسمس و شب سال نو در یک دریای صورتی‌رنگ بی‌نام با دلفین‌ها شنا کرده باشید چون اصلا از کانزاس خارج نشدید و برای اثباتش هم مدرک دارید.

خب، یکی از هم‌عصرانِ دکارت، فیلسوفی انگلیسی به نام توماس هابز، نظرش در این باره این بود: اگر دکارت موقع انجام آزمونش خواب بوده باشد چه؟

چطور است نظر یک متخصص را بپرسیم؟ یک عصب‌پژوه می‌تواند فعالیت بخش‌های مختلف مغزتان را اندازه‌گیری کند و به شما بگوید که خوابید یا بیدار. اما این امر دوباره ما را به این طرز فکر برمی‌گرداند که هر آزمایشی برای اثبات بیداری، می‌تواند در خواب اتفاق بیفتد. تا اینجا، کسی پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این مسأله پیدا نکرده است.

اما بیایید واقع‌بین باشیم: مقدارِ جزئیات موجود در تجربهٔ بیداری‌مان بسیار بیشتر از خواب است. ما سال‌های متمادی هر روز می‌خوابیم و دوباره بیدار می‌شویم، و هر روزمان پر از افراد، مکان‌ها، چیزها و تجارب بی‌شمار است. حتی خاطرات‌مان که فقط کسری از این تجارب را ثبت می‌کنند، حجم عظیم و غیرقابل‌درکی از جزئیات را شامل می‌شوند: می‌توانیم یک خط از کتاب محبوب‌مان را چندین دهه بعد به خاطر بیاوریم، همینطور بوی نای (نم و کهنگی) صفحاتش و طعم لیمونادی را که موقع مطالعه‌اش نوشیدیم به یاد بیاوریم، رویایی را که درباره‌اش دیدیم به یاد بیاوریم و همه‌شان را برای کسی تعریف کنیم. مسخره نیست که فکر کنیم یک رویا می‌تواند چنین غنایی را شبیه‌سازی کند؟

خب، همانطور که غزالی، فیلسوف ایرانی، اشاره کرده، به همین منوال که فکر می‌کنیم از رویا برخاسته‌ایم و الان بیداریم، ممکن هم هست که از وضعیت فعلی‌مان بیدار شویم و حالت هشیاری (بیداری) عظیم‌تری را تجربه کنیم. که این یعنی وقتی فکر می‌کنیم بیداریم، در واقع در یک حالت خواب‌گونه هستیم.

چیزی که فلاسفه واقعا دنبال فهمیدنش هستند این است که چه چیزی توجیه‌گر این باور ماست که بیدار هستیم. همهٔ ما می‌خواهیم به این‌چیزها باور داشته باشیم چون برایشان دلایلی داریم، نه چون درست به نظر می‌رسند. گاهی، بزرگ‌ترین چالش این است که نشان دهیم چرا باید به چیزی باور داشته باشیم که برای همه‌مان کاملا بدیهی به نظر می‌رسد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.