سال بلو و کتاب هدیه هومبولت

0

سال بلو Saul Bellow در دهم ژوئن ۱۹۱۵، در کبک کانادا متولد شد. پدر و مادرش، یهودی و از مهاجران روس بودند. در هشت سالگی به بیماری تنفسی مبتلا شد و به گفته برخی با خواندن کلبه عمو تام انگیزه نویسندگی در او شکل گرفت.

پس از چند سال زندگی در کبک، در سال ۱۹۲۴، رهسپار شیکاگو شدند، جایی که بیشترین ذهنیت او برای رمان هایش، شکل گرفت.

مدرک کارشناسی خود را در رشته جامعه شناسی و مردم شناسی در سال ۱۹۳۷ از دانشگاه نورث وسترن أخذ نمود و بعد برای ادامه به دانشگاه ویسکانسن رفت.

در جنگ جهانی دوم به نیروی دریایی پیوست و در مدت خدمتش اولین رمان خود – مرد معلق – را نوشت؛ رمان «مرد معلق» داستان «ژوزف» است که با همسرش «ایوا» زندگی می کند. او تصمیم می گیرد به ارتش آمریکا بپیوندد؛ ولی ارتش هفت – هشت ماهی او را علاف کرده و او یادداشت روزانه خودش را در این مورد می‌نویسد.  مجموع این نوشته‌ها همین رمان «مرد معلق» است.

در سال ۱۹۴۸، بلو با دریافت بورس تحصیلی گوگنهایم به پاریس رفت و در آن جا ماجراهای اوگی مارچ را نوشت. مدتی هم در نیویورک زندگی کرد بعد در سال ۱۹۶۲ به شیکاگو برگشت، چرا که آن جا را بیشتر از نیویورک، نشانگر آمریکا می‌دانست، همچنین می توانست با دوستان قدیمی خود در ارتباط باشد.

رمان هرتزوگ (۱۹۶۴)، عنوان پرفروش ترین کتاب آمریکا را از آن خود کرد. بلو، سال ها در دانشگاه های مختلف – چه به صورت هیأت علمی یا مدعو – تدریس نمود؛ از جمله دانشگاه‌های: پیل، مینه سوتا، نیویورک، پرینستون، پورتوریکو، شیکاگو، بستون و کالج بارد.

نوبل ادبیات سال ۱۹۷۶ به او اهدا شد. علاوه بر این، بسیاری از جوایز و نشان های دیگر را نیز دریافت نمود، از جمله: جایزه ی پولیتزر، نشان لژیون دونور، جایزه اُ هنری، جایزه ی ادبی سنت لوییس، مدال ملی هنر و تعدادی جوایز دیگر.

سرانجام پس از سالها تدریس و تألیف و فعالیت هنری، در پنجم آوریل ۲۰۰۵ در بروکلین ماساچوست درگذشت.

از جمله آثار سال بلو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرد معلق (۱۹۴۴)
  • قربانی (۱۹۴۸)
  • ماجراهای اوگی مارچ (۱۹۵۳)
  • زندگی در دم (۱۹۵۶)
  • هندرسن، پادشاه باران (۱۹۵۹)
  • هرتزوگ (۱۹۶۴)
  • خاطرات مازویی و داستانهای دیگر (۱۹۶۸)
  • سیارهی آقای ساملر (۱۹۷۰)
  • هدیه هومبولت (۱۹۷۵)
  • دسامبر رئیس دانشکده (۱۹۸۲)
  • بیشتر آدمها از دل شکستگی می میرند (۱۹۸۷)
  • سرقت (۱۹۸۹)
  • چیزی که از من به یادگار بماند (۱۹۹۱)
  • واقعی (۱۹۹۷)
  • راولشتاین (۲۰۰۰)

بلو، علاوه بر این رمان ها، رمان ها، داستانهای کوتاه دیگر و نمایش نامه نیز نوشته است. بلو را یکی از تأثیرگذاران ادبیات نوی آمریکا می دانند.


هدیه هومبولت

هدیه هومبولت

چارلی سیترین، مرد جوان باهوش و علاقه‌مند به ادبیات، برای دیدار با شاعر محبوبش فون هومبولت فلایشر به دهکده گرینویچ در شیکاگو می‌رود.

رفاقتی میان آن دو شکل می‌گیرد. بعدها چارلی سیترین نویسنده معروفی می‌شود. دو جایزه پولیتزر و یک جایزه افتخاری از دولت فرانسه می‌برد و اجرای نمایشنامه‌اش در برادوی پول فراوانی نصیبش می‌کند ولی هومبولت که پیش‌تر به عنوان استعداد جدیدی در ادبیات شناخته شده بود کم‌کم از دور خارج می‌شود. رفاقت جایش را به کینه می‌دهد.

سال‌ها بعد، هومبولت در تنهایی و فقر و دیوانگی می‌میرد اما سایه او همچنان بر زندگی چارلی سیترین میانسال سنگینی می‌کند. چارلی در گیر و دار مشکلات شخصی‌اش -که گاه به کمدی پهلو می‌زند- همچنان در جستجوی خرد و فرزانگی‌ای است که هومبولت در عین دیوانگی از آن برخوردار بود.

همسر سابق چارلی و معشوقه جدیدش مشکلات مالی فراوانی برای او ایجاد می‌کنند؛ و در این بین لات خرده‌پایی به نام رونالد کانتابیل که از چارلی پول طلب دارد اوضاع را آشفته‌تر می‌کند. همسر کانتبایل قصد دارد پایان‌نامه‌ای دربارهٔ هومبولت بنویسد و برای به دست آوردن اطلاعات چارلی را رها نمی‌کند.

درست در زمانی که چارلی کاملاً ورشکست شده و معشوقه جوانش هم او را رها کرده، فیلمی بر اساس فیلمنامه‌ای که سال‌ها قبل چارلی و هومبولت با هم نوشته بودند ساخته می‌شود و به داد چارلی می‌رسد. این فیلم که کمدی‌ای دربارهٔ آدم‌خواری است، استعاره‌ای است که بارها در رمان تکرار می‌شود.


کتاب هدیه هومبولت
نویسنده : سال بلو
مترجم : سهیل سُمّی
گروه انتشاراتی ققنوس
۶۰۰ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.