چگونه تفسیر اشتباه از آزمون ضریب هوشی IQ، حتی در آمریکا نزدیک بود منجر به اعمال سیاست اصلاح نژاد و عقیم کردن کم‌هوش‌ها شود!

1

در سال ۱۹۰۵، دو روانشناس به نام های آلفرد بینه و تئودور سیمون آزمونی برای دانش آموزانی در مدرسه‌ای در فرانسه طراحی کردند. آزمونی که تعیین‌کننده میزان نیاز برخی از دانش آموزان به توجه انفرادی بود، روشی که اساس شکل‌گیری چیزی به نام آزمون ضریب هوشی IQ شد.

در اوایل قرن ۲۰ ام بود که، محققان فرضیه‌ای مبنی بر اینکه توانایی‌های شناختی مانند توانایی استدلال کلامی، حافظه کاری و مهارت‌های فضایی-بصری نمودی از یک هوش کلی و زیربنایی و یا به عبارتی فاکتور جی است.

سیمون و بینه جهت اندازه‌گیری هر یک از توانایی‌ها تست‌های کوچک‌تری را طراحی کردند که با ترکیب کردن آنها نهایتاً نمره‌ای را ارائه می‌دادند. سؤالات با توجه به گروه سنی افراد تنظیم شده بود و نمره کودک نشان‌دهنده عملکرد نسبی او نسبت به هم‌سن‌هایش است. با تقسیم نمره به دست آمده بر سن و ضرب آن در عدد ۱۰۰ نتیجه به صورت بهره هوشی یا آی‌کیو به دست خواهد آمد.

ضریب هوشی از نظر آماری از یک توزیع نرمال پیروی می‌کند. یعنی انتظار داریم که بیشتر افراد یا به عبارت دیگر 68 درصد افراد ضریب هوشی نزدیک به 100 ، یعنی بین 85 تا 115 ضریب هوشی‌شان باشد.

سیمون و بینه فکر می‌کردند، مهارت‌هایی که توسط آزمون ارزیابی می‌شود نشان‌دهنده هوش کلی فرد است. اما از آن زمان تا به امروز، هیچ تعریف مورد توافقی به نام هوش عمومی به دست نیامده است. و پرونده این آزمون را برای استفاده‌کنندگان از آزمون هوش باعقیده به فرضیات موجود درباره هوش باز گذاشته است.

آنچه به‌عنوان راهی برای شناسایی افراد نیازمند به همراهی آکادمیک شروع شد، ناخواسته کاربردهای دیگر و حتی کاربردهای منفی پیدا کرد.

یکی از اولین پیاده‌سازی‌های بزرگ، مقیاس آزمون در جریان جنگ جهانی اول در ایالات‌متحده اتفاق افتاد، در آن زمان از آزمون ضریب هوشی برای غربالگری داوطلبان نظامی و تعیین واجدین شرایط برای آموزش افسری استفاده شد.

در آن زمان، افراد زیادی به اصلاح نژاد اعتقاد داشتند، ایده‌ای که دربارهٔ صفات ژنتیکی مطلوب و نامطلوب و کنترل بایدها و نبایدها در تولیدمثل به صورت انتخابی در بین انسان‌ها بود.

مشکلات زیادی درباره چنین طرز فکری وجود داشت، مردم چنین تصور می‌کردند که هوش نه‌تنها ثابت و موروثی است، بلکه به نژاد فرد نیز وابسته است.

آنها در نظر نیم‌گرفتند که علت پایین‌تر بودن ضریب هوشی غیرآمریکایی‌های مهاجر، محرومیت آنها از آموزش رسمی و یا ناآشنایی با زبان انگلیسی است.

متاسفانه این تفکر اشتباه به سیاست هم راه پیدا کرد. در سال ۱۹۲۴، ایالت ویرجینیا سیاستی مبنی بر اجازه عقیم‌سازی اجباری افرادی با نمرات ضریب هوشی پایین را صادر کرد، تصمیمی که توسط دیوان عالی ایالات‌متحده نیز تائید شد. (+)

در آلمان نازی، دولت قتل کودکانی را مجاز دانست که ضریب هوشی پایینی داشتند. به عبارتی این یک اشتباه تاریخی است که تصور کنیم، اصلاح نژاد تفکری صرفا نازی است!

به دنبال هلوکاست و جنبش حقوق مدنی، موارد تبعیض‌آمیز استفاده از آزمون ضریب هوشی در هر دو زمینه اخلاقی و علمی به چالش کشیده شد. دانشمندان شروع به جمع آوری شواهدی دال بر اثرات محیط بر آی کیو کردند. آزمون‌های ضریب هوشی در طول قرن بیستم مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت

جالب بود که نسل‌های جدید نتایج بالاتری در آزمون‌های قدیمی نسبت به نسل‌های گذشته به دست آوردند. این پدیده، به اثر فلین Flynn Effect معروف است، یعنی عوامل محیطی مانند بهبود در آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و ارتقای کیفیت تغذیه، می‌توانند ضریب هوشی را افزایش دهند.

امروزه، آزمون‌های آی‌کیو با در نظر گرفتن اجزای آن و سؤالات متنوع، مشابه با آزمون اولیه طراحی می‌شود. بنابراین، ما تکنیک‌های بهتری برای تشخیص پتانسیل افراد در دسترس داریم.

روانشناسان همچنین از آزمون آی‌کیو برای تشخیص ناتوانی‌های تفکر، استفاده می‌کنند و از نتایج آن جهت تشخیص نیاز به پشتیبانی اموزشی مناسب، آموزش شغلی استفاده شود.

این به معنی این نیست که آزمون به‌خودی‌خود هیچ ارزشی ندارد درواقع، این آزمون روش خوبی برای آنالیز مهارت‌های استدلالی و حل مسئله است و می‌تواند مفید واقع شود. اما به معنی معیاری برای اندازه‌گیری پتانسیل‌های افراد نیست.

منبع: + با تلخیص و ویرایش


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. امیرحسین می گوید

    حوصله ندارم بخونم.?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5