اطلاعات کامل در مورد قرص تریامترن اچ Triamterene-H

0

تریامترن یک دیورتیک نگهدارنده پتاسیم است که از افزایش زیاد سدیم در بدن جلوگیری می کند و میزان پتاسیم بدن را حفظ می کند تا میزان آن در بدن کاهش نیابد.

اشکال دارو

تریامترن اچ 50+25 م گ قرص

مکانیسم اثر تریامترن اچ

دیورتیک ها موجب حذف نمک (سدیم) و آب از بدن می شود. این دیورتیک با ممانعت از باز جذب آب و سدیم در کلیه ها و به دنبال آن کاهش آب و سدیم در بدن به فعالیت می پردازد.

فارماکودینامیک

تریامترن با تاثیر مستقیم بر روی توبول دیستال کلیه ، موجب مهار باز جذب سدیم و فعالیت سدیم/پتاسیم ATPase می شود. کلسیم و منیزیم را کاهش می دهد و هیدروژن را دفع می کند.

فارماکوکینتیک

نیمه عمر : 1.5 تا 2.5 ساعت
طول اثر : 7 تا 9 ساعت
شروع اثر : 2 تا 4 ساعت

حداکثر اثر :
– دیورتیک : چند روز
– درمان افزایش فشار خون : 2 تا 3 ماه
اوج غلظت پلاسمایی : 1.5 تا 3 ساعت
فراهمی زیستی : 30 تا 70 درصد
اتصال به پروتئین : 55 تا 67 درصد
متابولیسم : کبدی و متابولیت فعال آن هیدروکسی تریامترن می باشد.
دفع : ادراری 21درصد

موارد مصرف تریامترن اچ

نارسایی احتقانی قلب , سیروز کبدی , سندروم نفروتیک , درمان ادم ناشی از مصرف داروهای استروئیدی , درمان میزان بالای آلدوسترون
مقدار مصرف تریامترن اچ
ادم : 100 تا 300 میلی گرم روزانه، خوراکی یکبار در روز یا به صورت منقسم هر 12 ساعت
افزایش فشار خون : 100 تا 300 میلی گرم روزانه، خوراکی یکبار در روز یا به صورت منقسم هر 12 ساعت

موارد منع مصرف تریامترن اچ

نارسایی کلیوی , ازدیاد حساسیت به این دارو , آنوریا (عدم توانایی بدن در تولید ادرار) , بیماری کبدی شدید , هایپر کالمی , مصرف همزمان با دیورتیک های نگدارنده پتاسیم , مصرف همزمان با مکمل های پتاسیمی

عوارض جانبی تریامترن اچ

کاهش اشتها , خستگی مفرط , اسهال , ضعف , علائم شبه آنفولانزا , اشکال در بلع , زردی پوست , زردی چشم , جوش های پوستی , ناراحتی معده , بی نظمی ضربان قلب , گلودرد , سختی تنفس , گرفتگی عضلات , کاهش ضربان قلب , کبودی یا خونریزی غیر طبیعی , کاهش انرژی , درد در قسمت فوقانی و راست معده

تداخلات دارویی تریامترن اچ

اسپیرونولاکتون , پتاسیم کلراید , تری متوپریم , بومتانید , دروسپیرنون , سیکلوسپورین , آمیلوراید , پتاسیم سیترات
پتاسیم فسفات وریدی – پتاسیم اسید فسفات

هشدارها
1- استفاده از تریامترن می تواند موجب افزایش خطر هیپرکالمی (افزایش سطح پتاسیم بدن) شود. در افرادی که دارای بیماری کلیوی، دیابت و یا یک بیماری شدید هستند یا افرادی که در سنین بالا هستند، احتمال افزایش پتاسیم بیشتر است .
2- به دلیل اثر ناشناخته تریامترن بر روی جنین، در صورت بارداری و یا تصمیم به آن حتما به پزشک خود اطلاع دهید .
3- با توجه به عدم وجود اطلاعات کافی در مورد عبور تریامترن به شیر مادر و احتمال آسیب به نوزاد، در زمان شیردهی نباید از این دارو استفاده شود .
4- مصرف تریامترن در افراد زیر 18 سال تایید نشده است .

نکات قابل توصیه

1- دارو را بعد از غذا مصرف کنید.
2- مصرف دیورتیک موجب افزایش ادرار می شود؛بنابراین برای جلوگیری از اختلال در خواب، آن را در شب مصرف نکنید .
3- در صورت تجویز تریامترن به صورت یک بار در روز آن را صبح ها مصرف کنید تا اثر دیورتیکی آن در شب کاهش یابد.
4- در زمان مصرف این دارو باید آزمایش های دوره ای خون انجام شود. همچنین عملکرد کلیه نیز نیاز به پایش دارد .

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )


موارد مصرف تریامترن اچ

این ترکیب دارویی به عنوان داروی کمکی در کنترل حالات خیزدار (مانند نارسایی احتقانی قلبی، سیروز کبدی، سندرم نفروتیک، خیز ناشی از کورتیکوستروئیدها و خیز با علت نامشخص)، در درمان زیادی فشار خون (به ویژه در مواردی که نیاز به یک مدر نگهدارنده پتاسیم باشد) و همچنین در درمان کمی پتاسیم خون ناشی از مصرف داروهای مدر در افرادمبتلا به زیادی فشار خون (در صورتی که سایر تدابیر مفید یا کافی نباشند) مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر تریامترن اچ
تریامترن: با اثر مستقیم بر توبول های دیستال کلیه باعث مهار بازجذب سدیم و مهار Na-K ATPase و کاهش ترشح کلسیم، منیزیم و هیدروژن می گردد.
هیدروکلروتیازید: با مهار بازجذب سدیم در توبول های دیستال کلیه موجب افزایش ترشح آب، سدیم، پتاسیم و هیدروژن می گردد.

فارماکوکینتیک تریامترن اچ
تریامترن به سرعت ولی ناقص از مجرای گوارش جذب می‌شود (70-30 درصد). پیوند تریامترن به پروتئین متوسط است و متابولیسم آن کبدی است. نیمه عمر تریامترن در افراد با کلیه سالم، 120-90 دقیقه و در عیب کار کلیه 10 ساعت می‌باشد. زمان لازم برای شروع اثر دارو به عنوان مدر 4-2 ساعت و زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت تریامترن، 4-2 ساعت است. زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر با مصرف مقادیر متعدد یک یا چند روز است. طول اثر تریامترن 9-7 ساعت می‌باشد. تریامترن به طور عمده از طریق صفرا دفع می‌شود.

منع مصرف تریامترن اچ
این دارو در بیماران مبتلا به افزایش پتاسیم خون نباید مصرف شود.

عوارض جانبی تریامترن اچ
اختلالات، خشکی دهان، بثورات جلدی، کاهش مختصر در فشار خون، افزایش پتاسیم خون و حساسیت به نور با مصرف تریامترن گزارش شده است.

تداخلات دارویی تریامترن اچ
مصرف همزمان این دارو با داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین ممکن است منجر به افزایش پتاسیم خون شود و اثر کاهنده فشار خون افزایش یابد. مصرف همزمان این دارو با لیتیم به علت کاهش کلیرانس کلیوی لیتیم، ممکن است سبب بروز مسمومیت با لیتیم شود. خطر بالا رفتن پتاسیم خون با مصرف همزمان این دارو با مکمل‌های حاوی پتاسیم و سیکلوسپورین افزایش می‌یابد. اثرات ضد انعقادی هپارین در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است کاهش یابد. مصرف همزمان کلستیرامین با این دارو ممکن است سبب مهار جذب هیدروکلروتیازید گردد. مصرف همزمان هیدروکلروتیازید با گلیوکوزیدهای دیژیتال ممکن است خطر بروز مسمومیت با دیژیتال را افزایش دهد.

هشدار ها تریامترن اچ
1- در موارد زیر، این دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود:‌ بی ادراری، یا عیب کار کلیه، افراد مبتلا به دیابت و بیماری کلیوی و نوزادان مبتلا به یرقان.
2- بیمارانی که شدیداً بدحال هستند یا حجم ادرار آنها کم است، بیشتر در معرض خطر زیادی پتاسیم خون هستند.
3- اندازه‌گیری فشار خون در طول درمان با این دارو در فواصل منظم ضروری است.

توصیه های دارویی تریامترن اچ
1- مصرف این دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد.
2- این دارو زیادی فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید. از این رو مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.
3- احتمال بروز کمی یا زیادی پتاسیم خون وجود دارد. بنابراین ممکن است پی‌گیری میزان پتاسیم در رژیم غذایی لازم باشد.
4- از مصرف سایر داروها، به خصوص داروهای مقلد سمپاتیک که نیز به نسخه ندارند، باید خودداری شود.
5- در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده باشد. در این صورت، مقدار مصرف بعدی نباید دو برابر شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.