۱۱ ترفند ذهنی برای پایان دادن به زیاد فکر کردن

0

لیدر بودن به اعتما به نفس، قاطعیت و تفکر سریع نیاز دارد.

هیچ‌یک از این ویژگی‌ها با زیاد فکر کردن درباره یک تصمیم و سناریو یا نگرانی درباره انجام یک کار سازگاری ندارند. همیشه یک بازه زمانی برای تفکر، یک بازه زمانی برای عمل کردن، یک بازه زمانی برای تامل و یک بازه زمانی برای حرکت به جلو وجود دارد.

تفکر بیش از حد (Overthinking) یک عادت بد است و باعث می‌شود ما مدت زمان زیادی به فکر فرو برویم و در حلقه بی‌تحرکی گیر کنیم. در این شرایط، یک واکنش مثبتی که می‌توانستیم انجام دهیم؛ به یک نگرانی فلج‌کننده تبدیل می‌شود تا نه توان جلو رفتن داشته باشیم و نه به عقب بازگردیم!

اسکات موتز، بیش از سه دهه درباره عادت Overthinking و غلبه بر آن به مدیران، رهبران و لیدرهای شرکت‌های بزرگ دنیا مشاوره و دستورالعمل داده است. این روان‌شناس ۱۱ ترفند روانی و ذهنی زیر را برای پایان دادن به زیاد فکر کردن و خارج شدن از این وضعیت منفعل، پیشنهاد کرده است:

۱- فقط زمانی درب را باز کنید که اطلاعات جدیدی از راه برسد

هنگامی دوباره سراغ فکر کردن به یک تصمیم و موضوع بروید که اطلاعات جدیدی درباره آن به دست شما رسیده باشد. در غیر این صورت، این‌طور فکر کنید که به اندازه کافی درباره این تصمیم تفکر و دقت کردید و همه جوانب کار را سنجیده‌اید و دیگر نیازی نیست بیش از حد فکر کنید.

۲- تفکر بیش از حد و حل مسئله یک چیز نیستند

برخی اوقات تصور می‌کنیم بررسی همه حالات و احتمالات یک مسئله و زیر و رو کردن سناریوهای مختلف، همان حل مسئله است و احساس خوبی از این کار دارید.

برای حل یک مسئله، باید فکر کنید، تشخیص دهید و سریع عمل کنید ولی شما در عادت Overthinking اصلا چنین کاری نمی‌کنید و فقط مشغول فکر کردن زیاد هستید.

۳- قانون ۱۰-۹۰ را به خاطر بسپارید

یک فرمول برای ارزش‌گذاری خود در اندیشیدن وجود دارد. ۹۰ درصد برای خودتان ارزش قائل باشید و ۱۰ درصد برای دیگران.

اگر این قانون را در تفکرات خودمان به خاطر داشته باشیم؛ هرگز گرفتار زیاد فکر کردن نمی‌شویم؛ چون دیگر احتمالات و سناریوهای دیگران برای ما پر ارزش و مهم نخواهند بود و بیشتر روی ارزش‌گذاری احتمالات و نتایج مربوط به خودمان تمرکز داریم و تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وقتی شما بیش از حد فکر کنید؛ عملا این قانون را نقض و حتی برعکس کردید و به دیگران ۹۰ درصد ارزش داده‌اید.

۴- حسن نیت داشته باشید

افرادی که زیاد فکر می‌کنند؛ همیشه به حس‌های بد، درک‌های بد، نیت‌های بد و چیزهای بدی می‌رسند یا فکر می‌کنند چیزهای بد زیادی پیرامون آن تصمیم و موضوع وجود دارد.

با کمی حسن نیت می‌توان به زیاد فکر کردن پایان داد. تصور اینکه اکثر سناریوها و اتفاقات می‌تواند مثبت باشد یا ما مثبت به آن‌ها نگاه کنیم؛ دیگر دلیلی برای تفکر زیاد وجود ندارد و سراغ اقدام و عمل می‌رویم.

۵- نادانی را در آغوش بگیرید

شما نمی‌توانید آینده را پیش‌بینی کنید؛ ذهن افراد را بخوانید و از همه‌چیز سر دربیاورید. پس، سعی نکنید بیشتر از حد روی آن فکر کنید و نتیجه را به آینده بسپارید.

۶- عدم اطمینان را در آغوش بگیرید

وقتی چیزی را نمی‌دانیم؛ معمولا در تلاشیم جاهای خالی را با یک سری باورها، عقاید و تفکرات بی‌ارزش پر کنیم؛ چرا؟

چون بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم ناراضی باشیم تا نامطمئن باشیم. این مفروضات بی‌ارزش می‌توانند مونولوگ‌هایی درون ذهن ما شوند تا دائم بیشتر در فکر کردن فرو برویم و غرق در افکار خود شویم!

به عدم اطمینان احترام بگذارید و بیش از حد به آن واکنش نشان ندهید. وجود عدم اطمینان را تصدیق کنید و بپذیرید دوری از عدم قطعیت، اجتناب‌‌ناپذیر است. بپذیرید عدم اطمینان مزایایی مانند آزاد شدن افکار و بروز خلاقیت و انعطاف‌پذیری به همراه دارد.

۷- «بگذار ببینیم چه می‌شود» را جایگزین «چطور می‌شود اگر …» کنید

افرادی که زیاد فکر می‌کنند؛ به طور مرتب از خودشان خواهند پرسید «چگونه می‌شود اگر این اتفاق بیفتد؟». پاسخ دادن به سوال غیرممکن است.

پس، بهتر است این پرسش را در ذهن‌مان به «بگذار ببینیم چه می‌شود» تغییر دهیم. این راهی برای انتقال از گذشته به سمت پذیرش آینده است.

۸- بیرون بروید و بازی کنید

منظورمان این است که وقت زیادی را در ذهن خودتان نگذرانید. سعی کنید از درون افکار خود خارج شوید و به دنیای بیرون پا بگذارید. در محیط اطراف خود و آدم‌ها و ارتباطات آن ها دقت کنید و لذت ببرید!

درون شما ممکن است سرد و تاریک و بیش از محافظه‌کارانه باشد ولی قطعا بیرون از شما یک دنیای رنگارنگ و پر از ارتباطات است.

۹- محاسبه کنید

فکر زیاد نشات گرفته از نگرانی زیاد درباره وقوع بدترین سناریو یا احتمال است. وضعیتی که هیچ‌کس دوست ندارد آن را تجربه کند.

از خودتان بپرسید احتمال وقوع بدترین سناریو و احتمال چقدر است. مشغول محاسبه و ریاضیات شوید تا بفهمید واقعا درصد بسیار پایینی است و ارزش هیچ کاری نکردن فقط به خاطر نگرانی از آن را ندارد.

۱۰- از کاه، کوه نسازید

دقیقا باید کاری که انجام دهید؛ بزرگ نکردن برخی جزئیات یا احتمالات ساده و نادر است. یک مسئله کوچک را به یک سوال چالش‌برانگیز بزرگ تبدیل نکنید.

به ذهن و افکار خود اجازه ندهید هر چیز کوچکی را بزرگ جلوه دهند تا به فاجعه‌بار بودن آن دامن بزنند یا وانمود کنند نتیجه فاجعه‌بار است.

۱۱- ارزیابی واقعی از نتایج یک اشتباه داشته باشید

ما غالبا احساس می‌کنیم باید زیاد فکر کنیم تا اشتباهات را به صفر برسانیم و به سادگی مرتکب خطایی نشویم؛ چون آثار و نتایج آن وحشتناک است.

اگر می‌خواهید در درایی شنا کنید که پر از کوسه است یا اگر می‌خواهید با موتور روی دره‌ای بزرگ پرش کنید؛ شاید منطقی باشد درباره نتایج اشتباه بودن این تصمیم فکر کنید ولی لزومی ندارد بیش از اندازه نگران نتایج جلسه کاری دیروز و تصمیمی که گرفتید باشید!

در چنین لحظاتی از خودتان بپرسید هزینه واقعی این اشتباه چقدر است؟ وقتی متوجه شوید حتی اگر تصمیم اشتباهی گرفتید؛ اثر خیلی بدی ندارد؛ ذهن شما اقدام به عقب‌نشینی می‌کند و فکرتان کمتر مشغول آن خواهد بود.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5