نوار عصب و عضله

0

رپورتاژ

تست نوار عصب و عضله

تست نوار عصب و عضله یک بررسی تشخیصی برای پی بردن به عملکرد عصب های محیطی بدن انسان است. بدن انسان یک مولد الکتریسیته است و هدف از تولید این الکتریسیته انتقال پیام ها بین مغز و دیگر اعضای بدن از جمله اندام هاست. انتقال پیام بصورت حس لمس، درد، فشار، گرما در پوست و دیگر حسهایی مثل دیدن، شنیدن و … از ارگان ها و اندام به مغز از طریق عصب انجام می­شود. همچنین دستورات مغز به اندام ها برای انجام دادن کارهایی مثل حرکت دادن عضو از طریق ارسال پیام بوسیله عصب ها صورت می پذیرد.

نوار عصب و عضله با ثبت و تحلیل این امواج الکتریکی اطلاعات مفیدی را در زمینه عملکرد عصب و آسیب های احتمالی در اختیار پزشک می گذارد. با این تست می توان شدت و محل آسیب عصبی را مشخص کرد و نیز می توان شواهدی از ترمیم عصب را نیز در این تست بررسی کرد.

کاربردهای تشخیصی نوار عصب و عضله

 تعیین شدت آسیب ریشه عصب در بیرون زدگی های دیسک کمر و گردن

تعیین محل گیرافتادگی های عصب های محیطی بدن

تشخیص سندرم تونل کارپال و تعیین شدت آن

تشخیص سندرم تونل کوبیتال و تعیین شدت آن

تشخیص سندرم خروجی قفسه سینه (دنده گردنی)

تشخیص آسیب های عصبی ناشی از بریدگی و له شدگی عصب  و شدت این آسیب ها

بررسی میزان ترمیم عصب بعد از پیوند عصب

تشخیص بیماری ها عضله مثل میوپاتی های ارثی و اکتسابی

تشخیص بیماری هایی موتور نورون مثل ALS

تشخیص بیماری های محل اتصال عصب و عضله مثل میاستنی گراویس

تست نوار عصب و عضله در بیرون زدگی دیسک کمر

نوار عصب یکی از تستهای بسیار کمک کننده در صدمات عصب و تشخیص دردهای ناشی از آسیب و فشار عصبی در دست و پا می باشد. همانطور که اشاره شده تست نوار عصب می تواند محل آسیب عصبی و میزان آسیب عصب را تعیین کند؛ درگیری عصب ناشی از فشار حاصل از بیرون زدگی دیسک روی ریشه های عصبی که اصطلاحا در بیرون زدگی دیسک کمر سیاتیک هم گفته می شود، از این قاعده مستثنی نیست.

علایم دربیرون زدگی دیسک کمر

گاهی با بیمارانی برخورد می کنیم که دارای درد، گزگز، احساس سوزن سوزن شدن و خستگی و گرفتگی در پاها می باشند و انجام تستهای مکرر در آنها از جمله ام آر آی، سی تی اسکن، سونوگرافی و دیگر تست های تشخیصی تصویربرداری و آزمایشگاهی نرمال بوده است اما تست نوار عصب و عضله بیماری و درگیری دیسک یا آرتروز مهره ها و فشار ثانویه آن روی عصب را نشان داده است. گاهی بیرون زدگی دیسک کمر و یا تنگی کانال نخاعی بدون اینکه درد قابل توجهی در ناحیه کمر ایجاد کنند، باعث ایجاد علائم در پاها شده که می توان با انجام نوار عصب و عضله این بیماری را تشخیص داد.

فاکتور های درمانی بیرون زدگی دیسک

همچنین برای تصمیم گیری در مورد درمان بیرون زدگی دیسک چند فاکتور مهم علاوه بر ام آر آی وجود دارد. هر بیرون زدگی دیسک کمر نیاز به جراحی ندارد، حتی اگر بیرون زدگی از نوع شدید یا اکستروژن دیسک باشد. مهمترین فاکتور فشار روی ریشه عصب و نتایج حاصل از این فشار است که در قدم اول معاینه دقیق بیمار و بررسی قدرت عضلات تعیین کننده است و بعد از آن تست نوار عصب و عضله است که اطلاعاتی در مورد حاد یا مزمن بودن و شدت آسیب و از بین رفتن رشته های عصبی احتمالی به پزشک می دهد. اطلاعات حاصل از نوار عصب و عضله به پزشک کمک می کند، تصمیم بگیرد که بیرون زدگی دیسک نیاز به جراحی دارد و یا بهتر است با روش غیرجراحی درمان شود و از بین روش های غیرجراحی درمان دیسک کمر هم مناسب ترین روش برای بیمار انتخاب شود.

گاهی نیز یک دیسک برای بیمار کمردرد و یا درد در پاها ایجاد می کند اما بیمار کاملا بهبود می یابد اما پس از مدتی دوباره علائم بیمار برمی گردد. تعیین این مسئله که آیا درگیری عصبی جدید رخ داده است یا همان مسئله قدیمی باعث درد بیمار شده است، با تست نوار عصب و عضله انجام می شود.

گاهی بیمار تحت عمل جراحی دیسک قرار می گیرد اما بعد از مدتی درد بیمار بهبود نمی یابد یا بدتر می شود و یا پس از مدتی بهبودی درد به همان شکل یا نوع دیگری باز می گردد؛ در این موارد تعیین اینکه آیا بیرون زدگی دیسک دیگری عامل این مشکل است یا چسبندگی حاصل از جراحی باعث علائم بیمار شده است و یا در حین جراحی به اعصاب آسیب وارد شده تست نوار عصب و عضله و مقایسه آن با تست نوار قبل از عمل همراه با ام آر ای با تزریق می تواند کمک کننده باشد.

درمان کمر درد

تست نوار عصب و عضله در گیرافتادگی های عصبی خصوصا سندرم تونل کارپال

یکی دیگر از موارد کاربرد تست نوار عصب و عضله تعیین گیر افتادگی عصب و آسیب حاصل از این گیرافتادگی در مناطق مختلف می باشد. برای تعیین گیرافتادگی های عصب در دست از نوار عصب اندام های فوقانی و برای تعیین گیرافتادگی های عصب در پاها که ناشایع تر از دست هاست از نوار عصب اندام های تحتانی استفاده می شود.

یکی از این بیماری های که در تست نوار عصب و عضله دست می توان تشخیص داد، سندرم تونل کارپ می باشد که در نتیجه فشار و گیرافتادگی عصب مدین در مچ دست به وجود می آید و تا به امروز دقیق ترین و در دسترس ترین راه تشخیص بیماری تونل کارپ یا اصطلاحا CTS نوار عصب و عضله از دست ها است. این بیماری که موجب خواب رفتگی، درد و حس سوزش، گزگز و مورمور و سوزن سوزن شدن در انگشتان دست می شود، از آسیب خفیف رشته های عصبی حسی شروع شده و به آسیب شدید رشته های عصبی حرکتی ختم می شود و نهایتا موجب اختلال حرکت انگشتان خصوصا شست می شود. تشخیص به موقع موارد خفیف بیماری که با نوار عصب و عضله امکان پذیر است و درمان به موقع این بیماری، می تواند از عمل جراحی و اختلال عملکرد دست جلوگیری کند.

علاوه بر عصب مدین ممکن است عصب اولنار هم در آرنج و کمتر در مچ دست، گیر بیفتد و گزگز و خواب رفتگی انگشت کوچک و نیمی از انگشت حلقه را ایجاد کند؛ در این موارد هم تست نوار عصب و عضله می تواند محل گیرافتادن و میزان آسیب عصبی را مشخص کند و در نهایت درمان موثر صورت گیرد.

طب فیزیکی و توانبخشی یک رشتهٔ پزشکی تخصصی بالینی است که به بررسی، پیشگیری و درمان معلولیت‌ها و ناتوانی‌های فیزیکی می‌پردازد.

استفاده از لفظ فیزیکی در این رشته بیشتر اشاره به فیزیک بدن و کالبد است.

استفاده از وسایل و مواد فیزیکی در درمان بیماری‌ها ریشه در تاریخ بشر دارد اما توجه روزافزون به این نوع درمان و گسترش اطلاعات علمی در این زمینه باعث شد از سال ۱۹۴۷ بورد تخصصی رشته طب فیزیکی و توانبخشی در آمریکا تصویب شود. در حال حاضر طب فیزیکی و توانبخشی شامل سه بخش طب توانبخشی، طب فیزیکی و الکترودیاگنوز است. این رشته به صورت مختصر «فیزیاتری» Physiatry و متخصصین این رشته «فیزیاتریست» Physiatrist نام دارند که از لغت یونانی physikos به معنای «فیزیک» و iatreia به معنای «هنر درمان» گرفته شده‌است. فیزیاتریست از درمانهای غیر داروئی در کنار سایر درمانهای متداول در درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند و علاوه بر درمان بیماری در جهت رسیدن به حداکثر عملکرد بیمار و بهبود کیفیت زندگی تلاش می‌نماید.

گروه پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی متشکل از دوازده تن از پزشکان متخصص رشته طب فیزیکی و توانبخشی فارغ‌التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران است که هم اکنون در شهرهای مختلف کشور در حال خدمت و ویزیت بیماران هستند.
هدف از این همکاری آشنایی جامعه با خدمات طب فیزیکی و توانبخشی و نیز آگاهی بیماران با روشهای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های اسکلتی-عضلانی و ستون فقرات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است.

گروه تخصصی پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی جمعی متشکل از ۱۲ متخصص این رشته است که با بالاترین رتبه در امتحان تخصص وارد این رشته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شده اند.
اکثریت پزشکان این گروه دارای بورد تخصصی بوده و برخی عضو علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند و یا سابقه عضویت در هیئت علمی را در رزومه کاری خود دارند.
اعضای این گروه علاوه بر فعالیت جمعی به منظور آموزش بیماران، فعالیت های آموزشی درون گروهی دارند که باعث می شود همواره با علم روز پزشکی به درمان بیماران خود بپردازند.
همچنین پزشکان این مجموعه بیمارانی را که در تشخیص و درمانشان چالش‌هایی به وجود می آید، در گروه واتس آپی مجموعه مطرح کرده، تا جمعی دوازده نفره برای تشخیص و درمان این موارد تصمیم بگیرند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.