کتاب غرامت مضاعف، نوشته جیمز ام. کین

0

جیمز ام. کین را آغازگر رمان نوآر امریکایی خوانده‌اند؛ ده تای نخست از مجموع بیست و چند رمانی که نوشت، از کلاسیک‌های ژانری‌اند که او را نه فقط از آغازگران، بلکه هنوز هم از سرآمدانش می‌خوانند. دشیل همت و ریموند چندلر و دیوید گودیس و جیم تامپسون و جیمز الروی و همه استادان بعدی جنایی نویسی بیشک وام دار راهی اند که او باز کرد و پیمود. احتمالا در تمام تاریخ، هیچ رمان پلیسی‌ای همزمان محبوبیت هم در میان مخاطبان عام و هم در نگاه منتقدان و موفقیت مالی‌ای را نداشته که دو رمان اول او یافتند:

پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند و غرامت مضاعف.

او با نام کامل جیمز مالاهان کین در اول ژوئیه ۱۸۹۲ به دنیا آمد، فرزند ارشد خانواده‌ای کاتولیک از مهاجران ایرلندی، ساکن ایالت مریلند امریکا. ابتدا می‌خواست خواننده اپرا شود اما نتوانست. از بیست سالگی شروع به نوشتن کرد و طی یک دهه بعدش روزنامه نگار قهار و صاحب سبکی شد. در بسیاری روزنامه‌ها و مجلات کار کرد و در همین دوره بود که تکنیکهای مختلف نوشتن را آزمود، از جمله نوشتن قطعاتی در قالب گفت وگو را. در ۱۹۳۴ پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند را منتشر کرد و دیگر روزنامه‌نگاری را کنار گذاشت تا همه وقتش را صرف نوشتن رمان کند، گرچه از وسوسه هالیوود جان به در نبرد و مدتی را هم به فیلمنامه‌نویسی گذراند. تا یک و نیم دهه بعدترش هر چه می‌نوشت برگ زر بود، منتقدان می‌ستودند و خواننده‌ها بسیار بودند و استودیوها برای خریدن امتیاز اقتباس برای فیلم هجوم می‌آوردند.

غرامت مضاعف، سرناد، میلدرد پیرس، خواندن در گام سی ماژور، اختلاس‌گر، پروانه و بید مهم‌ترین رمان‌های بعدی‌اش هستند.

دهه پنجاه که رسید کم کم ستاره اقبالش افول کرد، یک دوجین رمان دیگر هم نوشت اما بابت همان اولی‌ها در یادها ماند. مشخصه‌های اصلی رمان‌هایش را ریتم پرشتاب، استفاده از راوی اول شخص و زبان محاوره، تعلیق‌های مداوم و گفت و گوهایی ضرب دار و ظریف خوانده‌اند.

هشتاد و پنج سال زندگی کرد، آن قدر زنده ماند که ستایشهای چند نسل پیاپی را از آثارش دید و احتمالا خوش و راضی از دنیا رفت.

تام ولف زمانی گفت: «هر کس می خواهد داستان نویسی یاد بگیرد برود رمان‌های جیمز‌ ام. کین را بخواند.» مگر چند نویسنده بوده‌اند که کسی درباره‌شان این چنین گفته باشد؟

در مورد فیلم اقتباسی از این اثر قبلا نوشته بودیم.


کتاب غرامت مضاعف
نویسنده: جیمز ام. کین
مترجم: بهرنگ رجبی
نشر چشمه


با ماشین رفتم گلندل تا سه تا راننده کامیون تازه به بیمه نامه به شرکت آبجوسازی اضافه کنم که مورد تمدیدیه هالیوودلند یادم اومد. گفتم اونجا هم برم. این جوری شد که پا گذاشتم تو اون «خونه مرگ»، درباره ش تو روزنامه‌ها خونده ین. وقتی من دیدمش اصلا شبیه «خونه مرگ» نبود. صرفا یه خونه به سبک اسپانیایی بود، شبیه باقی شون تو کالیفرنیا، دیوارهای سفید، سقف سفالی قرمز، یه طرفش حیاط. کج و کوله ساخته بودنش. پارکینگ زیر خونه بود، طبقه اول روش بود، بقیه خونه رو هم هر جا تونسته بودن پخش و پلا کرده بودن. تا در ورودی باید چندتایی پله بالا می‌رفتی، برا همین هم ماشینو پارک کردم و رفتم بالا. یه خدمتکاری سرشو آورد بیرون.

«آقای نردلینگر هستن؟

– نمیدونم آقا. کی میخواد ببیندشون؟

«آقای هاف.

اون وقت کارشون چیه؟

شخصیه.

تو رفتن بخش سخت شغل منه؛ آدم بابت کاری که برا خاطرش اومده خبر نمیده مگه کاره واقعا بیرزه. «میبخشید آقا، ولی اجازه نمیدن کسیو راه بدم تو مگه این که بگه چی میخواد.»

این یکی از اون موردهایی بود که آدم توش گیر می‌کنه. اگه یه کم دیگه در مورد «شخصی» بودن کارم می‌گفتم ماجرا حالت رمزوراز پیدا می‌کرد و این بد بود. اگه کاری که واقعا داشتم رو می‌گفتم خودمو تو موقعیتی میذاشتم که هر مأمور بیمه‌ای ازش وحشت داره، این که زنه بره و برگرده بگه «نمیشه داخل شین.» اگه میگفتم منتظر می‌مونم خودمو به چشم شون کوچیک کرده بودم، و همچین کاری هم تا حالا هیچ وقت به فروختن هیچ بیمه‌ای کمک نکرده. برا آب کردن قضیه آدم باید بره تو. همین که بری تو دیگه مجبورن به حرف هات گوش کنن؛ قدر کاربلدی به مأمور بیمه رو هم تقریبا از این که چه قدر سریع میرسه به مبل خونوادگی یه خونه، میشه تخمین زد؛ کلاهش یه ورش، کاغذهاش اون یکی ورش.

متوجهم، به آقای نردلینگر گفته بودم ممکنه سر بزنم ولی – مهم نیست. ببینم اگه شد یه وقت دیگه.»

یه جورهایی راست هم بود. سر قضیه بیمه ماشین آدم همیشه تأکید می‌کنه وقت تمدید که رسید به طرف یادآوری میشه، ولی یه سال شده بود نردلینگرو ندیده بودم. ولی خب، جمله هامو جوری گفتم انگار یه دوست قدیمی‌ام، یه دوست قدیمی که خیلی از استقبالی که ازش شده راضی نیست. جواب داد. یه نگاه نگرانی نشست تو صورتش. «خب، خواهش می‌کنم بفرمایین تو.»

اگه از این استعدادم برا بیرون اومدن از اون خونه مایه گذاشته بودم، شاید الان سرنوشتم چیز دیگه‌ای شده بود.

کلاهمو انداختم رو مبل. از اون جور اتاق پذیرایی‌ها زیاد ساختهن، به خصوص با اون پرده‌های خونی رنگ. اینی که من دیدم صرفا یه اتاق پذیرایی بود عین تمام اتاق پذیرایی‌ها تو کالیفرنیا، شاید یه کم بیشتر خرجش شده بود، ولی چیزهایی نداشت که هر فروشگاه بزرگی نتونه سوار یه کامیون بفرسته، از صبح شروع کنه چیدنشون، و همون بعدازظهر هم برگه اعلام رضایت مشتری دستش باشه. اثاثیه اسپانیایی بود، از اونهایی که به چشم خوشگلن و برا نشستن ناراحت. قالیچه هه یکی از این دوازده دردوازده‌ها بود که می‌شد مکزیکی باشه، فقط تو أکلند کالیفرنیا بافته شده بود. پرده هاش هم خونی رنگ بود، ولی مهم نبود؛ تمام این خونه اسپانیایی‌ها پرده‌های مخمل قرمز دارن که رو چوب پرده‌های آهنی می‌گردن، معمولا هم چندتایی گوبلن مخمل قرمز روی دیوار کامل شون می‌کنه. این‌ها هم درست از تو همون قوطی‌ها دراومده بودن، با یه گوبلنی بالای شومینه که طرحش آرم یه چیزی بود و به گوبلنی بالای مبل که نقش قلعه داشت. دو وړ دیگه خونه پنجره‌ها بودن و ورودی تالار.

بله؟ »

یه زنی و ایستاده بود اون جا. تا قبل این هیچ وقت ندیده بودمش. سی و یکی دوساله بود شاید، با یه چهره به دل بشین و چشم‌های آبی روشن و موهای طلایی مات. قدش کوتاه بود و تنش کت دامن آبی خونه. نگاهش هیچ حسی نداشت.

من می‌خواستم آقای نردلینگرو ببینم.» «آقای نردلینگر الان خونه نیستن، ولی من خانوم نردلینگرم. کاری هست بتونم براتون انجام بدم؟ »

دیگه نمیشد کاری کرد جز رو کردن قضیه. «اه، نه، فکر کنم نه خانوم نردلینگر، ولی به هر حال ممنون. اسم من هافه، والتر هاف، از شرکت بیمه جنرال فیدلیتی کالیفرنیا، اعتبار ماشین آقای نردلینگر تا یکی دو هفته دیگه تموم میشه و من قول داده بودم به شون یادآوری تمدید اعتبار بکنم، همین شد که فکر کردم یه سری بزنم. ولی قطعا نمی‌خواستم بابت همچین قضیهای مزاحم شما بشم.

اعتبار؟

بیمه. همین طوری بختگی پیش اومد که امروزو اومدهم این دوروبر، دیدم حالا که اتفاقی تو این محله هستم، این جا سر زدن هم ضرری نداره. شما فکر می‌کنین وقت مناسب برا دیدن آقای تردلینگر کیه؟ فکر می‌کنین بتونن بعد شام به چند دقیقه‌ای به من وقت بدن تا من هم عصری وقتشونو نگیرم؟ »

چه جور بیمه‌ای داره؟ قاعدتا باید بدونم‌ها، ولی حواسم به این چیزها نیست.» فکر کنم هیچ کدوم ماها حواسمون نیست، تا این که به اتفاقی می‌افته. همین بیمه معمول صرفا. تصادف، آتیش سوزی، سرقت و مخاطرات عام.»

هاه بله، البته.» قضیه خیلی عادیه ولی باید سر وقت انجامش بدن تا بتونن از شرایط بیمه استفاده کنن.»

«واقعأ ربطی به من نداره، ولی میدونم که داشت به اتومبیل کلاب فکر می‌کرد. منظورم بیمه اونهاس»

عضو اون جان؟ »

«نه، نیست، همیشه قصدشو داشته عضو بشه ولی یه جورهایی هیچ وقت فرصتش پیش نیومده. ولی نماینده کلاب اومد این جا و به بیمه هم یه اشاره‌ای کرد.»


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.