وقتی از دست الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی به ستوه می‌آیم و پیش خودم تخیل می‌کنم!

0

تا مدتی بعد از پیدایش شبکه‌های اجتماعی همه چیز ساده بود. وارد فیس‌بوک و اینستاگرام و توییتر که می‌شدید، هر چیزی که توسط کاربرانی که شما دنبالشان می‌کردید، پست می‌شد، به ترتیب زمانی به شما نشان داده می‌شد.

اما مدتی بعد صاحبان شبکه‌های اجتماعی دریافتند که با روال سابق نمی‌شود اوضاع را مدیریت کرد.آنها به این فکر افتادند که الگوریتم‌هایی بنویسند که رفتار کاربران را تحت نظر بگیرند و بر اساس آن مطالب را برایشان نشان بدهند.

بنابراین حتما متوجه شده‌اید که اگر مطلب یک صفحه اینستاگرام را لایک کنید یا کامنت برایش بگذارید یا ذخیره‌اش کنید یا حتی اگر ویدئوهایش را ببینید، در دفعات بعدی مراجعه اینستاگرام سعی می‌کند که حتما پست‌هایش را در اولویت بالا به شما نشان بدهد.

اینستاگرام به تدریج یاد می‌گیرد که چه کسانی را با دقت بالا دنبال می‌کنید و وقتی مرتب در دایرکت با کسی تبادل پیام دارید، مطالبش هم در اولویت بالا به شما نشان داده می‌شود.

در توییتر هم اوضاع به شیوه مشابهی دنبال می‌شود. فیس‌بوک هم الگوریتم نمایش فید دارد.

موضوع به اینها محدود نمی‌شود. اپلیکیشن گردآوری خبر فلیپ بورد هم سعی می‌کند عادات شما را کشف کند. حتی اگر از اپلیکیشن گوگل استفاده کرده باشید، می‌دانید که پیشنهاداتی بر اساس جستجوهای شما ارائه می‌کند و وقتی بر روی برخی از پیشنهادات کلیک می‌کنید، در دفعات بعد مطالبی از همان جنس به شما نشان داده می‌شود.

خب، اینها اصولا باید خوب باشند. در یک زاویه دید، باعث صرفه‌جویی در وقت و از دست ندادن مطالب مورد علاقه می‌شوند.

اما قضیه این است که یک نوع کوتاه‌نظری خاصی در همه این الگوریتم‌ها وجود دارد.

مثلا کافی است که یک روز صبح طبعتان تمایل پیدا کند که کمی خبر زرد بخوانید و گوشه چشمی به صفحه یک سلبریتی نشان بدهید، دیگر اینستاگرام رهایتان نمی‌کند و ظهر و شب هم مطالبی از همان دست به شما نشان می‌دهد.

در فلیپ‌بورد هم اوضاع به همین ترتیب است. کافی است که کنجکاو شوید و مثلا روی یک مطب در مورد مد و زیبایی کلیک کنید،  تا دوباره به فلیپ‌بورد شیرفهم کنید که آن کلیک یا تپ یک کنجکاوی لحظه‌ای بوده، مدتی طول می‌کشد و ممکن است حتی مجبور شوید یک سایت را «میوت» کنید.

اما راه حل چیست؟ الگوریتم آرمانی تخیلی باید چطور باشد؟!

1-یک جورهایی شبیه سیستم عامل تخیلی فیلم Her باشد!

جالب و در عین حال خطرناک می‌شود. اگر الگوریتمی بود که دقیقا می‌دانست که من چطور فیلم، موسیقی، مقاله، خبری می‌خوانم و بازخورد دقیق من را هنگام مصرف هر کدام از اینها می‌دانست، خیلی خوب می‌شد.

به عبارتی ما یک الگوریتم جامع می‌خواهیم که مجموع واکنش‌ها و بازخوردهای ما را هنگام خواندن کتاب الکترونیک، مجله و کتاب کاغذی، تماشای اخبار و مدیاها از تلویزیون هوشمند و رسانه‌های اجتماعی، جستجوی اینترنتی، شنیدن پادکست متوجه بشود.

این مسئله بدیهی است که خیلی خطرناک است، اما در عین حال وقتی تصور کنیم که همین الگوریتم یا سیستم عامل غول چه پیشنهادات معرکه‌ای می‌تواند به ما بکند، وسوسه‌اش اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

در این صورت غروب روز جمعه، این الگوریتم می‌تواند چند ویدئوی حال خوب کن به ما پیشنهاد کند. یا وقتی با ریتم خاصی داریم ورزش می‌کنیم، حدس بزند که کدام موسیقی‌های اسپاتیفای با ضرب‌آهنگ ورزش ما هماهنگ هستند و یا می‌توانند ورزش ما را ارتقا بدهند!

2- این الگوریتم باید علاقه‌مندی درازمدت ما را در نظر بگیرد، نه واکنش‌های کوتاه مدت ما را

3- باید با توجه به علایم زیستی و خلق ما، انعطاف‌پذیر باشد!

حتی وقتی که در فاز اضافه‌وزن هستیم، از نمایش مطلب غذایی به ما خودداری کند و بیشتر ویدئوهای ورزشی و تناسب اندام نشانمان بدهد!

4- این الگوریتم باید به عنوان آموزگار هم عمل کند

خوراندن یک سری محتواها باید اجباری باشد. اگر دست خودمان باشد، دوست داریم مدام مطالب سرگرمی ببینیم. چه کسی این روزها شکیبایی خواندن مقالات طولانی یا دیدن مستند را دارد. اما الگوریتم تخیلی ما باید مجبورمان کند که فرضا تا یک مقاله را نخوانده‌ایم خبری از مطالب سرگرمی نباشد! اصلا بعد خواندن مطلب اجباری مفید، از ما کوییز بگیرد. این طوری از زوال تدریجی عقلمان پیشگیری می‌کند و در درازمدت شادابی بیشتری برایمان به ارمغان می‌آورد.

5- مشخص است که این الگوریتم و سامانه باید فوق امن و هک‌ناپذیر باشد

متاسفانه امنیت سرابی بیش نیست و این سامانه جذاب‌ترین سامانه برای هک شدن خواهد بود!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.