برترین کسب‌وکارها و فناوری‌های تازه در سال ۲۰۲۱

۱۰ حوزه‌ای که شاهد خلاقیت‌ها و جهش‌های بزرگی در سال جدید میلادی هستند

0

بیایید تجربه مشتری در جهان پس از پاندمی ویروس کرونا را تصور کنیم.

وقتی بحرانی مانند پاندمی کرونا، تغییرات سریعی در علایق، ترجیحات و مدل زندگی مصرف‌کننده پدید می‌آورد و کسب‌وکارها نیز تغییر رویکرد می‌دهند؛ باید انتظار داشته باشیم آثار این تغییرات برای درازمدت باقی بمانند و به سرعت محو نشوند.

مفاهیمی و کلمات کلیدی مانند مهاجرت دیجیتالی (Digital nomadism)، نوع‌دوستی (philanthropy) و اهداف توسعه پایدار (sustainable development goals) را در سال ۲۰۲۱ زیاد خواهیم شنید. همین‌طور، شاهد تغییرات سریع در بالاترین سطح فناوری‌ها و نوآوری‌های تجاری هستیم. تجربه افراد در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که باید منتظر خلاقیت و نوآوری بیشتری در سال آینده باشیم.

در اینجا به ۱۰ روند فناوری و کسب‌وکار اشاره می‌کنیم که در سال ۲۰۲۱ بیشتر سر زبان‌ها خواهند بود:

روند ۱: جهش توسعه دارو با آزمایش‌های پیشرفته روی ویروس کرونا و توسعه واکسن آن

کووید-۱۹ باعث یک تحول اساسی در صنعت دارو شد و زمینه آزمایش سریع‌تر و آسان‌تر داروهای جدید را فراهم کرد. محققان زیادی آزمایشگاه‌های بالینی تست دارو را رها کرده یا به حالت تعلیق درآوردند و سراغ مشاوره‌های آنلاین و جمع‌آوری داده‌ها از راه دور رفتند.

آزمایش‌های بالینی از راه دور و تست داروها در بسترهای فضای مجازی باعث رشد حوزه دارو برای همیشه خواهد شد.

ما شاهد توسعه سریع کیت‌های تشخیص ویروس کرونا در سراسر جهان هستیم. همین‌طور، شرکت‌های زیادی مانند «مدرنا»، «فایزر» و «آستازنکا» روی توسعه و ساخت واکسن کرونا کار می‌کنند. هر دو شرکت فایزر و مدرنا موفق به تولید واکسن‌های mRNA شدند. اولین واکسن در تاریخ بشر که با نوآوری‌های بزرگ مبتنی بر فناوری‌های روز ساخته شده است.

در سال ۲۰۲۱ شاهد نوآوری‌های بیشتری در هر دو حوزه تولید کیت‌های تشخیص ویروس کرونا و تولید واکسن آن هستیم.

روند ۲: گسترش مداوم کار از راه دور و کنفرانس ویدیویی

این روند در طی شیوع ویروس کرونا رشد سریعی داشته و احتمالا در سال ۲۰۲۱ به رشد خود ادامه خواهد داد. اپلیکشن Zoom که یک استارتاپ در سال ۲۰۱۱ بود و در سال ۲۰۱۹ نرم‌افزار آن‌ها انتشار عمومی یافت؛ در دوران پاندمی کرونا به یک ابزار مشهور برای ویدیوکنفرانس، تماس‌های تصویری کاری و جلسات راه دور تبدیل شد.

سایر ابزارهای سازمانی بزرگ مانند Webex سیسکو، Teams مایکروسافت، Hangouts گوگل، BlueJeans ورایزون و GoToMeeting نیز با ارائه پیشرفته‌ترین سیستم‌های کنفرانس ویدیویی، کار از راه دور را در سراسر جهان تسهیل کردند.

اما سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی روی این حوزه، یعنی کار از راه دور شاهد خواهیم بود. استارتاپ‌هایی مانند Bluescape ،Eloops ،Figma ،Slab و Tandem همگی بسترهای همکاری بصری فراهم کردند تا تیم‌ها قادر به تولید محتوا و اشتراک‌گذاری آن با یکدیگر باشند و در پروژه‌ها، از راه دور بتوانند بالاترین تعامل، آموزش و رشد را داشته باشند. تیم‌های در فضای مجازی می‌توانند انواع ارتباطات و تعاملات را با یکدیگر داشته و کارمندان را آموزش دهند.

این ابزارها به تیم‌های توزیع شده نیز کمک می‌کنند تا مستندات یادگیری و مشترک را پیگیری کنند. کاربران می‌توانند یک دفتر کار مجازی ایجاد کنند تا با همکاران خود با راحتی در تعامل و همکاری باشند.

روند ۳: تحویل و حمل و نقل بدون تماس عادی می‌شود

ایالات متحده شاهد افزایش ۲۰ درصدی عملیات‌های بدون تماس بوده است و در صنایع مختلف فرآیندهای جایگزینی انجام کارها به طور خودکار و توسط ربات‌ها به جای انسان آغاز شده است.

بسیاری از سرویس‌های تحویل کالا مانند DoorDash و Postmates و Instacart، به درخواست مشتری گزینه‌های تحویل دستی را برداشتند تا تماس فیزیکی به حداقل برسد. سرویس‌هایی مانند Grubhub و Uber Eats نیز گزینه‌های تحویل بدون تماس بیشتری راه‌اندازی کردند.

اپلیکیشن تحویل کالای چینی Meituan که در شهر ووهان مستقر است؛ اولین شرکت چینی بود که گزینه تحویل بدون تماس را راه‌اندازی کرد. این اپلیکیشن از خودران‌ها برای تحویل غذاها به مشتری استفاده می‌کند. بسیاری از استارتاپ‌های مستقر در کشورهای اروپایی و ایالات متحده به دنبال استفاده از ربات‌ها و برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای تحویل سفارش‌ها هستند.

روند ۴: پزشکی از راه دور شکوفا می‌شود

سازمان‌ها و نهادهای حوزه سلامت و بهداشت، به‌ویژه مرتبط با مسایل پزشکی دارند تمام تلاش خود را می‌کنند تا از مراجعات حضوری بیماران و افراد مبتلا و مشکوک به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها جلوگیری کنند.

بسیاری از این تلاش‌های در حوزه تله‌مدیسین و تله‌هلث به سرویس‌هایی مانند چت‌های ویدیویی پزشک و بیمار، اپلیکیشن‌ها و پورتال‌های تشخیص بیماری مبتنی بر هوش مصنوعی یا مبتنی بر تشخیص آواتار و تحویل داروی بدون تماس منجر شده است.

ویزیت‌های از راه دور نسبت به دوران پیش از پاندمی کرونا ۵۰ درصد افزایش یافته است. IHS Technology پیش‌بینی کرده است نزدیک به ۷۰ میلیون شهروند امریکایی تا پایان سال ۲۰۲۰ از تله‌هلث استفاده کنند. Forrester Research پیش‌بینی می‌کند تعداد مراجعات به مراکز بهداشتی و سلامتی از راه دور در اوایل سال ۲۰۲۱ به حدود یک میلیارد نفر برسد.

فهرست بسیار طولانی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی داریم که روی پزشکی از راه دور فعال شدند و دنبال ارائه راهکارهای خلاقانه هستند. استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، تشخیص‌ها و مراقبت‌های بیرولوژیکی و استفاده از ربات‌ها برای مراقبت‌های بهداشتی به وفور در این ایام به چشم می‌خورد.

روند ۵: آموزش آنلاین و یادگیری الکترونیکی بخشی از سیستم آموزشی می‌شود

کووید-۱۹ به سرعت سیستم آموزشی را دستخوش تغییر کرد و باعث جهش آموزش از راه دور و یادگیری الکترونیکی شد. در همه‌گیری این ویروس، بیش از ۱۹۰ کشور دنیا مدارس خود را تعطیل کردند و تقریبا ۱.۶ میلیارد نفر تحت تاثیر قرار گرفتند.

یک فرصت بزرگ برای مدارس، دانشگاه‌ها، کالج‌ها و موسسات آموزشی است که کلاس‌های خود را از طریق ویدئوکنفرانس برگزار کنند. توصیه‌های بسیاری شده است که حتی پس از بازگشت همه‌چیز به حالت عادی، بخشی از برنامه درسی دانش‌آموزان و دانش‌جویان به صورت آنلاین دنبال شود.

هر کشوری برای خودش چندین پلتفرم یادگیری آنلاین راه‌اندازی کرده است و استارتاپ‌های زیادی به سرعت وارد این حوزه شدند. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ شاهد خلاقیت، نوآوری و ابزارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بیشتری در حوزه آموزش آنلاین باشیم.

روند ۶: ادامه توسعه زیرساخت‌های 5G و ظهور اپلیکیشن‌ها و ابزارهای جدید

شکی نیست در سال ۲۰۲۱ به سوی اینترنت با سرعت بالاتر، خانه‌های هوشمند و متصل، شهرهای هوشمند، جابه‌جایی‌های خودمختار و پهنای‌باند بیشتر حرکت می‌کنیم و این به اپراتورها را وادار به توسعه سریع‌تر 5G و 6G می‌کند.

انتظار داریم شاهد زیرساخت‌ها و اپلیکیشن‌های جدیدی باشیم و زیرساخت‌های قبلی به‌روزرسانی شوند. شرکت‌های بزرگ پیشرو در 5G به فناوری‌های سریع‌تری دست پیدا می‌کنند و البته شرکت‌های نوپایی وارد این صنعت می‌شوند. تا کنون بیش از ۳۸۰ اپراتور در سراسر دنیا روی 5G سرمایه‌گذاری کردند و بیش از ۳۵ کشور اولین شبکه 5G خود را راه‌اندازی کردند. بسیاری از اسمارت‌فون‌هایی که در این سال عرضه می‌شود از 5G پشتیبانی می‌کنند.

استارتاپی به نام Movandi می‌خواهد کمک کند سیگنال‌های فایوجی در فواصل دورتری منتشر شوند. استارتاپ Novalume به شهرداری‌ها کمک می‌کند از طریق 5G سنسورهای شبکه روشنایی عمومی و داده‌های شهری را مدیریت کنند. Nido Robotics از پهپادها برای اکتشاف در اعماق دریاها و اقیانوس‌ها استفاده می‌کند. استارتاپ کره‌ای Seadronix در صدد است با استفاده از 5G کشتی‌های خودمختار بسازد.

5G می‌تواند به پیمایش و پردازش بهتر داده‌ها توسط اینترنت اشیا و پهپادها کمک کند. در سال ۲۰۲۱، شاهد خبر عرضه یک گوشی 5G یا راه‌اندازی یک سرویس اینترنت 5G چندان جذابیتی نداشته باشد و بیشتر دنبال کاربردهای جدید این فناوری در زندگی انسان‌ها هستیم.

روند ۷: هوش مصنوعی، رباتیک، اینترنت اشیا و اتوماسیون صنعتی مرتبا رشد می‌کند

چند سالی است که هوش مصنوعی و اتوماسیون صنعتی جزو ترندهای سال هستند و در سال ۲۰۲۱ باز به رشد سریع خود ادامه خواهند داد. زنجیره‌های تولید کارخانه‌ها در حال بازگشت به وضعیت کامل خود هستند و قطعا با کمبود نیروی انسانی روبرو خواهیم بود.

اتوماسیون با کمک هوش مصنوعی، رباتیک و اینترنت اشیا یک راه‌حل اصلی برای افزایش تولید و بهره‌وری بیشتر کارخانه‌ها هستند. شرکت‌های زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند و برنامه‌های بزرگی برای سال ۲۰۲۱ دارند.

روند ۸: استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بیشتر می‌شود

هر دو فناوری VR و AR در سال ۲۰۲۰ به میزان قابل توجهی رشد کردند و اکنون بخشی از زندگی روزمره مردم شدند. از سرگرمی گرفته تا تجارت و درآمدزایی.

اتفاقا ویروس کرونا باعث پذیرش بیشتری این فناوری‌ها شده است؛ چون مشاغل زیادی به مدل کار از راه دور روی آوردند و هر دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌توانند به ارتباطات و تعاملات از راه دور کمک کنند.

فناوری‌های فراگیر حاصلی از نوآوری‌های AR و VR می‌توانند منبع‌های باورنکردنی از تحول را در همه بخش‌ها فراهم کنند. آواتارهای AR، ناوبری‌های داخل سالن AR، دستیاری از راه دور، ترکیب هوش مصنوعی با AR و VR، واقعیت افزوده موبیلیتی، سرویس‌های ابری AR، رویدادهای ورزشی مجازی، ردیابی‌های چشمی و تشخیص چهره در سال ۲۰۲۱ بیشترین تاثیر را خواهند داشت.

پذیرش AR و VR با رشد شبکه‌های 5G و گسترش پهنای‌باند اینترنت تسریع پیدا خواهد کرد. این دو فناوری در آینده نزدیک، بخش بزرگی از زندگی ما را شکل می‌دهند.

روند ۹: رشد مداوم در ریزتحرکی

در حالی‌که بازار وسایل micromobility در ابتدای شیوع ویروس کرونا با کاهش و افت طبیعی روبرو بود ولی در ادامه دوباره به سطح رشد قابل قبولی رسیده است. در این بازار از دوچرخه‌های الکترونیکی تا اسکوترهای برقی در حال تولید و عرضه هستند. چون این وسایل بهترین گزینه برای جابه‌جایی و حمل و نقل در این ایام هستند.

پیش‌بینی می‌شود بازار تجهیزات ریزتحرکی خصوصی ۹ درصد و اشتراکی ۱۲ درصد رشد داشته باشد. در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا مانند میلان، بروکسل، سیاتل، مونترال، نیویورک و سانفرانسیسکو، صدها مایل مسیر جدید مخصوص عبور دوچرخه درست شده است. بسیاری از دولت‌ها از جمله انگلیس، فروش خودروهای دیزلی را از سال ۲۰۳۰ به بعد ممنوع اعلام کرده‌اند و وسایلی مانند دوچرخه‌های برقی بهترین جایگزین هستند.

در این میان، استارتاپ‌هایی مانند Bird ،Lime ،Dott ،Skip ،Tier و Voi به دنبال ورود نوآوری و خلافیت در این بازار هستند.

روند ۱۰: نوآوری‌های بیشتری در خودران‌ها می‌بینیم

در سال ۲۰۲۱ شاهد پیشرفت‌های بزرگی در فناوری‌های خودران‌ها خواهیم بود. هوندا اخیرا اعلام کرده است خودران‌های را به تولید انبوه می‌رساند. این خودروها تحت شرایط خاصی نیازی به مداخله انسانی ندارند.

سیستم Autopilot تسلا نه تنها می‌تواند در مسیرهای مستقیم رانندگی کنند یا تغییر خط دهد؛ بلکه امسال می‌تواند علائم سرعتی یا چراغ‌های سبز را تشخیص دهد.

سایر خودروسازها مانند فورد، مرسدس بنز، جی‌ام و غیره طی سال‌های آتی می‌خواهند خودران‌های خود را وارد بازار کنند و سیستم‌های رانندگی خودکار آن‌ها را به‌روزرسانی کردند.

در این بازار شاهد یک رقابت شدید هستیم و میلیاردها دلار برای خرید شرکت‌های نوپا در این زمینه خرج شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…
منبع اینک
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.