تشخیصی که برای پرمویی غیرمعمول این زن استرالیایی گذاشته شد

0

مجله NEJM مورد جالب یک زن 51 ساله را منتشر کرده که برای یک مشکل پوستی عجیب به یک متخصص پوست مراجعه کرده و با تشخیصی که هیچ کس در ابتدا فکرش را نمی‌کرد، بیرون آمده است.

این زن اهل ملبورن استرالیا مدت 2 ماه بود که دچار رویش شدید مو در سطح بدن شده بود. موها روی همه صورت و گردن و بالاتنه‌اش را گرفته بودند.

پرمویی شایع در خانم‌ها هیرسوتیسم hirsutism نام دارد و  وابسته به آندروژن‌هاست و در آن الگوی رویش موی طرحی مردانه دارد. علت‌های آن اینها هستند:
– سندرم تخمدان پلی‌سیستیک
– هیرسوتیسم ایدیوپاتیک
– هایپرپرولاکتینمی
– داروها: داناوزل و قرص‌های پیشگیری از حاملگی که محتوی هورمون‌های آندروژن باشند.

اما مورد این زن متفاوت بود و پزشک متوجه علائم دیگری در این زن مانند خستگی و کاهش وزن و سرفه هم شد.

این زن قبلا دچار مشکلات مشابه نبود و چیز مهم در تاریخچه‌اش، سیگاری بودن به مدت 37 سال بود.

با توجه به علائم بعد از تکمیل بررسی‌ها مشخص شد که زن مبتلا به آدنوکارسینوم ریه است. شیمی درمانی و رادیوتراپی این زن در مرکز سرطان پیتر مک‌کالوم انجام شد.

به صورت دقیق‌تر این زن مبتلا به Acquired hypertrichosis lanuginosa شده بود. لانوگو موهای جنینی است که از سومین ماه زنگی جنینی تا پایان آن بر روی پوست سراسر بدن ماست. اما شرایطی می‌توانند باعث شوند که این موها دوباره رشد کنند.

بیماری پرمویی اکتسابی ناشی از رشد لانوگوها، یک بیماری خیلی نادر است. موها معمولا در ابروها، پیشانی و بینی رشد می‌کنند و جلب توجه می‌کنند. ولی روی سایر نقاط بدن مانند هم می‌توانند باشند. این مو ظریف و نازک و بی‌رنگ است.

سرطان شایع‌ترین علت این حالت است. در واقع سلول‌های سرطانی هورمون‌ها با موادی ترشح می‌کنند که رشد موها را برمی‌انگیزند. سرطان‌هایی که معمولا با این بیماری همراهند، سرطان‌های ریه، پستان، سیستم ادراری، روده بزرگ، لنفوم و سرطان مثانه هستند.

معمولا این پرمویی در مراحل انتهایی بیماری رخ می‌دهد، اما مواردی هم بوده که پرمویی علامت زودرس سرطان بوده و تازه 2 سال بعد سرطان تشخیص داده شده.

البته به جز سرطان چیزهایی مانند سوء تغذیه شدید ناشی از بی‌اشتهایی عصبی (آنورکسی نوروزا)، پرکاری تیروئید و ایدز هم می‌توانند این بیماری را ایجاد کنند.

همچنین این نوع از پرمویی می‌تواند عارضه داروهایی مانند سیکلوسپورین، فنی‌توئین، اینترفورون، اسپیرینولاکتون و کورتیکواستروئیدها هم باشد.

از آنجا که این نوع پرمویی در سیر انتهایی بیماری سرطان ظاهر می‌شود، پیش‌‌آگهی این بیماران شعیف است. اما اگر تومور درمان شود، پرمویی هم پسرفت می‌کند. اما از نظر زیبایی‌ می‌شود خود موها را با لیزر ، به صورت مکانیکی و ساده یا با کرم افلورنیتین زدود.

خلاصه اینکه تشخیص‌های یک حالت به ظاهر ساده می‌تواند خیلی پیچیده باشد. اما به یاد داشته باشید که مثل همیشه در پزشکی ابتدا باید به علایم شایع بیماری‌های شایع فکر کرد و بعد سراغ چیزهای نادر رفت.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…
منبع dermnetnz nejm
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.