معرفی کتاب همه چیز بودن؛‌ راهنمای آنان که (هنوز) نمی‌دانند می‌خواهند چه‌کاره شوند – نوشته امیلی واپنیک

0

«می‌خواهید چه کاره شوید؟» این سؤالی است که در دبستان موضوع انشای بچه‌های دهه شصتی بود. خودم و بعضی از دوستان از پاسخ درمی‌ماندیم: همان قدر می‌خواستم پزشک بشوم که نویسنده و یک مخترع و حتی کلمه دانشمند هم زمانی در زبانم افتاده بودم. اما این سؤال در جوانی و میانسالی هم درست از سر بعضی از ماها برنمی‌دارد. همان‌هایی که دوست دارند از این شاخه به آن شاخه بپرند. مثلا پزشک باشند، اما مربی‌گری فوتبال را هم دوست داشته باشند. ورزشکار باشند، اما استعداد خود را در بازیگری بدانند!

کتاب همه چیز بودن؛‌ راهنمای آنان که (هنوز) نمی‌دانند می‌خواهند چه‌کاره شوند، برای کسانی است که نمی‌خواهند فقط به یک موضوع بپردازند و از دیگر علایق‌شان دست بکشند. شاید بهتر است بگویم این کتاب برای انسانهای کنجکاو است؛ برای کسانی که با یادگیری چیزهای جدید و خلق کردن و دگرگونی هویت، اشتیاق را تجربه می‌کنند.

در فرهنگ ما، آرام و قرار گرفتن و «چسبیدن به یک چیز»، معمولا توصیه‌ای خردمندانه تلفی می‌شود؟ شاید شرط بقا در در آینده متلاطم و مبهم، همین باشد.

در فرهنگ ما، عبارت «علامه دهر» که امروزه به طعنه بیان می‌شود، زمانی به بزرگانی اطلاق می‌شده که به علوم زمانه‌ی خود اشراف داشتند: ابوعلی سینا، شیخ نصیرالدین طوسی، جابر ابن حیان، زکریای رازی، خیام و دیگران از همین دسته بودند. البته با گسترش دانش انسانی، «بحرالعلوم» بودن به راحتی قبل ممکن نبود، اما آنچه حائز اهمیت است ارزش شمرده شدن این گوناگونی علایق در گذشته بوده که امروزه به این صورت نیست. پس ارجحیت یافتن «تخصص گرایی» بر «کل گرایی» یک فرآیند تدریجی بوده است.

میتوان با نگاهی به تاریخ بشریت، این روند حرکت از کل گرایی به تخصص گرایی را مشاهده کرد. انسان اولیه نیازمند توانایی‌ها و فعالیت‌های متنوعی برای تضمین بقاء و تامین نیازهایش بود: شکار، ساخت مسکن، تهیه لباس و غیره. با آغاز شهرنشینی، بسیاری از امور در قالب مشاغل میان افراد جامعه تقسیم شد و شاهد پیدایش صنعتگران متخصص بودیم.

روند تخصصی شدن مشاغل با انقلاب صنعتی و به طور خاص، با فراگیر شدن خطوط تولید، موجب محدودتر شدن حیطه فعالیت‌های کارگران شد. در عمل، بسیاری از کارمندان مسئولیت انجام عملیات بسیار ساده و تکراری را بر عهده داشتند و فراتر از آن انتظاری از آن‌ها نمی‌رفت.

اما تغییرات اساسی دهه‌های اخیر نیاز به بازنگری در امرکل گرایی را ایجاب می‌کنند. از یک سو، با گسترش علوم مختلف شاهد توسعه حوزه‌های میان رشته‌ای بوده‌ایم که با اختلاط زمینه‌های متفاوت، خالق نوآوری‌ها و نگاه‌های نوینی بوده‌اند. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دسترسی به دانش و روش‌های به روز را تسهیل کرده و امروزه یادگیری یک مهارت جدید به سهولت با مشاهده محتوای آموزشی در اینترنت و تمرین کردن، ممکن است.

همچنین، پروژه‌های کلانی که در سطوح مختلف علم و صنعت رقم می‌خورند، علاوه بر متخصصانی از حوزه‌های مختلف، نیازمند مدیرانی است که توانایی درک و برقراری ارتباط میان تیم‌ها را دارا باشند. از این رو، در دنیای کنونی نیاز و فرصت بیشتری برای ترکیب علایق و علوم مختلف وجود دارد.


افسانه ندای راستین پرسش «می خواهی چکاره شوی…» به ما تذکر می‌دهد که ناچاریم فقط یک چیز باشیم و این یکی از دلیل‌های عمدهای است که چرا این سؤال می‌تواند روح و روان ما را به هم بریزد.

اما اگر در این چارچوبها نگنجیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ فرض کنیم شما درباره چندین موضوع مختلف کنجکاوید و می‌خواهید در زندگی کارهای بسیاری انجام دهید. اگر نتوانید یا نخواهید فقط به یک مسیر حرفه‌ای قناعت کنید، ممکن است نگران شوید که برخلاف همه، ندایی راستین ندارید و به همین خاطر، زندگی‌تان بی‌هدف است.

درواقع این طور نیست! برعکس، دلیل‌های بسیار جالبی برای گرایش شما به حرکت میان زمینه‌های مختلف و بلعیدن دانش و تجربه‌های تازه و هم چنین آزمودن هویت‌های جدید وجود دارد.

شما ممکن است چند پتانسیلی باشید. یعنی کسی که علاقه‌ها و فعالیت‌های خلاقانه‌ی بسیاری دارد یا ممکن است همه چیزدان باشید، یعنی کسی که دربارهی چیزهای مختلف دانش بسیاری دارد یا همه کاره یعنی کسی که می‌تواند در حوزه‌های متنوع، کاری مقبول ارائه کند یا اصلاحا اسکنر باشید، یعنی  فردی با کنجکاوی بسیار درباره موضوع‌های پراکنده فراوان!

در ببشتر فرهنگ‌ها و جوامع نظر خوبی در مورد آدم‌های چندظرفیتی که کارهای متفاوت انجام می‌دهند، وجود نارد. آنها آدمهای سست عنصری پنداشته می‌شوند که که ناتوانی‌شان در متعهد شدن به یک چیز نقصی است که نابودشان می‌کند.

تقریبا هر زبانی، از عربی گرفته تا کره‌ای، نسخه‌ای معادل اصطلاح «همه کاره وهیچ کاره» دارد. اصطلاح اسپانیایی Quien mucho abarca poco aprieta یعنی «آن کس که چیزهای بسیاری را در آغوش می‌کشد و زور اندکی دارد»؛ در زبان لیتوانیایی جمله Devyni amatai desimtas badas معنای نزدیکی به این جمله دارد: «وقتی ۹ حرفه داری، دهمین آن‌ها گرسنگی است.» وقتی ویتنامی‌ها می‌گویند Mt ngh cho chn , cdn hon chin ngh اساس قضاوت‌هایی را بیان می‌کنند که علیه ما وجود دارد: «استاد بودن در یک کار بهتر از متوسط بودن در ۹ کار است.»

اما آیا چند پتانسیلیها واقعا در کارهای‌شان متوسط هستند؟ آیا آنها از دانش بی‌بهره هستند و به این دلیل از نظر اقتصادی زندگی پرمشقتی پیش رو خواهند داشت؟

از نظر ریاضی شاید با عقل جور دربیاید: اگر شخص الف ده هزار ساعت را برای تخصص یافتن در حرفه‌ای صرف کند و شخص ب برای چهار حرفهی متفاوت دوهزاروپانصد ساعت صرف کند، آن‌گاه قاعدتا شخص ب در هر یک از رشته‌ها مهارت کمتری خواهد داشت (یعنی به متوسط بودن نزدیک‌تر است)؛ درست است؟

این ادعا بر این تفکر استوار است که ویژگی مهم صرفا مهارت است. ادعای نویسنده کتاب این است که خلاقیت و نبوغ و اشتیاق به اندازه مهارت اهمیت دارند. آیا کسی که دهها سال موسیقی آموزش دیده است، در مقایسه با کسی که برای مدت نسبتا کوتاهی نوازندگی می‌کند، الزامأ موسیقی زیباتری یا پرفروش‌تری خلق می‌کند؟ آیا معلم مجرب دبیرستان تاثیرگذارتر از معلمی است که در مقایسه با او تازه کار به شمار می‌رود اما از شوق وذوق لبریز است؟ جواب هر دو مورد نه است یا اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، الزاما نه.

به قفسه‌ی کتابخانه‌تان نگاهی بیندازید. گمان می‌کنم شما صرفا درباره یک موضوع مطالعه نمی‌کنید (ریاضیات، موسیقی، سیاست، فلسفه)؛ احتمالا عاشق عنوان‌هایی هستید که ترکیبی از چند موضوع هستند. با وارسی کتابخانه‌ی خودم کتاب‌هایی را می‌بینم که به روابط میان رشته‌ها مربوط هستند: معماری و روان‌شناسی، ریاضی و رنگ، فلسفه‌ی راه رفتن؛ هم چنین کتابهایی را می‌بینم که سبک‌ها را با هم درمی آمیزند، مثل خاطره نویسی‌هایی در قالب نظم و حتی کتاب طنز درباره اضطراب. این کتابها را لابد چند پتانسیلیها تألیف کرده‌اند. درحالی که تخصص گراها در حیطه‌ای مشخص پیشرفت می‌کنند، چند پتانسیلی‌ها زمینه‌های گوناگون را با هم ترکیب می‌کنند و در فصل‌های مشترک پیش می‌روند. این کار به ما اجازه کسب دانشی ژرف درباره روابط میان حوزه‌ها می‌دهد.

چند پتانسیلی‌ها چطور می‌توانند با استفاده از توانایی‌های‌مان پیشگام باشند؟

بهتر است پنج کار را بررسی کنیم که چند پتانسیلی‌ها خیلی خوب انجام می‌دهند:

نقطه قوت چند پتانسیلی‌ها

۱: ترکیب ایده‌ها

۲. یادگیری سریع

۳: تطبیق پذیری

 ۴: کلان اندیشی

۵: برقراری ارتباط و ترجمه


کتاب همه چیز بودن؛‌ راهنمای آنان که (هنوز) نمی‌دانند می‌خواهند چه‌کاره شوند
نویسنده: امیلی واپنیک
مترجم: سعید دانشمندی
نشر نوین

عنوان اصلی:

How to Be Everything: A Guide for Those Who (Still) Don’t Know What They Want to Be When They Grow Up
Emilie Wapnick


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌هایی از زیباترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه‌ها باید مظهر فرهنگ و هنر هر کشوری باشند. ساختمان ایمن و بزرگ، منظره تالار کتابخوانی، نوع چینش کتاب‌ها و تحویل آنها به کتابخوان‌ها، داشتن اینترنت آزاد و پرسرعت، حفاظت از نسخه‌های خطی و اسناد باارزش، آزاد بودن کتابخانه در حد امکان…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5