نگاهی به اولین تصاویر ارسالی مریخ‌نورد «پشتکار» ناسا: از سنگ‌های با حفره‌های زیاد تا سطحی مشابه زمین خودمان

با ثبت و ارسال اولین عکس‌ها از سطح مریخ، موجی از واکنش‌ها و اظهارنظرها و البته طنزها به راه افتاده است

0

ناسا پس از فرود موفق مریخ‌نورد «پشتکار» یا «پِرسیویرَنس»، مجموعه‌ای از اولین عکس‌های جذاب ثبت شده با آن را منتشر کرد. 

این عکس‌ها به سرعت در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار و دست به دست شدن هستند و کاربران درباره آن‌ها اظهارنظر می‌کنند. همزمان شاهد موجی از ویدئوهای طنز و خنده‌دار پیرامون این تصاویر هستیم.

یکی از اولین عکس‌هایی که ناسا منتشر کرده ست؛ لحظه فرود این مریخ‌نورد توسط یک بالگرد موشکی (Skycrane) روی سطح سیاره سرخ است(عکس اصلی این مطلب). دانشمندان صدها فیلم و تصویر از این رویداد تهیه کردند و انتظار می‌رود در روزهای آینده به تدریج منتشر شوند.

مریخ‌نورد Perseverance در اندازه یک خودروی SUV ساعت ۳:۵۵ دقیقه بعدازظهر روز پنج‌شنبه به وقت محلی در دهانه Jezero مریخ فرود آمد. سفر این مریخ‌نورد بیش از هفت ماه از زمین تا مریخ طول کشید و یک هفت دقیقه پر استرس را در جو گرم مریخ به سر برد که در نهایت توانست سالم از آن بیرون بیاید.

سنگ‌های مریخی با سوراخ‌های زیاد

یک جت‌پک به نام Skycrane این مریخ‌نورد  را روی سطح سیاره سرخ به زمین نشاند. طول کابل‌های استفاده شده توسط این جت‌پک برای نشاندن مریخ‌نورد «پشتکار» ۶۶ فوت بود. از روند فرود و تماس با سطح این مریخ‌نورد هم عکاسی شده است. پس از فرود، این مریخ‌نورد شروع به ثبت عکس‌هایی از سطح مریخ کرده و به تدریج آن‌ها را برای زمین فرستاد.

در یک عکس که چرخ‌های جلو مریخ‌نورد «پشتکار» هم مشخص است؛ سنگ‌های پر از حفره و سوراخ ریخته شده روی سطح مریخ را می‌بینیم که باعث تعجب و پرسش‌های زیادی از سوی دانشمندان شده است.

کیتی مورگان؛ معاون این پروژه و یکی از دانشمندان مرتبط با مریخ‌شناسی درباره این سنگ‌های مریخی می‌گوید: «بسته به اینکه منشا این سنگ‌ها چیست؛ سوراخ‌ها می‌توانند معانی مختلفی داشته باشند.» می‌توانند منافذ آتشفشانی باشند و در گذشته گازها از آن‌ها خارج شدند. به این سنگ‌ها «vesicles» گفته می‌شود. همین‌طور، اگر آن‌ها سنگ‌های رسوبی باشند؛ سوراخ‌ها می‌توانند توسط یک مایع درست شده باشند.

مورگان می‌گوید: «ما باید ابزارهای خود را بیرون بیاوریم و با جزئیات دقیق‌تری به این بافت‌ها نگاه کنیم تا واقعا بتوانیم تشخیص دهیم چه نوع سنگی هستند و چرا به این شکل درآمدند.»

یکی از این ابزارها SuperCam نام دارد و که از بالای سر مریخ‌نورد بیرون زده و شبیه به سر ربات Perseverance خواهد بود. ابزار SuperCam سنگ‌های مریخی را هدف قرار داده و با پرتو لیزر سعی می‌کنند آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند.

ناسا تصویر دیگری از مریخ‌نورد «پشتکار» روز جمعه منتشر کرد که توسط یک ماهواره در حال چرخش به دور سیاره مریخ به نام Mars Reconnaissance Orbiter گرفته شده است و باز لحظاتی پیش از لمس مریخ توسط «پشتکار» را نشان می‌دهد.

آدام استلتزنر، مهندس ارشد Perseverance، مجموعه تصاویر ارسال توسط این مریخ‌نورد را یادآور اولین عکس‌های نمادین از سفر به ماه در دهه ۶۰ یا اولین تصاویر سیاره زحل دانست.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…
منبع ورج
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.