متاسفیم! کامپیوتر درخواست اشتغال به کار شما را رد کرد!

0

آندره‌آ مراد در مقاله جالبی می‌نویسد که دانستن اینکه تقاضای کار شما توسط کامپیوتر (و نه انسان)، بررسی می‌شود، تنش‌زا است.

او که یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای است به تازگی درخواست کار داده بود و به عنوان نخستین مرحله گزینش، از او خواسته شد که تعدادی بازی آنلاین را از همان خانه انجام بدهد!

اینها شامل چیزهایی بودند مثل شمارش سریع تعداد نقطه‌ها در جعبه‌ها، باد کردن یک بادکنک تا قبل از مرحله ترکیدن و تشخیص حالت روحی چهره‌های نمایش داده شده.

بعد از این مرحله یک نرم‌افزار هوش مصنوعی، آندره‌آ را مورد ارزیابی قرار داد و شخصیت‌اش را بررسی کرد. تا اینجا هیچ گزینش‌گر انسانی در فرایند انتخاب متقاضی‌های کار دخالت نمی‌کرد.

در طی یک دهه گذشته، صرف‌نظر از منصفانه بودن انتخاب نیروی کار توسط هوش مصنوعی، این کار فزونی گرفته است و همه‌گیری کرونا هم شتاب استفاده از هوش مصنوعی را افزایش داده است.

الگوریتم هوش مصنوعی که آندره‌آ را مورد بررسی قرار داده بود توسط یک شرکت نیویورکی به نام Pymetrics ایجاد شده بود.

بعد از مرحله نخست، نوبت به پرسش و پاسخ رسید. اینجا سؤالاتی برای ارزیابی بیشتر شخصیت و هوش و میزان تحمل خطر و سرعت پاسخ به موقعیت‌ها مطرح شد.

ادعای Pymetrics این است که با دقت و انصاف زیاد ویژگی‌های احساسی و شناختی داوطلب‌های کار را در 25 دقیقه می‌سنجد.

هم‌اینک تعدادی از شرکت‌های چندملیتی مانند مک‌دونالد، بانک جی پی مورگان و گروه مواد غذایی کرفت هاینز با هوش مصنوعی مراحل اولیه گزینش کارکنان خود را انجام می‌دهد و پس از آن مصاحبه با استخدام‌کننده‌های انسانی صورت می‌گیرد.

شرکت دیگری که در زمینه تولید ابزارهای هوشمند استخدام فعال است، شرکت HireVue است. هوش مصنوعی ساخته شده توسط این شرکت ویدئوهایی از پاسخ شرکت‌کنندگان را از طریق وب‌کم و میکروفن لپ‌تاپ کاربران ضبط می‌کند.

پاسخ شفاهی شرکت‌کنندگان به متن تبدیل می‌شود و هوش مصنوعی متن را تحلیل می‌کند و دنبال کلمات کلیدی مثل استفاده از «من» به جای «ما» می‌گردد. این هوش مصنوعی می‌تواند بدون دخالت انسان عمل کند یا یک نفر را برای مصاحبه با عوامل انسانی معرفی نماید.

نرم‌افزار HireVue در سپتامبر سال 2019 حدود 12 میلیون مصاحبه انجام داد که 20 درصد آنها به تمامی توسط هوش مصنوعی ارزبای شد.

برآوردها می‌گویند که تا سال 2029 حدود 16 درصد مصاحبه‌های کاری توسط هوش مصنوعی انجام خواهد شد.

اما آیا این روند خوب است؟ آیا آدم‌های شایسته از قلم نمی‌افتند؟

به اصطلاح پزشکی آیا هوش مصنوعی مثبت کاذب و منفی کاذب ندارد؟ منظورم این است که آدم‌های کارآمدی حذف و آدم‌های ناجوری، جذب نمی‌شوند؟

پدیدآورندگان هوش مصنوعی خودشان می‌گویند که در کل هوش مصنوعی بهتر از اعتماد به روزومه‌های افراد عمل می‌کند. آنها می‌گویند که روزومه‌ها تنها توانایی سخت افراد را بازتاب می‌دهند؛ در صورتی که این نرم‌مهارت‌ها هستند که عملا باعث پیشبرد موفق کارها می‌شوند.

اما آیا واقعا نباید نگران هوش مصنوعی باشیم؟ غول خرده‌فروشی دنیا یعنی آمازون، چنین فکر نمی‌کند:

در سال 2018 مشخص شد که هوش مصنوعی آمازون به خودش یاد داده که سوگیری منفی علیه متقاضی‌های کار زن داشته باشد. هوش مصنوعی متقاعد شده بود که آقایان را در اولویت بگذارد. آن زمان البته آمازون اظهار نظر رسمی در این مورد نکرد.

یکی از چالش‌ها این است که هنوز نرم‌افزارهای تشخیص گفتار دقت بالا پیدا نکرده‌اند. مثلا اگر کسی با لهجه اسکاتلندی صحبت کند و از واژه‌های کمتر معمول استفاده کند، احتمال رد شدنش بیشتر می‌شود.

همچنین فهم منظور اصلی متقاضی کار واقعا بسیار دشوار است، در صورتی که یک انسان متوجه واژه‌های معادل و کنایه می‌شود.

چیز مهم دیگر این است که اصولا هوش مصنوعی بر پایه یافتن طرح‌ها و الگوهای در یک دیتابیس بزرگ، برای خودش معیار و مهارت ایجاد می‌کند. پس همیشه احتمال سوگیری منفی علیه زنان و رنگین‌پوست‌ها در آنها وجود دارد.

و با این توضیحات خود من وقتی مقاله را می‌خواندم با خودم گفتم که این هوش مصنوعی احتمالا نابغه‌ها و متفاوت‌های کارآمد را هم حذف می‌کند! چون طبق الگوهای شایع نیستند.

همینجا یادم داستان علمی تخیلی روز امتحان افتادم که بد نیست بخوانید! این داستان را هنری سسلار نوشته بود.

داستان مشابه دیگر که «تا حدی» با مضمون این پست هماهنگی دارد، داستان مشهور المپیک کهکشان‌های آسیموف است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…
منبع bbc
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.