فیلم یهودا و مسیح سیاه Judas and the Black Messiah – خلاصه داستان، نقد و بررسی

0

کارگردان: شاکا کینگ
فیلمنامه: ویل برس و شاکا کینگ
بازیگران: دانیل کالویا (فرد همپتون)، لوکیت استنفیلد (ویلیام انیل)، جسی پلمونز (روی)، مارتین شین (جی ادگار هوور)

شاکا کینگ، در فیلم یهودا و مسیح سیاه، قتل فرد همپتون (دانیل کالویا) را توسط پلیس، روایت می‌کند. او یک رهبر جوان و کاریزماتیک حزب پلنگ سیاه بود.

حزب پلنگ سیاه Black Panther Party یک سازمان سوسیالیست آمریکایی بود که برای حقوق سیاه پوستان در آمریکا کار می‌کرد. حزب پلنگ سیاه یکی از بحث برانگیزترین گروه‌های سیاسی در دهه ۶۰ میلادی بود و توجه زیادی به برنامه‌های اجتماعی، دوره‌های دفاع از خود داشت.

حزب پلنگ سیاه (بی پی پی)، که در اصل «حزب پلنگ سیاه برای دفاع از خود: Black Panther Party for Self Defense» نام داشت، یک گروه سیاسی بود که توسط بابی سیل و هیو نیوتن در اکتبر ۱۹۶۶ پایه‌گذاری شد. حزب در آمریکا بین سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۲ فعال بود.

فیلم یهودا و مسیح سیاه نامزد اسکار در بخش‌های متعدد است و نمره خوب 7.6 در سایت IMDB ‌دارد. فیلم یهودا و مسیح سیاه در بخش‌های زیر نامزد اسکار شده است: بهترین فیلم – بهترین فیلمنامه اوریجینال (غیراقتباسی) – بهترین هنرپیشه‌های نقسش مکمل (دانیل کالویا و لوکیت استنفیلد) – بهترین فیلمبرداری – بهترین ترانه فیلم.

فیلم در حالی به نمایش درآمد که زمان زیادی از اعتراض‌های خیابانی به کشتن سپاهان در آمریکا باشعار Black Lives Matter، نگذشته است. اما تفاوت قتل همپتون با وقایع امروزی این است که اف بی‌ آی رسما دنبال از میان برداشتن او بود. مهره اصلی عملیات، ویلیام انیل (لوکیت استنفیلد)، قبلا یکی از محافظان سران بلک پنتر بود ولی بعد‌ها آشکار شد در واقع خبرچین رسمی اف بی‌آی بود و زیر دست مأموری به نام ری میچل (جسی پلمونز) کار می‌کرد.

خبرچینی ویلیام جنبش سیاهان را در آن دوران از درون متلاشی کرد. پرونده‌هایی که پس از ۵۱ سال از طبقه‌بندی خارج شده، نشان می‌دهد همه آن‌ها مستقیما زیر نظر جی ادگار هوور (مارتین شین) رئیس ترسناک اف بی‌آی فعالیت می‌کردند.

این افشاگری‌ها به علاوه، بر فیلمنامه‌ای مهر تایید‌زده که بخش عمده‌اش بر اساس مصاحبه‌ای استثنایی ساختاربندی شده که انیل ۱۹۸۷ در اختیار سازندگان فیلمی مستند گذاشت. به گفته‌ی انیل، هوور به واحدی در اف بی‌آی دستور داد تا به هر ترتیب که شده، سازمانی را که به نظرش خطرناک می‌رسید، متلاشی کنند.

ماجرا‌ها سال 1969، زمانی آغاز می‌شود که مالکوم ایکس و مارتین لوترکینگ، هر دو به قتل رسیده و پنتر‌ها سوگند خورده‌اند تا برای جلوگیری از اذیت و آزار سیاهان، اعمال نظم و قانون را در شهر‌ها خود بر عهده بگیرند.

فرد همپتون، رهبری است که یاران خود را، به تندترین رفتار با پلیس، تشویق می‌کند. آرمانش برابری است و حتی کمک‌های خیرانه پولدارها را، نمایشی لوس و متظاهرانه می‌خواند. او واقعا تندروست و می‌تواند خطرناک باشد. آن‌چه که میان همپتون و ویلیام در فیلم می‌گذرد، تماشایی است.

در این میان ویلیام اونیل را به جرم سرقت اتومبیل و جعل هویت یک افسر فدرال دستگیر می‌کنند و او را تحت فشار بگذارند تا در ازای لغو اتهامات جاسوسی پلنگان سیاه را بکند.

در طول فیلم، همپتون هرگز نمی‌فهمد که اونیل دارد خیانت می‌کند و خبرچین پلیس است. این راز ویلیام است که فقط تماشاگر می‌داند.

از سوی دیگر، به سفارش هوور، همپتون را نیز به خاطر مسئله‌ای کوچک بازداشت می‌کنند تا بعد در فرصتی مناسب از میان برش دارند. ولی همپتون پس از آزادی، لحنی تهاجمی‌تر پیدا کرده و به چشم هوادارانش، حالتی مسیح‌گونه به خود می‌گیرد مردی که با نطق‌های پرشور مردم را به هیجان آورده و با لحنی موعظه‌وار، نوید جامعه‌ای سوسیالیستی را می‌دهد.

یهودا، مسیح را به ۳۰ سکه‌ی نقره فروخت و اینجا انیل را تنها با ۳۰۰ دلار راضی می‌کنند تا همپتون را به مأمور‌ها بفروشد: او را به آپارتمانش در وست ساید بکشاند و در شب حمله مأمور‌ها، با دارویی مسمومش کند.

اگرچه انیل عملی یهودایی انجام داده، انیل بعد‌ها اعلام کرد که چون در آن زمان تعلق خاطری نسبت به پنتر‌ها نداشته، این کار به نظرش «خیانت» نرسیده. ولی فیلم، برعکس، مانند یهودا، او را عضوی وفادار از گروه توصیف کرده که مدام جدالی درونی روحش را می‌خورد.

دنیل کالویا برای اجرای فوق‌العاده‌اش تحسین‌های فراوانی دریافت کرده و نامزد چندین جایزه ارزشمند شده. لاکیت استنفیلد نیز شخصیتی پیچیده و آزاردهنده در فیلم را به نمایش گذاشته است، ضد قهرمانی که به کشمکشی میان آرمان‌گرایی نوپا و واقع‌گرایی بی‌رحمانه دچار است، هم نقش یک آدم پست را بازی می‌کند و هم همدلی برمی‌انگیزد.

فیلم در واقع نشان می‌دهد که چرخه خشونت تا کجا می‌تواند کشیده شود و ادامه پیدا کند. وقتی لوتر کینگ و مالکوم ایکس کشته شدند و صدای آنها شنیده نشد، عرصه را رادیکال‌های بی‌منطق سیاهپوست در دست گرفتند که اتحاد با خلافکارها ابایی نداشتند. آنها که اقتباسی پوسته‌ای از سوسیالیسم داشتند و خشونت را ترویج می‌کردند، خود قربانی خشونت از بیرون و خیانت از درون شدند و هدف اصلی را گم کردند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.