فیلم قوی سیاه- خلاصه داستان، نقد و بررسی – Black Swan 2010

0

کارگردان: دارن آرنوفسکی. بازیگران: ناتالی پورتمن (نیناسه یرز/ قوی سفید)‌، میلا کونیس (لیلی/ قوی سیاه)‌، ونسان کسل (توماس لیروی)‌، باربارا هرشی (اریکا / ملکه)‌، وینونا رایدر (بت/ قوی در حال مرگ) ۱۰۸ دقیقه. درجه نمایشی R.

((کلاسیک‌ها در تاریک‌ترین و خون‌بارترین دوران‌ها میزیستند. هم آنان سرخوش‌ترین و اعتماد برانگیزترین آدمیان نیز بودند.))

برتولت برشت

پدید آوردن موقعیتی که در آن دلهره و افسونگری با زیبایی در هم آمیخته شده باشد، دستاورد نادر و ناسازنمایی است که قوی سیاه دارن آرنوفسکی به آن نائل شده است آرنوفسکی در قوی سیاه لطف و ملاحت فیلم‌های ژانر باله را در کنار پس زمینه‌ای از یک توئیست ترسناک و دلهره‌آور قرار داده و ماحصل این ترکیب، فیلم ارزنده و شگفت‌انگیزی است که نه تنها با منبع الهام اصلی‌اش، فیلم باله‌ای کلاسیک کفش‌های قرمز (مایکل پاول ۱۹۴۸‌) برابری می‌کند بلکه در بسیاری از جهان از آن جلو می‌زند.

فیلم قوی سیاه به رغم الهام‌گیری‌اش از یک فیلم مشهور کلاسیک جهان سینما، اثر کاملا مدرنی است. تمایز میان فانتزی، کابوس، توهم و واقعیت در این فیلم کار دشواری است. آرنوفسکی یک اثر هنری پیچیده خلق کرده چیزی که هواداران ساب ژانر ((مایند فاک)) (Mind – Fuck‌) عاشق آن هستند. طی ماه‌های گذشته دو فیلم از همین رده فیلم‌ها به روی پرده آمد: جزیره شاتر و سر آغاز، و باید گفت پیچ و تاب‌های فانتزیک و وهمگونهٔ این دو فیلم در قیاس با قوی سیاه، بسیار سطحی و زودیاب است.

آرنوفسکی در کار موفق قبلی‌اش، کشتی گیر، از وجوه تلخ و پنهان یک نمایش صحنه‌ای به عنوان پس زمینه‌ای برای یک بررسی شخصیت قوی و در عین حال تراژیک بهره برد آرنوفسکی حالا در قوی سیاه دوباره به پشت صحنهٔ یک نمایش صحنه‌ای دیگر رفته است: دنیای بالای حرفه‌ای. ظاهرا تفاوت میان کشتی کج و باله خیلی زیاد است. اولی یک ((ورزش)) خونین سطح پایین و دومی یک فرم هنری بسیار سطح بالا. اما از نگاه آرنوفسکی رذالت و فلاکت در هر دوی سوی این طیف می‌تواند وجود داشته باشد.

باله مظهر پیروزی توهم بر واقعیت و حتی پیروزی بر نیروی جاذبه زمین است. اما چنین هنری از رقصندگان خود سال‌ها مهارت و کمال‌گرایی می‌طلبد. رقصندهٔ باله باید از حیث فیزیکی و ذهنی در وضعیت مطلوب باشد و زندگی شخصی‌اش را وقف این هنر بکند. نینا سه یرز (ناتالی پورتمن)‌، رقصنده‌ای است با همین مشخصات که مابین الزامات زندگی حرفه‌ای و خصوصی‌اش گیر کرده است.

نینا با مادرش در خانه‌ای کوچک که گاهی مواقع همچون یک سلول زندان به نظر می‌رسد زندگی می‌کند. اریکا (باربارا هرشی)‌، مادر نینا، یک رقصندهٔ سابق است که آرزو دارد دخترش به عنوان یک رقصندهٔ باله به بالاترین مدارج این هنر دست یابد. مادر نینا تسلط بسیار زیادی روی دخترش دارد و او را از هر حیث زیر حمایت و نظارت خود گرفته است. و دقیقا به همین دلیل نینا دختری است که در حیطهٔ زندگی خصوصی و احساسی‌اش کم و کسری‌های بسیاری دارد. اما این دختر کم رو و چشم و گوش بسته، در صحنهٔ رقص جزو بهترین‌هاست.

نینا در یک گروه باله در ((لینکلن سنتر)) نیویورک کار می‌کند. مدیر این گروه، توماس لیروی (ونسان کسل)‌، آدم جاه طلب و بی‌رحمی است که قصد دارد در دور جدید فعالیت‌های گروه‌اش باله‌های کلاسیک را در اجرایی جدید و مدرن به روی صحنه ببرد. کاری که فعلا گروه در دست تمرین دارد، بالای دریاچهٔ قوی چایکوفسکی است، نینا دوست دارد که نقش قوی سفید را در این باله بازی کند، او از مهارت فنی و تکنیکی لازم برای ایفای چنین نقشی برخوردار است. اما توماس معتقد است که رقصندهٔ این نقش علاوه بر مهارت تکنیکی باید دارای خودانگیختگی احساسی و نوعی اغوا و فریبندگی نفسانی هم باشد که نینا واجد آن نیست. به اعتقاد توماس، نقش قوی سیاه برای نینا مناسب‌تر است. توماس اصرار دارد که نقش قوی سفید برای لیلی (میلا کونیس) مناسب‌تر است، لیلی رقصندهای است که از سن فرانسیسکو به نیویورک آمده. لیلی بر خلاف نینا دختر خونگرم، معاشرتی و باتجربه‌ای است و دیری نمی‌گذرد که نینا مجذوب کاراکتر لیلی می‌شود تا آنجا که به نوعی لیلی تبدیل به ژل مدل نینا می‌شود. در همین حال، توماس درصدد اغوای نینا نیز هست همه می‌دانند که توماس عادت دارد با بازیگران باله‌هایش روابط صمیمانه برقرار کند. در ادامهٔ ماجرا، نینا با بت (وینونا رایدر) آشنا می‌شود.

بت زن درهم شکسته‌ای است که قبلا ستارهٔ اول باله‌های توماس و محبوب وی بوده اما حالا کاملا از چشم او افتاده، نینا در چنین شرایطی باید به نوعی تعادل در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود دست یابد اما…

فیلم قوی سیاه عمدتا از نگاه شخصیت اصلی‌اش، نینا، بیان می‌شود. اگر فیلم از نظر گاه حتی روایت می‌شد شباهت بسیاری به کفش‌های قرمز یا فلش دنس پیدا می‌کرد. اما تماشای حوادث فیلم از ذهن نیمه متوهم نینا، فیلم را بدجوری شبیه فیلم‌های اولیهٔ رومن پولانسکی (مخصوصا بن بست و مستأجر) کرده است. نوی سیاه در برخی از مواقع همچون یک‌تریلر روانشناسانه به نظر می‌آید اما فیلم در عین حال واجد عناصری از فیلم‌های ژانر ترسناک و ملودرام‌های سیاه هولناک نیز هست. با این حال، قوی سیاه در ذات خود، بیش از هر چیزه یک فیلم هنری است، یک فیلم هنری تیره و سیاه در اکشن یا روایت فیلم، انسجام اندکی به چشم می‌خورد. حتی با دو سه بار دیدن فیلم هم نمی‌توان تشخیص داد کدام صحنه واقعی است و کدام صحنه توهمی و خیالی، کشتی گیر، فیلم قبلی آرنوفسکی، با یک واقع گرایی سرراست، ولو خیلی سیاه، سروکار داشت اما قوی سیاه از این حیث بسیار بلندپروازانه‌تر از کشتی گیر است.

فیلمبرداری فیلم قوی سیاه یکی از نقطه قوت‌های این فیلم است. استفاده از زوایای عجیب دوربینی و تضادهای چشمگیر سیاه و سفیدی، باعث خلق نماهایی شده که برای هر فیلم واجد مایه‌های ترسناک غنیمت است.

اما نمی‌توان از فیلم قوی سیاه سخن گفت و اشاره‌ای به بازی عالی ناتالی پورتمن نکرد، پورتمن یکی از بهترین بازی‌های دوران حرفه‌ای خود را که از دختران زیبا در سال ۱۹۹۶ آغاز شد، در قوی سیاه ارائه کرده است. پورتمن برای اینکه بتواند همهٔ صحنه‌های رقص را شخصا و بدون استفاده از بازیگر بدل بازی کند، حداقل ۱۰ ماه تمرین باله کرد. این بازی حقیقتا لیاقت یک جایزدی اسکار را دارد. دیگر بازیگران فیلم نیز با اینکه در سایهٔ بازی عالی پورتمن قرار دارند، اما بازی‌های چشمگیری ارایه کرده‌اند که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به میلا کونیس و باربارا هرشی اشاره کرد.

تراژدی نینا و بسیاری از رقصندگان و ورزشکاران جوان این است که کمال طلبی آن‌ها در یک حیطه از زندگی منجر به قربانی کردن بسیاری دیگر از وجوه زندگی آن‌ها می‌شود. در جوانی، همه چیز متمرکز بر خشنود کردن فرد دیگری (پدر یا مادر، با مربی، یا…‌) می‌شود بدون اینکه خود فرد از زندگی‌اش احساس رضایت و خشنودی کند.

منبع: نشریه دنیای تصویر


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور کنید که در یک دنیای تخیلی، هری پاتر را استودیو جیبلی می‌ساخت

استودیو جیبلی یک استودیوی مشهور انیمیشن‌سازی ژاپنی است که به دلیل سبک هنری متمایز، داستان‌سرایی پر از تخیل و انیمیشن‌های هیجان‌انگیزش مشهور است. استودیو جیبلی که توسط هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا تأسیس شد، تعدادی از محبوب‌ترین فیلم‌های…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5