فیلم قدیمی ببینیم: ارتباط فرانسوی The French Connection

0

عاشقان سینما از دهه 1970 خاطرات زیادی دارند. چون در این دهه دوبله‌های ماندگار زیادی انجام شده و لطف فیلم‌های این دوره را بیشتر کرده.

دنیای خلوت و کم‌دغدغه‌تر آن زمان را هر چند وقت یک بار با همین فیلم‌ها دنبال می‌کنم. دنیای که فیلم‌های رنگی هنوز آن تون و ته‌رنگ دوست‌داشتنی قدیمی را داشتند، مناسبات انسانی‌تر بود و دیالوگ‌ها بیشتر بود. هنوز از تلفن‌های ثابت استفاده می‌شد و اگر استفاده از تلفن‌های رادیویی را در خودروها  در این فیلم‌ها می‌دیدم، یک زمانی در دهه شصت به هیجان می‌آمدیم!

در سال کرونایی که دیگر واقعا فیلم‌های خوب کم بود، مجبور هستیم، هر چند روز یک بار نقبی به گذشته بزنیم. امروز می‌خواهم فیلم خوب ارتباط فرانسوی را به شما پیشنهاد کنم.


کارگردان: ویلیام فرید کین

تهیه‌کننده: فیلیپ دانتونی

فیلمنامه: ارنست تایدی من (از رمان رابین مور)

موسیقی: ‌دان الیس

بازیگران: جین هکمن، روی شایدر، فرناندو ری، تونی لوبیانکو، مارسل بوزوفی، فردریک دو پاسکو آله. ۱۱۶دقیقه

سال ۱۹۷۱ اسکار بهترین فیلم به ارتباط فرانسوی تعلق گرفت، البته شاید سازندگان این فیلم خوش‌شانس بودند، چون آن سال فیلم‌های دیگری هم بودند که شاید شایسته‌تر بودند.

جین هکمن در این فیلم عالی است. جالب است بدانید که او اصولا قرار نبود در این فیلم بازی کند. جیمی برسلین، روزنامه‌نگار معروف نیویورکی، در اصل استخدام شد تا نقش هکمن را بازی کند؛ او حتی سه هفته‌ای نیز مقابل روی شایدر تمرین کرد تا این که کارگردان فیلم -فرید کین- به این نتیجه رسید که برای نقش مناسب نیست و هکمن را استخدام کرد.

ذهنم یاری نمی‌کند که مجسم کند کدام سکانس تعقیب و‌گریز اتومبیل در دهه‌های پیش خیلی خوب از آب درآمده بود، فیلم رونین الان در ذهنم است، اما تعقیب و گریز خودرویی ارتباط فرانسوی در زمانه خودش و با توجه به فناوری‌های آن زمان، واقعا خوب از آب درآمده بود و پنج هفته فیلمبرداری همین سکانس زمان برده بود.

ارتباط فرانسوی حکایت ظاهرا واقعی پلیس نیویورکی نژادپرست و سخت کوشی به نام جیمی «پاپی» دویل (هکمن) است که به کمک همکارش، بادی روسو (شایدر) یک باند بین المللی هروئین را درهم شکستند، که افرادش خیال داشتند ۶۰ کیلو هروئین که بزرگ‌ترین محموله مواد تا آن زمان محسوب می‌شد را وارد آمریکا کنند.

نکته جالب درباره فیلم، تقابل و به رخ کشیدن ثروت اربابان موادمخدر اروپایی و فقر و محرومیت پلیس‌های زحمتکش نیویورکی است!

در ارتباط فرانسوی احتمالا یکی از پیچیده‌ترین کاراگاه‌های پلیس تاریخ هالیوودی را داریم. دویل پلیس فاسدی نیست؛ اگر بود، می‌شد راحت درباره‌اش قضاوت کرد. او خیلی ساده مثل هر آدم دیگری، عیب و نقص دارد. فریدکین و هکمن طوری این شخصیت را خلق کرده‌اند که «همدردی» تماشاگر (و نه «همدلی»‌اش) را بر می‌انگیزد.

«دویل» قهرمان فیلم چهره معمولی و ناآراسته‌ای دارد و از امتیازهای معمول سینما برای پلیس‌های وظیفه‌شناس بهره‌ای نبرده است. اما از آن سو «بدمن» فیلم «شارنیه» است با بازی روی شایدر، کسی که تجارتش را با خون‌سردی و حفظ «آبرو» ادامه می‌دهد.

جالب است که تا همین حالا ادامه این فیلم یعنی ارتباط فرانسوی 2 (جان فرانکن‌هایمر، 1975) را ندیده‌ام و آن طور که گفته می‌شود قابل مقایسه با قسمت اول نیست.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی که برخی از آنها کمتر دیده شده‌اند و ما را به اندیشه در مورد تاریخ…

عکس‌های تاریخی خلاصه عجیب یک دوران هستند. همه چیز از کیفیت عکس، کادربندی، لباس، ساختمان‌های پیرامون، غذایی که صرف می‌شود، حالت چهره، برشی از یک زمان و مکان است که برای بینندگان بعدی نکته‌های دارند.برخی ازعکس‌های این مجموعه را قبلا…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.