فیلم زن ستوان فرانسوی – نقد، بررسی و خلاصه داستان – The French Lieutenant’s Woman (1981)
کارگردان : کارل رایتس
فیلمنامهنویس : هارولد پینتر، برمبنای رمانی نوشته جان فاولز.
فیلمبردار : فردی فرانسیس.
آهنگساز(موسیقی متن) : کارل دیویس.
هنرپیشگان : مریل استریپ، جرمی آیرونز، هیلتن مکری، امیلی مورگان، ژرار فالکونتی، شارلوت میچل، لینسی باکستر، لیو مکرن و پیتر وان.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۳ دقیقه.
لیم رجیس، سال 1867. «چارلز اسمیتسن» (آیرونز) مرد آدابدان موقری است که با «ارنستینا فریمن» (باکستر)، دختر یک تاجر ثروتمند، نامزد کرده است. «چارلز» در حین گردش با نامزدش، جذب «سارا وودروف» (استریپ) میشود، معلمه سرخانهای که محبوب فرانسویاش او را فریب داده و رفته است و محلیها به او «بدکاره ستوان فرانسوی» میگویند. «سارا» هر روز خیره به دریا در انتظار بازگشت محبوب بیوفایش است. (1980. در جریان فیلمبرداری فیمل همین قصه، بازیگر نقش «چارلز»، «مایک» / آیرونز و بازیگر نقش «سارا»، «آن» / استریپ، به هم علاقهمند میشوند).
روزی «چارلز» با «سارا» برخورد میکند و در مییابد که او اگرچه هیچ تصوری از بازگشت احتمالی اغفالگر فرانسویاش ندارد، ولی حاضر به ترک محل نیست و با اصرار فراوان خود ار یک بدکاره میداند. «چارلز» که دیگر دلمشغول «سارا» شده، از دوستش، «دکتر گروگن» (مکرن)، برای درمان او کمک میگیرد. «دکتر گروگن» میگوید که مشکل «سارا» نوعی مالیخولیاست و باید برای درمان در یک آسایشگاه خصوصی بستری شود. اما به جای آن «چارلز»، «سارا» را به ترک شهر ترغیب میکند و او را به اکستر میفرستد. (در تعطیلی حین فیلمبرداری، «آن» به لندن نزد همسر فرانسوی)اش، «داوید» / «فالکونتی، برمیگردد، اما به «مایک» قول میدهد که دوباره او را ببیند.) «چارلز» و «سارا» شبی را هم میگذرانند و در کمال تعجب «چارلز» متوجه میشود که او با کره است.
«چارلز» به لیم برمیگردد تا با چشمپوشی از همهچیز، نامزدیاش را با «ارنستینا» به هم زند. سپس نزد «سارا» باز میگردد تا با هم ازدواج کنند، اما او ناپدید شده است. (همسر «مایک» تمام گروه را به مهمانی شام دعوت میکند و در طول آن، «آن» مدام در جواب درخواست «مایک» برای صحبت جدی، زیر لب میگوید: «ویندرمیر» – لوکیشن آخرین صحنه فیلم). «چارلز» پس از سه سال جستوجوی بیحاصل، بالاخره خبری از «سارا»، از شهر ویندرمیر، دریافت میکند. «سارا» در آنجا نقاش شده است و از آزادیای که در قبل به خاطر موقعیت اجتماعیاش از آن محروم بوده، لذت میبرد. (در پایان مهمانی، «آن» همراه «دیوید» میرود و «مایک» تنها میماند).
غایت آنچه که زن – آزاد – خواهان، در چارچوب سینمای حرفهای، میتوانند طلب داشته باشند. برگردان رمان پیچیده فاولز به سینما که خیلی از فیلمسازان حرفهای (مثل مایک نیکولزف ریچارد لستر و فرد زینهمان) نسبت به عملی بودن آن بدبین بودن، توسط رایتس و پینتر با موفقیت انجام میشود. استریپ در نمایش شخصیت افسرده و مرموز «سارا» فراموش نشدنی است و ایرونز نیز نمایش درخشانی از «اقتدار مردانه رو به زوال» را ارائه میکند.