چرا سطوح دسترسی متفاوت به اینترنت را دوست ندارم؟ آیا یوتیوب برای پزشکان، دانشگاهیان و ژرونالیست‌ها، آزاد می‌شود؟

1

در تایید شنیده‌ها، شایعات و اخبار قبلی، امروز در توییت جالبی، آرش کریم بیگی، مدیر عامل شاتل موبایل، شنیده‌هایش را بازتاب داد که مطابق آن، احتمال آزاد شدن دسترسی به یوتیوب برای دانشگاهیان، اساتید و پزشکان وجود دارد.

این توییت در تایید سخنان پیشین دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور است که اسفند سال 99 صحبت از وی پی ان ملی برای دسترسی متفاوت برای گروه‌های مختلف خبرنگار، پزشک، دانشجو و اعضای حوزه‌های علمیه کرده بودند.

قبلا خودم در توییتی به شوخی نوشته بودم که با توجه به اینکه یک پزشک و ژرونالیست آنلاین هستم، ایا این احتمال وجود دارد که میزان رفع فیلتر برای من «دوبل» حساب شود؟!

شاید برخی با شنیدن این خبر، خوشحال شوند و همین را نشانه یک گشایش و تفکر عقلانی‌تر بپندارند. آخر چه اشکالی دارد که دست‌کم آدم‌های تاثیرگذار جامعه دسترسی آزاد به یوتیوب و توییتر داشته باشند؟ این طوری می‌توانند به سرعت ویدئوهای علمی یا خبری مورد نیاز خود را ببینند و در مورد آنها اظهار نظر کنند و مقالات بهتری بنویسند.

من نیز بدم نمی‌آید که شخصا تحولی رخ بدهد و آزادانه به برخی سرویس‌ها دسترسی داشته باشم. اما از آن سو، این امر حس و حال خوبی در من ایجاد نمی‌کند.

این یعنی طبقه‌بندی ارزشی آحاد جامعه و تصور اینکه من پزشک رجحانی نسبت به یک دانش‌آموز دبیرستانی، خانم خانه‌دار، صاحب یک فروشگاه کوچک، جوان بیکار، آموزگار دبستان یا راننده تاکسی دارم.

پس به سرعت آن چند ثانیه خوشحالی‌ام، از بین می‌رود. حس می‌کنم که این اقشار چه نگاهی به منی می‌اندازند که فرضا با خوشحالی از دسترسی آزاد خودم می‌گویم.

از سوی دیگر آیا واقعا به صرف داشتن یک عنوان علمی، سطحی از تحصیلات یا شغل خاص، کاربری من بهتر و والاتر شخص دیگری می‌شود؟

آیا اصلا ما حق داریم که کاربری‌ها را درجه‌بندی کنیم؟ فرضا اگر یک تک بلاگر، به جز ویدئوهای مربوط به فناوری و‌ آنباکس گجت‌ها و یک پزشک به جز ویدئوهای پزشکی، برود موزیک ویدئو ببیند، سطح کاربری نازل‌تری داشته است؟

اصلا نگاه ما به سرگرمی در اینترنت باید نگاهی شماتت‌آمیز باشد؟

آیا لایه‌بندی دسترسی به اینترنت، موجب ایجاد مقدمه یک شکاف بین طبقاتی، بدبینی و ترویج جو حسد و بغض نخواهد شد.

از همه مهم‌تر آیا این لایه‌بندی و سطح دسترسی در تضاد با آرمان اینترنت که آزادی گردش اطلاعات برای همگان است، نخواهد بود؟

این روند جدید همراه با روند قدیمی‌تری که باعث شد قیمت و سرعت دسترسی ما به محتواهای سرورهای فرنگی، متفاوت از محتواهای داخلی باشد یا همان فرایندی که سبب شده کاربران هزینه یک دوم در هنگام مرور محتوای برخی سایت‌ها بپردازند، منجر به یک ترجیح عجیب در اینترنت می‌شود.

و جالب است که همین امر حتی از نظر سیاست‌های مورد نظر خود مسئولان محترم هم در میان مدت یا بلندمدت، نتیجه معکوسی خواهد داشت. چرا؟

چون کاربری که سابق بر این اطلاعات را از سایت‌های خبری معتبرتر و شناسنامه‌تری دریافت می‌کرد، حالا با توجه به دشواری باز کردن صفحات وب، تصمیم می‌گیرد فقط به اطلاعات پیج‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، بسنده کند و این محیط مناسبی می‌شود برای رشد تحلیل‌های افراطی و چه بسا فیک نیوزها.

کلا ذات و روح اینترنت بر ایجاد شبکه تنگاتنگ و کلافه‌ای از صفحات، بدون هیچ ترجیح تاکید دارد. پس عملا توییتر یا یوتیوبی که در آن همسایه و صاحب سوپرمارکت سرکوچه‌ام، نتواند آن را ببینید، برای من هیچ لذتی ندارد.

البته نگاهی به تاریخچه اخبار نشان می‌دهد که دست‌کم از 4 سال پیش چنین وعده‌هایی وجود داشته و تا کنون نتیجه عملی دربرنداشته است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. مهرداد می گوید

    فقط پاراگراف آخرتون!
    متاسفانه در کشور ما وقتی چیزی تبدیل به عرف شود حتی اگر قانونی برای آن وجود نداشته باشد، تبدیل به عادت می شود که هیچ نهاد و سازمانی پیگیر اصلاح آن نمی شوند. مثل رفع فیلتر تلگرام و …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5