چرا گوشی‌های قدیمی با شبکه‌های سلولی موبایل مدرن کار نمی‌کنند؟

بررسی دلایل عدم پشتیبانی از شبکه‌های موبایل قدیمی توسط اپراتورها و سازندگان اسمارت‌فون‌ها

0

اگر در کشو میز یا کمد خانه‌تان یک گوشی تلفن همراه قدیمی پیدا کردید؛ بعید است که بتواند به شبکه‌های موبایل مدرن امروزی وصل شود؛ چون اصلا سیگنالی پیدا نمی‌کند.

تا سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ همه تلفن‌های همراه قدیمی از جمله آیفون ۴ دیگر کار نمی‌کنند و قابلیت اتصال به هیچ شبکه موبایلی را ندارد اما چرا؟

چرا هنوز تلفن‌های ثابت دکمه‌ای کار می‌کنند؟

اگر یک تلفن دکمه‌ای قدیمی در خانه دارید؛ احتمالا هنوز می‌توانید آن را به خط تلفن ثابت خانه وصل کرده و شماره بگیرید و صحبت کنید. به این دلیل که این تلفن‌ها از سال ۱۹۶۳ دارند از استاندارد فناوری dual-tone multi-frequency یا DTMF استفاده می‌کنند و هنوز هم این استاندارد پابرجا است. حتی مدرن‌ترین تلفن‌های ثابت نیز از این استاندارد ارتباطی تبعیت می‌کنند؛ حتی اگر بی‌سیم شده و دیگری بخری از کلیدهای فشاری روی آن‌ها یا گوشی به معنای واقعی نباشد.

پیش از این استاندارد، برخی تلفن‌های ثابت اولیه و بعدا تلفن‌های دکمه‌ای از فناوری ارتباطی به نام سیگنالینگ شماره‌گیری پالسی (pulse dial signaling) استفاده می‌کردند که دیگر با استاندارد جدید سازگاری ندارند.

استانداردهای تلفن همراه به سرعت در حال تغییر هستند

فناوری تلفن همراه بسیار متفاوت‌تر از تلفن ثابت است. ما دیگر از استانداردی استفاده نمی‌کنیم که قدمت آن به چند دهه قبل برگردد. شرکت‌های فناوری به سرعت در حال ارائه استانداردهای جدید هستند.

5G برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ عرضه شد؛ 4G در سال ۲۰۰۹ آمد و 3G در سال ۲۰۰۱ راه‌اندازی شد. 2G در سال ۱۹۹۱ و 1G در سال ۱۹۸۱ مورد استفاده قرار گرفت. G مخفف Generation و عدد کنار آن نشان‌دهنده نسل آن است. 5G نسل پنجم شبکه‌های موبایل است.

هر استاندارد جدید شامل فناوری‌ها، تکنیک‌ها و بهینه‌سازی‌های بسیار زیادی است و پیشرفت‌های مختلفی نسبت به نسل پیش از خود دارد. به طور کلی، استانداردهای جدیدتر، سریع‌تر هستند و سیگنال‌های قوی‌تری ارائه می‌دهند. ما از مرور آهسته وب در آیفون یا بلک‌بری به استریم ویدئوهای با وضوح بالا در تلفن‌های هوشمند مدرن امروزی رسیدیم.

استانداردهای تلفن همراه به مدت زمانی نیاز دارند تا در محصولات ظاهر شوند و به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال، هر گوشی فروخته شده در سال ۲۰۱۸ به 5G مجهز نیست. آیفون برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ از 5G پشتیبانی کرد.

شبکه‌های مدرن از استانداردهای قدیمی پشتیبانی نمی‌کنند

در حالی‌که استانداردهای تلفن همراه به سرعت در حال تغییر هستند؛ این دقیقا تنها دلیل عدم کار کردن تلفن‌های قدیمی در شبکه‌های مدرن نیستند. در واقع، دلیل اصلی این است که سازندگان تلفن‌های همراه، از استانداردهای قدیمی پشتیبانی نمی‌کنند تا راه را برای ورود استانداردهای مدرن و جدید باز کنند.

به عنوان مثال، از اوایل سال ۲۰۲۱ در ایالات متحده، شرکت‌های بزرگ مخابراتی فقط از شبکه‌های 5G و 4G و 3G پشتیبانی می‌کنند و دیگر از شبکه‌های 2G و 1G پشتیبانی نمی‌کنند.

اگر شما یک گوشی آیفون اصلی نسل اول دارید که از شبکه‌های 2G پشتیبانی می‌کند؛ یک تلفن همراه کلاسیک و نوستالژی است ولی دیگر نمی‌توانید از آن در شبکه‌های تلفن همراه مدرن امروزی استفاده کنید. اگر طرفدار اندروید هستید؛ شاید هنوز یک مدل از گوشی‌های کلاسیک HTC Dream یا T-Mobile G1 را برای خود نگهداری کرده باشید ولی این گوشی‌ها حداکثر از 3G پشتیبانی می‌کنند.

گوشی آیفون در نسل دوم خود از شبکه‌های 3G پشتیبانی کرد و هنوز می‌تواند در شبکه‌های سلولی امروزی کار کند؛ البته فقط برای یکی دو سال دیگر!

چرا شبکه‌های جدیدتر از استانداردهای قدیمی پشتیبانی نمی‌کنند

پشتیبانی از شبکه‌های موبایل قدیمی یک معامله است. همان‌طور که اپراتور AT&T در بیانیه مطبوعاتی خود هنگام خاموش کردن 2G در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد؛ با حذف تدریجی 2G، طیف‌های فرکانسی بی‌سیم بیشتری آزاد می‌شود که می‌تواند برای استانداردهای جدیدتر استفاده شود؛ به‌ویژه باعث سریع‌تر شدن شبکه‌های 4G می‌شود.

شبکه‌های موبایل هم مانند وای‌فای مبتنی بر امواج رادیویی هستند و باید از طیف‌های فرکانسی مشخص و استانداردی استفاده کنند. وقتی آن‌ها از یک باند رادیویی برای ارائه شبکه 2G استفاده می‌کنند؛ نمی‌توانند روی همان باند رادیویی شبکه‌های 4G را راه‌اندازی کنند. بنابراین، باید 2G خاموش شود تا بخشی از فرکانس‌های رادیویی آزاد شوند و بتوان شبکه‌های سلولی موبایل سریع‌تر و وسیع‌تری ارائه داد.

مردم مرتبا دستگاه‌های خود را ارتقا می‌دهند. هنگامی که اکثریت مردم از دستگاه‌های مدرنی استفاده می‌کنند که مجهز به آخرین استانداردهای شبکه‌های موبایل هستند و فقط تعداد کمی دستگاه قدیمی در دست مردم باقی مانده است؛ دیگر دلیلی ندارد روی استانداردهای قدیمی پافشاری کرد و هنوز آن‌ها را زنده نگه داشت.

یک اپراتور می‌تواند برای آن دسته از کاربرانی که هنوز گوشی قدیمی دارند؛ تخفیف‌ها و آفرهایی برای ارتقای دستگاه خود در نظر بگیرد یا به‌روزرسانی‌های جزئی ارائه بدهد یا اصلا یک گوشی جدید به آن‌ها هدیه بدهد تا اینکه شبکه قدیمی را روشن نگه دارد.

3G در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ خاموش می‌شود

همه کشورها از جمله ایالات متحده (و البته ایران) خاموش کردن سوئیچ‌های شبکه‌های 3G را در دستور کار خود قرار دادند و به تدریج از سال ۲۰۲۲ شروع به حذف آن و آزادسازی فرکانس‌های 3G می‌کنند.

شرکت‌های مخابراتی در ایالات متحده اعلام کردند شبکه‌های 3G در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ خاموش می‌شوند. در ایران، اپراتورهای موبایل گفتند از سال ۱۴۰۲ اقدام به حذف تدریج 3G در مناطق شهری و نقاط پرجمعیت دارای 4G می‌کنند.

به این ترتیب، فقط دستگاه‌هایی که از شبکه‌های 4G و 5G پشتیبانی می‌کنند؛ خواهند توانست هنوز تماس بگیرند و پیامک بفرستند.

البته، شاید اپراتورها یکی دو سالی برای خاموش کردن 3G دست نگه دارند ولی در نهایت باید با این استاندارد موبایل هم خداحافظی کرد. ورایزون اعلام کرده بود در سال ۲۰۲۰ شبکه 3G خود را خاموش می‌کند ولی در یک بیانیه اصلاحی هدف جدید او سال ۲۰۲۳ است. اپراتور AT&T هم گفته بود 3G را در سال ۲۰۲۲ خاموش می‌کند و T-Mobile هم از اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ شروع به حذف شبکه‌های 3G می‌کند.

خبر خوب این است که هنوز آیفون ۵ می‌تواند متصل باشد. این مدل آیفون اولین مدلی بود که از 4G پشتیبانی می‌کرد و در سال ۲۰۱۲ عرضه شد. HTC Evo اولین تلفن همراه اندرویدی با پشتیبانی 4G در سال ۲۰۱۰ عرضه شد و هنوز می‌تواند متصبل باشد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…
منبع howtogeek
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.