فیلم بهترین پیشنهاد – خلاصه داستان، نقد و بررسی – The Best Offer 2013

0

کارگردان و نویسنده فیلمنامه: جوزپه تورناتوره.

موسیقی متن: انیو موریکونه

بازیگران: جفری راش (ویرژیل اولدمن)، جیم استرجس (رابرت)، سیلویا هوکس (کلر ایبتسون)، دانلد ساترلند (بیلی ویسلر)، فیلیپ جکسون (فرد)

محصول ایتالیا. 124 دقیقه

بهترین پیشنهاد دومین فیلم انگلیسی زبان جوزپه تورناتوره ایتالیایی تبار بعد از افسانه‌ی ۱۹۰۰ شاید از نظر دوستداران سینمای بومی او «یک اثر کلاسیک تورناتوره‌ای» نباشد اما فیلم داستانی نفس‌گیر و پیچیده دارد که کارگردان با مهارتی مثال‌زدنی آن را روایت می‌کند. قهرمان فیلم ویرژیل اولدمن، مدیر حراجی معتبر آثار هنری است. او مردی است با عاداتی نامتعارف؛ مرتب مو‌هایش را رنگ می‌کند، هیچ وقت بدون دستکش‌های چرم مرغوب‌اش بیرون نمی‌رود و سعی می‌کند تا حد امکان کمترین میزان احساس نسبت به وقایع دنیای اطراف‌اش را ازخود بروز بدهد. او با کمک دوست‌اش بیلی موفق شده کلکسیونی مثال‌زدنی از تابلو‌های نقاشی جمع‌آوری کند و همه‌ی آن‌ها را در بخشی پنهانی از ویلای شخصی‌اش به دیوار‌زده است. زندگی ویرژیل به همین روال می‌گذرد تا اینکه یک روز مشتری مرموزی پیدا می‌کند.

زن جوانی، که فقط از پشت دیوار‌های ضخیم و در‌های بسته حاضر به صحبت کردن با اوست، می‌خواهد عتیقه‌های خانوادگی‌اش را بفروشد. اما ویرژیل حالا دیگر صرفاً به تابلو‌های نقاشی و مبلمان عتیقه‌ی زن جوان علاقمند نیست و این زن ناشناس هم برای او فوق‌العاده جذابیت پیدا کرده است. به گفته‌ی جفری راش، بازیگر نقش ویرژیل: «جوزپه می‌توانست فیلمی درباره‌ی مردی بسازد که کلکسیونر تابلو‌های نقاشی است و همان‌طور بدون آنکه کاری کند مقابل آن‌ها می‌نشیند. اما او این کار را نکرد. وسواس ویرژیل به تابلو‌های نقاشی، استعاره‌ای از جداافتادگی و کوته‌فکری این شخصیت است و جوزپه چنان با ویژگی‌هایی از این دست بازی می‌کند که به نظرم فیلم از قواعد ژانر‌تریلر عبور می‌کند و وارد لایه‌ای متفاوت می‌شود. » با وجود اینکه در داستان فیلم به نام شهر خاصی اشاره نمی‌شود اما فیلم در مدت زمان شش هفته و با بودجه‌ای معادل ۱۸ میلیون دلار در داخل و اطراف شهر‌هایی مثل وین، ‌تریسته، میلان و در نهایت پراگ مقابل دوربین رفت.

از نگاه منتقدان

فیلیپا هاوکر(ایج اینترتینمنت): «جوزپه تورناتوره بعد از سینما پارادیزو، دومین فیلم سینمایی‌اش که برنده‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی شد، فیلم‌های دیگری هم ساخته اما بدون شک سینما پارادیزو فیلمی است که او بیشتر از آثار دیگرش با آن احساس نزدیکی می‌کند. در بهترین پیشنهاد، فیلمی با داستانی اسرارآمیز درباره‌ی رابطه‌ی هنر و زندگی، صحنه‌ای است که یادآور سینما پارادیزو است. این صحنه به شخصیت اصلی فیلم ویرژیل اولدمن مربوط می‌شود، دلال حراج آثار هنری که با دقتی مثال زدنی خود را از ارتباط و عواطف انسانی دور نگه می‌دارد. ویرژیل راز‌های بسیاری دارد که یکی از آن‌ها در همان ابتدای فیلم آشکار می‌شود: وسواس او نسبت به زیبایی ایده‌آل که در قالب مجموعه‌ای پنهان از تابلو‌های نقاشی به نمایش گذاشته می‌شود و بی‌شباهت به آخرین سکانس سینما پارادیزو، یعنی نمایش مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین لحظات رومانتیک فیلم‌های سینمایی، نیست. بهترین پیشنهاد داستان مردی است که در حالی از دل تنهایی‌اش بیرون کشیده می‌شود که نمی‌تواند عواقب این کار را پیش‌بینی کند. جفری راش در نقش ویرژیل اولدمن نقش‌آفرینی بسیار حساب‌شده‌ای ارائه می‌دهد که جنبه‌های همذات پندارانه و زوایای آزاردهنده‌ی این شخصیت را به خوبی به نمایش می‌گذارد. »

علاقه‌ای به روایت داستان درباره‌ی شخصیت‌هایی که در کمال خوشی باهم زندگی می‌کنند ندارم.

لی مارشال (اسکرین دیلی): «از قرار معلوم جوزپه تورناتوره فیلمنامه‌ی بهترین پیشنهاد را به زبان ایتالیایی نوشته و متن بعد به انگلیسی ترجمه شده است. به همین خاطر دیالوگ‌های رسمی و تصنعی فیلم می‌تواند یکی از موانع ارتباط برقرار کردن مخاطبان بین‌المللی با فیلم باشد، همان‌طور که محض نمونه نقش‌آفرینی‌های درخشان جفری راش و جیم استرجس در تضاد با بازی‌های نه چندان تماشایی هنرپیشه‌های نقش‌های دیگر است. در ایتالیا نسخه‌ی دوبله‌ی فیلم پخش شده و استقبال خوبی هم از آن شده است. منتقدان ایتالیایی هم استقبال خوبی از فیلم کرده‌اند. شاید بهترین باشد پخش‌کننده‌ی جهانی فیلم هم قید زبان اصلی انگلیسی فیلم را بزند و نسخه‌ی دوبله را با زیرنویس انگلیسی پخش کند چون شواهد موجود نشان می‌دهد که آن نسخه عملکرد بهتری از نسخه‌ی اصلی دارد. » بهترین پیشنهاد فیلمی است که مضامین آن روی کاغذ جذاب‌تر از روی پرده به نظر می‌رسد. طرح داستانی فیلم تاثیرگذاری لازم را ندارد و نقش آفرینی طلایی جفری راش هم به تنهایی نمی‌تواند فیلمی را که بیشترین سرمایه‌گذاری را روی چرخش داستانی پرده‌ی آخرش کرده، نجات بدهد. به جز بازی جفری راش، تماشای حضور شخصیت‌های انگلیسی زبان در دل لوکیشن‌هایی از جنس ایتالیا لذت‌بخش است و موسیقی متن انیو موریکونه با رگه‌هایی از موسیقی عصر طلایی فیلم‌های ترسناک سینمای ایتالیا شنیدنی است اما این‌ها برای فیلمی از جوزپه تورناتوره کافی نیست. کاش جوزپه تورناتوره پیشنهاد بهتری به ما می‌داد.

به روایت تورناتوره

سابقه‌ی فیلمسازی تو بسیار متنوع است و بعد از موفقیت عظیم سینما پارادیزو دیگر به‌طور کامل به دنیایی شبیه به آن فیلم بازنگشتی. داستان تازه‌ترین فیلم‌ات یعنی بهترین پیشنهاد هم که در اروپای مرکزی می‌گذرد و هنرپیشگانی غیرایتالیایی مثل جفری راش، دونالد ساترلند و جیم استرجس در آن بازی می‌کنند. این داستان از کجا آمد و چطور جذب آن شدی؟

برای من همیشه داستان بیشتر از هر جنبه‌ی دیگر فیلم اهمیت داشته است. روش کارم هم این طور است که در آن واحد روی چند داستان کار می‌کنم. در جیب‌ها یا جعبه‌هایم یا حتی کامپیوترم ایده‌های کوچک بسیاری دارم. به مرور بعضی از آن‌ها را گسترش می‌دهم و بعد از مدتی بسیاری از آن‌ها ناپدید می‌شود اما بعضی‌ها هم دست آخر به داستانی کامل تبدیل می‌شوند و گاهی اوقات هم فیلمی براساس آن‌ها ساخته می‌شود.

بیشتر از بیست سال پیش داستان کوتاهی درباره دختری مبتلا به ترس از فضای باز داشتم. ایده‌ی خوبی بود اما داستان خوب نبود. من هم شیفته‌ی ایده‌ی آن بود. سال‌ها بعد داستان دیگری به ذهنم رسید. شخصیت موردنظرم اینجا مسئول حراج آثار هنری بود. من از این حرفه خوشم می‌آید چون با آدمی طرف هستیم که ارزش چیز‌ها را تعیین می‌کند. این شخصیت را هم خیلی دوست داشتم. یک روز این دو شخصیت را کنار هم قرار دادم و برایشان رابطه‌ای تعریف کردم. داستان هم تبدیل به ماجرای مردی شد که عاجز از عشق ورزیدن است اما قدم به قدم یاد می‌گیرد چطور عشق بورزد.

  • چرا جفری راش را برای نقش اول این فیلم انتخاب کردی؟
  • مثل همیشه انتخاب جفری راش ایده‌ای بود که از زمان نگارش فیلمنامه به سرم‌زده بود. گام به گام و روز به روز که کار نگارش فیلمنامه پیش می‌رفت، بیشتر به او فکر می‌کردم و وقتی که فیلمنامه را تمام کردم، یک نسخه از آن را برای مدیر برنامه‌های او فرستادم. پنج روز بعد جفری به من زنگ زد و گفت «فیلمنامه را خواندم. می‌خواهم در این فیلم بازی کنم. » جفری راش بازیگر فوق‌العاده‌ای است. او ترکیبی از مارلون براندو و مارچلو ماسترویانی است. وسواس براندو و شیرینی ماسترویایی را یک‌جا باهم دارد.
  • انتخاب بازیگری برای نقش زن فیلم کار دشواری بود؟
  • همین طوره. هنرپیشگان زن بسیاری این نقش را رد کردند چون این شخصیت نیمی از فیلم دیده نمی‌شود و تماشاگر فقط صدای او را می‌شنود. اما وقتی با سیلویا هوکس ملاقات کردم او گفت که از این شخصیت خوش‌اش آمده چون وقتی که او بلاخره مقابل دوربین ظاهر می‌شود، حضوری تاثیرگذار دارد و به مهم‌ترین شخصیت فیلم تبدیل می‌شود.
  • عشق هسته‌ی مرکزی داستان فیلم است اما تجربه‌ی عاشقانه‌ای که در فیلم می‌بینیم را نمی‌شود چندان مثبت ارزیابی کرد. دلیل‌اش چیست؟
  • من علاقه‌ای به روایت داستان درباره‌ی شخصیت‌هایی که در کمال خوشی باهم زندگی می‌کنند ندارم. در بهترین پیشنهاد می‌خواستم به عشق به عنوان یک استراتژی نزدیک شوم، احساسی که می‌توان از آن استفاده‌ی مثبت کرد یا اینکه از آن سوءاستفاده کرد. زاویه‌ی دید من نسبت به قضیه این بود. قهرمان فیلم مردی است که نمی‌داند چطور عشق بورزد و هیچ ارتباطی هم با رابطه‌ی جنسی ندارد. او سعی می‌کند این خلاء عاطفی درونی را با زیبایی‌شناسی پرتره‌ی زنان در تابلو‌های نقاشی پر کند. بعد با فردی آشنا می‌شود که به اندازه‌ی خود او عجیب و غریب است و به این ترتیب داستانی عاشقانه شکل می‌گیرد.
  • یکی از بهترین بخش‌های فیلم همین پایان آن است که درست مثل یک تابلوی نقاشی می‌ماند و می‌شود درباره‌اش فکر و صحبت کرد. قهرمان در این صحنه چشم به راه چیست؟
  • در حراج آثار هنری و مزایده، بهترین پیشنهاد بالاترین رقمی است که کسی حاضر است برای جنس بدهد. در مناقصه، پایین‌ترین قیمت پیشنهادی می‌تواند قرارداد را به دست بیاورد. حالا سئوال این است، در عشق کدام ایده‌آل است و قهرمان حاضر است سراغ کدام حالت برود؟ قهرمان فیلم یاد می‌گیرد چطور با تمام وجود و بدون پیش‌شرط عشق بورزد. اینکه چه اتفاقی در آن صحنه رخ خواهد داد، دیگر بستگی به میزان همذات‌پنداری تماشاگر با قهرمان فیلم دارد. او با تمام وجود عاشق شده و چشم به راه است، شاید دلداده‌اش بازگردد و شاید هم چنین اتفاقی نیفتد. مهم این است که در پایان قهرمان فیلم دچار تغییر می‌شود و انرژی و قدرتی که او در وجودش کشف و احساس می‌کند، حالت مثبت به پایان فیلم می‌دهد. تصور کن در مردی که نمی‌تواند عشق بورزد، وقتی رموز عشق‌ورزی را پیدا کند، چه جهش و تحولی رخ خواهد داد!

جوایز

  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی لباس و تولید از جوایز دیوید دی‌دوناتلو ایتالیا (۲۰۱۳) و کسب عنوان سینماگر برتر سال برای جوزپه تورناتوره از همین مراسم.
  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی متن، بهترین تهیه‌کنندگی، بهترین طراحی لباس و تولید و بهترین تدوین از طرف سندیکای ملی ژورنالیست‌های فیلم ایتالیا (۲۰۱۳).

منبع: دنیای تصویر


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.