چرا خواندن کتاب داستان برای کودکان مهم است؟

0

رپورتاژ

خواندن کتاب برای کودکان علاوه بر اینکه برای والدین یک فعالیت سرگرم کننده است و خاطرات کودکی را برای آن‌ها زنده می‌کند، برای کودکان بسیار مفید است و روی رشد فکری و احساسی آن‌ها تاثیر مستقیم دارد. کتاب داستان‌ها دنیای کودکان را وسیع‌تر کرده و به آن‌ها این فرصت را می‌دهند که به سوی ناشناخته‌ها قدم بردارند و از تجربه‌های مطرح شده در کتاب‌ها استفاده کنند. در این مطلب بیشتر به این موضوع که چرا خواندن کتاب داستان برای کودکان مهم است، می‌پردازیم.

کتاب دوستی اعضای خانواده را بیشتر می‌کند

خواندن یک کتاب داستان خوب، ابزاری است که به کمک آن می‌توانید پیوند عاطفی عمیق‌تری با سایر اعضای خانواده ایجاد کنید. حتما لازم نیست کتاب را والدین برای کودک بخوانند، خواندن کتاب توسط پدربزرگ و مادربزرگ یا حتی خواهر و برادر بزرگتر کودک، فرصتی است که ارتباطات آن‌ها را عمیق‌تر کرده و باعث می‌شود ساعتی را به معاشرت با یکدیگر بپردازند. خوب است در بخش‌های مختلف کتاب کمی توقف کنید و در مورد آنچه در داستان آمده با فرزند خود صحبت کنید و نظرات او را هم جویا شوید. ذهن خلاق کودکان گاهی به نکاتی پی می‌برد که شنیدن آن برای شما هم خالی از لطف نخواهد بود.

به بهتر صحبت کردن کودکان کمک می‌کند

دایره لغات کودک با مطالعه کتاب‌ها گسترده‌تر می‌شود، که به توسعه مهارت‌های زبانی و انتقال ساده‌تر مفاهیم از سوی او کمک می‌کند. کودکانی که با کتاب دوستی دارند معمولا خیلی راحت‌تر صحبت می‌کنند و از واژه‌های متفاوت برای بیان احساسات و عقاید خود کمک می‌گیرند که برقراری ارتباط را برای آن‌ها ساده‌تر می‌کند. هر کتاب به ساختار بندی بهتر جمله‌ها، تلفظ صحیح کلمات و آشنایی با دستور زبان فارسی کمک می‌کند. حتی با خواندن کتاب‌های داستان به زبان انگلیسی و همراه ترجمه هم، می‌توانید از سنین کم به کودک یاد دهید با زبان‌های دیگر و واژگان آن آشنا شود.

به عملکرد بهتر در دوران مدرسه منجر می‌شود

کودکان کتابخوانی که از سن کم به مطالعه و یادگیری مطالب جدید عادت کردند، در مدرسه خیلی سریع‌تر رشد می‌کنند و یادگیری مطالب جدید برای آن‌ها چیز تازه‌ای نخواهد بود. دیده شده کودکانی که به کتاب خواندن عادت دارند برای یادگیری الفبای فارسی و شروع کردن مطالعه توسط خودشان، شوق و ذوق بیشتری نشان می‌دهند و هر روز منتظر زمانی هستند که مستقل از پدر و مادر بتوانند کتاب‌های خودشان را هر چند بار که دوست دارند بخوانند.

نگاه کردن از دیدی متفاوت به مسائل را یاد می‌گیرد

کتاب داستان کودک را به دنیای دیگری می‌برد که در شرایط عادی ممکن است هیچگاه آنجا را نبیند و کمک می‌کند از زاویه‌ای کاملا جدید و متفاوت به مسائل و مباحث مختلف نگاه کنید. این دید کلی و جامع به همدردی او با دیگران کمک کرده و باعث می‌شود از دید جزئی و یک سویه به مسائل که می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد، پرهیز کند.

داستان‌ها بهترین ابزار هستند، که به جای آموزش مستقیم و خسته کننده که بیشتر به نصیحت و شعار می‌ماند، به کودک شیوه زندگی صحیح و اخلاق انسانی را یاد می‌دهد. همه دوست دارند به قهرمان‌های خوب و موفق داستان‌ها تبدیل شوند و احتمالا از سرنوشت بد و ناکامی‌های افراد بد داستان هم درس‌های زیادی خواهند آموخت.

خلاقیت کودک را افزایش می‌دهد

داستان قوه تخیل کودک را قوی کرده و در دراز مدت به خلاقیت و نوآوری او کمک می‌کند. خلاقیت امری است که همیشه در پیشرفت تحصیلی و شغلی افراد تاثیر گذار است. افراد خلاق با دیدی متفاوت، جهان بهتری برای ما می‌سازند و کارهایی که روزی برای دیگران غیر ممکن بود را امکان پذیر می‌کنند. بهترین راهکاری که خلاقیت کودکان را افزایش می‌دهد، خواندن کتاب داستان است. حتی به افراد بزرگسال هم توصیه می‌شود که برای افزایش خلاقیت رمان و داستان بخوانند. اگر این عادت در کودکی شکل بگیرید، قطعا در بزرگسالی اثرات بسیاری روی افراد خواهد گذاشت.

کتاب کودکان را سرگرم می‌کند

در زندگی شهری و آپارتمان نشینی امروز، سرگرم کردن کودکان کار سختی است. متأسفانه اغلب بچه‌ها عادت کردند که سر خود را با موبایل و تبلت گرم کنند و بازی‌های کامپیوتری بزرگترین سرگرمی آن‌ها شده که ممکن است به افزایش میل به خشونت و استرس یا اضطراب منجر شوند.

اگر می‌خواهید یک سرگرمی مفید را برای کودکان خود جایگزین کنید، خواندن کتاب داستان راهکار خوبی است. طبق مقاله منتشر شده در بلاگ ویززززز با عنوان اهمیت کتاب خواندن برای کودکان سرگرمی با کتاب خواندن باعث می‌شود کودک اوقات خوشی را بدون اینکه از خانه خارج شود تجربه کند و در آینده از نگاه سطحی و به دور از دانش که از آسیب‌های زندگی امروز است، دور خواهد شد.

متمرکز شدن را به کودک آموزش می‌دهد

خواندن کتاب داستان بدون تمرکز امکان پذیر نیست، بنابراین کسانی که عادت می‌کنند مطالعه داشته باشند افرادی متمرکز می‌شوند که ساکت نگه داشتن ذهن و بدن برای مدت طولانی برای آن‌ها ساده‌تر خواهد بود. در دنیایی که بیشتر کودکان را به بیش فعالی متهم می‌کنیم و دنبال راهکاری برای ساکت کردن آن‌ها هستیم، مطالعه یک راهکار ساده و بدون آسیب است که به کودک می‌آموزد ساعتی از روز را یکجا بنشیند و با تمرکز مطالعه کند. گاهی برخی از کودکان به والدین خود خورده می‌گیرند که چرا موقع کتاب خواندن آن‌ها سکوت را رعایت نمی‌کنند و این یک اتفاق جذاب و بی‌نظیر است.

علاقه به یادگیر را در فرد افزایش می‌دهد

آدمی هر چقدر که مطالب جدیدتری یاد بگیرید، به آموزش مطالب جدید تشنه می‌شود. کتاب‌های داستان برخلاف تصور عموم حاوی اطلاعات آموزشی مفیدی هستند که دانش کودک را افزایش می‌دهد. داستان‌ها اطلاعات عمومی، آگاهی از تاریخ و جغرافیا را در کودک افزایش می‌دهد، همچنین فرد را به یادگیری مسائل جدید کنجکاو می‌کند که خود نعمت بسیار بزرگی است. یکی از فایده‌های دیگر این کار آن است که کودک موضوعات مورد علاقه خود را کشف می‌کند که برای خودشناسی کودک بسیار مفید است.

شما هم وقتی علاقه‌مندی‌های کودک را مشاهده می‌کنید، احتمالا راحت‌تر و سریع‌تر به استعدادهای موجود در کودکتان پی خواهید برد. خودشناسی مهم‌ترین عامل موفقیت فرد در دنیای حرفه‌ای و روشنگر مسیر ادامه تحصیل است. خواندن داستان دید درستی از آینده به فرد می‌دهد که کمک می‌کند بهتر برای خود تصمیم بگیرد.

چطور کودکان کتابخوانی داشته باشیم؟

خرید کتاب کودکان برای علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه اقدام خوب و پسندیده‌ای است، اما کافی نیست. کودک از شما الگو می‌گیرد اگر در طول روز ببیند که شما هم اهل مطالعه و پیگیری مطالب تازه هستید، قطعا مسیر شما را دنبال می‌کند و به زودی همان‌طور که می‌خواهید یک کتابخوان حرفه‌ای خواهد شد. اما اگر ببیند کتاب‌های زیادی در کتابخانه منزل دست نخورده مانده و کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند، نمی‌توان انتظار داشت که کودک مسیر دیگری  را طی کند. پس از خودتان شروع کنید و به صورت منظم ساعاتی از روز را صرف مطالعه کتاب‌ها و مطالب تازه کنید.

هیچگاه کودکان را به خواندن کتاب اجبار نکنید، چرا که می‌تواند باعث شود که کودک از خواندن زده شده و شوق و اشتیاق خود را از دست بدهد. بهترین راهکار این است که کتاب خواندن را به عنوان یک راهکار مقابل دید کودک قرار دهید و اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد؛ قطعا در طولانی مدت مطالعه به یکی از گزینه‌های اصلی او تبدیل می‌شود.

والدین خوش ذوقی که حاضر می‌شوند وقت بگذارند و بخش‌هایی از کتاب را به شکل نمایش برای کودکشان اجرا می‌کنند، قطعا شانس بیشتری برای علاقه‌مند کردن کودک به داستان و کتابخوانی خواهند داشت.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.