مشاوره آنلاین روانشناسی

0

رپورتاژ

بسیاری از افراد زمانی که دچار مشکل می‌شوند ترجیح می‌دهند که بلافاصله با یک مشاور و روانشناس متخصص در زمینه مربوطه ارتباط برقرار کنند. گاهی این افراد حتی تمایل دارند که برای ارتباط با یک مشاور مسافت‌های طولانی طی نکرده و از خانه بتوانند جلسه مشاوره داشته باشند. امروزه به دلیل مشغله و ترافیک، جابه‌جایی در سطح شهر مشکل شده و افراد برای تامین نیازهای خود بیشتر از روش‌های آنلاین استفاده می‌کنند. به همین دلیل بعضی از مراکز مشاوره خدمات خود را به صورت آنلاین نیز ارائه می‌دهند.

در این مقاله در خصوص مشاوره آنلاین روانشناسی و موارد مرتبط با آن صحبت شده است تا کسانی که متقاضی خدمات مشاوره هستند بر اساس نیاز خود بهترین روش را انتخاب کنند.

مشاوره آنلاین روانشناسی چیست؟

مشاوره آنلاین روانشناسی یعنی بدون مراجعه حضوری و با استفاده از اینترنت در کم‌ترین زمان بتوان از خدمات مشاوره بهره‌مند شد. مشاوره از راه دور پدیده‌ای جدید نیست و حتی زیگموند فروید هم با استفاده از نامه از حال بیماران خود مطلع می‌شد. اگرچه مشاوره آنلاین نمی‌تواند به طور کامل جایگزین مشاوره حضوری شود، اما با توجه به این که همیشه امکان مشاوره حضوری وجود ندارد، استفاده از روش مکمل مشاوره آنلاین می‌تواند کمک کننده باشد.

حوزه‌های مختلف مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین مانند مشاوره حضوری تمامی حوزه‌های مشاوره تلفنی روانشناسی را در بر می‌گیرد که به صورت کلی شامل موارد زیر است:

مشاوره فردی

مسائلی که سبب ناراحتی و اضطراب ما می‌شوند، مانند یک زنگ خطر، مشکلات درونی ما را بهمان نشان می‌دهند. بسیاری از این مشکلات ریشه در کودکی و نوجوانی ما دارد که شناسایی آن‌ها می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی بسیار کمک کننده باشد. در صورتی که اختلالات شخصیتی از همان ابتدا و قبل از ریشه‌دار شدن شناسایی شوند، راحت‌تر می‌توان آن‌ها را برطرف ساخت. جلسات مشاوره به شناسایی و ریشه‌یابی مشکلات شخصیتی کمک می‌کند و راه‌کارهای مناسب برای بهبود آن‌ها ارائه می‌دهد. مشاوره فردی در بر گیرنده مشکلاتی از قبیل اضطراب، استرس، بی‌خوابی، نشخوار ذهنی، اختلال شخصیت مرزی، اختلال دو قطبی، وسواس‌های فکری و عملی و … می‌باشد.

مشاوره ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج به زوجین کمک می‌کند که در خصوص خواسته‌ها و نیازهای خود و همچنین نقاط قوت و ضعف شخصیت طرف مقابل به شناخت بهتری برسند و با دید باز برای این انتخاب سرنوشت ساز تصمیم بگیرند. علاوه بر آن در جلسات مشاوره ازدواج به زوجین مهارت‌های ارتباط سالم آموزش داده می‌شوند تا طرفین بتوانند در صورت بروز مشکل بدون کمترین درگیری و با گفت و گو و پذیرش بر مشکلات خود غلبه کنند. همچنین با ارائه پرسش نامه و بررسی نتایج آن به افراد کمک می‌شود که به درک بالاتری در خصوص چشم انداز رابطه خود برسند. برخی موضوعات قابل بحث در جلسه مشاوره تلفنی ازدواج شامل موارد زیر می‌باشد:

  • نحوه تصمیم گیری
  • آشنایی با تیپ‌های شخصیتی
  • کنترل خشم و تعامل سالم
  • نقش خانواده
  • نقش زن و مرد در ازدواج
  • آشنایی با چالش‌های تشکیل زندگی

مشاوره خانواده

مشاوره تلفنی خانواده به بررسی الگو‌های رفتاری اعضای خانواده و روابط میان آن‌ها می‌پردازد تا با اصلاح الگوهای غلط و از بین بردن تنش‌ها سبب افزایش آرامش در محیط خانواده شود. مشکلات خانوادگی به اعضای کوچک‌تر خانواده آسیب‌های بیشتری وارد می‌کند و ممکن است آن‌ها را دچار مشکلات شخصیتی کند. به منظور حل مشکلات خانواده بهتر است که مشاور با همه اعضای خانواده ارتباط برقرار کند تا به درک بهتری نسبت به روابط میان اعضا برسد. در مشاوره خانواده می‌توان مشکلات زیر را مورد بررسی قرار داد:

  • مشکلات زناشویی و جنسی
  • خیانت همسر
  • عدم درک متقابل میان اعضا
  • چالش‌های تربیت فرزندان
  • آموزش ارتباط سالم
  • نقش هر یک از اعضا در خانواده

 مشاوره کودک

نحوه تعامل با کودک بسیار حائز اهمیت است زیرا کودک به دلیل عدم مهارت کلامی و شناختی قادر به بازگو کردن نیازها و افکار خود نیست که این ناتوانی غالبا خود را به شکل خشم، اضطراب و افسردگی نشان می‌دهد. مشاوره کودک با استفاده از تکنیک‌های روان درمانی به ریشه‌یابی مشکلات کودک می‌پردازد و همچنین نحوه برخورد مناسب را با کودک در مراحل مختلف به والدین آموزش می‌دهد. بسیاری از رفتارهایی که به چشم ما ساده می‌آیند می‌توانند سبب ایجاد مشکلات جدی در کودک شود که در صورت ریشه‌دار شدن به سختی قابل درمان می‌باشد. در مشاوره تلفنی کودک مسائل زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • سوالات جنسی
  • خجالتی بودن
  • پرخاشگری
  • لجبازی
  • استرس
  • نحوه برخورد با کودک در زمان تغییر شرایط زندگی مانند مرگ یک شخص نزدیک
  • تربیت و پرورش صحیح

چه زمانی بهتر است از مشاوره آنلاین استفاده شود؟

اگر در شهرستان‌هایی زندگی می‌کنید که خدمات مشاوره محدودی دارند، با استفاده از مشاوره آنلاین یا مشاوره تلفنی می‌توانید با مشاورین برجسته کشور ارتباط برقرار کنید. برخی از ایرانی‌هایی نیز که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، ممکن است که بخواهند برای مشکلات خود با مشاورین ایرانی ارتباط برقرار کنند زیرا مهم‌ترین کلید برای یک مشاوره خوب درک متقابل است که طبیعتا زبان و فرهنگ مشترک در این موضوع می‌تواند کمک کننده باشد. علاوه بر آن ممکن است بعضی از افراد در جلسه مشاوره حضوری آ‌ن‌قدر راحت نباشند که مسائل و مشکلات خود را با درمانگرشان در میان بگذارند و دچار اضطراب شوند. این افراد می‌توانند از طریق مشاوره آنلاین در هر حالتی که راحت هستند، به آسانی با مشاور خود ارتباط برقرار کنند.

همچنین پیدا کردن یک مشاور خوب که بتوان با او ارتباط خوبی برقرار کرد، ممکن است کمی سخت و زمان‌بر باشد. تصور کنید که بعد از یک جلسه مشاوره حضوری رضایت نداشته و با وجود صرف وقت و هزینه ناچار شوید دوباره به دنبال روانشناس دیگری بگردید. مشاوره آنلاین به شما کمک می‌کند که راحت‌تر بتوانید مشاور مورد نظر خود را پیدا کنید و بعد از آن در صورت لزوم جلسات مشاوره خود را به شکل حضوری ادامه دهید.

گاهی افراد دچار مشکلاتی می‌شوند که هیجان منفی زیادی برای آن‌ها ایجاد می‌کند و احتیاج دارند که هر چه سریع‌تر با یک مشاور صحبت کنند تا در مرحله اول آرام شده و در مرحله بعد بتوانند با استفاده از راه‌کارهای مناسب وضعیت خود را بهبود ببخشند. در این حالت منتظر ماندن برای مشاوره حضوری می‌تواند سخت و طاقت فرسا باشد. با توجه به موارد ذکر شده مشاوره آنلاین نیز می‌تواند بسته به شرایط مفید و کمک کننده باشد، اما لازم است که برای استفاده از خدمات مشاوره آنلاین با مراکز معتبر ارتباط برقرار کنید و از سوء استفاده افراد سودجو بر حذر باشید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.