آنوریسم آئورت شکمی چیست و چطور تشخیص داده می‌شود؟

0

بررسی اجمالی

آنوریسم آئورت شکمی نواحی بزرگ شده در قسمت تحتانی رگ اصلی است که خون را به بدن (آئورت) می‌رساند. آئورت از قلب شما از طریق مرکز قفسه سینه و شکم شما عبور می‌کند.

آئورت بزرگترین رگ خونی بدن است، بنابراین پارگی آنوریسم آئورت شکمی می‌تواند باعث خونریزی تهدید‌کننده زندگی شود.

بسته به اندازه آنوریسم و ​​سرعت رشد آن، درمان از انتظار مراقب تا جراحی فوری متفاوت است.

علائم

آنوریسم آئورت شکمی اغلب بدون علائم به آرامی رشد می‌کند و تشخیص آن‌ها را دشوار می‌کند. برخی از آنوریسم‌ها هرگز پاره نمی‌شوند. بسیاری کوچک را شروع می‌کنند و کوچک می‌مانند. دیگران با گذشت زمان گسترش می‌یابند، بعضی سریع.

اگر آنوریسم آئورت شکمی در حال بزرگ شدن هستید، ممکن است متوجه شوید:

  • درد عمیق و مداوم در شکم یا کنار شکم
  • کمردرد
  • نبض نزدیک دکمه شکم شما

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر درد دارید، به ویژه اگر درد ناگهانی و شدید باشد، سریعاً به دنبال کمک پزشکی باشید.

علل

آنوریسم می‌تواند در هر نقطه از آئورت ایجاد شود، اما بیشتر آنوریسم آئورت در بخشی از آئورت که در شکم شما است رخ می‌دهد. تعدادی از عوامل می‌توانند در ایجاد آنوریسم آئورت نقش داشته باشند، از جمله:

  • تصلب شرایین (تصلب شرایین). آترواسکلروز هنگامی ایجاد می‌شود که چربی و سایر مواد روی مخاط رگ جمع شوند.
  • فشار خون بالا. فشار خون بالا می‌تواند به دیواره‌های آئورت آسیب برساند و ضعیف شود.
  • بیماری‌های عروق خونی. این‌ها بیماری‌هایی هستند که باعث التهاب رگ‌های خونی می‌شوند.
  • عفونت در آئورت. به ندرت، یک عفونت باکتریایی یا قارچی ممکن است باعث آنوریسم آئورت شکمی شود.
  • ضربه. به عنوان مثال، حادثه رانندگی می‌تواند باعث آنوریسم آئورت شکمی شود.

عوامل خطر

عوامل خطر آنوریسم آئورت شکمی شامل موارد زیر است:

  • مصرف دخانیات. سیگار کشیدن قوی‌ترین عامل خطر است. این می‌تواند دیواره‌های آئورت را ضعیف کند، خطر نه تنها ایجاد آنوریسم آئورت، بلکه پارگی آن را افزایش می‌دهد. هرچه بیشتر و بیشتر دخانیات یا دخانیات بخورید، احتمال ایجاد آنوریسم آئورت بیشتر است.
  • سن. این آنوریسم اغلب در افراد 65 سال به بالا رخ می‌دهد.
  • مرد بودن مردان بسیار بیشتر از زنان دچار آنوریسم آئورت شکمی می‌شوند.
  • سفید بودن افرادی که سفید پوست هستند بیشتر در معرض خطر آنوریسم آئورت شکمی هستند.
  • سابقه خانوادگی. داشتن سابقه خانوادگی آنوریسم آئورت شکمی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.
  • آنوریسم‌های دیگر وجود آنوریسم در رگ خونی بزرگ دیگر، مانند شریان پشت زانو یا آئورت در قفسه سینه، ممکن است خطر ابتلا به آنوریسم آئورت شکمی را افزایش دهد.

عوارض

پارگی در یک یا چند لایه از دیواره آئورت (تشریح آئورت) یا پارگی آنوریسم از عوارض اصلی است. پارگی می‌تواند باعث خونریزی داخلی تهدید‌کننده زندگی شود. به طور کلی، هرچه آنوریسم بزرگتر و سریعتر رشد کند، خطر پارگی آن بیشتر است.

علائم و نشانه‌های پارگی آنوریسم آئورت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد ناگهانی، شدید و مداوم شکم یا کمر، که می‌تواند به عنوان احساس پارگی توصیف شود
  • فشار خون پایین
  • نبض تند

همچنین آنوریسم آئورت شما را در معرض خطر ایجاد لخته خون در منطقه قرار می‌دهد. اگر لخته خون از دیواره داخلی آنوریسم شل شود و رگ خونی را در جای دیگری از بدن شما مسدود کند، می‌تواند باعث درد شود یا جریان خون در پا‌ها، انگشتان پا، کلیه‌ها و اندام‌های شکم را مسدود کند.

جلوگیری

برای جلوگیری از آنوریسم آئورت یا جلوگیری از بدتر شدن آنوریسم آئورت، موارد زیر را انجام دهید:

  • از محصولات دخانیات استفاده نکنید. سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو را ترک کنید و از استعمال دخانیات سیگار خودداری کنید
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. بر خوردن انواع میوه‌ها و سبزیجات، غلات سبوس دار، مرغ، ماهی و لبنیات کم چربی تمرکز کنید. از مصرف چربی‌های اشباع، چربی‌های ترانس و محدود کردن نمک خودداری کنید.
  • فشار خون و کلسترول خود را کنترل کنید. اگر پزشک شما دارو‌هایی را تجویز کرده است، آن‌ها را طبق دستورالعمل مصرف کنید.
  • ورزش منظم داشته باشید. سعی کنید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط ​​داشته باشید. اگر فعال نبوده‌اید، به آرامی شروع کنید و جمع شوید. با پزشک خود درمورد اینکه چه نوع فعالیت‌هایی برای شما مناسب است صحبت کنید.

اگر در معرض خطر آنوریسم آئورت هستید، ممکن است پزشک اقدامات دیگری مانند دارو‌هایی برای کاهش فشار خون و از بین بردن استرس در عروق ضعیف را توصیه کند.

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.