بهترین فیلم های عاشقانه تاریخ ، 76 فیلم رومانتیک همراه با خلاصه داستان و توضیحات

2

ما برای چه فهرست فیلم‌های سینمایی درست می‌کنیم؟ برای اینکه یک فهرست کامل باشند، یا اینکه بهانه‌ای باشند برای مرور فیلم‌های یا احیانا دیدن آنهایی که قبلا ندیده‌ایم؟ مسلما دومی.

هیچ فهرست سینمایی کافی نیست، به خصوص اگر در مورد موضوع خطیر عشق و رومانس در سینما باشد. در کمتر فیلمی موفق و به‌یادماندنی تاریخ سینما رگه‌ای از عشق وجود ندارد. تعداد آثار عاشقانه آنقدر زیاد است که فهرست عاشقانه‌های سینمایی در مختصرترین حالت خود، سر به صدها خواهد زد.

اما این دلیل نمی‌شود که به بهانه‌ای یک فهرست از فیلم‌های عاشقانه تاریخ را به شما پیشنهاد نکنم. فهرستی که از 90 سال پیش شروع می‌شود و تا سال‌های اخیر ادامه می‌یابد.

1- فیلم روشنایی‌های شهر – CITY LIGHTS

سال تولید : ۱۹۳۱
کارگردان : چاپلین
هنرپیشگان : چاپلین، ویرجینیا چریل، هاری مایرز، هنک مان، هنری برگمن، آلبرت آستین و رابرت پریش
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۲۳۸۰ متر. صامت

“چارلی” (چاپلین) جان میلیونری (مایرز) را که از نوش‌خواری سر از پا نمی‌شناسد نجات می‌دهد. مرد میلیونر هم سخت به او محبت می‌کند؛ اما پس از هشیاری، “چارلی” را به‌جا نمی‌آورد و از خود می‌راند. این ماجرا تکرار می‌شود و “چارلی” که در این بین به دختر گل‌فروش نابینائی (چریل) دل بسته است، برای معالجه دختر، مجبور به سرقت پول میلیونر می‌شود و به زندان می‌افتد. پس از آزادی، “چارلی” با دختر که حالا بینائی خود را بازیافته، روبه‌رو می‌شود…

روشنائی‌های شهر در دوره‌ای ساخته می‌شود که سینما ناطق شده و دیگر به‌ندرت فیلمی صامت روی پرده می‌رود. چاپلین با پافشاری بر تهیه فیلم به‌صورت صامت، هم مخالفتش را با گویا شدن هنری (سینمای صامت) که به اوج کمال خود رسیده بود ابراز می‌دارد و هم امکان جدیدی برای جولان هنر پانتومیم خود فراهم می‌آورد. با این همه فیلم، نمونه‌ای شاخص از ناتوانی چاپلین در کارگردانی (در قیاس با نبوغش در بازیگری) و پروراندن دست‌مایه فیلم‌های بلند به‌شمار می‌آید. شخصیت‌های فیلم (به‌خصوص دختر گل‌فروش) اصلاً انسانی به‌نظر نمی‌آیند و بود و نبودشان تنها وابسته به حضور “چارلی” ولگرد است.

به یادماندنی‌ترین صحنه فیلم آنجا است که “چارلی” می‌کوشد برای انصراف میلیونر از خودکشی به زیبائی‌های زندگی اشاره داشته باشد و هر چه می‌گردد از این زیبائی‌ها اثری نمی‌یابد.


2- فیلم یک شب اتفاق افتاد – IT HAPPENED ONE NIGHT

بهترین فیلم های عاشقانه تاریخ

سال تولید : ۱۹۳۴
کارگردان : فرانک کاپرا
هنرپیشگان : کلارک گیبل، کلودت کلبر، والتر کانولی و وارد باند
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۰۴ دقیقه

“الن” (کلبر)، دختر نازپرورده میلیونری به‌نام “الکساندر اندروز” (کانولی)، از ازدواج ناخواسته‌ای که پدرش برای او ترتیب داده می‌گریزد. به‌زودی خبرنگار کارکشته‌ای به‌نام “پیتر وارن” (گیبل) سر راه “الن” قرار می‌گیرد و این دو در سفر ـ فراری از میامی به نیویورک همراه می‌شوند. سرانجام نیز به یکدیگر دل می‌بندند.

کمدی رمانتیکی بسیار جذاب، که با گذشت بیش از شش دهه، هنوز باطراوت به‌نظر می‌رسد. کاپرا در تجربه کارگردانی این فیلم، توانائی‌اش را در توصف طنزآمیز محیط اجتماعی آن سال‌های آمریکا به نمایش می‌گذارد و به‌گونه‌ای با ماجراها برخورد می‌کند که تماشاگر واقعیت تلخ دوران (بحران اقتصادی) را از یاد می‌برد. موفقیت فیلم، چه در استقبال تماشاگران و چه در ربودن پنج جایزه اصلی اسکار (که برای نخستین بار در تاریخ آکادمی اتفاق افتاد) باعث به شهرت رسیدن یک‌شبه دست‌اندرکاران آن (به‌خصوص کاپرا، گیبل و کلبر) شد. صحنه‌های مسابقه “اتو ـ استاپ” گیبل و کلبر و “دیوار جریکو” (آن شبی که “گیبل” برای حفظ شئونات سانسور یک پتو میان تخت خودش و تخت کلیر، آویزان می‌کند) به یادماندنی هستند. در سال ۱۹۴۵ به کارگردانی ویل جیسن بازسازی می‌شود.


3- فیلم داستان دو شهر – A TALE OF TWO CITIES

سال تولید : ۱۹۳۵
کارگردان : جک کانوی
هنرپیشگان : رانلد کولمن، الیزابت آلن، بازیل راتبون، ادنا می آلیور، بلانش یورکا، بلانش یورکا، رجینالد اوئن، هنری ب. والتال، دانلد وودز و هـ.ب. وارنر
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۲۱ دقیقه

انقلاب فرانسه. ̎سیدنی کارتن̎ (کولمن)، وکیل دعاوی لندنی، دل به دختری به نام ̎لوسی مانت̎ ( آلن) بسته است. اما ̎لوسی̎ او را فقط یک دوست می‌داند و به اشراف زادهٔ فرانسوی، ̎شارل دارنی̎ (وودز) علاقه دارد. سرانجام ̎لوسی̎ با ̎شارل̎ ازدواج می‌کند. پس از چند دائی مستبد ̎شارل̎ (راتبون) به دست دهقانی که پسرش زیر سم‌های اسب او تلف شده به قتل می‌رسد. به زودی نیز آتش انقلاب فرانسه شعله می‌کشد. اغلب اشراف قربانی انقلاب می‌شوند و از جملهٔ ̎شارل̎ را در پاریس دستگیر می‌کنند تا او را زیر گیوتین بفرستند. اما ̎سیدنی̎ که همچنان دل در گرو ̎لوسی̎ دارد و نگرانی او را بابت جان همسرش مشاهده می‌کند، خود را به پاریس می‌رساند و به خاطر شباهتی که به رقیب دارد، جای او را می‌گیرد و زیر تیغ گیوتین می‌رود.

از بهترین نسخه‌های سینمائی آثار دیکنز که هنوز باشکوه و سرگرم کننده به نظر می‌آید. به یادماندنی‌ترین دکور فیلم، زندان باستیل است (صحنهٔ تسخیر زندان با هفده‌هزار سیاهی لشکر و به کارگردانی ژاک تورنر ساخته شد). کولمن نیز که مدت‌ها انتظار نقش ̎سیدنی̎ را می‌کشید، کار بسیار قابل توجهی را ارائه می‌دهد. با این همه، برندهٔ اصلی فیلم گروهی از بازیگران نقش‌های دوم (کارمندان کمپانی مترو ـ گلدوین ـ مایر!) هستند که در تقریباً تمام صحنه‌ها می‌درخشند.


4- فیلم هوس – Desire


سال تولید : ۱۹۳۷
کارگردان : فرانک بورزیگی
هنرپیشگان : مارلنه دیتریش، گاری کوپر، جان هالیدی، آلن ماوبری، ارنست کوسارت، ویلیام فرالی و آکیم تامیروف.
نوع فیلم : سیاه و سفید. ۹۱ دقیقه

“تام برادلی” (کوپر)، مهندس جوان آمریکائی به‌دلیل موفقیتی که در کارش در پاریس به دست آورده، جایزه سفر به اسپانیا، به یکی از اتوموبیل‌های آخرین مدل محصول کمپانی خود را به دست می‌آورد. از طرف دیگر “مادلن دو بوپره” (دیتریش) که در جریان یک کلاه‌برداری از جواهرفروشی به‌نام “آریستید دووال” (کوسارت) و دکتر اعصاب سرشناس، “ادوار پاکه” (ماوبری) گردن‌بند الماس گران‌بهائی را به سرقت برده، نیز در حال فرار به طرف مرز اسپانیا است. به‌زودی “مادلن” به “تام” که به‌نظر ساده‌لوح می‌رسد برمی‌خورد و جیب کت او را بهترین جا برای پنهان کردن مال مسروقه می‌بیند…

نمایش‌نامه سکلی و استمله پیش از دوبار (هر دو با همکاری بریگیته هلم در نقش “مادلن”) به فیلم در آمده بود. این جا مایه بیشتر برای فیلمی از لوبیچ (که در عنوان‌بندی نام تهیه کننده را دارد) مناسب به‌نظر می‌آید تا بورزیگی. با این همه حاصل کار بورزیگی نیز بسیار شیرین و مفصل (به‌خصوص با درخشش کوپر و دیتریش) است. اما نکته به‌یادماندنی فیلم طراحی لباس تراویس بنتن است که خلاقانه و به شکل هماهنگ‌کننده اصل ماجرا عمل می‌کند.


5- فیلم پرورش (بزرگ کردن) بیبی – Bringing Up Baby

سال تولید : ۱۹۳۸
کارگردان : هوارد هاکس
هنرپیشگان : کاترین هپبرن، کاری گرانت، چارلی راگلز، می رابسن، باری فیتس جرالد، والتر کاتلت و فریتس فلد.
نوع فیلم : سیاه و سفید. ۱۰۲ دقیقه.

“دوید هاکسلی” (گرانت) دایناسورشناس کم حافظه در آستانه ازدواج با دختری معقول است که سر و کله “سوزان ونس” (هپبرن) یک وارثه عجیب‌و غریب پیدا می‌شود و سگ او آخرین استخوانی را که برای تکمیل بازسازی پرزحمت “دیوید” از یک دایناسور لازم است می‌دزدد. “دیوید” به‌رغم میل خود همراه “سوزان” به مزرعه‌اش در کانتی‌کات می‌رود تا استخوان با ارزش را بیابد، ضمن اینکه باعث سوءظن پلیس می‌شود، ثروتمندی را که اهدا کننده یک میلیون دلار برای تاسیس موزه تاریخ طبیعی‌اش است دچار سوءتفاهم می‌کند، نامزدش را از دست می‌دهد و باید دردسرهای پلنگ گریزپائی به‌نام “بیبی” را هم تحمل کند که شیفته آواز “هیچ چیز جز عشق نمی‌توانم به تو بدهم” است…

شاهکار کمدی‌های “دیوانه‌وار” دهه ۱۹۳۰ سینمای آمریکا که شوخی‌هایش با ضرب نفس‌گیری از پی هم می‌آیند و موقعیت‌های پوچ و غلط انداز در آن تمامی ندارند. در عین حال حاوی مهر مشخص هاکس در ترسیم جدال دو جنس مخالف و هجوی بر تمام قراردادهای بتری جنسی و تشخص اجتماعی و حتی مقدمه چینی‌های عاشقانه. گرانت در نقش دانشمند خنگ ولی جذاب و هپبرن در نقش استثنائی دختر بازیگوش آشوبگر عالی‌آند. فیلم‌نامه جنون آمیز نیکولز و وایلد پر از جمله‌های طنز آمیز روده‌بر کننده است. وفیلم که آشکارا از زمانه‌اش جلوتر است، شکست تجاری کاملی می‌خورد. نقش سگ هپبرن را آستا یکی از حیوانات ستاره هالیوود بازی می‌کند.


6- فیلم داستان فیلادلفیا – The Philadelphia Story

سال تولید : ۱۹۴۰
کارگردان : جرج کیوکر.
هنرپیشگان : کاری گرانت، کاترین هپبرن، جیمز استوارت، روت هاسی، جان هوارد، رولند یانگ و مری نش.
نوع فیلم : سیاه و سفید.

“تریسی” (هپبرن)، زنی از خودراضی از طبقه اعیان، در آستانه ازدواج دوم خود با مردی ابله اما ثروتمند است. با ورود “دکستر” (گرانت)، همسر اول او، و “مایک” (استوارت)، خبرنگاری پرهیاهو، ماجرا پیچیده می‌شود. “مایک” که به “تریسی” علاقه‌مند شده، همراه با زنی عکاس در مجلس عروسی شرکت می‌کند و با مکر و حیله، سرانجام مراسم را برهم می‌زند…

از بهترین کمدی‌های کلاسیک هالیوود درباره روابط زنان و مردان. شکل گرفته از همکاری، مثل همیشه، پرثمر کیوکر و هپبرن، برمبنای نمایش‌نامه‌ای موفق که اصلاً برای هپبرن نوشته می‌شود. آن‌چه فیلم را جذاب می‌کند درخشش سه بازیگر عالی نقش‌های اصلی است، طوری که با وجود پی‌رنگ مرکزی “تحول شخصیت زن”، تشخیص این که کدام بازیگر نقش اول را به عهده دارد دشوار است: استوارت روشن‌فکر و پر حرف، گرانت طعنه زن و خون سرد یا هپبرن متکبر و مغرور. در سال ۱۹۵۷ در نوع موزیکال، جامعه اعیان (چارلز والترز)، بازسازی می‌شود.


7- فیلم مغازه گوشه خیابان – The Shop Around The Corner

سال تولید : ۱۹۴۰
کارگردان : ارنست لوبیچ
هنرپیشگان : جیمز استوارت، مارگارت سولاون، جوزف شیلدکرات، فلیکس برسارت و فرانک مورگان.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۹ دقیقه.

“آفرد کرالیک” (استوارت) که در یک مغازه فروش کالاهای چرمی در بوداپست کار می‌کند۷ با دختر رویاهایش که هرگز او را ملاقات نکرده است، مکاتبات لطیف و شاعرانه‌ای دارد، غافل از آن‌که این دختر “کلارانوواک” (سولاون) کارمند تازه استخدام شده همان مغازه است که میانه چندان خوشی هم با “آلفرد” ندارد. او زودتر به این واقعیت پی می‌برد و در پایان آن را بر “کلارا” آشکار می‌کند و هر دو احساس گرم و نوینی را تجربه می‌کنند…

شاهکار لوبیچ و از درخشان‌ترین کمدی رمانتیک‌های سینما که در حیطه‌های کوچکی‌ چون گذران روزمره زندگی در یک مغازه و رابطه دوگانه مرد و زنی هم‌کار، گوهرهائی نادر کشف می‌کند. مغازه گوشه خیابان درباره مردمانی ساده است با رویاهائی بزرگ و این‌که فقر نمی‌تواند افق عواطف را محدود کند. این‌جا از شکوه و جلوه‌گری دیگر کمدی‌ەای بزرگ لوبیچ خبری نیست اما در عوض طیف حیرت‌انگیزی از احساسات و جزئیات رفتاری مسحور کننده به چشم می‌خورد. لوبیچ فیلم را بهترین اثر خود از لحاظ شخصیت‌ها و فضاسازی می‌داند. استوارت در نقش جوان محجوب در عشق و شریف و قاطع در انجام وظیفه با رگه‌ای از بدبینی و درون گرائی خارق‌العاده است و سولاون به‌عنوان جفت او سرسختی و خیال‌پروری را هم‌زمان عالی مجسم می‌کند.


8- فیلم دستیار همه کاره او – His Girl Friday

سال تولید : ۱۹۴۰
کارگردان : هوارد هاکس.
هنرپیشگان : کاری گرانت، رزالیند راسل، رالف بلامی و جان کوآلن.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۲ دقیقه.

“والتر برنز” (گرانت) در می‌یابد زن سابقش، “هیلدی جانسن” (راسل) که کار خبرنگاری در روزنامه او را رها کرده، قصد دارد با مأمور بیمه‌ای به‌نام “بروس بالدوین” (بلامی) ازدواج کند و زندگی آرامی را به دور از هیاهوی حرفه روزنامه‌نگاری بگذراند. وقتی متهم به قتلی به‌نام “ارل ویلیامز” (کوالن)، شب پیش از اعدام از سلولش می‌̎گریزد؛ “والتر”، “هیلدی” را ترغیب می‌کند که برای تهیه گزارشی جنجالی از ماجرا نزد او بماند، در حالی که انگیزه اصلی‌تر او این است که مانع ازدواج “معقول” و قریب‌الوقوع “هیلدی” و “بروس” شود. نقشه او موفقیت‌آمیز از کار درمی‌آید و در این میان گواهی تبرئه “ارل” از سوی فرماندار هم می‌رسد و ریاکاری مقامات شهر را عیان می‌کند.

یک شاهکار و از پرشتاب‌ترین کمدی‌ەای تاریخ سینما. اقتباس مجددی از نمایش‌نامه صفحه اول هکت و مک‌آرتور که با تبدیل جنسیت نقش “جانسن” به یک زن، دست‌مایه ایده‌آلی برای هاکس شده تا رقابت توفانی و پر تب و تاب مرد و زن را در حیطه‌ای دیگر محک زند. گفت‌وگوها، نوشته لدرر (دوست و همکار هکت) به سرعت باد می‌گذرند و استفاده فوق‌العاده هاکس از تکنیک روی هم انداختن جمله‌ها باعث می‌شود گاه چند نفر هم‌زمان در حال حرف زدن باشند. نتیجه کلی، القای کامل حال و هوای سراسیمه دنیای روزنامه‌نگاری است. گرانت بی‌همتا که پیش‌تر هم در کمدی‌های “دیوانه‌وار” هاکس ظاهر شده بود با آزادی عمل تمام از هر موقعیتی به نفع خود بهره‌برداری می‌کند. راسل در اوج دوران حرفه‌ای‌اش هم استعداد کمدی خود را ثابت می‌کند و هم این‌که به واسطه حضور گرانت، یکه‌تازی نقش‌های دیگرش تعدیل می‌شود. نمایش‌نامه اصلی در سال‌های ۱۹۳۱ (لوئیس مایلستون)، ۱۹۷۴ (بیلی وایلدر) و ۱۹۸۸ (تد کاچف) به فیلم درمی‌آید.


9- فیلم خانم ایو – The Lady Eve

سال تولید : ۱۹۴۱
کارگردان : پرستن استرجس، برمبنای داستان قلب وفادار نوشته مانکتن هوف.
هنرپیشگان : باربارا استتانویک، هنری فاندا، چارلز کابرن، یوجین پالت و ویلیام دمارست.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۴ دقیقه.

“چارلز پایک” (فاندا)، جوانی ثروتمند و علاقه‌مند به جانور شناسی است که پس از یک سال تحقیقات علمی روی انواع کشف نشده مارها در آمازون، با کشتی در حال بازگشت به نیویورک است و توجه زنان حاضر در کشتی را به خود جلب می‌کند “سرهنگ هاری هرینگتن” (کابرن) و دخترش، “جین” (استانویک) ورق‌بازانی حرفه‌ای هستند که او را طعمه‌ای مناسب می‌یابند و می‌خواهند در بازی ورق او را با لطایف‌الحیل سرکیسه کنند. اما علاقه‌مندشدن “جین” به “چارلز” این نقشه را با مشکلاتی روبه‌رو سعی در پنهان کردن هویت سابق خویش دارد. حالا “چارلز” مرتب به ذهنش فشار می‌اورد تا این زن را باز شناسد…

شاهکاری از استرجس و از بهترین کمدی‌ەای رمانتیک تاریخ سینما. با ترکیبی درخشان از شوخی‌های کلامی، موقعیت‌های کمیک و بزن‌بکوب و متکی بر فیلم‌نامه‌ای عالی. استرجس مدت‌ها پیش در مقام فیلم‌نامه‌نویس قراردادی کمپانی پارامونت به استانویک قول داده بود که یک کمدی برای او بنویسد و خانم ایو به راستی نشان می‌دهد که استانویک چه کمدی فوق‌العاده‌ای بوده است.نحوه‌ای که او، فاندای ساده‌دل و معصوم را با صدای نجوا گونه و نگاه‌های بی‌پروا و نوازش‌هایش اغوا می‌کند، لحظه‌به‌لحظه برخوردهای آن دو را از تضادی نیشدار می‌آکند. داستان زنی با دو هویت که دوبار مرد عاشق را گیج می‌کند، نخه کمیک جذابی از سرگیجه آلفرد هیجکاک (که سال‌ها بعد ساخته شد) را تداعی می‌کند. بازیگران نقش‌های فرعی نیز درجه یک‌اند. خانم ایو در ۱۹۵۶ با نام پرندگان و زنبور عسل‌ها توسط نورمن تاروگ بازسازی شد و البته نتیجه، ناموفق بود.


10- فیلم کازابلانکا – Casablanca

سال تولید : ۱۹۴۲
کارگردان : مایکل کورتیز.
فیلمنامه‌نویس : جولیوس اپستاین، فیلیپ اپستاین و هوارد کوچ، برمبنای نمایش‌نامه همه به کافه ریک می‌روند نوشته مورای برنت و جون آلیسن.
هنرپیشگان : هامفری بوگارت، اینگرید برگمن، پل هنرید، کلود رینز، کنراد فایت، سیدنی گرین‌استریت، دولی ویلسن، پتر لوره و س. س. ساکال.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۰۲ دقیقه.

کازابلانکا، جنگ جهانی دوم. آمریکائی ماجراجوئی به‌نام “ریچارد بلین”، معروف به “ریک” (بوگارت)، که بار یک عشق نافرجام را بر دوش دارد، دور از جبهه‌های جنگ کافه‌ای را اداره می‌کند. با ورود محبوبه قدیمی، “ایلسا” (برگمن)، همراه با شوهرش، “ویکتور لاسلو” (هنرید) که از رهبران نهضت مقاومت است، خاطرات برای “ریک” زنده می‌شوند. اما “ایلسا” به کازابلانکا آمده تا با “ویکتور” خود را به کشورهای آزاد برسانند و به مبارزه با نزای‌ها بپردازند. حالا، کازابلانکا زیر نظر حکومت ویشی (حکومت دست‌نشانده آلمانی‌ها) اداره می‌شود و نازی‌ها بر همه امور نظارت دارند. بنابراین ترک کازابلانکا به آسانی و بدون کمک “ریک” امکان‌پذیر نیست. با این همه، “ریک” ابتدا می‌خواهد دلیل جفای محبوبه را، در چند سال پیش، بفهمد….

فیلم از همان سال نمایش محبوبیت بسیاری پیدا کرد و به‌زودی به‌عنوان اثری نمونه‌ای شناخته شد: رمانتیک‌ترین فیلم تاریخ سینما؟

ترانه “در طی گذشت زمان” به‌عنوان سرودی بین‌المللی تلقی شد. بعضی از گفت‌وگوهای “ریک” و “ایلسا” را تماشاگرانی از گروه‌های سنی متفاوت در حد گفت‌وگوهای نمایش‌نامه‌های شکسپیر زمزمه کردند،… و کازابلانکا به‌عنوان شهر عشاق محکوم به جدائی، دیگر فقط نامی بر نقشه جغرافیا نبود.


11- فیلم مرا در سینت لوئیس ملاقات کن – Meet Me In St. Louis

سال تولید : ۱۹۴۴
کارگردان : وینسنت مینه‌لی
هنرپیشگان : جودی گارلند، مارگارت اوبراین، مری آستور، لوسیل بره‌مر، تام دریک، مارجوری مین، هاری داونپورت، لیون ایمز، جون کارول و هنک دانیلز.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۳ دقیقه.

سینت لوئیس، سال ۱۹۰۳. “آلونزو اسمیت” (ایمز) با همسرش “آن” (آستور)، دخترانش “استر” (گارلند)، “رز” (بره‌مر)، “آگنس” (کارول)، “توتی” (اوبراین) و پسرش “لان جونیر” (دانیلز)، پدر بزرگ خانواده (داونپورت) و “کیتی” (مین) پیش‌خدمت زندگی مرفهی دارند. “استر” دل‌باخته پسر همسایه می‌شود. وقتی “آلونزو” ترفیع می‌گیرد و مأمور می‌شود تا به نیویورک برود، هیچ کس در خانواده از این تغییر مکان خوشنود نیست. “اسمیت” ابتدا به‌رغم اکراه همه در تصمیم خویش مصر است اما سپس قبول می‌کند تا همراه خانواده در سینت لوئیس بماند.

دیوید تامسن جائی نوشت که اگر قرار باشد فیلمی را به‌عنوان نمونه بریا معرفی زندگی روی زمین به ساکنان کرات دیگر نشان دهیم، مرا در سینت لوئیس ملاقات کن خواهد بود. در واقع این شاهکار بلامنازع و تابناک و دوست‌داشتنی تجلیلی از زندگی شهرستان و ایده‌آل است در “شهر کوچک” جاودانی ـ این‌جا سینت لوئیس آغاز قرن با مردمان خونگرم و پر احساسش. مینه‌لی در اوج، موزیکال و ملودرام و کمدی و حتی هراس را به هم می‌آمیزد و چشم‌آنداز رنگارنگ و روح‌افزائی ـ به مدد فیلم‌برداری فولسی و طراحی صحنه سدریک گیبونز ـ خلق می‌کند که در تاریخ سینما هماورد می‌طلبد.


12- فیلم یک آمریکائی در پاریس – An American In Paris

سال تولید : ۱۹۵۱
کارگردان : وینسنت مینه‌لی
هنرپیشگان : جین کلی، لسلی کارون، اسکار لوانت، ژرژ گتاری و نینا فوش.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۵ دقیقه.

“جری مالیگان” (کلی) نقاش نه‌چندان خوش اقبال آمریکائی ساکن پاریس را “میلو رابرتس” (فوش) زن ثروتمند و علاقه‌مند به حمایت از هنرمندان کشف می‌کند. اما “جری” چندان مایل به‌جبران این لطف با دل‌بستگی‌های عاطفی کشف می‌کند. اما “جری” چندان مایل به جبران این لطف با دل‌بستگی‌های عاطفی نیست و دل در گرو “لیزبوویه” (کارون) دارد. “لیز” که خود را مدیون “هانری بورل” (گتاری) می‌داند و قرار است با او ازدواج کند، ابتدا از پذیرش “جری” امتناع می‌کند…


13- فیلم آواز در باران – Singin’ In The Rain

سال تولید : ۱۹۵۲
کارگردان : جین کلی و استنلی دانن.
هنرپیشگان : کلی، دانلد اوکانر، دبی رنولدز، جین هیگن، میلارد میچل، ریتا موره‌نو، داگلاس فالی، سید چریس، مج‌‌بلیک و کینگ دانوون.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۳ دقیقه.

سال ۱۹۲۷. “دان لاک‌وود” (کلی) و “لینا لامونت” (هیگن)، یکی از محبوب‌ترین زوج‌های هالیوود هستند؛ هر چند که “لینا” به اشتباه تصور می‌کند که ماجراهای عاشقانه روی پرده‌شان، واقعیت هم دارد. “دان” و هم‌کار گمنام‌ترش، “کازمو براون” (اوکانر) راه سختی را برای رسیدن به موفقیت پشت‌سر گذاشته‌اند، وقتی فیلم “خواننده جاز”، دوران سینمای ناطق را شروع می‌کند و صدای خوب یکی از شرایط لازم بازیگری می‌شود، “دان” مشکلی ندارد، اما صدای زیر و ناراحت کننده “لینا” تمام تلاش‌های “دان” و “کازمو” را در نخستین فیلم موزیکال‌شان بر باد می‌دهد. باوجود این، وقتی از صدای “کیت سلدن” (رنولدز) ـ بازیگری “جدی” که به‌طور تصادفی با “دان” آشنا و دل‌باخته‌اش شده ـ به‌جای صدای “لینا” استفاده می‌کنند، فیلم نجات می‌یابد. به‌نظر می‌رسد که “کتی” باید تا ابد در سایه “لینا” بماند، با این همه سرانجام حق به حقدار می‌رسد و عشق پیروز می‌شود.

محبوب‌ترین موزیکال تاری سینما که در سال ۱۹۸۲ در رده یکی از “ده فیلم منتخب” تاریخ سینما قرار گرفت و هنوز در هر شرایطی خنده بر لبان تماشاگرانش می‌آورد. ترانه‌ها و رقص‌های این فیلم، که اساساً ادای دینی به خود رسانه سینما به‌شمار می‌آید. از یاد نرفتنی است؛ به‌خصوص ترانه “آن‌ها را بخندان” اوکانر، ترانه اصلی “آواز در باران” کلی و صحنه مشهور رقص کلی و چریس که هجویه فیلم‌های گنگستری است. نکته طنز آمیز که آوازهای رنولدز (که در فیلم خوش صداست) در اصل توسط هیگن (که فیلم بد صداست) اجرا شده است.


14- فیلم تعطیلات رمی – Roman Holiday

سال تولید : ۱۹۵۳
کارگردان : ویلیام وایلر
هنرپیشگان : گریگوری پک، آدری هپبرن، ادی آلبرت، هارتلی، پاور، لارا سولاری، هارکورت ویلیامز و تولیو کارمیناتی.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۱۹ دقیقه.

“شاهزاده خانم آن” (هپبرن) که برای تعطیلات به رم سفر کرده است از زندگی مبادی آداب و خشک درباری خسته شده است. او شبی به تنهائی در شهر به گردش می‌رود و با خبرنگاری آمریکائی به‌نام “جو” (پک)، آشنا می‌شود. وقتی “جو” به هویت واقعی “آن” پی می‌برد، سعی می‌کند تا از فرصت پیش‌آمده برای تهیه خبرها و گزارش‌های داغ استفاده کند؛ تا این‌که آرام‌آرام به شاهزاده خانم دل می‌بازد. حالا، “آن” نیز به “جو” محبت پیدا می‌کند، با این همه مجبور می‌شود به قصر و زندگی اولش باز گردد…


15- فیلم هفت عروس برای هفت برادر – Seven Brides For Seven Brothers

سال تولید : ۱۹۵۴
کارگردان : استنلی دانن.
هنرپیشگان : جین پوئل، هوارد کیل، جف ریچاردز، راس تامبلین ، تامی رال، هوارد پتری، ویرجینیا گیبسن، ایان وولف و مارک پلات.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۳ دقیقه.

اوگون. “آدام” (کیل)، در مزرعه‌ای کوهستانی، سرپرستی شش برادر کوچک‌تر از خودش را به‌عهده دارد. او با پیشخدمتی به‌نام “میلی” (پوئل) آشنا می‌شود و بلافاصله با او ازدواج می‌کند. “میلی” پس از ورود به خانه هفت برادر، برای “اهلی” کردن آنان دچار مشکلاتی می‌شود. تا این‌که در تعلیم و تربیتش به موفقیت می‌رسد و حالا شش برادر “آدام” نیز تصمیم به ازدواج می‌گیرند. با این همه، شش دختر مورد نظر شش برادر، چندان در دسترس نیستند و برادران با الهام از داستان “زنان سابین” دخترها را می‌دزدند و به خانه خود می‌آورند. پشت‌سر خود نیز راه طوری مسدود می‌کنند که تا پایان فصل زمستان، مردم شهر امکان عبور و نجات دخترها را پیدا نکنند…
٭ موزیکال شاد، سرزنده و مجبوب دیگری از دانن با فیلم‌نامه درخشان هکت، گودریچ و کینگزلی؛ طراحی رقص بی‌بدیل مایکل کید و ترانه‌های خاطره‌انگیز جانی مرسر و جین دپل.


16- فیلم کارمن جونز – Carmen Jones

سال تولید : ۱۹۵۴
کارگردان : اوتو پرمینجر
هنرپیشگان : دوروتی دندریچ، هاری بلافونته، اولگا جیمز، جو آدامز، نیک استوارت و پرل بیلی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه.

“کارمن” (دنریج)، “جو” (بلافونته) سرباز وظیفه‌شناس را از راه به در میسکند و موجبات نگرانی “سیندنی لو” (جیمز)، نامزد او را فراهم می‌آورد. این عشقی است تیره‌وار و پرالتهاب که در پایان آن “جو” چاره‌ای جز کشتن “کارمن” بوالهوس نمی‌بیند…


17- فیلم ماجرای به یاد ماندنی – An Affair To Remember

سال تولید : ۱۹۵۷
کارگردان : لیو مکری
هنرپیشگان : کاری گرانت، دبورا کار، ریچارد دانینگ، نوا پاترسن، کاتلین نسبیت و رابرت لوئیس.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۵ دقیقه.

“تری مکی” (کار) و “نیکی فرانت” (گرانت) در سفری دریائی با هم آشنا می‌شوند و هنگام جدائی قراری برای دیدار در یک سال بعد می‌گذارند. اما زن در اثر تصادفی فلج می‌شود و به قرار نمی‌رسد و مرد رابطه را تمام شده تلقی می‌کند…

بازسازی مکری از ماجرای عاشقانه (ساخته خودش در ۱۹۳۸)، به‌رغم بازی خوب بازیگران نقش‌های اول، گیرائی اثر اصلی را ندارد. طنز فیلم در صحنه‌های کشتی مفرح است، اما از نیمه دوم به ورطه رمانتیسم می‌افتد و به ملودرامی سبک تنزل می‌یابد. با این همه یقیناً از نسخه دهه ۱۹۹۰ آن (با بازی وارن بیتی و آنت بنینگ) به مراتب دیدنی‌تر است.


18- فیلم چهره نمکین – Funny Face

سال تولید : ۱۹۵۷
کارگردان : استنلی دانن
هنرپیشگان : فرد آستر، آدری هپبرن، کی تامپسن و میشل اوکلر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۴ دقیقه.

“جو استاکتن” (هپبرن) دختر روشن‌فکری است که در یک کتاب‌فروشی در گرینویچ ویلیج کار می‌کند و دنیای مد را حقیر می‌داند. اما به‌زودی به انگیزه ملاقات با فیلسوفی اگزیستانسیالیست به‌نام “امیل فلوستر” (اوکلر) در پاریس حاضر می‌شود مدل مجله مدی شود که “مگی پرسکات” (تامپسن) مدیره و “دیک ایوری” (آستر) عکاس آن هستند…

نمایش تقابل دنیای اندیشه و محافل روشن‌فکرانه با فضای پرشور دنیای مد بسیار جذاب از آب در آمده است، به‌خصوص شوخی دانن با روشن‌فکر‌های پاریسی نقش آستر براساس شخصیت ریچارد ایودن عکاس که در عنوان‌بندی سمت مشاور را دارد، نوشته شده است. او در ۵۷ سالگی به خوبی از پس اجرای رقص‌ها برمی‌آید و به‌رغم اختلاف سن زیادش با هپبرن، رابطه با او را “نامعقول” جلوه نمی‌دهد. آستر همین نقش را سی سال پیش از این در نمایشی در برودوی اجرا کرده بود.


19- فیلم ژی‌ژی – Gigi

سال تولید : ۱۹۵۸
کارگردان : وینسنت مینه‌لی
هنرپیشگان : لسلی کارون، موریس شوالیه، لوئی ژوردان، هرمیون جینگلد و اوا گابور.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۶ دقیقه.

“پاریس”، آغاز قرن بیستم. “ژی‌ژی” (کارون) با مادربزرگش، “مادام آلوارز” (جینگلد)، زندگی می‌کند که به اتفاق “مادام لیان” (گابور) می‌خواهند او را به زنی محفلی بدل کنند. “گاستون لاشال” (ژوردان) دوست خانوادگی ابتدا به “ژی‌ژی” به چشم دختری برای تفریح و وقت پرکردن نگاه می‌کند، اما به‌زودی در می‌یابد که به او دل بسته است. “مادام آلوارز” که نمی‌خواهد نوه‌اش گرفتار شود، ابتدا به “گاستون” جواب رد می‌دهد، اما سرانجام او، که زمانی دوست عموی “گاستون”، “اونوره” (شوالیه) بوده، با ازدواج “ژی‌ژی” و “گاستون” موافقت می‌کند.


20- فیلم بعضی‌ها داغش را دوست دارند – Some Like Hot

سال تولید : ۱۹۵۹
کارگردان : وایلدر
هنرپیشگان : مریلین مونرو، تونیکورتیس، جک لمون، جرج رافت، پت اوبراین، جو براون، نیهمایا پرسوف، بیلی گری و جرج استون.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۲۲ دقیقه.

“جو” (کورتیس) و “جری” (لمون)، نوازنده‌هائی بی‌کار که شاهد تصادفی کشتار روز سینت والنتاین هستند، از ترس گنگسترها خود را به هیئت زنان در می‌آورند و همراه گروهی از دختران نوازنده از شیکاگو به میامی می‌روند. فقط مشکل این‌جاست که “جو” عاشق خواننده گروه، “شوگر کین” (مونرو) می‌شود و میلیونری عیاش (براون) نیز به “جری” دل می‌بندد….

از بهترین کمدی‌های تاریخ سینمای آمریکا با دو ساعت تمام شوخی و هجو و نکته‌سنجی‌هائی که وایلدر و هم‌کار فیلم‌نامه‌نویسش دایموند با مهارت به روند داستان تزریق می‌کنند. این‌جا وایلدر به بازآفرینی استادانه فضای سینمائی آشنای (حداقل برای تماشاگران حرفه‌ای سینما آمریکا) دنیای دهه ۱۹۲۰ ـ تاخت و تاز تبهکاران، پری‌رویان نمایشگر و تب و تاب جاز ـ می‌پردازد.


21- فیلم داستان وست ساید – West Side Story

سال تولید : ۱۹۶۱
کارگردان : وایز و جروم رابینز
هنرپیشگان : ناتالی وود، ریچارد بیمر، راس تامبلین، ریتا موره‌نو، جرج چاکریس، سایمن اوکلند و ند گلسن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۵۵ دقیقه.

نیویورک، دهه ۱۹۵۰، وست‌ساید منهتن. در حالی که میان جوانان دو گروه “تونی” (بیمر) دوست نزدیک سردسته “جت‌ها” دل‌باخته یکدیگر می‌شوند و این عشق عواقب خونین و فاجعه‌آمیزی در پی دارد….

این رومیو و جولیت به روز شده وایز، نقطه عطفی در ژانر موزیکال ایجاد کرد: تلفیقی استادانه از تراژدی و موزیکال با حفظ توازن در استفاده از شاخص‌های هر دو نوع. طراحی رقص رابینز بی‌نظیر و موسیقی برنستاین و استیون ساندهایم فراموش ناشدنی است.


22- فیلم صبحانه در تیفانی – Breakfast At Tiffany’s

سال تولید : ۱۹۶۱
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : پارامونت
کارگردان : بلیک ادواردز
فیلمنامه‌نویس : جرج آکسلراد، برمبنای رمانی نوشته ترومن کاپوتی.
فیلمبردار : فرانتس پلانر.
آهنگساز(موسیقی متن) : هنری منسینی.
هنرپیشگان : آدری هپبرن، جرج پپارد، پاتریشا نیل، بادی ایبسن، مارتین بالسام، جان مک‌گیور، میکی رونی و آلن رید جونیر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۵ دقیقه.

“هالی” (هپبرن) در آپارتمانی در شرق منهتن با گربه‌ای که نامی ندارد زندگی می‌کند. او هرروز به ویترین‌های جواهرفروشی تیفانی سر می‌زند؛ سروصداهایش همسایه طبقه بالائی خود، عکاسی ژاپنی‌ به‌نام “یونیوشی” (رونی) را اذیت می‌کند و… روزی نویسنده‌ای به‌نام “پل” (بپارد) که در همان آپارتمان زندگی می‌کند و مورد حمایت مالی زنی مسن‌تر از خود (نیل) قرار دارد، وارد زندگی “هالی” می‌شود. پس از یک مهمانی عجیب‌وغریب “هالی”، “پل” با یک تکزاسی (ایبسن) روبه‌رو می‌شود که در پانزده سالگی “هالی” با او ازدواج کرده بوده است. “هالی” به “پل” توضیح می‌دهد که مدت‌ها پیش این ازدواج فسخ شده است و او کمک می‌کند تا تکزاسی دل شکسته به خانه و زندگی خودش بازگردد. به‌زودی “پل” متوجه می‌شود که به “هالی” دل‌باخته است و به این دختر عجیب‌وغریب پیشنهاد ازدواج می‌دهد. اما “هالی” نمی‌پذیرد و اعلام می‌کند که قصد دارد با “خوزه”، میلیونری اهل آمریکای جنوبی، ازدواج کند…


23- فیلم بلوز پاریس – Paris Blues

سال تولید : ۱۹۶۱
کارگردان : مارتین ریت.
هنرپیشگان : پل نیومن، جوآن وودوارد، سیدنی پواتیه، لوئیس آرمسترانگ، دایان کارول، سرژ رژیانی، موستاش و روژه بلن.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۸ دقیقه.

دو جازیست آمریکائی جلای وطن کرده ـ “رم بوئن” (نیومن) و “ادی کوک” (پواتیه) ـ در یک کلوب شبانه در پاریس کار می‌کنند. “رم” امید دارد که در زمینه نوازندگی به شهرت برسد و “ادی”، در واقع، از شر برخوردهای تبعیض نژادی در آمریکا به اروپا پناه آوردهاست. دوستان این دو عبارتند از: “مور وحشی” (آرمسترانگ)، نوازنده ترومپت، که به “رم” رابطه دارد و “میشل دووینیه” (رژیانی)، کولی گیتاریست که به موادمخدر معتاد است. روزی “رم” و “ادی” با دو توریست آمریکائی “لیلیان کورنینگ” (وودوارد) و “کانی لامپسن” (کارول) آشنا می‌شوند که برای گذراندن تعطیلات دو هفته‌ای به پاریس آمده‌اند. به‌زودی “ادی” به “کانی” دل می‌بازد و تصمیم می‌گیرد که با او ازدواج کند و به آمریکا بازگردد. از طرف دیگر “رم” نیز به “لیلیان” علاقه‌مند می‌شود. اما از این‌که با او به آمریکا بازگردد و تا آخر عمر نوازنده‌ای درجه دوم باقی بماند احتراز دارد….


24- فیلم معما – Charade

سال تولید : ۱۹۶۳
کارگردان : دانن
هنرپیشگان : کاری گرانت، آدری هپبرن، والتر ماتا، جیمز کابرن، ندگلس، ژاک مارن و جج کندی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۴ دقیقه.

“رجی لامبرت” (هپبرن) هنگام بازگشت از سفری تفریحی با جنازه شوهرش روبه‌رو می‌شود. “هامیلتن بارتولومیو” (ماتا) یکی از مأموران سیا به “رجی” می‌گوید که همسرش جزو گروهی بوده که طول جنگ جهانی دوم، ۲۵۰،۰۰۰ دلار را دزدیده‌اند. سه هم‌رزم سابق شوهر “رجی” در دوران جنگ، “تکس” (کابرن)،”هرمن” (کندی) و “لیوپولد” (گلس) مدعی‌اند که پول به آنان تعلق دارد و در پی یافتن آن هستند از طرفی “پیتر جاشوآ” (گرانت) کارمند سفارت آمریکا در پاریس نیز به “رجی” کمک می‌کند تا پول را که در اصل متعلق به دولت آمریکاست، پیدا کند….


25- فیلم بانوی زیبای من – My fair lady

کارگردان: جرج کیوکر
نویسنده: آلن جی لرنر – بر مبنای نمایشنامهٔ موزیکال کارفردریک لو و نمایشنامه پیگمالیون نوشته جرج برنارد شاو
بازیگران: آدری هپبورن – رکس هریسون -استنلی هالووی – جرمی برت گلادیس کوپر – ویلفرید هاید-وایت -گریدی ساتن
موسیقی: فردریک لاو
ترانه‌ها: آلن جی لرنر

بانوی زیبای من فیلمی به کارگردانی جرج کیوکر و محصول سال ۱۹۶۴ کمپانی برادران وارنر است که بر اساس فیلم‌نامه‌ای از آلن جی لرنر ساخته شده‌است.

پروفسور «هنری هیگینز» (رکس هریسون) استاد آواشناسی دانشگاه همراه با دوست زبان‌شناس‌اش «پیکرینگ» (ویلفرید هاید-وایت) شرط می‌بندد که می‌تواند دختر گلفروش و عامی لندنی به نام الیزا دولیتل (آدری هپبورن) را تبدیل به بانویی متشخص کند که در میهمانی‌های اشرافی بدرخشد.


26- فیلم آمریکائی شدن امیلی – The Americanization Of Emily

سال تولید : ۱۹۶۴
کارگردان : آرتور هیلر
هنرپیشگان : جیمز گارنر، جولی اندروز، ملوین داگلاس، جیمز کابرن و کینان وین.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۱۷ دقیقه.

جنگ جهانی دوم. “چارلی مدیسن” (گارنر)، ناخداسوم آمریکائی، دستیار در یاسالار “جساپ” (داگلاس) است و در انگلستان زندگی آرامی را می‌گذراند. به‌زودی “چارلی” با بیوه انگلیسی جوانی به‌نام “امیلی” (اندروز) آشنا می‌شود و با او قرار ازدواج می‌گذارد. ام هم‌زمان، “جساپ”، “چارلی” را به مأموریت خطرناکی می‌فرستد به این امید که نخستین فردی که در اوماهای نرماندی کشته می‌شود یک “سرباز” نیروی دریائی باشد. “چارلی” بسیار تلاش می‌کند تا از خدمت سرباز زند، اما سرانجام به ناچاری می‌رود و به ظاهر کشته می‌شود. عکس او به‌عنوان قهرمان جنگ در صفحه اول روزنامه‌ها چاپ می‌شود و یادش را گرامی می‌دارند. اما “چارلی” زنده مانده و دریاسالار مراسم جشن و خوشامدگوئی برای او در واشینگتن به راه می‌اندازد. در این‌جا “چارلی” قصد دارد واقعیت امر را بازگو کند، اما “امیلی” او را از این کار باز می‌دارد…


27- فیلم چگونه می‌توان یک میلیون دزدید – How To Steal A Million

سال تولید : ۱۹۶۶
کارگردان : ویلیام وایلر
هنرپیشگان : آدری هپبرن، پیتر اوتول، ایلای والاک، هیو گریفیث، شارل بوایه، فرنان گراوه، مارسل دالیو و موستاش.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۷ دقیقه.

“شارل بونه” (گریفیث)، یک کارشناس مشهور پاریسی آثار هنری، که در واقع جعل کننده‌ای زبردست است، موافقت می‌کند که “ونوس چلینی” (که در واقع کار پدربزرگش است) در یک گالری پاریسی به نمایش درآید. “برنار دوسولنی” (بوایه) که استخدام می‌کند تا از کار “بونه” سر درآورد. “سیمون” دل‌باخته “نیکول” (هپبرن)، دختر “بونه”، می‌شود و “نیکول” که فکر می‌کند “سیمون” دزد است، به او کمک می‌کند تا “ونوس” را بدزدد. “سیمون” برای از کار انداختن زنگ خطر گالری نقشه‌ای طرح می‌کند. و “ونوس” قلابی را به سرقت می‌برد. سرانجام نیز موفق می‌شود “دیوید للند” (والاک) ـ نامزد آمریکائی و هنر دوست “نیکول” ـ را راضی کند که “ونوس” را یک میلیون دلار بخرد و نامزدی‌اش با “نیکول” را هم به هم بزند. “للند” با مجسمه می‌رود و “سیمون” با “نیکول” ازدواج می‌کند.


28- فیلم رومیو و جولیت – Romeo And Juliet

سال تولید : ۱۹۶۸
کارگردان : فرانکو زفیرلی
هنرپیشگان : لنرد وایتینگ، آلیویا هاسی، مایکل یورک، میلو اوشی، پت هیوود، ناتاشا پاری، پل هاردویک و جان مک‌انری.
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۸ دقیقه.

دو خاندان “مونتاگیو” و “کیپولت” با یکدیگر دشمنی دیرینه دارند، اما در این میان عشق دو جوان، “رومیو” (وایتینگ) از خانواده “مونتاگیو” و “جولیت” (هانسی) از خانواده “کیپولت”، اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند و فرجامی خونین در پی دارد…


29- فیلم هارولد و ماد – Harold And Maude

سال تولید : ۱۹۷۱
کارگردان : هال اشبی
هنرپیشگان : روت گوردون، باد کورت، ویویان پیکلز، سیریل کوزاک، چارلز تاینر، اِلن گیر و اریک کریسمس.
نوع فیلم : رنگی، ۹۲ دقیقه.

«علرئلذ چین» (کورت)، فرزند آرام مادری ثروتمند و سلطه‌جو (پیکلز)، هیچ دوستی ندارد و تنها به یک چیز علاقه‌مند است – مرگ. خودکشی‌های نمایشی و ظاهری او، و اصرارش به شرکت در مراسم تشییع جنازه با نعش‌کش خودش، مادر و روان‌کاوش را آشفته کرده است «هارولد» با زن پیری به‌نام «ماد» (گوردون) آشنا می‌شود که او هم پای ثابت تشییع جنازه‌هاست و «هارولد» می‌گوید که فلسفه زندگی‌اش، جست‌وجو برای تجربه‌های تازه است. مادر «هارولد» در همین فرصت، نعش‌کش او را با یک جاگوار عوض می‌کند و سعی می‌کند با ترتیب دادن ازدواج «هارولد»، او را با مسئولیت‌های زندگی آشنا کند. اما تمام پیشنهادهای سرویس کامپیوتری زوج‌یابی، با حس طنز مخوف «هارولد» خراب می‌شوند، و تلاش «عمو ویکتور» (تاینر) هم برای بردن او به ارتش، به کمک «ماد» بی‌ثمر می‌ماند. «هارولد» دوباره جاگوار را با نعش‌کش عوض کند و بالاخره به مادرش اعلام می‌کند که می‌خواهد با «ماد» ازدواج کند. اما «ماد» که معتقد است زندگی باید در هشتادسالگی تمام شود در روز تولدش با قرص‌های خواب‌آور خودکشی می‌کند. به‌نظر می‌رسد که «هارولد» هم می‌خواهد خود را از بالای صخره‌ای پرتاب کند. اما این هم یک تظاهر به خودکشی است و او حالا برای ادامه زندگی رها شده است.


30- فیلم آن طور که بودیم – The Way We Were

سال تولید : ۱۹۷۳
کارگردان : سیدنی پولاک
هنرپیشگان : باربارا استرایسند، رابرت ردفورد، برادفورد دیلمن، لویس چایلز، پاتریک اونیل، ویوکا لیندفورس، آلین آن مک‌لری، مورای هامیلتن و هرب ادلمن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۸ دقیقه.

«کتی موروسکی» (استرایسند)، دختری یهودی و رئیس انجمن جوانان کمونیست دانشگاه ایسترن، به خاطر کار در یک کافه‌تریا و افت درس‌هایش، مایه مضحکه همه شده است. معروف‌ترین پسر دانشگاه، «هابل گاردینر» (ردفورد) است، ورزشکاری موفق که در نویسندگی نیز استعداد دارد. «کتی» با این که از بی‌تفاوتی او نسبت به مسائل سیاسی بیزار است، اما در عین حال مجذوب او است و وقتی «هابل» در مهمانی فارغ‌التحصیلی سال 1937 با او می‌رقصد، واقعاً گیج و مبهوت می‌شود…


31- فیلم دختر خداحافظی – The Goodbye Girl

سال تولید : ۱۹۷۷
کارگردان : هربرت راس
هنرپیشگان : ریچارد دریفوس، مارشا میسن، کامینگز، پل بندیکت، باربارا رودز، ترزا مریت، مایکل شان و نیکول ویلیامسن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۰ دقیقه.

وقتی «پالا مک‌فادن» (میس) متوجه می‌شود محبوبش – که به‌تازگی او و دختر ده ساله‌اش، «لوسی» (کامینگز) را ترک کرده – آپارتمان او را به یک بازیگر جویای نام شیکاگوئی، «الیوت گارفیلد» (دریفوس) اجاره داده، با اکراه قبولی می‌کند تا او در یکی از اتاق‌های آپارتمان زندگی کند.

وقتی تلاش «الیوت» برای پس گرفتن کیف و تمام پول‌های «پالا» از یک کیف زن ناموفق می‌ماند، پیشنهاد می‌کند مخارج آپارتمان را تأمین کند و «پالا» و «لوسی» سعی می‌کنند پس از نخستین شب اجرای فاجعه‌آمیز «ریچارد سوم» او را تسلی دهند. نمایش تعطیل می‌شود و «پالا» که حالا شغلی در کار تبلیغات اتوموبیل‌های ژاپنی پیدا کرده، تأمین خرج آپارتمان را برعهده می‌گیرد ..


32- فیلم گریس – Grease

سال تولید : ۱۹۷۸
کارگردان : رندال کلایسر
هنرپیشگان : جان تراولتا، آلیویا نیوتن – جان، استوکارد چانینگ، جف کاناوی، داینا مانوف، جیمی دانلی، آنت چارلز، دیدی کان، باری پرل و کلی وارد.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۰ دقیقه.

وقتی والدین «سندی» (نیوتن – جان) برای تعطیلات تابستانی از استرالیا به کالیفرنیا می‌آیند، «سندیِ» نوجوان، «دانی زوکو» (تراولتا) را در ساحل می‌بیند و هر دو به هم دل می‌بازند. والدین «سندی» تصمیم می‌گیرند همان جا اقامت کنند و «سندی» در مدرسه وایدل‌های ثبت نام می‌کند و در آنجا وارد گروه «خانم‌های صورتی» می‌شود که شامل «فرنچی» (کان)، «جان» (دانلی)، «مارتی» (مانوف) و سردسته گروه، «ریزو» (چانینگ) است. بعدتر معلوم می‌شود که «دانی» نیز سردسته گردن کلفت‌های مدرسه است و او که از ازدست دادن موقعیتش پیش پسرها می‌ترسد ..


33- فیلم محبوبه – Tootsie

سال تولید : ۱۹۸۳
کارگردان : پولاک
هنرپیشگان : داستین هافمن، جسیکا لانگ، تری گار، دابنی کولمن، چارلز دورنینگ، بیل مورای، جینا دیویس و پیتر کاتو.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۶ دقیقه.

«مایکل دورسی» (هافمن) متوجه می‌شود نقشی را که قرار بوده در یک محصول برودوی به او بدهند، به بازیگر دیگری داده‌اند. وقتی با عصبانیت با کارگزارش، «جرج فیلدز» (پولاک) برخورد می‌کند، او به «مایکل» می‌گوید که به خاطر رفتارش، هیچ کس او را استخدام نخواهد کرد. «مایکل» برای اینکه ثابت کند «فیلدز» اشتباه می‌کن و به خاطر نیاز به هشت هزار دلار برای روی صحنه بردن نمایش هم اتاقی‌اش، «جف اسلیتر» (مورای)، تصمیم می‌گیرد با پوشیدن لباس زنانه و تغییر نامش به «دوروتی مایکلز»، نقش مدیره بیمارستان را در یک مجموعه تلویزیونی به عهده بگیرد ..


این نوشته را هم بخوانید:

بهترین فیلم های سوزان ساراندون، هنرپیشه نامدار و پرافتخار هالیوود

امروز - 4 ااکتبر - مصادف است با زادروز سوزان ساراندون. او امروز 76 ساله شد. این هنرپیشه نامدار آمریکایی، زاده ۴ اکتبر ۱۹۴۶ در نیویورک است.سوزان ساراندون تاکنون ۵ بار نامزد جایزه اسکار شده که چهار نامزدی او بین سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵…

34- فیلم یک افسر و یک آقا – An Officer And A Gentleman

سال تولید : ۱۹۸۲
کارگردان : تیلر هکفورد.
هنرپیشگان : ریچارد گیر، دبرا وینگر، دیوید کیت، رابرت لوجیا، لیزا بلونت، لیزا ایلباکر، لوئیس گاست جونیر، تونی‌ پلانا، هارولد سیلوستر، دیوید کاروزو و ویکتور فرنچ.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۵ دقیقه.

«زاک مایو» (گیر)، سرباز دوره خلبانی نیروی دریائی، در دوران آموزشی با سرباز جدید دیگر به‌نام «سید وورلی» (کیت) آشنا می‌شود و بعدتر شبی در یک مجلس رقص با دو دختر کارگر، «پالا پوکریفکی» (وینگر) و «لینت پومروی» (بلونت) دوست می‌شوند. در وعده دیدار بعدی و در یک برخورد با جوانان محلی معلوم می‌شود که «زاک» استاد کنگ فو است. در دوران تعلیمات طاقت‌فرسای آموزش نظامی، گروهبان سیاه‌پوست، «امیلی فولی» (گاست جونیر) می‌کوشد تا با سخت‌گیری روحیه سرکش «مایو» را در هم بشکند …


35- فیلم آب پاشی! – Splash!

سال تولید : ۱۹۸۴
کارگردان : ران هوارد
هنرپیشگان : تام هنکس، داریل هانا، یوجین لوی، کُندی، دادی گودمن، شِکی گرین، ریچارد، ب. شول، دیوید کِرِپس و بابی دی چیکو.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۱ دقیقه.

کیپ‌کاد، بیست سال پیش. در یک سفر تفریجی به همراه خانواده، «آلن بائر» (کرپس)، پسر بچه بچه هشت ساله از قایق به درون آب پرت می‌شود. پیش از نجات، یک پری دریائی را می‌بیند و ناگهان و کشف می‌کند در حضور او می‌تواند زیر آب نفس بکشد. زمان حاضر، نیویورک. «آلن» (هنکس) که حالا همراه برادرش، «فردی» (کندی)، در کار تجارت است، فکر می‌کند نمی‌تواند عاشق شود. او غمگین از این ناتوانی، دوباره به کیپکاد برمی‌گردد و این بار نیز پری‌دریائی (هانا) که به زودی در خشکی پاهای انسانی پیدا می‌کند، او را از غرق شدن نجات می‌دهد …


36- فیلم جواهر دوستی – Romancing The Stone

سال تولید : ۱۹۸۴
کارگردان : رابرت زمکیس
هنرپیشگان : مایکل داگلاس، کاتلین ترنر، دانی دویتو، زاک نورمن، آلفونسو آرو، هلاند تیلر، مری الن ترینر و مانوئل اوجدا.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۶ دقیقه.

«جون وایلدر» (ترنر) یک نویسنده موفق داستان‌های رُمانتیک در آپارتمانش در نیویورک به شدت مشغول نوشتن رمان است. او غرق در آخرین فانتزی ادبی‌اش شده است که ناگهان بسته عجیببی از راه می‌رسد که ظاهراً حاوی نقشه دست‌یابی به یک جواهر سبز خیره کننده است. تلفنی به او خبر می‌دهند که خواهرش به دست یک دلال خبیث آثار هنری به نام «آیرا» (نورمن) و پسر عموی او، «رالف» (دویتو) ایر شده و این بسته را شوهر خواهرش که او نیز در کلمبیا ناپدید شده، برایش فرستاده است…


37- فیلم اتاقی با یک چشم‌انداز – A Room With A View

سال تولید : ۱۹۸۶
کارگردان : جیمز آیوری
هنرپیشگان : مگی، اسمیت، هلنا بونهام کارتر، دنهولم الیوت، جولیان سندز، دانیل دی لوئیس، سایمن کالو، جودی دنچ، رُزمری لیچ و روپرت گریوز.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۷ دقیقه.

فلورانس، سال 1907. «دوشیزه لوسی هانی چرچ» (بونهام کارتر) و دخترخاله بزرگترش، «دوشیزه شارلوت بارتلت» (اسمیت) از دیدن اتاق‌های‌شان در پانسیون برتولینی سرخورده می‌شوند. بالاخره هم با مداخله دل‌سوزانه سایر مهمانان انگلیسی پانسیون – از جمله «پدر روحانی آرتور بیب» (کالو) – با اکراه می‌پذیرند اتاق‌های‌شان را با مرد بی‌ادبی به‌نام «امرسن» (الیوت) و پسرش، «جرج» (سندز) عوض کنند. روز بعد، زمانی که «شارلوت» همراه رمان‌نویسی به‌نام «دوشیزه النور لاویش» (دنچ) برای دیدن شهر رفته، «لوسی» به تنهائی برای گردش می‌رود و به یک دعوای خیابانی برمی‌خورد. «لوسی» با دیدن خون، غش می‌کند …


38- فیلم اخبار تلویزیون – Broadcast News

سال تولید : ۱۹۸۷
کارگردان : جیمز ل. بروکس
هنرپیشگان : ویلیام هرت، آلبرت بروکس، هالی هانتر، جک نیکلسن، رابرت پراسکی، لویس چایلز، جون کوزاک و کریستیان کلمنسن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۲ دقیقه.

کانزاس سیتیِ میزوری، سال 1963. «تام گرونیک» (هارت) علی‌رغم چهره و ظاهر آراسته‌اش، نمره‌های خوبی در مدرسه نمی‌گیرد. شغل آینده او: گویندگی خبر تلویزیون. بوستنِ ماساچوستس، 1965. «آرون آلتمن» (بروکس)، دانش‌آموز روشن‌فکر دبیرستان، از همکلاسی‌های قلدرش کتک می‌خورد. کار آینده او: گزارشگر خبری تلویزیون. آتلانتای جرجیا، 1966. «جین کریگ» (هانتر) از دست پدرش که او را وسواسی می‌داند، عصبانی است. کار آینده او: تهیه کننده اخبار تلویزیون. حالا هر سه بزرگ شده‌اند؛ «جین» و «آرون» با هم در یک شبکه تلوویزیونی در واشنگتن کار می‌کنند؛ و «تام» نیز به‌عنوان مجری در همان شبکه استخدام می‌شود…


39- فیلم ماه‌زده – Moonstruck

سال تولید : ۱۹۸۷
کارگردان : جویسن
هنرپیشگان : شر، نیکلاس کیج، وینسنت گاردنیا، الیمپیا دوکاکیس، دانی آیلو، جولی بوواسو، جان ماهونی، لوئیس گاس و فئودور شالیاپین جونیر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۲ دقیقه.

«لورتتا کاستتورینی» (شر)، بیوه‌ای سی‌وهشت ساله است که با خانواده ایتالیائی – آمریکائی خود در بروکلین زندگی می‌کند. ازدواج اولش بداقبالی محض بوده: پدش (گاردنیا) مخالف بوده و شوهرش نیز بلافاصله پس از ازدواج زیر اتوبوس رفته و مرده است. حالا او با «جانی کامارری» (آیلو) نامزد کرده که گرچه مرد چندان جذابی نیست، اما برای «لورتا» که می‌گوید فقط به دبنال یک خانه آرام و امن است، کافی است…


40- فیلم ورود به آمریکا – Coming To America

سال تولید : ۱۹۸۸
کارگردان : جان لندیس
هنرپیشگان : مورفی، آرسنیو هال، جیمز ارل جونز، شاری هدلی، ماج سیلنکر، کالوین لاکهارت، جان ایمس و آلیس دین.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۶ دقیقه.

«آکیم» (مورفی)، شاهزاده آفریقائی به دخترک که پدرش برایش در نظر گرفته، علاقه‌ای ندارد و همراه دوستش، «سِمی» (هال) به آمریکا می‌رود. او در آنجا شیفته دختری به نام «لیزا» (هدلی) می‌شود و به اتفاق «سمی»، با هویت بدلی، نزد پدر «لیزا» شروع به کار می‌کند. قرار است «لیزا» با مرد ثروتمندی ازدواج کند، پدر «آکیم» نیز تمایلی ندارد که پسرش با «لیزا» ازدواج کند ام به‌رغم تمام موانع سرانجام «آکیم» و «لیزا» به هم می‌رسند.


41- فیلم ببین چه کسی حرف می‌زند – Look Who’s Talking

سال تولید : ۱۹۸۹
کارگردان : ایمی هکرلینگ
هنرپیشگان : جان تراولتا،ریال کریستی الی، الیمپیا دوکاکیس، جرج سیگال، ایب ویگودا، بروس ویلیس، توئینک کاپلان، جیسن شالر، لوئیس هکرلینگ و جیکوب هینز.
نوع فیلم : رنگی، ۹۶ دقیقه.

نیویورک. زن سی‌وسه ساله مجردی به نام «مالی» (الی) از مرد متأهلی به نام «آلبرت» (سیگال) باردار می‌شود. اما «آلبرتِ» باردار می‌شود. اما «آلبرتِ» لاابالی و خودخواه نمی‌خواهد همسر و دو دخترش را ترک کند و با «مالی» ازدواج کند. بنابراین «مالی» مجبور می‌شود که به پدر و مادرش، «لو» (لوئیس هکرلینگ) و «رُزی» (دوکاکیس) بگوید با تلقیح حامله شده است. به‌زودی وقت زایمان «مالی» سر می‌رسد و او با کمک راننده تاکسی مهربان به نام «جیمز» (تراولتا) به بیمارستان می‌رود و فرزندش را به دنیا می‌آورد…


42- فیلم هنگامی که هاری، سالی را ملاقات کرد – When Harry Met Sally…

سال تولید : ۱۹۸۹
کارگردان : راینر
هنرپیشگان : بیلی کریستال، مگ رایان، کاری فیشر، برونو کربی، استیون فورد، هارلی کوزاک، کوین رونی، لیزا جین پرسکی، میشل نیکاسترو، گرچن پالمر و جو ویویانی.
نوع فیلم : رنگی، ۹۵ دقیقه.

سال 1977. «سالی‌آلبرایت» (رایان) و «هاری برنز» (کریستال)، هر دو از دانشگاه شیکاگو فارغ‌التحصیل شده‌اند، و «سالی» که می‌خواهد به نیویورک برود، «هاری» را هم سوار اتوموبیلش می‌کند. بدبینی «هاری» برای «سالی» قابل تحمل نیست و آن دو با یکدیگر مشاجره می‌کنند؛ «هاری» می‌گوید زن و مرد هرگز نمی‌توانند با هم دوست باشند. پنج سال بعد، «سالی» که روزنامه‌نگار شده، «هاری» را در فرودگاه می‌بیند و هر دو با یک هواپیما سفر می‌کنند. مشاجره آن دو بار دیگر شروع می‌شود و «هاری» می‌گوید قصد دارد با «هلن» (کوزاک) ازدواج کند. او «سالی» را به شام دعوت می‌کند، که «سالی» نمی‌پذیرد …


43- فیلم دفتر یادداشت – THE NOTEBOOK

سال تولید : ۲۰۰۴
کارگردان : نیک کاساویتس
هنرپیشگان : رایان گازلینگ، ریچل مک‌آدامز، جیمز گارنر، جینا رولندز، جیمز مارسدن، کوین کانولی، دیوید تورنتن، جیمی آن براون، سام شپارد و جون آلن
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۳ دقیقه

فیلم که به گذشته نقب می‌زند و هراز گاه دوباره به زمان حال برمی‌گردد، رابطهٔ آن زوجی به نام‌های  ̎نوآ کلهون̎ (گارنر) و  ̎آلی̎ (رولندز)را از اوایل دههٔ ۱۹۴۰ تا به امروز توصیف می‌کند. ̎نوآ̎ (گازلینگ)، پس از آن‌که ̎آلیِ̎ نوجوان (مک‌آدامز) را به‌طور گذرا می‌بیند، به او پیله می‌کند و قرار ملاقاتی می‌گیرد. رابطه‌ای بین آن دو آغاز می‌شود ولی والدین ثروتمند ̎آلی̎ راضی نیستند دخترشان با پسری از خانواده‌ای فقیر معاشرت کند و نقشه‌ای می‌چینند تا آن دو را از هم جدا کنند…


44- فیلم غرور و تعصب – PRIDE & PREJUDICE

سال تولید : ۲۰۰۵
کارگردان : جو رایت
هنرپیشگان : کیرا نایتلی، تالولا رایلی، رازمند پایک، جینا مالون، کری مالیگان، دانلد ساترلند، روپرت فرند، تام هالندر، سایمن وودز، ماتیو مکفجین و برندا بلتین
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۷ دقیقه

انگلستان، اوایل قرن نوزدهم. ̎خانم و آقای بنت̎ (بلتین و ساترلند)، پنج دختر دم بخت دارند. وضع خانوادهٔ ̎بنت̎ از لحاظ مادی بد نیست ولی به هر حال، ثروتمند نیستند و ̎خانم و آقای بنت̎ دنبال همسر مناسبی برای دخترهایشان می‌گردند. از این‌رو وقتی باخبر می‌شوند که ̎چارلز بینگلی̎ (وودز)، جوانی مجرد از خانواده‌ای ثروتمند، به ملک همسایه اسباب کشیده، دل‌گرم می‌شوند که لااقل یکی از دخترهایشان را شوهر دهند ..


45- فیلم در حال و هوای عشق – IN THE MOOD FOR LOVE

سال تولید : ۲۰۰۰
کارگردان : وونگ کار وای
هنرپیشگان : تونی لئونگ چیو وای، مگی چئونگ، پینگ لام سیو، چو چئونگ تونگ جو، ربکا پان، لای چن و کام وا کو
نوع فیلم : رنگی، ۹۸ دقیقه

هنگ‌کنگ، سال ۱۹۶۲. ̎لی ـ ژن̎ (چئونگ) منشی یک شرکت صادراتی است و شوهرش که در یک شرکت ژاپنی کار می‌کند، دائم در سفر است. ̎لی ـ ژن̎ در یک واحد آپارتمانی شلوغ زندگی می‌کند و روبه‌روی آپارتمانش، واحدی قرار دارد که در آن روزنامه‌نگاری به نام ̎چو̎ (لئونگ چیو وای) زندگی می‌کند. همسر ̎چو̎ نیز بیشتر وقت‌ها به خارج از شهر می‌رود…


46- فیلم تایتانیک – TITANIC

سال تولید : ۱۹۹۷
کارگردان : کامرون
هنرپیشگان : لئوناردو دی‌کاپریو، کیت وینسلت، بیلی‌زین، کتی بیتس، فرانسس فیشر، گلوریا استوارت و ویکتور گاربر
نوع فیلم : رنگی، ۱۹۴ دقیقه

̎بروک لاوت̎ (پاکستن)، ̎شکارچی گنج̎، در لابه‌لای بقایای تایتانیک به دنبال قطعه الماس معروفی می‌گردد. او در یک گاوصندوق، طرحی از زن جوانی پیدا می‌کند که این الماس را بر گردنش دارد. خانم مسنی به نام ̎رز داوسن̎ (استوارت) پس از دیدن این نقاشی در یک برنامهٔ تلویزیونی، ادعا می‌کند که زن نقش شده در آن تصویر است. ̎رز داونسن̎ مسن را بر روی قایق اکتشافی می‌آورند تا در یافتن جای الماس به آنان کمک کند و او در این بین داستان ̎واقعی̎ چگونگی غرق شدن تایتانیک را تعریف می‌کند: ̎رز داوسن̎ (وینسلت)، دختر هفده سالهٔ خانواده‌ای ثروتمند همراه با نامزدش ̎کال هاکلی̎ (زین) به مقصد آمریکا سوار تایتانیک می‌شود تا در آنجا ازدواج کنند …


47- فیلم مانند آب برای شکلات – LIKE WATER FOR CHOCLATE

سال تولید : ۱۹۹۲
کارگردان : آرو
هنرپیشگان : مارکو لئوناردی، لومی کاواسوس، رجینا تورن، ماریو ایوان مارتینس، آدا کاراسکو، یارلی آریسمندی و کلودت میل
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۳ دقیقه

در ایالت شمالی مکزیک در مرز تکزاس، ̎النا ̎ (تورن)، سومین دختر خود ̎تیتا ̎ را به دنیا می‌آورد و همان لحظه، طبق یک سنت خانوادگی در مکزیک او محکوم می‌شود ازدواج نکند و همهٔ عمر خود را به تیمار مادر بگذراند. از همان کودکی ̎تینا ̎ مورد غضب مادر است، مثل کلفت کار می‌کند، آشپزی می‌کند و رنج می‌کشد اما به روی خود نمی‌آورد. وقتی ̎پدرو̎ (لئوناردی) با پدرش به خواستگاری ̎تیتا ̎̎ (کاواسوس) می‌آیند، مادر غضب می‌کند و ̎پدرو̎ را وادار می‌کند تا با دختر بزرگتر ̎رزارا ̎ (آریسمندی) ازدواج کند…


48- فیلم دیو و دلبر – BEAUTY AND THE BEAST

سال تولید : ۱۹۹۱
کارگردان : کرک وایز و گاری تروزدیل
فیلمنامه‌نویس : لیندا وولورتن، بر مبنای داستانی از کلی ازبری
نوع فیلم : رنگی، ۸۵ دقیقه، نقاشی متحرک

فرانسه، قرن هیجدهم، شاهزادهٔ خودخواهی (بنسن) تقاضای کمک پیرزنی را که در واقع جادوگر است، رد می‌کند و با طلسم او به هیولایی بدهیبت تبدیل می‌شود. پیرزن گلی به او می‌دهد و می‌گوید اگر کسی پیش از ریختن تمام گل‌برگ‌های آن، دلباخته او می‌شود، طلسم باطل خواهد شد. سال‌ها بعد ̎بل̎ (اوهارا) که با پدرش، ̎موریس̎ (اورهارت) زندگی می‌کند، در جست و جوی او که اسیر هیولا شده پا به قصر مخوف شاهزاده در جنگل می‌گذارد ..


49- فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک – ETERNAL SUSHINE OF THE SPOTLESS MIND

سال تولید : ۲۰۰۴
کارگردان : میشل گوندری
هنرپیشگان : جیم کری، کیت وینسلت، تام ویلکینسن، کرستن دانست، مارک رافالو، ایلایجا وود، جین آدامز و دیوید کراس
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۸ دقیقه

̎جوئل̎ (کری) حیرت می‌کند وقتی درمی‌یابد محبوبه‌اش، ̎کلمانتاین̎ (وینسلت) خاطرهٔ رابطهٔ پُرهیاهویشان را از ذهن خود پاک کرده است. او نیز از سر استیصال با ابداع‌گرِ این فرایند، ̎دکتر هوارد میرزویاک̎ (ویلکینسن) تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد تا خاطرهٔ ̎کلمانتاین̎ را از ذهن‌اش بزداید. اما در حالی که خاطره‌های ̎جوئل̎ آرام‌آرام ناپدید می‌شوند، تازه عشق‌اش را به ̎کلمانتاین̎ دوباره کشف می‌کند..


50- فیلم جبران/کفاره Atonement

کارگردان: جو رایت.
فیلمنامه: کریستوفر همپتون بر اساس رمانی از ایان مک اوان.
بازیگران: جیمز مک اووی[رابی ترنر]، کایرا نایتلی[سسیلیا تالیس]، رومولا گارنی[برایونی ١٨ ساله]، سائویریس رونان[برایونی ١٣ ساله]، ونیسا ردگریو[برایونی کهن سال]، برندا بلتین[گریس ترنر]، جونو تمپل[لولا گوئینسی]، پاتریک کندی[لئون تالیس]، بندیکت کامبربچ[پل مارشال]، میشله دانکن[فیونا مک گوایر]، جینا مک کی[خواهر دراموند]، دانیل میز[تامی نتل]، الفی آلن[دنی هاردمن].
محصول ٢٠٠٧

سال ١٩٣۵. برایونی تالیس فرزند ١٣ ساله خانواده ای مرفه شاهد مغازله خواهر بزرگ ترش سسیلیا با رابی ترنر، فرزند تحصیل کرده یکی از خدمتکاران شان است. برداشت های غلط و کودکانه برایونی از این رابطه عاشقانه پاک و علاقه غیر منطقی اش به رابی که از سوی وی رد می شود، راه را برای سوء تفاهم و فاجعه ای بزرگ باز می کند. مدتی بعد، پس از آزار جنسی یکی از بستگان خانواده، برایونی نزد پلیس شهادت می دهد که رابی ترنر این کار را کرده و سبب دستگیری و زندانی شدن او می شود…


51- فیلم حس و حساسیت – SENSE AND SENSIBILITY

سال تولید : ۱۹۹۵
کارگردان : آنگ‌ لی
هنرپیشگان : تامپسن، آلن ریکمن، کیت وینسلت، هیوگرانت، امیل فرانسوا، گرگ وایز، ایموجن استابز، هاری یت والتر
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۵ دقیقه

اوایل قرن نوزدهم. ̎الینور دشوود̎ (تامپسن) با مادر و خواهرانش در خانه‌ای اربابی زندگی می‌کنند، ولی پس از مرگ پدر ـ که ملک و املاک خانوادهٔ ̎دشوود̎ را برای پسرش از ازدواج اول خود به ارث گذاشته ـ از لحاظ مالی تحت فشار قرار گرفته‌اند. ̎الینور̎ فداکار و پر شرم و حیا، در حالیکه دنبال حل مشکلات خانوادگی است، پنهانی، دل‌باختهٔ ̎ادوارد فررارز̎ (گرانت) است که با ̎لوسی استیل̎ حریص (استابز) نامزد کرده است. یکی از دوستان خانوادگی ̎دشوود̎ها، یک خانهٔ ییلاقی جمع و جو در اختیارشان می‌گذارد و آنان سپاسگزار، در آنجا ساکن می‌شوند…


52- فیلم درهای کشوئی – SLIDING DOORS

سال تولید : ۱۹۹۸
کارگردان : پیتر هاوئیت
هنرپیشگان : گوئینت پالترو، جان هانا، جان لینچ، جین تریپلهورن، زارا ترنر، داگلاس مک‌فران و ویرجینیا مکنا
نوع فیلم : رنگی، ۹۹ دقیقه

̎هلن̎ (پالترو)، مسئول روابط عمومی یک شرکت بزرگ لباس، ظاهراً کار مورد علاقه‌اش را دارد و با ̎گری̎ (لینچ)، محبوبش، که با زحمت و بدبختی رمانی می‌نویسد، زندگی می‌کند. ̎هلن̎ به گونه‌ای نامنتظر از کار اخراج می‌شود و زودتر از موعد به خانه برمی‌گردد و همین مسئله چرخشی ناگهانی در زندگی‌اش به وجود می‌آورد: مشکلی پشت مشکل دیگر برایش پیش می‌آید و سارقی کیفش را می‌زند و ̎هلن̎ را به بیمارستان می‌برند. اما خُب، چه می‌شد اگر ̎هلن̎ واقعاً آن قطار متروئی را که به دنبالش دویده و از دستش داده بود، سوار می‌شد؟


53- فیلم بهار، تابستان، پائیز، زمستان و … بهار – SPRING, SUMMER, AUTUMN, WINTER… AND SPRING

سال تولید : ۲۰۰۳
کارگردان : کیم کی ـ دوک
هنرپیشگان : اوه یئونگ ـ سو، کیم کی ـ دوک، کیم یانگ ـ مین، سئو جائه ـ کیئونگ، ها یئو ـ جین، کیم جونگ ـ یانگ و کیم جونگ ـ هو
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۳ دقیقه

بهار. پسربچه‌ای (کیم جونگ ـ هو) بازی بی‌رحمانه‌ای انجام می‌دهد: سنگ‌هائی به یک ماهی، قورباغه و یک مار می‌بندد و با این کار تفریح می‌کند. اما وقتی روز بعد بیدار می‌شود پی می‌برد که راهب پیر (یئونگ ـ سو)، سنگ بزرگی به پشت او بسته است. پیرمرد به پسربچه می‌گوید که باید آن حیوانات را بیابد و از آن بار سنگین آزاد کند و اگر یکی از آن حیوان‌ها مرده باشد، ̎باقی زندگی‌ات، باری را روی قلبت احساس خواهی کرد.̎

تابستان ..


54- فیلم پیش از طلوع – BEFORE SUNRISE

سال تولید : ۱۹۹۵
کارگردان : ریچارد لینکلیتر
هنرپیشگان : ایتان هاوک، ژولی دلپی، ارنی منگلد، هانو پوشل، آندره‌آ اکرت، هایمون ماریا بوتینگر و دامینیک کاستل
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۱ دقیقه

جسی̎ (هاوک)، یک جوان امریکائی که در حال گشتن اروپاست، در قطار وین با دختر دانشجوی فرانسوی، ̎سلین̎ (دلپی) آشنا می‌شود. ̎جسی̎ قرار است فردای آن روز به امریکا برگردد، و دختر عازم پاریس است. ̎جسی̎ پیشنهاد می‌دهد که این بیست و چار ساعت را با هم بگذرانند. او یک پسر معمولی امریکائی با فرهنگ متوسط است که نمی‌تواند احساسات ̎سلین̎ را درک کند …


55- فیلم برخورد کوتاه – Brief Encounter

سال تولید : ۱۹۴۵
کارگردان : دیوید لین
هنرپیشگان : سلیا جانسن، ترور هوارد، استنلی هالووی، سیریل ریموند، مارگارت بارتن و جویس کاری.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۸۶ دقیقه.

“لارا” (جانسن)، زنی خانه‌دار، به‌طور اتفاقی در ایستگاه راه‌آهن با دکتر “هاروی” (هوارد) آشنا می‌شود. “لارا” که از زندگی یک‌نواخت خود خسته شده، از فرصت استفاده و رابطه‌‌ای با دکتر برقرار می‌کند. اما رابطه آن دو دیری نمی‌پاید و هر دو در نهایت به این نتیجه می‌رسند که از یکدیگر جدا شوند و نزد خانواده‌های‌شان باز گردند….


56- فیلم دور از او Away from Her

کارگردان: سارا پولی.
بازیگران: جولی کریستی[فیونا اندرسون]، گوردون پینسنت[گرانت اندرسون]، اولیمپیا دوکاکیس[ماریان]، مایکل مورفی[اوبریه، کریستین تامسون[کریستی]، آلبرتا واتسون[دکتر فیشر].
محصول ٢٠٠۶ کانادا.

فیوناو گرانت زوج اهل اونتاریو نزدیک به ۴٠ سال است که با هم ازدواج کرده اند. اما اینک در آستانه سالخوردگی ابری به نام فراموشی هر از گاهی فیونا یا علائم اولیه آلزایمر بر سر زندگی آرام آنان سایه انداخته است.
پس از حوادثی مانند گمشدن فیونا، آنها تصمیم می گیرند تا فیونا در آسایشگاهی تحت مراقبت قرار گیرد. این اولین بار است که پس از چند دهه این دو نفر از هم دور شده و از دیدار همدیگر محروم می شوند. چون آسایشگاه ملاقات با بستگان را در ٣٠ روز اول ممنوع کرده، تا بیمار بتواند خود را با محیط تازه منطبق کند.


57- فیلم مورد عجیب بنجامین باتن The Curious Case of Benjamin Button

کارگردان: دیوید فینچر.
بازیگران: براد پیت[بنجامین باتن]، کیت بلانشت[دیزی]، تاراجی پی. هنسن[کوئینی]، جولیا اّرموند[کارولاین]، جیسون فلمینگ[تامس باتن]، ماهرشلالهاشباز علی[تیزی]، جرد هریس[ناخدا مایک]، الیاس کوتیس[مسیو گاتو]، اد متزگر[تیودور روزولت]، فیلیس سامرویل[مادربزرگ فولر]، تیلدا سوینتون[الیزابت ابوت]، اسپنسر دانیلز[بنجامین ۱۲ ساله]، الی فنینگ[دیزی ۶ ساله]، مدیسن بیتی[دیزی ۱۱ ساله].
محصول ۲۰۰۸

آگوست ۲۰۰۵، بیمارستانی در نیواورلئان. دیزی سالخورده در حالی که طوفان کاترینا به سواحل جنوب آمریکا نزدیک می شود، در بستر مرگ از دخترش کارولاین می خواهد تا دفتر خاطرات مردی به نام بنجامین باتن را برای وی بخواند.

فیلم از زبان باتن روایت می شود که تولدی غیر معمول داشته، اما قبل از آن با ساعت ساز نابینایی آشنا می شویم که تنها پسرش را در جنگ جهانی اول از دست داده و به همین دلیل ساعتی می سازد که عقربه هایش بر خلاف جهت معمول کار می کنند. او در روز افتتاح این ساعت در ایستگاه راه آهن نیواورلئان، هدفش از این کار را بازگرداندن چرخ زمان به عقب و زنده کردن پسرش اعلام می کند و سپس ناپدید می شود…


58- فیلم مولن روژ! – MOULIN ROUGE!

سال تولید : ۲۰۰۱
کارگردان : لورمان
هنرپیشگان : نیکول کیدمن، ایوان مگره‌گور، جان لگیزامو، جیم برودبنت، ریچارد راکسبرگ، گری مک‌دانلد و کری واکر
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۷ دقیقه

̎کریستیان̎ (مگره‌گور) در اواخر سال‌های دههٔ ۱۸۹۰ پدر سودجو و راحت‌طلب خود را ترک می‌کند و به پاریسِ دورانِ طلائی می‌رود تا شانس خود را در بین هنرمندانی در رشته‌ها و ملیت‌های مختلف در محلهٔ مونمارتر امتحان کند. ̎کریستیان̎ با ̎هانری دو تولوز ـ لوترکِ̎ (لگیزامو) نقاش آشنا می‌شود که او نیز ̎کریستیان̎ را با دنیای موسیقی و تیاتر و رقصی جنجالی به نام ̎کان‌ کان̎ آشنا می‌کند. و همهٔ این‌ها نیز در تماشاخانهٔ تفریحی ̎مولن روژ̎ اتفاق می‌افتد که به ابتکار ̎هارولد زیدلر̎ (برودبنت) به‌پا شده است. ̎کریستیان̎ ضمناً با ̎ساتین̎ (کیدمن) ملاقات می‌کند و شیفتهٔ او می‌شود؛ عشقی تراژیک که جرقهٔ نمایشی را در ذهن ̎کریستیان̎ می‌زند که قرار است ̎ساتین̎ نقش اصلی‌اش را ایفا کند.


59- فیلم Her

کارگردان: اسپایک جونز
نویسنده: اسپایک جونز
بازیگران: واکین فینیکس -امی آدامز -رونی مارا – اولیویا وایلد -اسکارلت جوهانسون

تئودور(شخصیت اصلی فیلم) برای یک شرکت عریضه نویسی مدرن کار می کند که عده ای نویسنده حرفه ای در اختیار دارد که برای مردم نامه های عاطفی و شخصی می نویسند. او نامه را برای کامپیوتر دیکته کرده و به صورت دست نویس از آن تحویل می گیرد. از طرفی او که با همسرش متارکه کرده و تنهاست به دنبال راهی برای پر کردن خلاء عاطفی و جنسی خود است و برای این کار به یک سیستم کامپیوتری هوشمند که دارای هویتی زنانه است و نامش سامانتا است، پناه می برد.

دختری که می گوید همیشه در دسترس است، به خواسته های او عمل می کند، متوقع و طلبکار نیست، نیازهای او را درک کرده و به موقع به آنها پاسخ می دهد.


60- فیلم سرنوشت شگفت‌انگیز املی پولن – Amélie

سال تولید : ۲۰۰۱
کارگردان : ژان‌پی‌یر ژونه
هنرپیشگان : اودری توتو، لورلا کراووتا، روفوس، ایزابل نانتی، دومینیک پینون، موریس بنیشو، سرژ مرلن و ماتیو کاسوویتس
نوع فیلم : رنگی و سیاه وسفید، ۱۲۹ دقیقه

̎آملی̎ (توتو) زن جوانی است که دوران کودکی غیرمتعارفی داشته: پدرش به اشتباه تشخیص می‌دهد که قلبش مشکل دارد و بنابراین مثل بچه‌های دیگر به مدرسه نرفته و در عوض بیشتر اوقاتش را در اتاق خود گذرانده و در همان‌جا قدرت تخیل خویش را پروبال داده و یک زندگی فعال برای خود تدارک دیده است. وقتی هشت ساله بوده، مادرش، ̎آماندین̎ (کراووتا) در حادثه‌ای غیرعادی مرده و پدرش ̎رافائل̎ (روفوس) رابطهٔ زیادی با او نداشته چون حضورش باعث افزایش ضربان قلب ̎آملی̎ می‌شده است. با وجود همهٔ این‌ها، ̎آملی̎ تبدیل به زن جوان ملیح و سالمی شده که در یک کافه کار می‌کند و طبیعت رُمانتیک و پُرشوری دارد …


61- فیلم بیمار انگلیسی – The English Patient

کارگردان: آنتونی مینگلا
نویسنده: مایکل اونداتج (داستان)، آنتونی مینگلا
بازیگران: رالف فاینس ژولیت بینوش – ویلم دفو – کریستین اسکات توماس -نوین اندروز -لی راس -آماندا واکر

در خلال جنگ جهانی دوم خلبانی گمنام (ریف فاینز) دچار حادثه می‌شود و در شمال آفریقا سقوط می‌کند.

او که به سبب زخم‌های هولناک و شوک روانی نام خود و گذشته‌اش را به یاد نمی‌آورد، با نام بیمار انگلیسی به نیروهای متفقین در ایتالیا تحویل داده می‌شود. در آنجا پرستاری به نام هانا (ژولیت بینوش) با اجازه سرپرست بیمارستان او را در صومعه ای در ایالت توسکانی بستری و از او مراقبت می‌کند.

با پیدا شدن سر و کله کاراواجیو که خود را وابسته متفقین با نهضت مقاومت ایتالیا معرفی می‌کند و یک ستوان سیک هندی تباری و مین یاب به نام کیپ سینگ در صومعه زندگی هانا و بیمار انگلیسی دگرگون می‌شود. روزی که کاراواجیو و هانا دربارهٔ نوشته‌های هرودت بحث می‌کنند، خلبان انگلیسی گذشته‌اش را به یاد می‌آورد. او کنت لاسزلو آلماسی خلبان اکتشافی آثار باستانی است که در صحرای لیبی به اکتشاف می‌پرداخته‌است…


62- فیلم بر باد رفته – Gone With The Wind

سال تولید : ۱۹۳۹
کارگردان : ویکتور فلمینگ
هنرپیشگان : کلارک گیبل، ویوین لی، هتی مک‌دانیل، توماس میچل، لزلی هوارد، آلیویا د هاویلند، اورت براون و باربارا اونیل.
نوع فیلم : رنگی، ۲۲۰ دقیقه.

“اسکارت اوهارا” (لی)، دختری نازپرورده، دل‌باخته “هوارد” است. اما “اشلی” با دختر عمویش، “ملانی” (د هاویلند) ازدواج می‌کند و “اسکارلت” از سر لجبازی به ازدواج برادر “ملانی” درمی‌آید. در همین بین جنگ داخلی زبانه می‌کشد پس از پایان جنگ، “اسکارلت” با “رت باتلر” (گیبل)، مردی نه چندان خوش‌نام، ازدواج می‌کند که او نیز پس از کشته شدن دخترشان و بعد هم مرگ “ملانی”، او را ترک می‌کند…


63- فیلم قصه عشق – Love Story

سال تولید : ۱۹۷۰
کارگردان : آرتور هیلر
آهنگساز(موسیقی متن) : فرانسیس له (بر مبنای آثاری از یوهان سباستیان باخ، ولفگانگ آمادئوس موتسارت، مایکل پریتوریوس، گئورگ هندل و آیزاک واتس).
هنرپیشگان : الی مک‌گرا، رایان اونیل، ری میلاند، اندرو دانکن، جان مارلی، سیدنی واکر و تامی لی جونز.
نوع فیلم : رنگی، ۹۹ دقیقه.

«آلیور» (اونیل) و «جنی» (مک‌گرا) با هم آشنا می‌شوند. «آلیور» در دانشگاه هاروارد حقوق می‌خواند و «جنی» دانشجوی رشته موسیقی دانشگاه رادکلیف است. «آلیور» به خانواده‌ای سرشناس و ثروتمند تعلق دارد و پدر «جنی» (مارلی) در یک قنادی کار می‌کند. با وجود برخی نیش و کنایه‌ها درباره تفاوت‌های خانوادگی‌شان، چیزی نمی‌گذرد که دوستی‌شان به عشق منجر می‌شود. اما وقتی «جنی» می‌گوید. که باید برای استفاده از بورس تحصیلی‌اش به پاریس برود، روزهای خوش‌شان تیره و تار می‌شود. «آلیور، به او پیشنهاد ازدواج می‌دهد. پدر «جنی» خوشحال می‌شود، حتی با این که نمی‌خواهند در کلیسا ازدواج کنند؛ ولی پدر «آلیور» (میلاند) آنقدر بدبرخورد می‌کند که «آلیور» تصمیم می‌گیرد از خانواده‌اش دوری کند …


64- فیلم پاریس، تگزاس – Paris, Texas

سال تولید : ۱۹۸۴
کارگردان : ویم وندرس
فیلمنامه‌نویس : سام شپارد، برمبنای داستانی اقتباسی نوشته ل. م. کیت کارسن.
هنرپیشگان : هاری دین استنتن، ناستاسیا کینسکی، دین استاکوِل اوروره کلمان، هانتر کارسن و برنهارت ویکی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۵۰ دقیقه.

«تراویس آندرسن» (استنتن) که چهار سال پیش کم شده و همه او را مرده می‌پندارند، در یک شهر کوچک مرزی پیدایش می‌شود. «والت» (استاکول)، برادر کوچک‌ترش، برای بردن او می‌آید. «والت» با همسر فرانسوی‌اش، «آن» (کلمان) و پسر هفت‌ساله «تراویس» – «هانتر» (کارسن) – در لس آنجلس زندگی می‌کند. «تراویس» در می‌یابد همسرش، «جین» (کینسکی) که او نیز چهار سال پیش ناپدید شده، ماهانه مقداری پول از بانکی در هیوستن برای مخارج «هانتر» می‌فرستد. «تراویس» برای یافتن «جین» می‌رود و «هانتر» نیز با اصرار، با پدر همراه می‌شود. «تراویس»، «جین» را در یک باشگاه می‌یابد، اما در نخستین دیدار نمی‌تواند با او صحبت کند. تا اینکه سرانجام با او، البته از پشت یک شیشه، روبه‌رو می‌شود. آن دو طی یک گفت‌وگوی شورانگیز به یادآوری حادثه‌هائی می‌پردازند که منجر به جدائی و گم شدن‌شان شده است…


65- فیلم «فیلمی کوتاه درباره عشق» – A Short Film About Love

سال تولید : ۱۹۸۸
کشور تولیدکننده : لهستان
کارگردان : کریشتف کیشلوفسکی
هنرپیشگان : گرازینا شاپولوفسکا، اولاف لوباشنکو، استفانیا ایوینیسکا، پیوتر ماکالیکا و آرتور بارتسیسی.
نوع فیلم : رنگی، ۸۷ دقیقه.

«توم» (لوباشنکو)، جوان نوزده ساله، دل‌باخته «ماگدانا» (شاپولوفسکا)، همسایه سی ساله آپارتمان ساختمان روبه‌روی خانه‌اش می‌شود. او هر شب با تلسکوپ، «ماگدالنا» تلفن می‌کند ولی حرف نمی‌زند یا برای شنیدن صدای «ماگدالنا» بطری‌های شیر را پشت در آپارتمان او می‌گذارد. تا اینکه سرانجام این دو یکدیگر را ملاقات می‌کنند و «توم» همه چیز را می‌گوید. «ماگدالنا» متحیر می‌شود، زیرا مدت‌هاست اعتقادش را به عشق از دست داده است. «توم» ناتوان از برقراری رابطه با «ماگدالنا»، فرار می‌کند، خود را در خانه‌اش حبس می‌کند و رگش را می‌زند. اما نجات می‌یابد. حالا «ماگدالنا» هر شب با دوربین، آپارتمان «توم» را نگاه می‌کند.


66- فیلم وال-ئی WALL·E

کارگردان: اندرو استانتون.
فیلمنامه: اندرو استانتون، جیم ریردان بر اساس داستانی از استانتون و پیتر داکتر.
محصول ٢٠٠٨ آمریکا.

قرن بیست و دوم. ابر شرکت Buy n Large که کنترل اقتصادی و سیاسی کره زمین را به دست گرفته، بعد از پوشانیده شدن سطح تمامی سیاره از زباله های به جا مانده از فراورده های همین شرکت، سفینه ای را با تعدادی از انسان ها روانه فضا کرده تا زیستگاهی مناسب بیابند. چون زباله ها باعث شده رویش گیاه در سطح زمین از میان رفته و ادامه حیات غیر ممکن شود.

تنها موجودات باقیمانده روی زمین زباله جمع کن های مکانیکی بودند که همگی یکی بعد از دیگری از کار افتاده اند و تنها یکی از آنها که هوشمندتر از بقیه به نظر می رسد، با تعمیر خود نجات یافته و به کار جمع آوری و فشرده کردن زباله ها ادامه می‌دهد.

این روبات زباله جمع کن وال-ئی نام دارد و روزهای یکنواختی را در تنهایی سپری می کند. تنها مونس او یک سوسک و اشیای یافته شده از میان زباله ها هستند که وال-ئی آنها را چون گنجینه ای در مخفی گاه خود گرد آورده است. تا اینکه یک روز به گیاهی که تازه سر از خاک بیرون آورده برخورد کرده و آن را به مجموعه اشیای خود اضافه می کند. مدتی کوتاه بعد سفینه ای به زمین نشسته و روبات فوق مدرن و مونثی به نام ایو را در آنجا رها می کند.

وال-ئی که ابتدا از قدرت تخریب ایو ترسیده، اندک اندک خود را به او نزدیک کرده و دوستی او را به دست می‌آورد. اما زمانی که ایو را به مخفی گاه خود برده و گیاه را به او نشان می دهد، اتفاقی غریب می‌افتد ..


67- فیلم آپارتمان – The Apartment

سال تولید : ۱۹۶۰
کارگردان : بیلی وایلدر
هنرپیشگان : جک لمون، شرلی مک‌لین، فرد مک‌مورای، ری والستن، دیوید لوئیس و جک کروشن.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۲۵ دقیقه.

“باکستر” (لمون)، کارمند دون پایه یک شرکت بزرگ بیمه در نیویورک است. او آرام آرام، در می‌یابد که اگر کلید آپارتمانش را در اختیار بعضی از رؤسل، برای رابطه‌های مخفی با محبوبه‌های‌شان، بگذرد در کارش ترقی خواهد کرد. به‌زودی جریان پیش رفت “باکستر” توجه رئیس کل، “شلدریک” (مک‌مورای)، را جلب می‌کند و او هم خواستار خدمت ویژه زیردست خود می‌شود. ابتدا، “باکستر” از این مشتری جدید آپارتمانش استقبال می‌کند، اما پس از چندی متوجه می‌شود که لقمه جدید رئیس، همان دختر رویائی او، آسانسورچی اداره، “فران کوبلیک” (مک‌لین) است…


68- فیلم گم‌شده در ترجمه – LOST IN TRANSLATION

فیلم گم‌شده در ترجمه - LOST IN TRANSLATION

سال تولید : ۲۰۰۳
کارگردان : سوفیا کوپولا
هنرپیشگان : اسکارلت جوهانسن، بیل مورای، آکیکو تاکشیتا، کازویوشی مینامیماگوئه، کازوکو شیباتا، جووانی ریبیزی، تاکه، ریوایچیرو بابا و آکیرا یاماگوچی

̎باب هریس̎ (مورای) بازیگر آمریکائیِ شناخته‌شده‌ای است که زندگی حرفه‌ای‌اش در سرازیری افتاده. او که به کار و به امرارمعاش نیاز دارد، در برابر دستمزد هنگفتی، قبول می‌کند در یک آگهی تبلیغاتی ژاپنی شرکت کند که قرار است در توکیو فیلم‌برداری شود. ̎باب̎ که تفاوت‌های فرهنگی گیجش کرده، بخش اعظم اوقات فراغت خود را در هتلش می‌گذراند. در آن‌جا در نوشگاه هتل، با ̎شارلت̎ (جوهانسن) آشنا می‌شود. ̎شارلت̎، بیست و چند ساله، با ̎جان̎ (ریبیزی) ازدواج کرده است که عکاس موفقی است و برای انجام کاری سفارشی به توکیو آمده و خودش دنبال کارهایش است و همسرش را در هتل، تنها رها کرده است. ̎باب̎ و ̎شارلت̎، گذشته از حیرت و گیجی‌شان در برابر صداها و تصویرهای غریب توکیوی معاصر، در نارضایتی‌شان نسبت به زندگی خصوصی‌شان نیز با هم وجه اشتراک دارند: زندگی زناشوئی ̎باب̎ از شور اولیه خالی است و در زندگی حرفه‌ای‌اش نیز دچار سرخوردگی شده است. در همین حال، ̎شارلت̎ در شگفت مانده که در این دو سال زندگی مشترک، جان چه‌قدر تغییر کرده، حال آن‌که خودش موفق نشده یک زندگی حرفه‌ای مطلوب برای خود دست‌وپا کند. ̎باب̎ و ̎شارلت̎ خیلی زود ارتباطی دوستانه برقرار می‌کنند و در حالی‌که به کشف توکیو می‌پردازند، هر دو با این پرسش روبه‌رو می‌شوند که نکند این ارتباط دوستانهٔ ناگهانی، به رابطه‌ای عمیق‌تر و جدی‌تر تبدیل شود.


69- فیلم از این‌جا تا ابدیت – From Here To Eternity

سال تولید : ۱۹۵۳
کارگردان : فرد زینه‌مان
هنرپیشگان : برت لنکستر، دبورا کار، مونتگامری کلیفت، فرانک سیناترا، دانا رید، ارنست بورگناین، جک واردن، فیلیپ اوبر و میکی شانسی.

بندرپرل‌هاربر، جنگ جهانی دوم. سرباز تازه‌وارد، “رابرت ا.لی پرویت” (کلیفت)، از بوکس حرفه‌ای بیزار شده است و حاضر نیست که بار دیگر داخل رینگ برود. اما فرمانده جدید او، “سروان دانا هولمز” (اوبر) اصرار دارد که “پرویت” در تیم گروهان شرکت داشته باشد و در عوض در پست شیپورچی (پستی که به آن علاقه دارد) خدمت کند. سرانجام پس از این‌که “هولمز” می‌بیند “پرویت” به هیچ صورتی دیگر بوکس بازی نخواهد کرد به “گروهبان میلتن واردن” (لنکستر) دستور می‌دهد تا با سپردن کارهای پست او را اذیت و خوار و خفیف کند. به‌زودی “واردن” با همسر “هولمز”، “کارن” (کار) سروسری به هم می‌زند و “پرویت” نیز با دختری به‌نام “لورن” (رید) رابطه برقرار می‌کند. تا این‌که دوست “پرویت”، سربازی ایتالیائی‌الاصل به‌نام “آنجلو ماجو” (سیناترا)، به‌دست گروهبانی سادیست و ضد ایتالیائی، “فاتسو” (بورگناین) به قتل می‌رسد. “پرویت” به تلافی، “فاتسو” را می‌کشد و خودش در حالی که به ضرب چاقو زخمی شده نزد “لورن” می‌رود. حالا ژاپنی‌ها به بندر پرل هاربر حمله می‌کنند…


70- فیلم Cold War – جنگ سرد

فیلم Cold War - جنگ سرد

کارگردان: پاوو پاولیکوفسکی
بازیگران: یوانا کولیگ- آدام فرنتسه – توماش کات
محصول: ۲۰۱۸

داستان یک عشق آتشین میان دو نفر با سابقه و خلق و خوی کاملاً متفاوت است که در بحبوحه جنگ سرد در لهستان، برلین، یوگسلاوی و پاریس روایت می‌شود.


71- فیلم سیرانو دو برژراک – CYRANO DE BERGERAC

فیلم سیرانو دو برژراک - CYRANO DE BERGERACسال تولید : ۱۹۹۰
کارگردان : ژان پل راپنو
هنرپیشگان : ژرار دوپاردیو، ژاک وبر، آن بروشه، ونسان پرز، رولان بزتن، فیلیپ موریر ژونو و فیلیپ ولتر

پاریس، قرن هفدهم، ̎سیرانو دوبرژارک̎ (دوپاردیو)، شاعر و فیلسوفی است که دماغ بسیار بزرگی دارد و به همین دلیل نمی‌توان علاقه‌اش را به دختر عمویش، ̎روکسان̎ (بروشه) ابراز کند. ̎کریستیان̎ (پرز) هم که به ̎روکسان̎ علاقه دارد، از ̎سیرانو̎ می‌خواهد تا از طرف او برای ̎روکسان̎ نامه‌هائی عاشقانه بنویسد. ̎روکسان̎ با ̎کریستیان̎ ازدواج می‌کند و سال‌ها پس از مرگ او در می‌یابد که همهٔ آن نامه‌ها را ̎سیرانو̎ نوشته است.


72- فیلم قایق افریکن کوئین – The African Queen

فیلم قایق افریکن کوئین - The African Queen

هنرپیشگان : هامفری بوگارت، کاترین هپیرن، رابرت مورلی، پیتر بول، تیودور بیکل و ریچارد مارنر.
کارگردان : جان هیوستن
فیلمنامه‌نویس : جیمز ایجی، پیتر ویرتل و هیوستن، برمبنای رمانی نوشته س.ا. فورستر
سال تولید : ۱۹۵۲

آغاز جنگ جهانی اول. “چارلی آلنات” (بوگارت) با قایق فرسوده “افریکن کوئین” مایحتاج مردم را در چند دهکده آفریقای جنوبی به دست‌شان می‌رساند. او در یکی از توقف‌هایش با پیردختری به‌نام “رز” (هپبرن)، خواهر کشیش “ساموئل سیر” (مورلی) آشنا می‌شود. چندی بعد که “چارلی” به همان دهکده باز می‌گردد می‌بیند که نیروهای آلمانی حمله کرده‌اند و “سیر ” را به قتل رساندە‌اند. در این‌جا “چارلی” تصمیم می‌گیرد “رز” را از منطقه خارج کند. اما به‌زودی آن دو آماده می‌شوند تا نقش خود را در مبارزه علیه آلمانی‌ها به عهده بگیرند…


73- فیلم ۵۰۰ روز سامر

فیلم 500 روز سامرکارگردان: مارک وب
بازیگران: جوزف گوردون-لویت – زویی دشانل
محصول: ۲۰۰۹

داستان فیلم از یکی از روزهای پایانی فیلم، روز ۴۸۸ شروع می‌شود و یکباره همه چیز به روز اول بازمی‌گردد. داستان اصلی از تاریخ ۸ ژانویه هنگامی که تام هانسن (جوزف گوردون-لویت) با سامر فین (Summer) (زویی دشانل)، (سامر به معنی تابستان است) دستیار جدید رئیسش (کلارک گرگ) در دفتر دیدار می‌کند شروع می‌شود. تام به عنوان یک معمار آموزش دیده، اما به عنوان یک نویسنده در شرکت کارت پستال لس آنجلس کار می‌کند. پس از یک شب موسیقی که تام همراه با دوستش مکنزی (جفری آرند) و سامر سپری می‌کند، مکنزی در حالی که مست است اذعان می‌کند که تام به سامر علاقه‌مند است. سامر و تام شروع به آغاز دوستی می‌کنند، اما سامر به عشق حقیقی اعتقاد ندارد و به تام می‌گوید که هیچ وقت نمی‌خواهد دوست پسر داشته باشد.

تام به سامر بهترین نقطه مورد علاقه‌اش را در شهر را نشان می‌دهد و مدت زیادی را با سامر سپری می‌کند اما سامر همیشه به همین جمله که آن‌ها فقط دوست هستند و به عشق واقعی اعتقاد ندارد بسنده می‌کند. سرانجام در روز ۲۹۰ تام و سامر فیلم فارغ‌التحصیل را می‌بینند و به رابطه‌شان پایان می‌دهند…


74- فیلم ناتینگ هیل – NOTTING HILL

فیلم ناتینگ هیل - NOTTING HILLسال تولید : ۱۹۹۹
کارگردان : راجر میچل
هنرپیشگان : جولیا رابرتس، هیو گرانت، هیو بونویل، اما چمبرز، جیمز دریفوس، تیم مک‌اینری، جینا مکی و ریس ایفانز

̎ویلیام تاکر̎ (گرانت) در محلهٔ ناتینگ هیل (غرب لندن) کتاب‌فروشی دارد و با ̎اسپایک̎ (ایفانز)، رفیق اهل ویلزِ عجیب و غریبش، در آپارتمانی زندگی می‌کنند. یک روز در حالی‌که ̎ویلیام̎ کتاب‌فروشی را می‌چرخاند، ̎آنا اسکات̎ (رابرتس)، ستارهٔ آمریکائی که به لندن آمده تا در فیلمی بازی کند، در حال گشت‌وگذار، ناغافل وارد مغاز‌ه‌اش می‌شود. ̎آنا̎ کتابی می‌خرد و همان‌طور که با یک فروشندهٔ مبهوت در چنین شرایطی باید رفتار کرد، برخوردی مؤدبانه و صمیمانه با ̎ویلیام̎ دارد. ارتباط آنان، قاعدتاً، باید در همین‌جا تمام می‌شد، ولی ̎ویلیام̎ که لحظاتی بعد برای خرید آب‌میوه بیرون رفته و با عجله خود را به مغازه‌اش می‌رساند، با ̎آنا̎ تصادف و لباس او را کثیف می‌کند. از آن‌جا که ̎ویلیام̎ همان نزدیکی‌ها زندگی می‌کند، مؤدبانه به ̎آنا̎ پیشنهاد می‌دهد که به خانه‌اش بروند تا لباسش را تمیز کند؛ و چون ̎ویلیام̎ مرد سربه‌راهی به‌نظر می‌رسد، ̎آنا̎ نیز می‌پذیرد. وقتی ̎آنا̎ دوباره به خانهٔ ̎ویلیام̎ سر می‌زند تا بسته‌ای را که جا گذاشته بردارد، ارتباطی عاطفی، رفته رفته بین آنان به وجود می‌اید و نه تنها دوستان و خانواده، بلکه دنیا هم از این قضیه خبردار می‌شود…


75- فیلم زن زیبا – PRETTY WOMAN

فیلم زن زیبا - PRETTY WOMANسال تولید : ۱۹۹۰
کارگردان : گاری مارشال
هنرپیشگان : ریچارد گیر، جولیا رابرتس، رالف بلامی، جیسن الکساندر، لارا سن جاکومو، ایمی یاسبک، هکتور الیزوندو و جودیت بالدوین

ادوارد لوئیس̎ (گیر)، سرمایه‌دار نیویورکی و صاحب کمپانی‌های معظم در میانهٔ یک مهمانی، خسته و دل‌زده و پس از یک مشاجرهٔ لفظی تلفنی با نامزدش، در حوال بلوار هالیوود لس‌آنجلس گم می‌شود و نمی‌‌تواند راهش را پیدا کند. او از زنی که در کنار خیابان ایستاده، نشانی را می‌پرسد. زن که ̎ویوین وارد̎ (رابرتس) نام دارد، می‌پذیرد که در قبال بیست دلار راه هتل را نشان دهد. ̎ادوارد̎ به ̎ویوین̎ پیشنهاد می‌کند که در ازای دریافت پول به عنوان راهنما و همراه، چند وقتی را در اختیار او باشد. ̎ویوین̎، نیز می‌پذیرد. ̎ادوارد̎ در فاصلهٔ جلسات با وکیل اندکی نادرست خودش، ̎فیلیپ استاکی̎ (الکساندر) و همسر او، ̎الیزابت̎ (یاسبک)، اوقات فراغتش را با ̎ویوین̎ می‌گذارند. آن دو کم کم به هم علاقمند می‌شوند اما وقتی ̎ویوین̎ احساس می‌کند موقعیت شغلی و اجتماعی ̎ادوارد̎ را به خطر انداخته یک روز صبح، در آخرین روز اقامت ̎ادوارد̎ بی‌خبر می‌رود. ̎ادوارد̎ که تصمیمش را برای ازدواج با او گرفته تمام شهر را زیر پا می‌گذارد، او را پیدا می‌کند و رسماً از او تقاضای ازدواج می‌کند.


76- فیلم آنی‌هال – Annie Hall

فیلم آنی‌هال - Annie Hallسال تولید : ۱۹۷۷
کارگردان : وودی آلن
هنرپیشگان : آلن، دایان کیتن، تونی رابرتس، کارول کین، پل سایمن، شلی دووال، جانت مارگولین، کریستوفر واکن و جون نیومن.

«آلوی سینگر» (آلن)، کمدین موفق که دوبار ازدواج کرده، اکنون تنها در منهتن زندگی‌ می‌کند او وقتش را صرف کار حرفه‌ای، رفتن به سینما و مراجعه به روان‌کاو می‌کند می‌خواهد رابطه‌ای میان روان‌رنجوری‌های کنونی و محرومیت‌های دوران کودکی‌اش بیابد. در سال ۱۹۷۵، پس از شانزده سال مراجعه به روان‌کاو، «آلوی» با دختری به‌نام «آنی‌هال» (کیتن) آشنا می‌شود. آنان به یکدیگر علاقه‌مند می‌شوند و با هم زندگی می‌کنند. «آلوی» به «آنی» که قصد دارد خواننده بشود، دل گرمی می‌دهد، اما پس از مدتی با هم دعوا می‌کنند و «آنی» ترکش می‌کند. «آلوی» چند صباحی را با «پام» (دووال) می‌گذراند، اما بار دیگر با «آنی» آشتی می‌کند و او را با خود به هالیوود می‌برد. در آنجا در مهمانیِ «تونی لیسی» (سایمن)، که از غول‌های عالم صفحه‌پُرکنی است، او از آواز «آنی» تعریف می‌کند. هنگام بازگشت، «آنی» و «آلوی» به این نتیجه می‌رسند که در رابطه‌شان دیگر هیچ شور و نشاطی نیست و از هم جدا می‌شوند. «آنی» برای مدتی زندگی مشترک با «تونی» به هالیوود می‌رود. سال بعد، «آلوی» و «آنی» در نیویورک یکدیگر را می‌بینند و در می‌یابند که کماکان دوست هستند.


این نوشته‌ها را هم دوست خواهید داشت:

بهترین فیلم های کری گرانت به سالگرد زادروز او

آرچیبالد الک لیچ  (زادهٔ ۱۸ ژانویهٔ ۱۹۰۴ – درگذشتهٔ ۲۹ نوامبر ۱۹۸۶) بازیگر مشهور هالییود بود. انستیتوی فیلم آمریکا در سال ۱۹۹۹ او را در در رده دوم برترین هنرپیشگان مرد تاریخ سینما قرار داد.او در پی بازی در فیلم‌هایی چون داستان…

معرفی بهترین فیلم‌های جودی فاستر به همراه نقد و خلاصه داستان هر یک

آلیشیا کریستین فاستر معروف به جودی فاستر (زادهٔ ۱۹ نوامبر ۱۹۶۲) بازیگر، کارگردان و تهیه‌کنندهٔ آمریکایی، برندهٔ دو جایزهٔ اسکار، سه جایزهٔ بَفتا و یک جایزه گلدن گلوب است.جودی فاستر برندهٔ چندین جایزهٔ معتبر از جشنواره‌های جهانی، همچون…

بهترین مینی سریال های دیدنی چند سال اخیر – معرفی، داستان کلی و بازیگران آنها

دنبال کردن مینی سریال ها برای بسیاری آسان‌تر از سریال‌های چندفصلی است. سریال‌ها خیلی وقت‌ها بعد از یکی دو سیزن درخشان اولیه، دچار افت می‌شوند و ببینده آنها در برزخ ادامه دادن آنها یا قطعشان می‌افتد، اما تکلیف ما با مینی‌سریال‌ها مشخص است و…

بهترین فیلمهای جنگی تاریخ سینما: 32 فیلم برتر دیدنی، مهیج و عبرت‌آموز

فیلم‌های جنگی ژانرهای مختلفی دارند، برهی فقط اکشن و خشونت و برتری یک ملت و ناسیونالیسم کور را برمی‌انگیزند و برخی در عین حال انسانی هستند و باعث درنگ ما می‌شوند.همچنین فیلم‌های جنگی زیرژانرهایی دارند، مانند فیلم جنگی تاریخی، معاصر،…

انیمه‌های خوبی که شما را به یاد سریال‌های تلویزیونی مورد علاقه‌تان می‌اندازند: از گیم آو ترونز تا…

افرادی که سریال‌های خارجی را با دقت دنبال می‌کنند بسیار زیادند، اما در مقابل ما «انیمه‌بین» حرفه‌ای کمی در پیرامون خودمان سراغ داریم و به تناسب این امر، خیلی کم پیش می‌آید که کسی پیدا شود و تکه‌ای از یک انیمه را به ما نشان بدهد و آن را به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. مهرداد می گوید

    چه فیلمهای درجه یکی زحمت کشیدید معرفی کردید
    موضوع عشق به قدری گسترده و جذابه که میشه همین تعداد باز هم لیست درست کرد
    Jerry Maguire (1996)
    As Good as It Gets (1997)
    Music and Lyrics (2007)
    The Fault In Our Stars
    Me Before You (2016)
    Shakespeare in Love (1998)
    Cinema Paradiso
    CHOCLATE
    Ghost (1990)
    Slumdog Millionaire (2008)
    Something’s Gotta Give
    Love Actually (2003)
    Marriage Story (2019)

  2. ف می گوید

    خیلی از این فیلمها رو ندیدم. اتفاقا کمدی رمانتیکها برای این دوره ای که در ان هستیم مناسبند. ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5