10 مرحله برای ساخت رزومه حرفه ای

0

معمولا برای تمام افراد ساخت رزومه‌ای جذاب و از نظر بصری گیرا می‌تواند چالش برانگیز باشد. اما داشتن استراتژی و چند نکته می‌تواند به شما کمک کند تا از رزومه خود به عنوان ویترینی جذاب از سابقه شغلی و مهارت‌های خود استفاده کنید. اینکه بدانید از چه نکته‌ای در کجا استفاده کنید و اطلاعات را در چه بخش‌هایی از رزومه قرار دهید، به شما بسیار کمک می‌کند. در این مقاله، ما 10 مرحله عملی برای ساختن رزومه را شرح می‌دهیم که می‌تواند به کارفرمایان نشان دهد که شما برای موقعیت شغلی آنها مناسب‌ترین فرد هستید.

چگونه رزومه خود را بسازیم؟

برای ساختن رزومه و خصوصا ساخت رزومه آنلاین می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اطلاعات تماس خود را در رزومه قرار دهید
  • حتما در رزومه خلاصه‌ای از خودتان و هدفی که دارید قرار دهید
  • سابقه کاری خود را به رزومه اضافه کنید
  • تحصیلات و مدارک تحصیلی خود را بیان کنید
  • لیستی از مهارت‌های مرتبط با موقعیت شغلی را اضافه کنید
  • دستاوردها و جوایز خود را توضیح دهید
  • از قالب تجاری و سنگین استفاده کنید
  • در رزومه از کلمات کلیدی موجود در شرح شغلی استفاده کنید
  • نمونه‌های مختلف را مرور کنید
  • یک الگو برای رزومه خود انتخاب کنید

 

1.    اطلاعات تماس خود را در رزومه قرار دهید

اولین مورد در رزومه شما باید نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس ایمیل شما باشد. همچنین اطلاعات تماس اضافه را نیز در نظر داشته باشید و ذکر کنید تا راه‌های ارتباطی با شما بسیار گسترده شود و کارفرمایان برای تماس با شما کار سختی پیش رو نداشته باشند. برای مثال، می‌توانید آدرس شبکه اجتماعی شغلی، آدرس وب‌سایت و یا آدرس نمونه کارهای آنلاین خود را وارد کنید. همچنین می‌توانید آدرس پستی خود را نیز وارد کنید. بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند برای کاهش زمان و هزینه جابجایی، کارمندان محلی را استخدام کنند.

  1. در رزومه خلاصه‌ای از خودتان و هدفی که دارید قرار دهید

از آنجایی که کارفرمایان ممکن است فقط مدت کوتاهی را صرف بررسی رزومه شما کنند، شما می‌توانید با یک توضیحات کوتاه در ابتدای رزومه، ویژگی‌های مثبت خود را به طور مختصر نشان دهید. این جملات باید به طور خلاصه ویژگی‌هایی را نشان دهد که ثابت کننده این باشد که شما بهترین شخص برای آن موقعیت شغلی هستید و در عین حال شخصیت جذاب و حرفه‌ای را که شما دارید را، نمایان کنند.

در این بیانیه کوتاه، شما باید مختصری از تجربه کاری خود نیز بیان کنید. سعی کنید که سراغ تجربیاتی بروید که بیشتر برای کارفرمای مورد نظر جذاب است و با شرح شغلی نیز همخوانی دارد.

برای داشتن رزومه حرفه‌ای، باید مهارت‌ها و صلاحیت‌های خود را به طور مختصر نشان دهید و این موارد به طور خاص به موقعیت شغلی ارتباط داشته باشد. اما توجه داشته باشید که صرف بیان اینها نمی‌تواند قانع کننده باشد و شما باید آنها را با دلیل‌های قابل اندازه گیری برجسته کنید.

3.    سابقه کاری خود را به رزومه اضافه کنید

ساخت رزومه حرفه ای

بخش تجربه و سابقه کاری رزومه شما باید لیستی از آخرین مشاغلی باشد که داشتید و ترجیحا مرتبط به موقعیت شغلی باشد. همچنین نحوه توصیف شما نیز باید بسیار تأثیرگذار باشد. برخی از اطلاعاتی که در این بخش ارائه می‌دهید، مانند عنوان شغلی، محل شرکت و تاریخ استخدام و توضیحات کاملی درباره سابقه شغلی شما هستند. جایی که در رزومه می‌توانید خود را از دیگر متقاضیان متمایز کنید، همین شرح شغلی‌های سابق شما است.

در هر موقعیت شغلی، باید مسئولیت‌های قبلی خود، دستاوردهای قابل توجه و آنچه به دست آوردید را توضیح دهید. همان‌طور که در بخش خلاصه نیز عنوان کردیم، هم در مورد مسئولیت‌ها و هم در مورد دستاوردهای خود قاطع باشید و بر مواردی که به شغل آینده شما مربوط می‌شود، حتما اشاره کنید. به جای اینکه بگویید “من مسئول یکی از تیم‌های شرکت X بودم”، از آنچه در زمان رهبری تیم به دست آوردید صحبت کنید و دستاورد خود را برجسته کنید.

میزان تجربه کاری شما می‌تواند اثر مستقیمی روی گرفتن شغل داشته باشد. به عنوان مثال، اگر به دنبال اولین شغل خود هستید، مطمئنا سابقه چندانی ندارید، اما می‌توانید با کارآموزی رزومه خود را در این بخش قوی‌تر کنید.

4.    تحصیلات و مدارک تحصیلی خود را بیان کنید

بسیاری از مشاغل هستند که به تحصیلات وابسته هستند و برخی کارفرمایان نیز به تحصیلات اهمیت می‌دهند. در رزومه ابتدا بالاترین سطح تحصیلات تکمیل شده خود را ذکر کنید، سپس مدارک بعدی را ذکر کنید. در این بخش حتی می‌توانید به گواهینامه‌ها و مدارک خارج از دانشگاه خود نیز اشاره کنید. هنگام وارد کردن مدرکی که در حال تکمیل آن هستید، تاریخ شروع را مشخص کنید و پایان آن را نیز وارد کنید.

اگر در دبیرستان هستید یا تازه فارغ التحصیل شده‌اید، این اطلاعات را درج کنید. اگر مدرک دانشگاهی را به پایان رسانده‌اید، نیازی به درج اطلاعاتی در مورد دبیرستان نیست. علاوه بر لیست کردن مدارک تحصیلی، اطلاعاتی در مورد ​​افتخارات یا جوایز دانشگاهی را نیز در رزومه وارد کنید.

5.    لیستی از مهارت‌های مرتبط با موقعیت شغلی را اضافه کنید

در پایان رزومه خود، باید بخشی را برای مهارت‌های مربوط به موقعیت شغلی مورد نظر قرار دهید و این موارد می‌توانند جذابیت شما برای استخدام را بیشتر کنند. این بخش به خوبی در رزومه سازهای آنلاین وجود دارد و به راحتی می‌توانید در این رزومه سازها این مهارت‌ها را برجسته کنید. هنگام وارد کردن مهارت‌های خود، سراغ مهارت‌های سخت و نرم که مرتبط با موقعیت شغلی است، نیز بروید. مهارت‌های نرم ممکن است توانایی‌هایی مانند ارتباط یا رهبری باشند، در حالی که مهارت‌های سخت می‌توانند توانایی برنامه نویسی یا دانش فنی باشند. برای تقویت رزومه خود، می‌توانید میزان استعداد خود را نیز در بخش مهارت‌ها اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر تجزیه و تحلیل داده را به عنوان یک مهارت اضافه می‌کنید، می‌توانید آن را با دسته بندی کردن ماهر و سطح متوسط قابل درک‌تر کنید.

6.    دستاوردها و جوایز خود را توضیح دهید

اگر بتوانید ثابت کنید که توانایی‌های شما آزمایش شده هستند و با وجود چالش‌ها به موفقیت رسیده‌اید، می‌توانید کارفرمایان را بیشتر تحت تأثیر قرار دهید. با درج بخش کوتاهی در رزومه که دستاوردها و جوایز را مشخص می‌کند، می‌توانید بر موفقیت‌های خود تأکید کنید. شاید شما سه بار در کار قبلی خود “کارمند ماه” شده باشید، یا شاید جایزه‌ای را برای فروش بیشتر در تیم دریافت کرده باشید. این جوایز می‌تواند شما را از سایر نامزدها با تجربه مشابه متمایز کند.

7.    از قالب تجاری و سنگین استفاده کنید

قالب رزومه می‌تواند کارفرما را به درستی راهنمایی کند و اطلاعات مورد نیاز را به سرعت به او انتقال دهد. مانند هر سند بازاریابی دیگری، رزومه و قالب آن باید انتظارات مخاطبان شما را برآورده کند. به عنوان مثال، اکثر کارفرمایان انتظار دارند که رزومه شما تک صفحه‌ای باشد.

همچنین یک قالب حرفه‌ای رزومه، فونت حرفه‌ای و قابل قبول دارد. شما باید از یک فونت خوانا استفاده کنید و همچنین قالب بندی محتوا را نیز تمیز نگه دارید. به یاد داشته باشید که بخش اول رزومه شما همان جایی است که کارفرمایان بیشترین تمرکز را روی آن می‌گذارند و به طور مشخص چشم معمولا این نقاط را ابتدا اسکن می‌کند.

8.    در رزومه از کلمات کلیدی موجود در شرح شغلی استفاده کنید

در رزومه خود از کلماتی استفاده کنید که مستقیماً به موقعیت شغلی که در آن درخواست می‌کنید، مربوط می‌شود. به بررسی شرح شغلی و کلمات کلیدی آن بپردازید و آنها را در رزومه خود بگنجانید. به عنوان مثال، در صورت نیاز موقعیت شغلی به مدیریت زمان و مهارت در آن، می‌توانید مدیریت زمان را در بخش مهارت‌ها و سابقه کاری رزومه خود ذکر کنید. استفاده از کلمات کلیدی می‌تواند به شما در برقراری ارتباط مستقیم با مدیر استخدام کمک کند و به احتمال زیاد آنها بقیه رزومه را کاربردی می‌دانند و آن را مطالعه می‌کنند.

9.    نمونه‌های مختلف را مرور کنید

بررسی سایر رزومه‌های موفق می‌تواند به شما در آشنایی با قالب، زبان و بخش‌های رزومه حرفه‌ای کمک کند. هنگام جستجوی نمونه رزومه، دو روش متفاوت را در پیش بگیرید. ابتدا، به نمونه‌ها نگاه کنید تا ویژگی‌های کلی را که اکثر رزومه‌ها به طور مشترک دارند، مانند قالب و بخش‌های استاندارد را بیاموزید. سپس، نمونه رزومه‌ها را در زمینه خاص خود بیابید. این مثال‌ها ممکن است دارای بخش‌هایی باشد که در رزومه‌های نرمال و متداول وجود نداشته باشد، یا ممکن است از زبان خاصی استفاده کنند.

10.از یک رزومه ساز آنلاین استفاده کنید

در حالی که می‌توانید از رزومه‌های موجود در اینترنت الهام بگیرید و مانند آنها بسازید، اما همچنین می‌توانید سراغ رزومه سازهای آنلاین بروید و بر اساس الگوی استاندارد آنها رزومه خود را تدوین کنید. این رزومه سازها به شما این امکان را می‌دهند که دیگر نیازی به بخش بندی نداشته باشید و تمام اطلاعات را در بخش‌های مشخص شده قرار دهید.

سخن پایانی

رزومه سند بازاریابی شما است و شما باید در نوشتن آن نهایت دقت را به کار بگیرید تا بتوانید دل کارشناسان استخدام و همچنین کارفرمایان را به دست بیاورید. این ده مورد به شما کمک می‌کند که رزومه‌ای حرفه‌ای و همچنین استاندارد داشته باشید و از آن برای موقعیت‌های شغلی مختلف با موفقیت استفاده کنید.

منبع: وبلاگ ایران تلنت

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.