نخستین رویداد تحول دیجیتال در حوزه سلامت الکترونیک برگزار شد

0

رپورتاژ

نخستین رویداد تحول دیجیتال در حوزه سلامت الکترونیک با موضوع «چالش‌ها و فرصت‌های نسخه الکترونیک برای درمانگران» توسط شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار در استودیو وی‌کست واقع در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد. این رویداد مورد استقبال بیش از شش هزار درمانگر قرار گرفت که از پلتفرم‌هایی مانند آپارات و اکانت‌های منتسب به شرکت پدیدار به تماشای این رویداد نشستند.

نسخه الکترونیک جایگزین نسخ کاغذی و دفترچه‌های بیمه شده است و از اول مهرماه ۱۴۰۰ دیگر دفترچه‌های کاغذی مورد پذیرش مراکز درمانی نخواهد بود. از آغاز سال جاری تا شهریورماه ۱۴۰۰، صدور نسخه الکترونیکی در ایران با جهش بزرگی به حدود ۸۰ میلیون نسخه رسیده است که ضرورت گفتگو در مورد شرایط موجود نسخه‌نویسی الکترونیک و به صورت کلی تحولات دیجیتال حوزه سلامت را بیشتر می‌کند و این رویداد آنلاین با این هدف برگزار شد.

در بخش ابتدایی این رویداد شاهین طبری مدیر عامل راهکارهای سلامتی پدیدار و موسس چارگون، رضا رضایی کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه سلامت الکترونیک و فرزانه قدیانی کارشناس ارشد کنترل کیفیت و متخصص حوزه ابزارهای خود مراقبتی، درباره‌ی سلامت الکترونیک و نرم‌افزار مناسب ثبت نسخ صحبت کردند.

در بخش پنل این رویداد آرش برهمند سردبیر ماهنامه پیوست به عنوان مدیرپنل، شاهین طبری مدیر عامل شرکت راهکارهای سلامت پدیدار و موسس چارگون، دکتر حنان حاج محمودی کارشناس حوزه سلامت الکترونیک، ژوبین علاقبند مدیرعامل مجموعه سرمایه‌گذاری لیان و علیرضا کیانپور پژوهشگر تحول دیجیتال و مدیر تحول دیجیتال مجموعه گلرنگ، از تحولات دیجیتال در حیطه سلامت گفتند.

سلامت الکترونیک فراتر از نسخه‌نویسی الکترونیک است

شاهین طبری از گستردگی دنیای سلامت الکترونیک گفت و سلامت الکترونیک را فراتر از نسخه‌نویسی الکترونیک توصیف کرد:«نسخه الکترونیک می‌تواند سنگ‌بنای تغییرات زیادی در نظام سلامت مانند تحقیقات تولید و تاثیرپذیری دارو، برنامه‌ریزی برای تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی، مراقبت‌های پس از درمان و ارتباط موثر پزشک و بیمار و در نهایت ارتقای سطح سلامت جامعه باشد. به صورت کلی تحول دیجیتال در حوزه سلامت بسیار گسترده است و از هوش مصنوعی تا فناوری‌های بلاک‌چین را در بر می‌گیرد».

از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ میلیون نسخه الکترونیک صادر شده است

رضا رضایی از تجربه سلامت الکترونیک در کشورهای توسعه یافته مانند امریکا گفت: «کشور امریکا از سال ۲۰۰۷ شروع به سرمایه‌گذاری گسترده در حیطه سلامت الکترونیک کرده است. این سرمایه‌گذاری باعث شد تا زیرساخت‌های این کشور به صورت کامل آماده برای فعالیت شرکت‌های مختلف در ارائه خدمات سلامت باشد. وی در ادامه سخنان خود گفت: «در کشور ایران نیز زیرساخت‌های لازم برای فعالیت در حیطه نسخه الکترونیک ایجاد شده و در حال ارتقاست. با گسترش آمار ثبت نسخه الکترونیکی به ۸۰ میلیون نسخه، خدمات گسترده دیگری در خدمت درمانگران و بیماران قرار خواهد گرفت که در نهایت اکوسیستم نظام سلامت از آن بهره‌مند می‌شود».

آخرین چیزی که پزشک باید برای آن نگران باشد، کار با نرم افزار است!

فرزانه قدیانی در ارائه خود از ویژگی‌های یک نرم‌افزار ساده برای ثبت نسخ الکترونیکی گفت: «ما بر اساس تجربه شش ساله خود در مداریو و تعاملات مداوم با پزشکان و ماماها تلاش نمودیم نرم‌افزاری با کاربری ساده و راحت را در اختیار پزشکان قرار بدهیم». همچنین او برخی قابلیت‌های ویژه نسخه جدید مداریو را معرفی کرد.

بنا به گفته‌های قدیانی در این نرم‌افزار پزشکان بدون نیاز به ثبت‌نام و فقط با لاگین بیمه سلامت و تامین اجتماعی می‌توانند وارد حساب کاربری خود شوند. قدیانی در ادامه سخنان خود در خصوص تسهیل امکان ثبت نسخه برای درمانگران افزود: در مداریو امکان انتخاب داروهای پرتجویز برای درمانگران بسیار ساده طراحی شده است. علاوه بر این با ثبت کد ملی تمامی اطلاعات بیمار و سوابق درمانی وی در دسترس قرار می گیرد و همزمان با ثبت نسخه الکترونیک امکان تشکیل پرونده الکترونیک سلامت هم وجود دارد.

پزشکان و به‌خصوص پزشکان جوان پذیرای ورود تکنولوژی به حوزه سلامت هستند

ژوبین علاقبند در پاسخ به پرسش آرش برهمند که آیا تصور عمومی صحیح است که بازار درمان پذیرای راه‌حل‌‌های تکنولوژیک نیست گفت: پزشکان و به‌خصوص پزشکان جوان پذیرای تکنولوژی در حوزه سلامت هستند. زمانی که در حمل و نقل، تکنولوژی وارد شد بسیاری از افراد فعال این صنعت مانند راننده‌های آژانس از وضعیت ناراضی بودند و اعتراض می‌کردند و امروز همین امر در دنیای سلامت در حال رخ دادن است. علاقبند با اشاره به اینکه پزشکان زیادی از دکتر دکتر استقبال کردند گفت: سیستم درمانی پذیرای تکنولوژی است اما نه تنها در ایران بلکه در کشورهای اروپای غربی و امریکا هم حجم دیجیتالی شدن فعالیت‌های غیر درمانی  ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده و درمان فقط حدود ۷ درصد از این سهم را داشته است. حرکت کندتر تحولات سلامت دیجیتال به معنای سرعت رشد آهسته آن نیست و ممکن است طی ۴ یا ۵ سال آینده این صنعت به ۷۰ الی ۸۰ درصد از رشد خود برسد.

فضای ذهنی جامعه پزشکی به تحول دیجیتال مثبت است

حنان حاج‌محمدی در پاسخ به پرسش برهمند در مورد فضای ذهنی به تحولات دیجیتال در جامعه پزشکی گفت: سازمان نظام پزشکی نقش موثری در پیشبرد برنامه سلامت الکترونیک از سال ۱۳۹۸ داشته است. در اوایل هم پزشکان و هم داروخانه‌ها نسبت به تحولات سلامت الکترونیک مقاومت داشتند و یکی از دلایل هزینه تجهیزات مورد نیاز بود که با گذر زمان و حمایت سازمان‌هایی مانند بیمه حل شد. در حال حاضر فضای ذهنی جامعه پزشکی به تحولات دیجیتال مثبت است؛ البته این حرف به مذاق پزشکان بیننده‌ی رویداد خوش نیامد و با کامنت‌های مخالف همراه بود.

بیماران در ۲۰۲۱ تجربه خوبی از درمان ندارند

کیانپور با توصیف شرایط پاندمی و تشابه آن با بحران آنفلوانزای اوایل دهه ۲۰ گفت: تجربه بیماران در 2021 از کرونا مثبت نبود. بعد از اتمام همه‌گیری انفلوانزای اسپانیایی در اوایل قرن بیستم درمان‌های مکملی رونق گرفتند که پاسخی به سرخوردگی مردم از درمان‌های آن زمان بود.  بعد از همه‌گیری کرونا این پاسخ‌های جایگزین در تحول دیجیتال معنا خواهد یافت. او یکی از بزرگترین مشکلات دوران پاندمی را حضور بیماران در مراکز درمانی دانست که این امر با تحولات دیجیتال قابلیت حذف‌شدن را دارد. کیانپور ساختار یکپارچه داده در نظام پزشکی را ضرورت سلامت نوین دانست.

در انتهای این رویداد، پرسش و پاسخی میان سردبیر رسانه‌هایی مانند دیجیاتو، GSM، زومیت و پیوست با اعضای پنل صورت گرفت. ویدیوهای مربوط به این رویداد را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید و برای مطالعه گزارش‌های مفصل‌تر از این رویداد به بلاگ مداریو به آدرس https://medario.ir/blog مراجعه کنید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.