سریال ساینفلد Seinfeld – نقد، بررسی و خلاصه داستان

0

کارگردانان: اندی آکرمن، تام چرونز، دیوید استاینبرگ. نویسندگان: جری ساینفلد، لری دیوید، پیتر ملمن، کرول لیفر، آلک برگ

بازیگران: جری ساینفلد، جیسن الکساندر، مایکل ریچاردز، جولیا اوئی – درایفس، روت کوهن، وین نایت، لری دیوید

خلاصه داستان سریال ساینفلد SEINFELD

خالقان سریال، جری ساینفلد و لری دیوید هستند که اولی علاوه بر تهیه کنندگی و نویسندگی، نقش خودش را هم در سریال بازی می‌کند. جری ساینفلد در سریال، یک استندآپ کمدین نه چندان معروف است که در آپارتمانی در نیویورک زندگی می‌کند و داستان سریال حول ماجراهای زندگی روزمره او و دوست صمیمی‌اش جورج کاستانزا، همسایه عجیب و غریب‌اش کازمو کریمر و نامزد سابق‌اش ایلین بنس اتفاق می‌افتد.

نویسنده‌های اصلی سریال، لری دیوید و جری ساینفلد، اغلب متن‌ها را بر اساس اتفاقاتی که در واقعیت برای خودشان رخ داده نوشته‌اند. ماجرای ساخت ساینفلد از فیلمنامه‌ای به نام استندآپ شروع شد، درباره اینکه چگونه یک استندآپ کمدین جوک‌هایش را بر اساس اتفاقات زندگی روزمره‌اش می‌نویسد. مدیران ان بی سی آن قدر از فیلمنامه خوش‌شان آمد که تصمیم گرفتند آن را تبدیل به یک پایلوت کنند.

شخصیت‌ها و بازیگران سریال ساینفلد SEINFELD

جری ساینفلد (جری ساینفلد): یک استندآپ کمدین سی و چند ساله مجرد که در آپارتمانی در نیویورک زندگی می‌کند. با اینکه چندان شناخته شده نیست اما زندگی راحت و بی دردسری دارد. کمی وسواسی است، هم در نظافت و هم در روابط اجتماعی. همین باعث می‌شود که پی در پی روابط‌اش را با استناد به دلایل مضحک و پیش پا افتاده قطع کند. با این حال در مجموع بین کاراکترهای سریال، از همه معقول‌تر و منطقی‌تر به نظر می‌رسد. بازی جری ساینفلد در این نقش، خودش از جذابیت‌های سریال است. کمتر پیش می‌آید بازیگری تا این حد آماتور و بد بازی کند و بازی‌اش اینقدر دلنشین و دوست داشتنی از آب دربیاید. او کاملاً جلوی دوربین راحت است و همین باعث می‌شود تا این حس راحتی موقع تماشای سریال به بیننده هم منتقل شود. خنده‌های جری جلوی دوربین به اتفاقات و بازی بازیگران دیگر یادآور مواقعی است که مهران مدیری خودمان در سریال پاورچین نمی‌تواند جلوی خنده‌اش را در برابر کارهای جواد رضویان یا محمدرضا هدایتی بگیرد. اینکه پیمان قاسم خانی از طرفداران پر و پا قرص سریال ساینفلد است هم شاید بی ارتباط با این ماجرا نباشد.

جورج کاستانزا (جیسن الکساندر): دوست صمیمی جری که تقریباً همیشه و همه جا کنار اوست. یک بازنده تمام عیار که نه در زندگی اجتماعی موقعیت خوبی دارد، نه زندگی شخصی و مدام در حال دست گل به آب دادن و غر زدن و آبروریزی است. یکی از بامزه‌ترین و بدبخت‌ترین کاراکترهای تاریخ تلویزیون. جیسن الکساندر در این نقش کولاک می‌کند.

کازمو کریمر (مایکل ریچاردز): کریمر در آپارتمان رو به روی جری زندگی می‌کند. شخصیت منحصر به فرد و عجیب و غریبی که مطمئناً تا به حال شبیه‌اش را ندیده‌اید. چه از لحاظ خصوصیات خود شخصیت، چه نحوه بازی مایکل ریچاردز. کریمر نه کار مشخصی دارد و نه هدف مشخصی در زندگی. کاراکتر او تلفیقی از خصوصیات متناقض است، یک آدم شلخته و گیج که ابلهانه‌ترین کارهای قابل تصور را انجام می‌دهد اما فوق العاده با معرفت، مهربان و صادق است. به اضافه اینکه هر چند وقت یک بار اظهار نظرهای پخته‌ای می‌کند یا اطلاعات دقیقی درباره مسائل مختلف ارائه می‌دهد که هیچ سنخیتی با جایگاه اجتماعی و دانشی که از او انتظار داریم ندارد. یاد کی افتادید؟ طغرل پاورچین؟ گفتم که، قاسم خانی طرفدار ساینفلد است.

ایلین بنس (جولیا لوئی – درایفس): «نامزد» سابق جری ساینفلد که کماکان رابطه‌ای دوستانه‌ای با جری، جورج و کریمر دارد. ایلین شخصیت نسبتاً خودخواهی است که در کارش تا حدودی موفق است اما در روابط احساسی و اجتماعی مثل جری و جورج مدام در حال سعی و خطا و شکست خوردن است. جالب اینجاست که بین این چهار نفر کریمر ظاهراً دیوانه، موفق‌ترین روابط اجتماعی را دارد. جولیا لوئی – درایفس هم مثل جری ساینفلد فوق العاده راحت جلوی دوربین قرار می‌گیرد و بر خلاف اکثر بازیگران زن هیچ نگرانی درباره ظاهرش و یا حرکاتی که انجام می‌دهد در او نمی‌بینید. شخصیت او ابتدا در داستان وجود نداشت، اما برای اینکه سریال زیادی هم مردانه نشود بعداً توسط لری دیوید و بر پایه یکی از تجربیات شخصی او خلق شد.

چرا سریال ساینفلد SEINFELD خوب است؟

ساینفلد بسیاری از قراردادهای مرسوم در سریال‌های جریان اصلی تلویزیون را زیر پا پذاشت و سبک جدیدی از سیت کام را به مخاطبان معرفی کرد، به نحوی که آن را بعد از سیرک پرنده مانتی پایتون‌ها اولین سریال پست مدرن تلویزیون می‌دانند. قواعدی مثل فاصله گذاشتن بین شخصیت‌های سریال و بازیگران یا جدا کردن دنیای کاراکترها از دنیای بازیگران و با دست گذاشتن روی موضوعاتی که تا آن زمان در تلویزیون سابقه نداشته و همچنین بررسی موشکافانه مناسبات اجتماعی خیلی زود تبدیل به یک پدیده فرهنگی در سریال شد به طوری که بسیاری از عبارات و اصطلاحات استفاده شده در سریال وارد فرهنگ پاپ و مکالمات روزمره مردم شد. در نهایت اگر میزان موفقیت یک سریال را با سه معیار محبوبیت میان مردم، محبوبیت میان منتقدین و توفیق تجاری و اقتصادی بسنجیم شاید هیچ سریالی در تاریخ تلویزیون موفق‌تر از سریال ساینفلد پیدا نکنیم.


ساینفلد سریالی است که شخصیت‌هایش هیچوقت از هیچ چیزی درس نمی‌گیرند. از کارهای اشتباه‌شان پشیمان نمی‌شوند و عذرخواهی هم نمی‌کنند. همه کارهای آنها با منطق خودشان توجیه است. در تمام طول 180 اپیزود سریال، ثانیه‌ای عشق و محبت و دل رحمی وجود ندارد. همه فقط به فکر خودشان هستند. و اینگونه است که تجربه تماشای ساینفلد با همه سیت کام‌های دیگر فرق می‌کند. برای یک بار هم که شده می‌توانید با خیال راحت بنشینید و به جزئی‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین موضوعات و اتفاقات روزمره بخندید. بدون اینکه دل‌تان برای فلان شخصیت بسوزد، نگران سرنوشت آن یکی باشد، آرزو کنید دختر و پسر مورد علاقه‌تان در سریال در نهایت بهم برسند یا اینکه در اوج حماقت‌ها و کارهای خنده دار کاراکترها بدانید که تا لحظاتی دیگر شاهد ابزار ندامت و پیام‌های اخلاقی‌شان خواهید بود. اصلاً شعار سازندگان ساینفلد این بوده: “No huggin, No learning” یعنی اینجا نه خبری از بغل کردن است، نه یاد گرفتن. این از مورد اول.

در ساینفلد خیلی به ندرت پیش می‌آید که ماجرای خاصی اتفاق بیافتد، داستانی تعریف بشود و اصلاً قصه‌ای وجود داشته باشد. فضای سریال فضای زندگی روزمره است و موقعیت‌ها همان موقعیت‌هایی که ما هر روز در آنها قرار می‌گیریم. مثلاً در یک اپیزود جری و جورج و ایلین در یک رستوران چینی منتظرند تا میزشان حاضر شود. سریال پر از موقعیت‌های این چنینی مثل ایستادن در صف، گیر کردن در ترافیک، خریدن یک کت و شلوار و غیره است. اتفاقاً سازندگان سریال برای این موضوع هم یک شعار دیگر داشتند: «سریالی درباره هیچ». همین مسئله باعث می‌شود تا جوک‌های سریال ساینفلد خیلی به زندگی واقعی نزدیک‌تر و برای بیننده ملموس‌تر باشند. این به معنی خنده دارتر بودن سریال نیست، سریالی مثل دوستان پر از موقعیت‌های بامزه است و شاید خیلی بیشتر شما را بخنداند. اما نکته سنجی نویسنده‌های ساینفلد در مشاهده و نقد قراردادها و مناسبات اجتماعی و روابط آدم‌ها شما را به وجد می‌آورد و باعث می‌شود تا این سریال جایگاهی به مراتب فراتر از یک سریال کمدی یا سیت کام پیدا کند.


  • جری استیلر که در سریال نقش پدر جورج را بازی می‌کند در واقعیت پدر بن استیلر است و اتفاقاً فوق العاده هم بامزه است.
  • ان بی سی برای ساخت فصل دهم سریال دستمزد 110 میلیون دلاری به جری ساینفلد پیشنهاد کرد اما او این پیشنهاد را رد کرد و گفت ترجیح می‌دهد سریال در اوج به پایان برسد.
  • شخصیت کریمر با بازی مایکل ریچاردز رفته رفته چنان محبوبیتی پیدا کرد که هنگام ورودش به صحنه به شدت از سوی تماشاگران حاضر در استودیو تشویق می‌شد. در نهایت این سر و صداها به حدی رسید که باعث شد سازندگان از تماشاگران بخواهند آرام‌تر از او استقبال کنند.
  • یکی از سه سریال آمریکایی است که در تمام طول فصل آخرشان در رده بندی‌های تعداد بیننده در رتبه اول قرار گرفتند. دو تای دیگر من عاشق لوسی هستم و اندی گریفیت شو بودند.
  • استیون اسپیلبرگ گفته در هنگام ساخت فهرست شیندلر هر از چند گاهی از شدت افسردگی نوارهای ساینفلد را تماشا می‌کرده تا روحیه‌اش عوض شود.
  • کاراکتر جورج کاستانزا بر اساس شخصیت لری دیوید و توسط خود او خلق شده است.
  • لری دیوید در پایان فصل هفتم از سریال جدا شد اما همچنان به کار صداپیشگی در آن ادامه داد و همچنین برای نوشتن و ساخت آخرین اپیزود سریال هم بازگشت و با جری ساینفلد همکاری کرد.
  • ساینفلد در رشته بهترین سریال کمدی در سال 1993 برنده جایزه امی و در سال 1994 برنده جایزه گلدن گلوب شد.
  • به نوشته مجله فوربس، درآمد جری ساینفلد در سال 1998 از سریال ساینفلد 267 میلیون دلار بوده است. این رقم یعنی او تا سال 2007 دومین فرد پر درآمد تلویزیون آمریکا محسوب می‌شد. به گفته بری مه‌یر، رئیس کمپانی برادران وارنر، درآمد کل سریال ساینفلد تا سال 2010 بالغ بر دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار بوده است.
  • اپیزود آخر سریال با 76 میلیون بیننده بعد از اپیزودهای آخر سریال‌های مش و چیرز، در رده سوم فهرست پر بیننده‌ترین اپیزودهای تاریخ تلویزیون آمریکا قرار گرفت.

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.