معرفی فیلم کاپیتان بلاد – نقد، تحلیل و خلاصه داستان – Captain Blood 1935
کارگردان: ماکل کورتیز. تهیه کننده: هری جوبروان. فیلمنامه: کیسی رابینسون؛ براساس رمان رافائل ساباتینی؛ مدیران فیلمبرداری: ارنست هیلر، هال مور. موسیقی: اریش ولفکانگ کورنگلد. بازیگران: ارول فلین، اولویا دوهاویلند، لایونل انوبل، بازیل رثبون، گای کیبی. محصول آمریکا، 120 دقیقه.
یکی از دلایل اهمیت کاپیتان بلاد، این است که نخستین «فیلم ماجراجوییِ» دوران ناطق بود و راه را باز کرد برای نوعی فیلم که معلوم شد خیلی هم پر مشتری و محبوب است؛ ضمن آن که نخستین فیلم مهم ارول فلین و سر آغاز همکاری پر ثمر او با اولیویا دوهاویلند و مایکل کورتیزِ کارگدان هم بود. [ماجرا-های رابین هود (1938) احتمالاً معروفترین کاری است که از دلِ همکاریشان بیرون آمد.]
کاپیتان بلاد، حکایت ماجراهای پیتر بلاد، طبیبی ایرلندی است که اواخر قرن هفدهم به خطا متهم به خیانت به «کینگ» جیمز، پادشاه بریتانیا میشود. حکم اعدامش را یک درجه تخفیف میدهند و او را همراه با عدهای شورشی یه «پورت رویال» در جامائیکا میفرستند تا به عنوان برده فروخته شود. وقتی یک کشتی اسپانیایی به شهر حمله میکند، او موفق به فرار شده و سوار بر همان کشتی و به اتفاق دوستانش و حالا با نام «کاپیتان بلاد»، دریای کارائیب را مینوردد.
کاپیتان بلاد، برخلاف انتظار، در 45 دقیقه اولاش صحنه هیجانانگیزی ندارد و صرفاً شرنوشت مصیبتبار قهرمان در بندش را دنبال میکند. اما این نباید یک نقص تلقی شود؛ این قسمت از فیلم که از فیلمبرداری درخشانی سود برده، پیش زمینه محکم و پیچیدهای برای انگیزههای بلاد فراهم آورده، ضمن آن که به فیلن اجازه داده تا قابلیتهایش را نه تنها به عنوان یک ورزشکار بلکه یک بازیگر، به رخ بکشد. در واقع هم، حس و حالی جدی بر کل فیلم حاکم است و لحظاتی کمیک، هرازگاه یخ را میشکند و از طریق شخصیتهای مختلفِ هیولا صفت و یا بامزه، و با دست انداختن نظام سلطنتی بریتانیا، احساسات ضد استبدادی تماشاگرِ دهه 1930 آمریکایی را قلقلک میدهد.
مایکل کورتیز، کارگردان فیلم، مجبور شد برای گرفتن صحنههای کشتی، از مدلهای بزرگ استفاده کند و نیز در چند صحنه، نما-هایی از اقتباس سینمایی دیوید اسمیت از رمان رافائل ساباتینی، «کش» برود. (در آن زمان کش رفتن از فیلمهای دیگر مرسوم بود و این کار در اینجا خیلی هم هوشمندانه صورت گرفته بود و تو چشم نمیزند!) کاپیتان بلاد تمامی شاخصههای ژانر شمشیرزنی را دارد: پر از صحنههای جنگ تن به تن است، سکانسی درد که مونتاژ فشردهای است از دزدیهای دریایی جسورانه، و شامل یک نبرد طولانی دریایی، که طی آن زا کشتی سوارِ کشتی دیگر میشوند و غیره.
کاپیتان بلاد هم نوا با جوِّ سیاسی زمانه، موضوع برادری و برابری را بین دزدهای دریایی مطرح کرد و آن را با مفهوم وفاداری بین یک رهبر و مردانش پیوند زد و البته، از آن مهمتر، سینماهارو هم با یک جفت جدید سینمایی، ارول فیلن و الیویا دوهاویلند آشنا کرد.