بهترین عکس‌های فضایی سال 2021 را با هم مرور کنیم

0

وسعت بی‌پایان فضا سوژه‌ای زیبا و جذاب برای عکاسی است. از تولد‌ها و مرگ‌های دراماتیک ستارگان گرفته تا عکس‌های پر زرق و برق کهکشانی و کلوزآپ‌های سیاره‌ای. در این پست، برخی از نفس‌گیرترین عکس‌های فضایی سال 2021 را مشاهده می‌کنید.

ستاره‌ها در زایشگاه‌های ستاره‌ای متولد می‌شوند یعنی ابر‌هایی از غبار و گاز که تحت کشش گرانشی خود فرو میریزند و مشتعل می‌شوند و این فرآیند پویا موضوع مورد علاقه تلسکوپ‌هایی مانند هابل است، در این عکس‌ها تضاد ستارگان جوان درخشان و ابر‌های تیره بسیار جالبند.

ستاره‌های در اوج با تجمع خوشه‌ای، عکس‌های خیره‌کننده‌ای نیز ایجاد می‌کنند و سرانجام، میلیون‌ها سال بعد، مرگ‌های ستاره‌ها به همان اندازه فوتوژنیک است و سحابی‌های بزرگی را ایجاد می‌کنند که به ما امکان می‌دهند تخیل خود را بر روی اشکال مبهم آن‌ها نمایان کنیم.

امسال، اخترشناسان نمایی جدید از سیاهچاله‌ای عظیم در قلب کهکشان M87 منتشر کردند که با اندازه‌گیری پراکنش نوری آن مطالعه‌شان تکمیل شد. در فوریه، مریخ نورد Perseverance ناسا با دوربینی که روی جت پک نصب شده بود، لحظه برخورد چرخ‌ها با خاک سرخ را ثبت کرد.

عکسی به نام حلقه شیری، اثر ژونگ وو برنده رده کهکشان‌ها در مسابقه عکاس نجومی سال رصدخانه سلطنتی‌گرینویچ برای سال 2021 شد. این تصویر  1000 عکس منفرد از کهکشان راه شیری که در چین و نیوزیلند گرفته شده بود، به هم دوخت و با هم ترکیب کرد تا یک عکس بی همتا ایجاد کند.

بیایید و کیهان را با ما در مجموعه عکس زیر ببینید:

1- موضوع مورد علاقه عکاسان نجوم، سحابی veil، بقایای یک ستاره عظیم است که تقریباً 10000 سال پیش به صورت یک ابرنواختر منفجر شد. در این تصویر جدید هابل از تکنیک‌های پردازشی جدید برای واضح کردن جزئیات استفاده شده.

ESA / هابل و ناسا، Z. Levay

2- ستاره جوان و پرجرم SU Aur که توسط ابزار SPHERE گرفته شده

3- کاوشگر خورشیدی پارکر این تصویر از زهره را در طی سومین پرواز خود، در مسیری نزدیک به مدار خورشید، گرفت. لکه تیره، منطقه مرتفع آفرودیت است.

ناسا/جان هاپکینز APL/آزمایشگاه تحقیقات دریایی/گیلرمو استنبورگ و برندان گالاگر

4- این میدان ستاره‌ای مسحورکننده، خوشه کروی پالومار 6 است که در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد.

ESA / هابل و ناسا، R. Cohen

5- حلقه شیری اثر ژونگ وو، برنده بخش عکاسی از کهکشان‌ها در مسابقه عکاس نجومی سال رصدخانه سلطنتی‌گرینویچ برای سال 2021 شد. این تصویر از ترکیب 1000 عکس ایجاد شده.

6- مریخ نورد Perseverance ناسا در 18 فوریه 2021، در این عکس که توسط دوربین نصب شده بر روی تجهیزات فرود گرفته شده است، نمایان است.

ناسا

7- ابر ماژلانی کوچک، یک کهکشان کوتوله است که به دور کهکشان راه شیری می‌چرخد. این تصویر هابل، یک خوشه ستاره‌ای درخشان به نام NGC 346 را در مرکز عکس نشان می‌دهد که توسط ابر تیره‌ای از غبار و گاز احاطه شده.

ناسا، ESA و A. Nota (STScI/ESA)

8- یک دیسک خیره‌کننده، با عرض حدود 5000 سال نوری، در مرکز کهکشان NGC 1097.  نور روشن در وسط یک سیاهچاله بسیار پرجرم است که گرد و غبار و گاز را به صورت ابر‌های تاریک مارپیچی در خود فرو می‌برد. حلقه صورتی/بنفش از شکل‌گیری سریع ستاره ایجاد شده که در نتیجه انرژی شدیدی که از سیاهچاله به بیرون پرتاب می‌شود، خورده می‌شود.

9- عکس جدیدی از مشتری که توسط جونو گرفته شده. لکه قرمز بزرگ به وضوح قابل مشاهده است، طوفانی به اندازه زمین که قرن هاست پابرجاست، و همچنین نوار‌های زیبایی از ابر‌ها که در کمربند معتدل جنوبی در گردش هستند.

10- این عکس خیره‌کننده از سحابی پنجه گربه، اولین تصویر نوری بود که توسط ابزار CONCERTO نصب شده روی تلسکوپ APEX در شیلی گرفته شد.

11- این عکس که در 8 نوامبر از ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده ، کپسول داراگون اسپیس ایکس را نشان می‌دهد که ایستگاه را ترک می‌کند تا چهار فضانورد را به زمین بازگرداند.

12- California Dreamin اثر‌ تری هنکاک در مسابقه عکاس نجومی سال 2021 رصدخانه سلطنتی‌گرینویچ در فهرست نهایی قرار گرفت. این تصویر NGC 1499 را که همچنین به عنوان سحابی کالیفرنیا نشان می‌دهد.

13- عکسی از هابل از خوشه کهکشانی ACO S 295 که کهکشان‌هایی در شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت را به نمایش می‌گذارد. کهکشان‌های مارپیچی شکل را می‌توان در طیف وسیعی از جهت‌گیری‌ها و زاویه‌های مختلف در این عکس دید.

14- نگاهی جدید به سیاهچاله عظیم در قلب کهکشان M87 که توسط تلسکوپ افق رویداد گرفته شده. در سال 2019، تیم پژوهشی، اولین تصویر مستقیم از یک سیاهچاله را گرفت و این تصویر جدید قطبی شدن نور دیسک درخشان اطراف آن را نشان می‌دهد. جهت خطوط قابل مشاهده در دیسک جهت میدان مغناطیسی را نشان می‌دهد.

15- تصویر ترکیبی از بقایای ابرنواختر کاسیوپیا، که توسط رصدخانه‌های چاندرا، NuSTAR و هابل گرفته شده است. هر رنگ نشان دهنده عنصر متفاوتی است – نارنجی آهن، بنفش اکسیژن، سبز ترکیب سیلیکون و منیزیم و آبی تیتانیوم است.

16- تصویر هابل از Arp 86، یک جفت کهکشان در حال تعامل که حدود 220 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند. کهکشان بزرگتر که NGC 7753 نامیده می‌شود، در نهایت کهکشان کوچکتر، NGC 7752 را از بین می‌برد یا به بیرون هدایت می‌کند.

17- سحابی مرداب یا لاگون یک ابر ستاره‌زا از غبار و گاز است که در فاصله 4000 سال نوری از زمین قرار دارد. این تصویر داده‌های نوری و همچنین داده‌های پرتو ایکس  از چاندرا را ترکیب کرده و در نتیجه ستاره‌های نوزاد را که معمولاً پشت پرده پنهان هستند، مشخص شده‌اند.

18- ستاره کربنی CW Leonis در حال مرگ است و لایه‌های بیرونی‌اش در جنبش هستند و درخشش نارنجی مایل به قرمز وهم‌آوری ایجاد می‌کند.

19- عکسی خیره‌کننده از NGC 4254، یک کهکشان مارپیچی که در فاصله 45 میلیون سال نوری از ما قرار دارد. این تصویر که با ابزار MUSE گرفته شده ، طول موج‌های مختلف نور را بر روی مشاهدات متعدد ترکیب می‌کند – رنگ‌های طلایی ستاره‌های تازه متولد شده را نشان می‌دهند، در حالی که مناطق آبی ستاره‌های کمی مسن‌تر هستند.

20 – مهد کودک ستاره‌ای به نام AFGL 5180 که در صورت فلکی جوزا قرار دارد. این تصویر ترکیبی از نور مرئی و فروسرخ است که  ستاره‌های معمولاً پنهان را آشکار می‌کند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5