سلامت روان و سبک زندگی خود را با این 20 عادت کوچک، اما مؤثر و کارا ارتقا بدهید

0

آغاز شدن هر بازه زمانی، چه سال خورشیدی باشد و چه میلادی و چه زادروز شما باشد یا تحولاتی مانند ازدواج، بهانه‌ای هستند برای نگریستن به گذشته و نیز انگیزه و مشوقی هستند برای برنامه‌ریزی‌ها نو.

چه بخواهیم و چه نخواهیم چیزهایی مانند درگیری ادامه‌دار ما با تبعات بیماری کرونا، بحران‌های اقتصادی، برخورد با مردم مشوش و نیز تنزل سطح اخلاقی جامعه، باعث ایجاد استرس‌های کوچک و بزرگ می‌شوند و ما چاره‌ای نداریم به جز مبارزه پیگیر با استرس‌ها و تحت کنترل درآوردن آنها.

عادت‌های سالم که خو کردن به آنها چندان هم دشوار نیست، می‌تواند سبک زندگی بهتری برای ما به ارمغان بیاورند و در تنگناها به ما کمک کنند.

1- دستاوردهای مثبت زندگی خود و چیزهایی که مایه شادمانی شما هستند را بنویسید و به اشتراک بگذارید

ما معمولا مدام در حال نشخوار فکری نداشته‌ها و نقاط ضعف خود هستیم و فراموش می‌کنیم به جنبه‌های مثبت خود فکر کنیم. اگر سالم هستید و بیماری ندارید، اگر ذهنی تند و تیز دارید و در کارتان خلاقیت دارید و اگر دوستان خوبی دارید، به این جنبه‌های مثبت فکر کنید. چه بهتر که در دفترچه‌ای در مورد تحولات مثبت بنویسید یا اصلا وبلاگی حاوی روزنوشته‌هی راه بیندازید. از خودتان قدردانی کنید!

2- پنج نفس عمیق بکشید

آماندا گلدشتاین، روانپزشک در کالیفرنیا توضیح می‌دهد: «استرس تظاهرات فیزیکی زیادی دارد. این می‌تواند شامل مشکلاتی مانند معده درد یا سایر مشکلات گوارشی باشد.

«با تغییر الگوی تنفس خود، می‌توانید مغز خود را فریب دهید تا سیستم عصبی سمپاتیک خود را سرکوب کند و فعالیت پاراسمپاتیک خود را افزایش دهید.»

3- یک لامپ نور درمانی روی میز خود بگذارید

ریتم شبانه روزی شما چرخه خواب و بیداری شما را تنظیم می‌کند، که بر عملکرد‌های بدن و پاسخ‌های رفتاری تاثیر می‌گذارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مخصوصاً اول صبح، به شما کمک می‌کند، زمان فیزیولوژیک خود را تنظیم کنید. اما از آنجایی که بسیاری از ما در داخل خانه کار می‌کنیم، یک لامپ نور درمانی به این منظور کمک می‌کند و به عنوان یک امتیاز اضافی، نور عالی برای تماس‌های ویدیویی فراهم می‌کند.

4- آب بنوشید

بدن ما از 60 درصد آب تشکیل شده است، با این حال تا 75 درصد از آمریکایی‌ها به طور مزمن کم آب هستند.

نوشیدن آب به صورت کافی و روزانه به تقویت خلق و خوی کمک می‌کند

5- اهمیت به سلامت پوست که نباید مختص خانم‌ها باشد

در جامعه ما خیلی از مردها که اهمیتی به سلامت پوست نمی‌دهند، حتی در حد استفاده از ضدآفتاب‌ها. دسته قابل توجهی از زن‌ها هم تا بعد از میانسالگی به این صرافت نمی‌افتند. در صورتی که شیوه‌های عمومی مراقبت از پوست مثل هیدراته نگاه داشتن عمومی و خواب کافی و نیز استفاده از ماسک‌ها، چیزهایی هستند  که به حفظ شادابی همه کمک می‌کنند.

6- وقتی برای قدم زدن در فضای باز کنار بگذارید

حتی زمانی که هوای بیرون سرد است، گذراندن وقت در فضای باز در طبیعت با تنفس هوای تازه برای بدن و ذهن مفید است. ذهن آگاهی در طبیعت می‌تواند خلق و خوی شما را تقویت کند و حتی پیاده روی کوتاهی می‌تواند استرس شما را کم کند. پس چند دقیقه هم شده گوشی خود را خانه بگذارید و کمی در فضای باز قدم بزنید.

7- چند دقیقه را به حرکات کششی اختصاص بدهید

حتی اگر ورزش درست و حساب و منظم نمی‌کنید، کمی حرکات کششی می‌تواند شاداب‌کننده‌های طبیعی و سودمند موسوم به اندورفین‌ها را در بدن شما آزاد کند.

8- با یک دوست تماس بگیرید و وقت‌های را برای گذراندن با آنها کنار بگذارید

به صورت فعال در پی راه‌های برای معاشرت با دیگران باشید. برخی از ماها فکر می‌کنیم که ساعت‌های معاشرت، یک جور وقت‌گذرانی مصرفانه در عصر فشارهای اقتصادی هستند و این ساعات را می‌شود به کار بیشتر اختصاص داد. اما اگر همین ساعت‌ها را هم از خودتان دریغ کنید به زودی به اصطلاح به روغن‌سوزی می‌افتید!

9- چیزهایی مانند یوگا و طب سوزنی را هم در نظر داشته باشید

هر کدام از ما برای آرامش، روشی داریم. گاهی تصور می‌کنیم که کتاب خواندن و ورزشی که به آن عادت داریم کافی هستند، در صورتی که بد نیست گاهی به روش‌هایی که اصلا سراغشان نرفته‌ایم، سرکی بکشیم. چه بسا آنها هم در مورد ما پاسخ بدهند

10- در مواقعی که خسته شدید، کمک بخواهید!

دیوید راکوفسکی، روانشناس و رئیس گروه مشاوره ولینگتون در شیکاگو، می‌گوید: “کمک خواستن نشانه ضعف نیست، و مردم ذاتاً می‌خواهند به یکدیگر کمک کنند.”

آدم‌های دقیق و متعهد به کار و زندگی خیلی‌ها وقت‌ها چون می‌خواهند همه چیز دقیق و تحت کنترلشان باشد، از هیچ کس کمک نمی‌خواهند. همسرتان را در انجام برخی امور توانا کنید. برخی از کارهای روتین خسته‌کننده‌تان را برون‌سپاری کنید.

11- به خود یادآوری کنید که مسئولیت اصلاح همه چیز را ندارید

همسرتان عصبی و بدخلق است؟ جو کاری شما در شرکت و اداره مسموم است؟

برخی تصور می‌کنند که همه چیز را باید یک تنه اصلاح کنند و برای خودشان فهرست مسئولیت بلندبالا جور می‌کنند. در صورتی که گاهی کنار آمدن با شرایط مهم و پذیرفتن ممکن نبودن اصلاح همه چیز، می‌تواند به ما آرامش بدهد.

12- از یک حیوان خانگی نگهداری کنید

به گفته مؤسسه Human Research Animal Bond، تحقیقات نشان داده است که تعامل انسان و حیوان به کاهش علائم PTSD، افسردگی، اضطراب و موارد دیگر کمک می‌کند.

13- باغبانی و گلکاری کنید

شانون لارنس، متخصص طب سوزنی و مربی یوگا در کالیفرنیا، می‌گوید باغبانی به بهبود خلق و خو، تمرکز و تمرکز کمک می‌کند. سلامت روان هنگام گذراندن زمان در طبیعت و نور خورشید ارتقا می‌یابد و در عین حال فشار خون را کاهش می‌دهد و هماهنگی عضلات و بدن را تقویت می‌کند.

14- فیلم کمدی ببینید

در انتخاب فیلم سخت‌گیر نباشید. در شرایط گوناگون ما به ژانرهای گوناگونی از فیلم و سریال نیاز داریم. گاهی یک فیلم و سریال با داستان ساده و خنده‌دار به حفظ روحیه ما کمک می‌کند.

15- مراقب استفاده خود از رسانه‌های اجتماعی باشید

بت شرمن، روانشناس در آرلینگتون هایتس، ایلینوی، می‌گوید: «هر وقت به مراجعه‌کننده‌هایش در مورد اصلاح زمان و شیوه استفاده از رسانه‌های اجتماعی کمک کرده،متوجه شده که میزان تنش‌های آنها به میزان قابل توجهی کمتر شده است.

ساعات طولانی اسکرول در اینستاگرام، مرور ده‌ها باره خبرهای منفی، مقایسه خود با امکانات و ثروت دوستانتان، بدترین اثر ممکن را می‌توانند روی روحیه شمات بگذارند

16- یک روال آرامش بخش قبل از خواب ایجاد کنید

برای مقدمات خواب هم باید وقت بگذارید. نمی‌شود که شما تا آخرین دقیقه بیداری، کاملا فعال باشید و بعد انتظار داشته باشید مغزتان مثل یک پی سی یک باره خاموش شود و خواب سنگینی شما را در بر بگیرد!

حداقل 30 دقیقه قبل از خواب استفاده از گوشی و تبلت و لپ تاپ را متوقف کنید، شب یک وعده غذایی سبک بخورید، یک کتاب کاغذی بردارید و مطالعه کنید یا با عزیزان خود صحبت کنید تا خواب به صورت طبیعی به سراغ شما بیاید.

17- مدیتیشن کنید

حتی در شلوغ‌ترین روز‌ها، یافتن تنها پنج یا 10 دقیقه برای مدیتیشن می‌تواند مفید باشد و برنامه‌هایی مانند Calm و Headspace مدیتیشن را بیش از هر زمان دیگری در دسترس همگان قرار داده‌اند.

18- چای سبز بیشتری بنوشید

من از شما نمی‌خواهم که چای عادی یا قهوه خود را کاملا ترک کنید، اما به شما پیشنهاد می‌کنم که چای سبز را دریابید و به تدریج میزان استفاده از آن را بیشتر کنید. چای سبز یک آنتی اکسیدان عالی است و می‌تواند حتی اندکی متابولیسم شما را بیشتر کند و سطح اضطراب شما را کم کند.

19- با یک درمانگر صحبت کنید

لازم نیست حتما دچار یک بحران شدید شده باشید تا به سراغ درمانگرها و روانشناس‌های بروید. آنها می‌توانند به شما در در مدیریت استرس و یافتن راه‌هایی برای مقابله با مشکلاتی که بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد کمک کنند.

20- یک مهارت لذت بخش و بی ربط با کار و حرفه‌تان را یاد بگیرید

این می‌تواند شامل ساختن کاردستی، خوشنویسی، آواز خواندن و موسیقی، عکاسی خیابانی، هنر رزمی، زبان فرانسه یا آلمانی و هر چیزی از این دست باشد. چیزهایی که شاید هیچ اثر مستقیمی روی زندگی فعلی شما نگذارند، اما در پشت زمینه شما را وارد دنیای جدیدی وارد می‌کنند و شاید یک روز هم واقعا باعث تمایز و برتری شما در رویدادی شوند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5