بوت لوپ (Bootloop) چیست؟ چگونه شروع می‌شود و شما چگونه می‌توانید آن را برطرف کنید؟

هنگامی که یک کامپیوتر یا گوشی هوشمند دائما راه‌اندازی مجدد می‌شود؛ در یک Bootloop بی‌پایان گیر کرده است.

0

ما تقریبا روزانه با کامپیوترها و اسمارت‌فون‌ها کار می‌کنیم و بیشتر اوقات، این کامپیوترها و اسمارت‌فون‌ها به خوبی کار می‌کنند.

مطمئنا، دستگاه‌های ما به مرور زمان دچار تاخیر می‌شوند و زودتر عمر باتری خود را از دست می‌دهند. بیشتر اوقات، سخت‌افزار این دستگاه‌ها طوری ساخته شده است که در برابر خرابی مقاومت می‌کند ولی به تدریج باید منتظر بروز مشکلات فنی مانند بوت لوپ (Bootloop) باشیم که به معنای پایان عمر دستگاه شما یا حداقل خطای مهم است.

اما بوت لوپ دقیقا چیست؟ چگونه دستگاه شما از یک وضعیت خوب وارد حالت بوت لوپ می‌شود و در آن گیر می‌کند؟ آیا می‌توانید خودتان دستگاه را تعمیر و به بوت لوپ پایان دهید؟

بوت لوپ چیست؟

در ساده‌ترین توضیح، یک بوت لوپ زمانی را نشان می‌دهد که یک کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه در یک حلقه تکراری راه‌اندازی مجدد (rebooting) گیر می‌کند. اصطلاح Bootloop فقط یک روش رایج‌تر برای گفتن «حلقه راه‌اندازی مجدد» است.

هنگامی که کامپیوتر یا اسمارت‌فون را راه‌اندازی می‌کنید؛ در هر دو دستگاه یک سری وظایف برای روشن شدن و عملکرد درست سیستم در حال اجرا و تکمیل شدن هستند. شما روی صفحه لپ‌تاپ یا گوشی خود فقط یک آرم برند مشاهده می‌کنید ولی در آن زیر و سخت‌افزار دستگاه، اتفاقات زیادی در حال رخ دادن است.

در یک سناریوی عالی، دستگاه شما تمام وظایف ضروری خود را انجام می‌دهد و همه‌چیز به درستی روشن می‌شود و دستگاه شما بدون مشکل شروع به کار می‌کند. اما گاهی اوقات، یک خطای حیاتی در فرآیند راه‌اندازی وجود دارد که گوشی یا کامپیوتر شما را دچار مشکل می‌کند.

اگر دستگاه شما به درستی راه‌اندازی نشود و هیچ علائمی از تشخیص مشکل وجود نداشته باشد؛ شما دستگاه را ریستارت می‌کنید و در اغلب اوقات مشکل برطرف می‌شود. اما هنگامی که دستگاه شما در یک بوت لوپ گرفتار می‌شود؛ این روشی است که دستگاه سعی می‌کند خود را خاموش و روشن کند تا مشکل برطرف شود اما چون مشکلی در فرآیند بوت وجود دارد؛ بارها و بارها این خطا تکرار شده و مشکل برطرف نمی‌شود؛ فقط تکرار می‌شود.

اما در واقع، چه چیزی باعث شروع یک بوت لوپ می‌شود؟

چگونه بوت لوپ شروع می‌شود؟

چند دلیل مختلف برای شروع یک بوت لوپ در کامپیوتر و اسمارت‌فون وجود دارد اما همه آن‌ها معمولا از یک تغییر در سیستم پیش از راه‌اندازی‌های مجدد منشا می‌شوند.

اکثر مشکلات مربوط به نرم‌افزار هستند؛ مثلا یک به‌روزرسانی ناقص یا اشتباه، یک درایور یا برنامه جدید که به درستی کار نمی‌کند یا بدافزاری که بین چرخه‌های راه‌اندازی مجدد به دستگاه شما راه پیدا کرده است.

اما گاهی اوقات، بوت لوپ ممکن است به دلیل مشکلات سخت‌افزاری اساسی در گوشی یا لپ‌تاپ شروع شود. مطمئنا، آخرین به‌روزرسانی فریم‌ویر می‌تواند کوبیدن آخرین میخ در تابوت دستگاه شما باشد. برخی اوقات هم سخت‌افزار دستگاه شما بدون اینکه فهمیده باشید؛ به طور مهلکی خراب شده است.

آیا راهی برای حل مشکل بوت لوپ وجود دارد؟

اینکه آیا بوت لوپ قابل رفع است یا خیر، بستگی زیادی به این دارد که چه چیزی باعث شده دستگاه شما وارد یک بوت لوپ شود.

اگر بوت لوپ یک منشا سخت‌افزاری داشته باشد؛ معمولا کاری از دست شما برنمی‌آید و باید به یک متخصص مراجعه کنید ولی اگر مشکل به خاطر به‌روزرسانی یک فریم‌ویر یا نصب یک درایور جدید باشد؛ معمولا قابل رفع ست.

حل مشکل بوت لوپ در ویندوز

در ویندوز، اغلب اوقات بوت لوپ‌ها بدون نیاز به ابزار جانبی توسط شما، با استفاده از قابلیت تعمیر خودکار مایکروسافت (Microsoft’s Automatic Repair) رفع می‌شوند. اگر این اتفاق نیفتد؛ باید به صورت دستی مداخله کنید.

ابتدا می‌توانید یک ریستارت سخت را امتحان کنید (مطمئن شوید پیش از شروع، همه دستگاه‌های جانبی شما قطع شده‌اند). دکمه پاور سیستم خود را برای ۵ ثانیه فشار داده و نگه دارید، ۳۰ ثانیه صبر کنید و دوباره کلید پاور را فشار دهید تا کامپیوتر راه‌اندازی مجدد شود. اگر مشکل بوت لوپ رفع شد که معمولا این‌طور است؛ باید برای رفع مشکل به حالت Windows Safe Mode بروید.

۱- اگر کامپیوتر ویندوزی شما به طور معمول بوت نشد؛ برای ورود به حالت Safe Mode مراحل زیر را طی کنید:

۲- پس از خاموش شدن کامل دستگاه، کلید پاور را فشار دهید تا روشن شود.

۳- به محض اینکه چیزی روی صفحه ظاهر شد (معمولا آرم ویندوز یا برند لپ‌تاپ و کامپیوتر نشان داده می‌شود)؛ دکمه پاور را ۱۰ ثانیه نگه دارید تا دستگاه شما خاموش شود.

۴- این فرآیند را دو بار دیگر تکرار کنید تا زمانی که دستگاه خود را در مجموع سه بار خاموش و روشن کنید.

۵- برای چهارمین بار، کامپیوتر خود را روشن کنید تا عبارت Preparing Automatic Repair را در پایین صفحه مشاهده کنید. به دستگاه خود اجازه دهید این فرآیند را طی کند تا در نهایت صفحه‌ای با عنوان Choose an option مشاهده کنید.

۶- در اینجا ابتدا Troubleshootو بعد Advanced Options را انتخاب کنید.

می‌توانید از هریک از این گزینه‌ها برای کمک به بوت درست کامپیوتر خود استفاده کنید اما رایج‌ترین گزینه برای کاربران تازه‌وارد، انتخاب System Restore است. با این کار، دستگاه شما به نقطه قبلی امن و ذخیره شده برمی‌گردد و احتمالا مشکل بوت لوپ حل می‌شود.

رفع بوت لوپ در گوشی‌های اندرویدی

حل مشکل بوت لوپ در گوشی‌های اندرویدی کمی پیچیده‌تر است ولی غیرممکن نیست.

می‌توانید سعی کنید آن را برای طولانی مدت، مثلا ۳۰ دقیقه یا یک ساعت، خاموش و سپس آن را مجددا راه‌اندازی کنید. اما اگر گوشی شما همچنان مانند حالت عادی راه‌اندازی نمی‌شود؛ باید عیب‌یابی را شروع کنید.

ابتدا سعی کنید با نگه داشتن همزمان دکمه پاور و کاهش صدا، گوشی خود را به مود Recovery ببرید. در این حالت، ممکن است بتوانید تلفن خود را به عقب برگردانید یا نسخه پشتیبان قبلی را بازیابی کنید. با این حال، این کار اغلب منجر به از دست دادن اطلاعات می‌شود که ایده‌آل نیست. به همین خاطر، شاید دوست داشته باشید که گزینه‌های دیگر را امتحان کنید.

تلاش دیگر این است که گوشی را به حالت Safe Mode ببرید. هنگامی که گوشی شما در حال بوت شدن است و نام شرکت سازنده گوشی روی نمایشگر ظاهر شده است؛ دکمه کاهش صدا را فشار داده و نگه دارید تا دستگاه خود را در حالت Safe Mode ببرید. در اینجا می‌توانید مرحله به مرحله از دستورات گفته شده پیروی کنید تا برنامه یا به‌روزرسانی که باعث ایجاد بوت لوپ شده را یافته و حذف کنید.

رفع بوت لوپ در آیفون

اولین گزینه عیب‌یابی آیفون، راه‌اندازی مجدد اجباری آن است. برای ریستارت اجباری آیفون‌های جدیدتر، به سرعت کلید افزایش صدا را فشار داده و پس از آن کلید کاهش صدا را فشار دهید و پس از آن کلید پاور فشار داده شده و نگه دارید.

برای ریستارت آیفون‌های قدیمی‌تر، کلیدهای کاهش صدا (Volume Down) و کلید Sleep/Wake را به طور همزمان فشار داده و نگه دارید تا لوگوی اپل را ببینید.

اگر این روش کار نکرد و بوت لوپ رفع نشد؛ می‌توانید آیفون خود را با استفاده از نسخه پشتیبان قبلی روی آی‌تونز بازیابی کنید. توجه داشته باشید که این روش، داده‌های موجود دستگاه شما را با هر داده‌ای که در نسخه پشتیبان ذخیره شده است؛ بازنویسی می‌کند.

شما باید گوشی آیفون خود را به یک دستگاه مک وصل کنید و بعد آی‌تونز را باز کرده و روی آیکون دستگاه کلیک کنید تا اطلاعات آیفون شما نمایش داده شود. در اینجا، گزینه‌ای به نام Restore Backup را مشاهده می‌کنید.

از طریق آی‌تونز کامپیوتر نیز می‌توانید بررسی کنید آیا به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدیدی برای آیفون وجود دارد یا خیر. گاهی اوقات، آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزاری می‌تواند مشکلات جاری دستگاه از جمله بوت لوپ را رفع کند.

بوت لوپ‌ها یکی از بدترین خطاها هستند

مواجه شدن با یک خطای بوت لوپ در گوشی یا کامپیوتر می‌تواند کل روز شما را خراب کند. امروزه، دستگاه‌ها طوری ساخته شده‌اند که می‌توانند خطاهای جزئی را یافته و رفع کنند اما وقتی خطاهای بزرگ و اساسی در سیستم ظاهر می‌شود؛ دستگاه شوکه شده و خطایی مانند بوت لوپ را نشان می‌دهد.

باز هم باید گفت خوش‌بختانه، در بیشتر اوقات می‌توان بوت لوپ را تعمیر و رفع کرد. در اینترنت هم راهنماها و منابع آموزشی گسترده‌ای وجود دارد که به شما اطلاعات مفیدی درباره رفع عیب بوت لوپ می‌دهند. شما با کمی تلاش و کسب اطلاعات و یادگیری، می‌توانید مشکل بوت لوپ دستگاه خود را حل کنید و دستگاه برای طولانی مدت خراب باقی نماند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…
منبع makeuseof
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.