گرین تک چیست؟

0

رپورتاژ

گرین تک (Green Tech) مخفف Green technology است. تکنولوژی سبز به معنی تکنولوژی‌های دوستدار محیط زیستی است که تلاش دارند اثرات فعالیت‌ ما را به واسطه محصولاتشان، فرآیند تولیدمحصولاتشان و یا زنجیره تأمین‌شان، اثرات فعالیت‌ ما را بر طبیعت معکوس کنند یا کاهش دهند.

شاید با شنیدن واژه فناوری سبز به سرعت انرژی‌های پاک و خودرو‌های الکتریکی را به یاد بیاوریم؛ هرچند این‌ها مثال‌هایی از گرین تک هستند ولی تنها بخشی از فناوری‌هایی هستند که زیرمجموعه تکنولوژی سبز قرار می‌گیرند.

در واقع هر تکنولوژی که به ما کمک کند تا محیط زیست را کمتر آلوده کنیم، از منابع کمیاب بهتر حفاظت و استفاده کنیم و به حفاظت از تنوع زیستی گونه‌ها کمک کنیم و یا اکوسیستمی را که تخریب کرده‌ایم بازسازی کنیم زیر مجموعه تکنولوژی سبز است.

تکنولوژی سبز توجه سرمایه‌گذاران بسیاری را در سطح جهان به خود جلب کرده است. بنا بر گزارش منتشر شده در سایت alliedmarketresearch ارزش بازار تکنولوژی سبز و پایدار در سال 2020 برابر 10.32 میلیارد دلار بود و پیش بینی می‌شود در سال 2030 به 74.64 میلیارد دلار برسد.چرا گرین تک؟

افزایش جمعیت و افزایش مصرف موجب فشار بسیار زیاد ما بر منابع طبیعی شده‌است. ما علاوه بر نابودی طبیعت و محیط زیست گونه‌های مختلف برای تامین غذا و مواد خام با رها سازی زباله‌های تولید شده در طبیعت و مصرف سوخت‌های فسیلی فشار زیادی را بر زندگی در تنها سیاره قابل زیستی که می‌شناسیم وارد کرده‌ایم.

بحران جهانی گرمایش زمین، آتش سوزی‌های گسترده، نابودی گونه‌های مختلف، آلودگی آب و هوا و محصولات غذایی همه و همه نتیجه بی‌توجهی به عواقب نحوه زندگی ما هستند. گرین تک تلاش ما برای جلوگیری از گسترش این فجایع و معکوس کردن آثار مخرب فعالیت‌های ما بر محیط زیست است.

(خانواده پنگوئن که از گرمایش جهانی رنج می برند)

ردپای کربنی

طبق تعریف سایت nature.org «ردپای کربنی مقدار کل گاز‌های گلخانه‌ای تولید شده (شامل دی اکسید کربن و متان) است که به وسیله فعالیت‌های ما تولید می‌شود». یکی از اهداف گرین تک کاهش رد پای کربنی است.

بر اساس همین مطلب برای رسیدن به هدف جلوگیری از افزایش 2 درجه سانتی‌گرادی دما باید میزان میانگین سالانه کربن فوت پرینتمان را تا سال 2050 به 2 تن در سال کاهش دهیم. در حالی که این میزان برای آمریکا در حال حاضر در حدود 16 تن در سال است.در گرین تک نه تنها باید به اثرات مستقیم تکنولوژی و روش‌های مورد استفاده بلکه باید به اثرات غیر مستقیم آن نیز توجه کرد.

(چند نفر در حال تحلیل ردپای کربنی)

توجه به اثرات تکنولوژی در گرین تک

یکی از مشهو‌ترین مثال‌های گرین تک خودروهای الکتریکی هستند. بخشی از گرمایش زمین نتیجه استفاده ما از موتورهای احتراقی در صنعت حمل نقل است. پاسخ گرین تک به این موضوع تولید خودرو‌های الکتریکی بوده که به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی کمک کنند.

ولی این راه حل واقعاً تا چه حد به کاهش گازهای گلخانه‌ای منجر می‌شود. در واقع تا زمانی که برق مورد نیاز این خودرو‌ها کاملاً از منابع پاک تأمین نشوند، استفاده از خودرو‌های الکتریکی به تنهایی نمی‌تواند راهکاری کاملاً موثر برای از بین بردن اثرات مصرف سوخت‌های فسیلی ناشی از صنعت حمل و نقل باشد.

از طرف دیگر امروزه از لیتیوم برای تولید باتری‌ این خودرو‌ها استفاده می‌کنیم. لیتیوم عنصری کمیاب است و برخی از غنی‌ترین منابع آن در آمریکای جنوبی در زیر جنگل‌های آمازون قرار دارند و برای استخراج بیشتر آن ناچار خواهیم بود این جنگل‌ها را تخریب کنیم.

بنابراین توسعه در فناوری سبز در زمینه‌های گوناگون به ما کمک می‌کند که بهتر به اهداف خود برسیم. به این منظور باید تمامی راه‌حل‌هایی که منجر به کاهش آثار منفی ما بر محیط طبیعیمان می‌شوند در کنار هم توجه کنیم.

 

انواع گرین تک

هر چند با شنیدن گرین تک به سرعت تکنولوژی‌هایی مانند انرژی‌های تجدید پذیر و خودرو‌های الکتریکی را برای ما تداعی می‌کنند. و شکی نیست که با توجه به بحران گرمایش جهانی این تکنولوژی‌ها جزیی اساسی از گرین تک هستند؛ ولی واژه گرین تک گستره وسیعی از تکنولوژی‌های گوناگون را پوشش می‌دهد.

برای نمونه نوآوری در صنایع کشاورزی و دامپروری بخش مهمی از تکنولوژی سبز است. این تکنولوژی‌ها می‌توانند منجر به تولید محصولات غذایی سالم‌تر با ماندگاری بهتر بدون استفاده از مواد شیمیایی آلوده کننده محیط زیست نظیر انواع کود‌ها و سموم شیمیایی شوند.

همچنین می‌توان با تولید غذای دامی که میزان متان تولید شده توسط دام را کاهش دهد به کاهش ردپای کربنی کمک کردد. و یا با استفاده از نوآوری، گوشت‌ها و مواد جایگزین گوشتی را ایجاد کرد که نیاز ما به پرورش دام را کاهش دهند.

یکی دیگر از معضلات شیوه زندگی ما ضایعات و آلودگی تولید شده توسط انسان است. بخشی از تکنولوژی‌های توسعه یافته در این حوزه سعی می‌کنند که هر چه بیشتر حجم این ضایعات و آلودگی‌ها را با اصلاح شیوه‌های تولید و توزیع کاهش دهند. بخشی از گرین تک نیز تلاش برای بازیافت این ضایعات و پاکسازی محیط زیست از این آلودگی‌ها است.

(هوش مصنوعی برای انرژی سبز هوشمند)

نتیجه گیری

گرمایش جهانی، آلودگی هوا، آلودگی آب‌ها، انقراض بسیاری از گونه‌ها نتیجه فعالیت بشر است. گرین تک پاسخ علم و تکنولوژی به این بحران‌ها است. با استفاده از فناوری سبز ما تلاش می‌کنیم که اثرات منفی خود بر طبیعت را با تغییر علمی شیوه انجام فعالیت‌هایمان کاهش دهیم و یا معکوس کنیم.

پیشنهاد شما برای کاهش ردپای کربنی چیست؟ استارت‌آپ‌های فعال در این زمینه را می‌شناسید؟ شتاب‌دهنده‌ها چگونه می‌توانند به توسعه گرین تک کمک کنند؟ ایده استارت‌اپی شما برای نجات طبیعت چیست؟ اگر می‌خواهید درمورد تأثیر شتاب‌دهنده‌ها بر روی استارت‌اپ‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید به مقاله زیر که در وبلاگ مرکز نوآوری ایران زمین منتشر شده است مراجعه کنید:

مقاله مرتبط: تأثیر شتاب‌دهنده‌ها در رشد استارت‌اپ

و در آخر فراخوان گرین تک مرکز نوآوری بانک ایران زمین

در راستای مأموریت مرکز نوآوری ایران زمین به منظور حمایت هوشمندانه از طرح‌های خلاق در قالب برنامه‌های پیش شتابدهی، شتابدهی و سرمایه‌گذاری در پنجمین فراخوان واحد شتابدهی مرکز نوآوری ایران زمین، اقدام به پذیرش و ارزیابی طرح‌های نوآورانه در زمینه گرین تک در حوزه انرژی کرده‌ایم.

گرین تک یا تکنولوژی سبز به تکنولوژی‌های دوستدار محیط زیست اطلاق می‌شود، که هدفشان کاهش و یا معکوس کردن اثرات منفی فعالیت انسان بر محیط زیست به وسیله نوآوری در محصولات، فرآیند تولید محصولات و یا زنجیره تأمین است.

از آنجا که حوزه انرژی طیف وسیعی از محصولات و فرآیند‌ها را پوشش می‌دهد، این فراخوان بر گرین تک در حوزه انرژی متمرکز شده است. ایده‌ها و محصولات ارائه شده می‌توانند در حوزه‌های گوناگون مرتبط، از جمله پنل‌های خورشیدی، نیروگاه‌ها، پتروشیمی، محیط زیست و بازیافت و کنترل پسماند‌ها، معماری و دکوراسیون و … باشند.

(انرژی پاک، پایدار، تجدیدپذیر، لامپ برگ سبز)

شما می‌توانید برای درخواست پذیرش طرح، مدارک و مستندات خود را جهت ارزیابی اولیه طرح از تاریخ 2 بهمن لغایت 30 بهمن 1400، از طریق قسمت درخواست پذیرش سایت مرکز نوآوری ایران زمین برای ما ارسال کنید.

پس از ارزیابی دقیق طرح‌ها طی زمانی حدود سه هفته طرح‌های برگزیده برای شرکت در مرحله بعدی ارزیابی که ارزیابی آنلاین و پرزنت طرح است دعوت می‌شوند. پس از یک هفته از این مرحله در گام بعدی از طرح‌های برگزیده برای جلسه حضوری دعوت خواهد شد.

با توجه به مرحله‌ای از چرخه عمر که استارت‌آپ یا ایده در آن حضور دارد، طرح‌ مورد نظر برای حضور در دوره‌های پیش شتابدهی، شتابدهی و یا برای سرمایه‌گذاری پذیرش می‌شود. طرح‌های پذیرفته شده در دوره پیش‌شتابدهی طی یک دوره سه ماهه آموزش‌های لازم برای ورود مناسب به چرخه خلق کسب و کار را فرا می‌گیرند.

طرح‌های پذیرفته شده در دوره شتابدهی سفری شش ماهه را با همراهی مربیان و مشاورین مرکز نوآوری ایران زمین برای تقویت زیربنا‌های کسب و کارشان شروع می‌کنند. همچنین طرح‌های پذیرفته شده برای سرمایه‌گذاری پس از ارزیابی در واحد سرمایه‌گذاری به هلدینگ سرمایه گذاری بانک ایران زمین معرفی می‌شوند.

برای شرکت در این فراخوان می‌توانید طرح‌های خود را در زمینه گرین تک در حوزه انرژی در قسمت درخواست پذیرش سایت مرکز نوآوری ایران زمین ثبت کنید و مدارک و مستندات آن را برای ما ارسال کنید. تا با هم در این مسیر گام برداریم.

ما را در لینکدین و اینستاگرام دنبال کنید.

منابع:

https://izicenter.ir/fa/?p=10400

https://izicenter.ir/fa/?p=10408

 

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.