چگونه می‌توانید با یک قانون ساده، ذهنی باز داشته باشید؛ احساسات خود را مدیریت کنید و بیشتر بیاموزید؟

چگونه افراد دارای هوش هیجانی از قوانین بازاندیشی همانند دانشمندان برای تفکر بهتر استفاده می‌کنند

0

جاستین بریسو – سایت inc

اخیرا من و همسرم با هم اختلاف پیدا کردیم. اختلاف ما درباره چیز مهمی در زندگی نبود و صرفا به یک گفت‌وگوی پرشور منتهی می‌شد.

در یک نقطه، همسرم نشان می‌داد خیلی بیشتر از من درباره یک موضوع، اطلاعات دارد و من در نقطه دیگر، فرضیات ساده‌ای را مطرح می‌کردم که درست نبودند.

در یک لحظه، ناگهان ساکت شدم.

همسرم گفت: «متاسفم؛ خوبی؟»

البته که همسرم کار اشتباهی نکرده بود. برعکس، حق با او بود. نفس من به سادگی ضربه خورده بود. در حالی‌که از نظر فکری متوجه شدم که همسرم درست می‌گوید؛ اما از نظر احساسی آمادگی پذیرش آن را نداشتم.

اکنون، سوالم این است که «چگونه می‌توانم از آن احساسات آسیب‌دیده عبور کنم و به جلو بروم؟» اینجا است که باید قوانین بازاندیشی را وارد زندگی کنم.

قوانین بازاندیشی مبتنی بر اصول هوش هیجانی، توانایی درک بهتر مسایل و مدیریت احساسات را می‌دهند. این اصلی است که نه تنها در زندگی شخصی، بکه در مدیریت و رشد کسب‌وکارم به من کمک زیادی می‌کنند.

بیایید توضیح دهیم چگونه یک قانون می‌تواند به شما کمک کند احساسات خود را مدیریت کنید؛ شبیه به یک دانشمند فکر کنید و طرز تفکر خود را رشد دهید.

چگونه قانون بازاندیشی به شما کمک می‌کند فکر کنید، یاد بگیرید و رشد کنید

قانون بازاندیشی ساده است:

هنگامی که اطلاعاتی به شما داده می‌شود که با آنچه در باور شما است؛ متفاوت است؛ در برابر اصرار برای رد فوری آن مقاومت کنید.

در عوض، خود را مجبور کنید که با دقت گوش دهید؛ سپس، ایده جدید را در پرتو شواهد جدیدی که دریافت کردید؛ مورد بررسی قرار دهید.

قانون بازاندیشی ارزشمند است؛ چون نخست، همه ما از نظر عاطفی به باورهای خود وابسته هستیم و دوم، همه از اشتباه کردن متنفرایم. این‌ها فقط دو دلیل ساده هستند که باعث می‌شوند به شدت از نظرات و عقاید خود دفاع کنیم؛ حتی زمانی که اطلاعات درستی نداریم یا زمانی برای تجزیه و تحلیل موضوع و بررسی دقیق و صحیح آن صرف نکردیم.

«آدام گرانت»، روان‌شناس و نویسنده کتاب Think Again در یک مصاحبه به من گفت: «فکر می‌کنم بسیاری از ما زمان زیادی را صرف فکر کردن مانند وعاظ‌ها، دادستان‌ها و سیاست‌مداران می‌کنیم. وقتی شبیه به یک وعاظ فکر می‌کنیم؛ متقاعد شدیم که حق با ماست؛ وقتی شبیه به یک دادستان شدیم؛ سعی می‌کنیم ثابت کنیم که دیگران اشتباه می‌کنند و وقتی فکری مشابه سیاست‌مداران داریم؛ سعی می‌کنیم هر حالت ذهنی که مانع از تفکر مجدد می‌شود را بپذیریم.»

گرانت توصیه می‌کند: «در عوض، باید یاد بگیریم شبیه دانشمندان فکر کنیم.»

او می‌گوید: «فکر کردن مانند یک دانشمند، به این معنا نیست که باید تلسکوپ یا میکروسکوپ داشته باشید.» فقط به این معنی است که شما تواضع را به جای غرور و کنجکاوی را به جای اعتقاد قبول کنید. شما در این وضعیت، اجازه نمی‌دهید که ایده‌های شما، تبدیل به هویت شما شوند. شما به دنبال دلایلی هستید که ثابت کنند شاید دارید اشتباه می‌کنید؛ نه فقط دلایلی که نشان می‌دهند حق با شما است.»

این مهم است؛ چون همه ما گاهی دچار اشتباه می‌شویم. به طور معمول، هرچه مشکلی که داریم درباره‌اش اشتباه می‌کنیم؛ بزرگ‌تر باشد؛ زمان بیشتری طول می‌کشد تا بپذیریم که اشتباه می‌کنیم. با پذیرش قانون بازاندیشی، به کنترل احساسات خود کمک کردیم و آماده شدیم تا از دیگران بیاموزیم. این به ما کمک می‌کند که شیوه تفکر خود را رشد داده و توانایی ادامه یادگیری و پیشرفت را داشته باشیم. همه این‌ها به بهتر شدن و درست شدن سوق پیدا می‌کنند.

بنابراین، چگونه می‌توانید وقتی متوجه می‌شوید که اشتباه کردید؛ بهتر این اشتباه را بپذیرید؟

نکته کلیدی: باید یاد بگیرید از نظر احساسی، خود را از ایده‌هایتان جدا کنید که تقریبا به همان اندازه که نشان می‌دهد آسان است؛ می‌تواند سخت شود.

  • من یک فرآیند دو مرحله‌ای را پیشنهاد می‌کنم:
  • ابتدا سوالات زیر را از خود بپرسید:
  • چرا من نسبت به چیزی که اعتقاد دارم؛ اینقدر حساس هستم؟
  • آیا من همه حقایق را می‌دانم؟
  • چگونه ممکن است احساسات من بر باورهایم تاثیر بگذارد؟
  • ممکن است چیزی را به اشتباه به خاطر بیاورم؟
  • آیا حاضرم چیزی را باور کنم؛ چون حقیقت دارد؟
  • با کنار گذاشتن احساسات شخصی‌ام، می‌توانم چه چیزی را جایگزین آن کرده و بیاموزم؟

وقتی برای پاسخ‌گویی به این سوالات وقت می‌گذارید؛ برای گوش دادن و یادگیری تمرکز کردید و می‌توانید مسایل را منطقی‌تر ببینید. این نگرش در بسیاری از موارد به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر نظر خود را تغییر دهید.

حتی اگر نظر خود را تغییر ندهید؛ با پیروی از گام نخست، احترام فردی که دارید با او صحبت می‌کنید یا در حال نزاع و مشاجره هستید را جلب خواهید کرد. چون او می‌بیند که واقعا دارید به صحبت‌هایش گوش می‌کنید و حرف‌هایش را نادیده نمی‌گیرید.

اما گام نخست این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که همه ما از اشتباه کردم متنفر هستیم. بنابراین، وقتی متوجه شدیم موضوعی، آن‌طور که فکر کردیم؛ نیست و درباره‌اش نمی‌دانیم؛ چگونه می‌توانیم خود را مدیریت کنیم؟

این ما را به گام دوم می‌رساند که نیاز به تمرین و خواندن مکرر یک جمله دارد. ما می‌توانیم این جمله را برای تاکید بیشتر، سه بار با هم بخوانیم:

«گاهی اوقات من اشتباه می‌کنم. گاهی اوقات من اشتباه می‌کنم. گاهی اوقات من اشتباه می‌کنم.»

هرچه بیشتر به گفتن این جمله عادت کنید؛ بیشتر متوجه خواهید شد که تغییر نظر و عقیده به استناد شواهد و دلایل جدید، چیز بدی نیست و در واقع نشانه‌ای از رشد و هوش بیشتر است.

پس، دفعه بعدی که با یک دیدگاه و نظر مخالف خودتان روبرو شدید؛ قانون بازاندیشی را به خاطر بیاورید و در برابر اصرار برای رد فوری و سریع این دیدگاه مقاومت کنید؛ با دقت گوش کنید و مانند یک دانشمند فکر کنید.

تشخیص اینکه گاهی اوقات اشتباه می‌کنید؛ به شما کمک می‌کند که بیشتر اوقات رو به نظر و دیدگاه درست حرکت کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…
منبع Inc
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.