راز باستانی کشف شد: واقعا چه چیز باعث شد وایکینگ‌ها‌ گرینلند را ترک کنند؟

0

یکی از اسرار بزرگ تاریخ مربوط به اواخر قرون وسطی این است که چرا اسکاندیناوی‌ها که در سال 985 سکونتگاه‌های مناسبی در جنوب‌ گرینلند ایجاد کرده بودند، آن‌ها را در اوایل قرن 15 ر‌ها کردند؟

دیدگاه کلی این بوده که دمای سردتر، مرتبط با عصر یخبندان کوچک، باعث ناپایداری مستعمرات وایکینگ‌ها شده بود.

با این حال، تحقیقات جدید که توسط دانشگاه ماساچوست انجام شده و به تازگی در Science Advances منتشر شده، این نظریه قدیمی را تغییر می‌دهد. این تحقیقات مشخص کرده‌اند که کاهش دما عامل اصلی نبوده، بلکه خشکسالی باعث این امر شده.

گرینلند توسط وایکینگ معروف اریک سرخ مستعمره شد. برپایه حماسه‌های اسکاندیناوی اریک به دنبال قتل به ایسلند تبعید شده‌ بود. در ایسلند همسایه‌اش تورگِست از او پارویش را قرض می‌گیرد ولی آن را بازپس نمی‌دهد. به‌ناچار اریک آن را از تورگست می‌دزدد. پس از دزدی در راه بازگشت با دو پسر تورگست درگیر می‌شود و آنها را می‌کشد. در نتیجه او را از ایسلند هم بیرون راندند و او و پیروانش بر کشتی نشستند و به سرزمین‌های گرینلند که صد سال پیش‌تر توسط گونبیورن اولفسون کشف شده بود، رفتند. هدف او ایجاد یک مستعمره بود. در جنوب غربی‌ گرینلند، او خانه‌ای در مکانی ساخت که بعد‌ها براتالید نام گرفت و سال‌ها به عنوان «پایتخت»‌ گرینلند شناخته می‌شد.

هنگامی که اسکاندیناوی‌ها در سال 985 در‌گرینلند در جایی که آن را سکونتگاه شرقی می‌نامیدند مستقر شدند، با پاکسازی زمین از بوته‌ها و کاشت علف به عنوان چراگاه برای دام‌های خود توسعه پیدا کردند.

جمعیت شهرک شرقی در  اوج خود به 2000 نفر رسید، اما تقریباً 400 سال جمعیت این منطقه کاهش پیدا کرد. برای دهه‌ها، انسان‌شناسان، مورخان و دانشمندان فکر می‌کردند که نابودی شهرک شرقی به دلیل شروع عصر یخبندان کوچک بود، دوره‌ای از کاهش دمای شدید، به‌ویژه در اقیانوس اطلس شمالی، که زندگی کشاورزی در‌گرینلند را غیرممکن می‌کرد.

با این حال، یافته‌های ریموند بردلی، استاد برجسته علوم زمین و یکی از نویسندگان مقاله، چیز متفاوتی را نشان می‌دهد: برای این کار آنها از داده‌های به دست آمده از هسته‌های یخی برای برای بازسازی دمای تاریخی در‌گرینلند استفاده کردند.

بردلی و همکارانش به دریاچه‌ای به نام دریاچه 578 سفر کردند که در نزدیک یکی از بزرگترین گروه‌های مزارع در سکونتگاه شرقی است. در آنجا، آن‌ها سه سال را صرف جمع‌آوری نمونه‌های رسوبی از دریاچه کردند.

آن‌ها سپس نمونه‌هایی که اطلاعاتی از بازه زمانی 2000 ساله را می‌داد برای دو نشانگر مختلف تجزیه و تحلیل کردند: اولی، یک لیپید، معروف به BrGDGT که می‌تواند برای برآورد دما مورد استفاده قرار گیرد.

نشانگر دوم که از پوشش مومی روی برگ‌های گیاه به دست می‌آید، می‌تواند برای تعیین میزان از دست دادن آب علف‌ها و سایر گیاهانی که برای تغذیه دام‌ها  استفاده می‌شود به کار رود و شاخصی از خشکسالی است.

ژائو می‌گوید: «آنچه که ما کشف کردیم این بود که در حالی که دما در طول مسیر این سکونتگاه در جنوب‌گرینلند تغییر زیادی نداشت، اما به مرور زمان به طور پیوسته خشک‌تر می‌شد. »

کشاورزان مجبور بودند دام‌های خود را با علوفه ذخیره شده در زمستان تغذیه کنند و حتی در یک سال خوب، حیوانات اغلب آنقدر ضعیف بودند که به محض آب شدن برف در بهار، مجبور بودند آن‌ها را به مزارع ببرند.

در نهایت خشکسالی طولانی، علاوه بر سایر فشار‌های اقتصادی و اجتماعی، ممکن است به اندازه کافی تعادل را بر هم‌زده باشد تا سکونتگاه شرقی ناپایدار شود.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5