چگونه فشار مغز را پایین بیاوریم؟ آیا فشار مغز درمان قطعی دارد

0

رپورتاژ

فشار مغز یا فشار بالای جمجمه چیست؟

منظور از فشار مغز یا فشار بالای درون جمجمه (ICP) افزایش فشاری است که داخل جمجمه بر مغز و غدد آن وارد می شود. فشار نرمال مایع مغزی-نخاعی درون مغز زیر 20 میلی متر جیوه است و بالاتر رفتن آن منجر به ایجاد فشار مغز می شود. دلیل خطرناک بودن بالا رفتن فشار داخل جمجمه خود جمجمه است. زیرا جمجمه یک ساختار بسیار سخت استخوانی است و افزایش فشار درون آن منجر به افزایش فشار وارده به مغز و رگهای خونی آن می شود.

در نتیجه، جریان خونی مختل شده و یا بافت های و سلولهای مغزی زیر فشار له شده و از بین می روند. افزایش فشار درون جمجمه موقعیتی جدی و گاه مرگبار است.

علل بروز فشار مغز

علل متعددی می توانند منجر به افزایش فشار مغز یا فشار بالای جمجمه شوند. رایج ترین دلیل افزایش فشار جمجمه، ضربه به سر است. سایر موارد عبارتند از:

–        عفونت مغزی–        تشنج
–        تومور مغزی–        هیدروسفالی
–        سکته–        هایپوکسمی
–        آبسه مغزی–        آنسفالوپاتی اورمیک
–        افزایش تولید مایع مغزی-نخاعی–        هایپوناترمیا (کاهش سدیم)
–        افزایش دی اکسید کربن خون–        ترمبوز (لخته خونی)
–        زود جوش خوردن استخوان جمجمه–        افزایش ویتامین A
–        آنوریسم–        مننژیت
–        مصرف تتراسایکلین–        ورم/ آماس مغزی
–        صرع–        خونریزی مغزی
–        بدون علت مشخص 

 

مراحل چهارگانه فشار مغز ( فشار بالای جمجمه )

  • مرحله اول:

افزایش اندازه آبسه، تورم مغزی، تومور و …؛ کاهش جبرانی حجم خون و مایع مغزی-نخاعی درون جمجمه؛ این مرحله بدون علامت مشخص است.

  • مرحله دوم:

از کار افتادن مکانیزم های جبرانی؛ افزایش تدریجی فشار درون جمجمه؛ علایم این مرحله شامل سردرد، خواب آلودگی، سرگیجه هستند.

  • مرحله سوم:

افزایش سریع فشار مغز؛ افت فشار و جریان خون مغزی؛ علایم این مرحله شامل کاهش سطح هشیاری، افزایش فشار خون و برادی کاردی هستند.

  • مرحله چهارم:

فلج مغزی رگی-حرکتی؛ فشار درون جمجمه با فشار خون درون رگ های مغزی برابر می شود؛ قطع جریان خون در مغز؛ علایم این مرحله شامل اغماء، گشادی مردمک های چشم، و مرگ می باشند.

بیشتر بخوانید: درمان سکته مغزی + 15 علت سکته مغزی

آیا فشار مغز خطرناک است؟

در صورتی که افزایش فشار مغز ناشی از یک بیماری دیگر باشد ممکن است آن بیماری برای فرد کشنده باشد. در عین حال به دلیل افزایش فشار وارده به ساختارهای مغزی، در صورت عدم درمان به موقع و مناسب، ممکن است بافت های مغزی زیر این فشار اضافی له شده و یا در اثر فشار، مویرگ های مغزی مسدود شده و بخش های مختلفی از مغز به دلیل عدم دریافت غذا و اکسیژن مورد نیاز، بمیرند.

علائم فشار سر چیست؟

علایم فشار مغزی در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

–        سر درد–        دو بینی
–        حالت تهوع–        عدم واکنش مردمک به نور
–        استفراغ–        تنفس سطحی
–        افزایش فشار خون–        تشنج
–        کاهش توان ذهنی و شناختی–        از دست دادن هشیاری
–        اغتشاش شعور در مورد زمان و مکان–        اغماء

 

البته ممکن است این علایم مربوط به تومور مغزی، سکته مغزی یا ضربه مغزی هم باشند که لازم است توسط جراح مغز و اعصاب بررسی شوند.

چگونه فشار مغز را پایین بیاوریم؟

درمان خانگی فشار مغز بالا

بهترین شیوه درمان خانگی فشار مغز بالا، رعایت رژیم غذایی و مصرف غذاهایی کاهنده فشار خون و چربی خون هستند. همچنین استفاده از کیسه یخ بطور موقت و تا رسیدن به اورژانس می تواند روشی مطمئن برای جلوگیری از آسیب و ضایعات احتمالی مغزی شما باشند.

دارو درمانی

بعضی داروها برای کاهش فشار خون، کاهش تولید مایع مغزی نخاعی، کاهش اضطراب و حتی بیهوش کردن فرد برای کاهش فشار داخل جمجمه هستند که جراح مغز و اعصاب ممکن است حسب مورد تجویز نماید.

جراحی نصب شانت

شانت یک لوله باریک و ظریف است که به کمک جراحی میکروسکوپی در داخل جمجمه کار گذاشته می شود تا مایع مغزی نخاعی اضافی از درون کاسه سر خالی شده و فشار وارده به مغز کم شود.

هایپوترمی القایی:

هایپوترمی القایی روشی است که هدف از آن رساندن و حفظ کل یا بخشی از بدن فرد به دمایی خاص است و زمانی انجام می شود که فرد به دلیل دچار شدن به خونریزی مغزی یا لخته مغزی دچار توقف جریان خون در مغز شده باشد. مدت زمان این روش حداقل 12 ساعت و روش های انجام آن شامل استفاده از کیسه های یخ، پتوهای سرد، سرم نمکی سرد، و کاتترهای وریدی و مایع ایزوتونیک هستند.

عمل جراحی مغز

در مواردی که هیچ دلیل خاصی برای افزایش فشار مغز وجود ندارد و یا میزان فشار بسیار بالاست، از جراحی برداشتن جمجمه استفاده می شود. در این شیوه جراحی، بخشی از جمجمه بطور موقت برداشته می شود تا مغز فضای بیشتر داشته باشد.

در صورتی که علت فشار بالای درون جمجمه سکته مغزی، خونریزی مغزی، لخته مغزی، هیدروسفالی، AVM، انواع تومور مغزی، آبسه مغزی و یا موارد مشابه باشد، لازم است جراح مغز و اعصاب با عمل فوری مغز به خارج ساختن تومورها، لخته ها و بخش ها آسیب دیده مغز بپردازد.

درمان سرطان

تومورهای سرطانی مغز بطور معمول باعث افزایش فشار مغز می شوند. زمانی که فرد تحت شیمی درمانی و یا رادیوتراپی قرار می گیرد فشار بالای مغز وی با از بین رفتن تومورهای مغزی اصلاح شده و به سطح نرمال خود باز خواهد گشت.

پیشگیری از فشار مغز با تغذیه

عوامل تغذیه ای متعددی می توانند منجر به ایجاد شرایط بروز فشار جمجمه بالا شوند. بنابراین، موارد متعددی را می توان برای پیشگیری از موقعیت های ایجاد کننده تغذیه در فشار جمجمه بالا به کار برد:

  • تنظیم مصرف ویتامین های محلول در چربی، بویژه ویتامین A
  • تنظیم مصرف نمک طعام (کلرید سدیم)
  • جایگزینی نمک طعام (کلرید سدیم) با نمک پتاسیم
  • کاهش مصرف دخانیات
  • کاهش مصرف مواد غذایی چرب با اسیدهای اشباع
  • کاهش مصرف مواد غذایی محرک (دارای ادویه و فلفل)

بهترین راه برای پیشگیری از طریق تغذیه در فشار مغز، رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای است. این رژیم غذایی طبق اصول خاصی که برگرفته از مردم حوزه دریای مدیترانه است، طراحی شده و تضمین کننده کاهش مشکلات جدی طبی و طول عمر می باشد. در برخی نواحی خاص حوزه مدیترانه مردم اسلوب خاصی از تغذیه دارند که منجر به طول عمر آنها بالای صد سال و کاهش حداقلی انواع بیماری های بدنی و اختلالات مغز و اعصاب شده است.

رئوس اصلی این رژیم غذایی، کاهش 20-40 درصدی مصرف کالری روزانه، حذف مواد غذایی فرآوری شده، حذف چربی های اشباع، کاهش مصرف هیدرات کربن، و افزایش مصرف میوه، صیفی، سبزی، دانه های خام، و آب طی تغذیه روزانه است. پژوهش نشانگر تاثیرات بسیار مثبت رژیم غذایی مدیترانه ای در کاهش انواع بیماری های بدنی و مغز و اعصاب است.

نکته بسیار مهم برای اصلاح تغذیه در فشار مغزی، کاهش تمامی مواردی است که به هر نوع می توانند فشار خون را بالا برده، غلظت خون را کمتر از غلظت مایع-نخاعی کرده، و یا منجر به افزایش فشار درون جمجمه ای شوند. موارد پیشنهادی زیر که پیشنهاد کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران هستند، در حوزه تغذیه ای می توانند کمک شایانی برای کنترل فشار مغزی به شما بنمایند:

  • قطع مصرف تمامی مواد غذایی/ مکمل هایی که ویتامین A دارند.
  • قطع مصرف تمامی داروهایی که منجر به افزایش فشار درون جمجمه می شوند (تتراسایکلین و داروهای کاهنده اکسیژن)
  • مصرف داروهای ضد اضطراب (تخت نظر پزشک)
  • مصرف داروهای ضد فشار خون (تخت نظر پزشک)
  • مصرف داروهای ضد لخته خون (تحت نظر پزشک)
  • کاهش مصرف کالری (غذای) روزانه
  • کاهش مصرف حجم غذا در هر وعده
  • مصرف غذاهای کاهنده فشار خون (بویژه سیر، آب لیمو، زنجبیل)
  • مصرف غذاهای کاهنده چربی خون
  • حذف نمک طعام (نمک سدیم) از غذا
  • مصرف غذاهای دارای پتاسیم (موز ، زردآلو ، پرتقال ، انجیر ، گریپ‌فروت، هلو، انگور و آلو، سیب‌زمینی، سیر، کلم بروکلی ، کدو سبز، قارچ، گوجه‌فرنگی، سبزی خوردن و حبوبات)
  • مصرف غذاهای دارای منیزیم (جوانه گندم برشته ، بادام زمینی، سیب زمینی، اسفناج، شیر، نان سبوس دار و مرغ)
  • مصرف غذاهای دارای کلسیم (شلغم، کنجد، زیره)
  • قطع مصرف انواع دخانیات
  • قطع مصرف الکل
  • قطع مصرف کافئین (انواع چای سیاه و قهوه)
  • قطع مصرف انواع نوشابه
  • قطع مصرف شکلات
  • مصرف انواع صیفی و سبزیجات سبز رنگ (کاهو، کلم پیچ، برگ شلغم، اسفناج، برگ چغندر، فلفل دلمه ای)
  • مصرف میوه ها، صیفی جات و سبزی هایی که رنگ قرمز تیره دارند (انگور سیاه، لبو، انار)

فرق پانیک و فشار مغز

منظور از پانیک، حمله پانیک، ایجاد ناگهانی سطوح بسیار بالای نگرانی و ترس شدید است. در زمان بروز حملات وحشت زدگی، قلب فرد به شدت می‌زند و حتی گاه توانایی نفس کشیدن ندارد. در این حالت ممکن است فرد احساس کند که در حال مردن یا دیوانه شدن است، اگر دچار حملات پانیک شده ولی آن را درمان نکنید، ممکن است منجر به اختلال وحشت زدگی و سایر مشکلات اضطرابی روانشناختی گردد. حمله های وحشتزدگی می‌توانند فرد را از فعالیت‌های روزمره بازدارند. اما خبر خوب این است که حملات پانیک قابل درمان هستند و با درمان مناسب می‌توان علائم پانیک را از بین برد و یا به حداقل رساند.

علائم و عوارض حمله پانیک به حدی گسترده و ترسناک هستند که افراد حین تجربه آن فکر می‌کنند دچار سکته‌ قلبی شده‌اند. از جمله نکات جالب توجه در مورد حمله پانیک این است که اغلب به صورت کاملاً ناگهانی آغاز می شود. علت حمله پانیک کاملاً مشخص نیست. مکن است پس از شنیدن خبری ناگوار، دیدن صحنه ای که ناخودآگاه/خودآگاه یادآور رخدادی تلخ باشد، ناکامی در یک زمینه خاص، سوء مصرف انواع مواد، الکل و حتی با ترکیبات تنباکو (سیگار، قلیان، پیپ، سیگار الکترونیک، و …) این حمله برای شما رخ دهد.

حملات پانیک معمولاً هنگامی رخ می‌دهند که در خانه نیستید، اما ممکن است هر جا و هر زمانی اتفاق بیافتند. ممکن است در حال خرید در مغازه، راه رفتن در خیابان، رانندگی، رانندگی، استراحت در منزل، و یا تماشای تلویزیون باشید.

نشانه‌ها و علائم حمله پانیک ناگهانی ظاهر می‌شوند و معمولا ظرف ده دقیقه به اوج خود می‌رسند. بیشتر مواقع هر حمله پانیک بعد از ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت به پایان می‌رسد. هیچ گاه این حملات بیشتر از یک ساعت طول نمی کشند. علایم کلی حمله پانیک به شرح زیرند:

−      کوتاه شدن عمق تنفس−      حالت تهوع یا استفراغ
−      افزایش تعداد تنفس−      دل پیچه شدید
−      افزایش ناگهانی ضربان قلب−      احساس جدا شدن از محیط پیرامون
−      احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه−      احساس سرگیجه
−      لرزش کل بدن بویژه زانوها−      احساس بی‌حسی
−      احساس خفگی و کم آمدن نفس−      مورمور شدن کل بدن
−      احساس غیر واقعی بودن−      غش (بیهوشی)
−      تعریق زیاد−      افزایش یا کاهش شدید دمای بدن
−      ترس از مرگ−      احساس از دست دادن کنترل
−      احساس جنون (دیوانه شدن) 

 

با توجه به توضیح فوق، مشخص می شود که هیچ یک از این موارد و علایم به تنهایی در مورد فشار بالای درون جمجمه (فشار مغز) صدق نمی کنند، زیرا فشار بالای مغز علت روانی-اجتماعی بیرونی خاصی ندارد و تقریباً در تمامی موارد علت بروز آن زیستی است. همچنین، در فشار بالای درون جمجمه (فشار مغز) این حالت ها ناگهانی ایجاد نشده و علایم بعد از گذشت 1 ساعت محو نمی شوند.

در عین حال، بنا به نظر دکتر محمد صمدیان، با توجه به تشابه در سطح ظاهری هر دو اختلال حمله پانیک و فشار بالای درون جمجمه (فشار مغز) بهتر است برای انجام معاینات طبی مغز و اعصاب نیز مراجعه نمایید تا اطمینان کامل حاصل نموده و از سلامت مغز خود آسوده خاطر شوید. کادر پزشکی مجرب کلینیک جامع قاعده مغز و هیپوفیز ایران با داشتن تجربه بالا و تجهیزات تخصصی پیشرفته در زمینه ارزیابی های مغز و نخاع در تهران، در سریعترین زمان ممکن، تمامی آزمایشات و تصویربرداری های مغز و اعصاب شما را انجام داده و در تمامی مراحل تشخیص تا درمان در کنار شما هستند.

سوالات متداول درباره فشار مغز

همش عدم تعادل و دوبینی و سردرد دارم ، آیا فشار مغز دارم؟

احتمال وجود و بروز فشار بالای درون جمجمه (فشار مغز) با توجه به عدم تعادل، دوبینی، و سردرد هست. اما نکته مهم این است که این علایم در طیف وسیعی از بیماری ها مشترک می باشند: از بیماری های عمومی بدن تا بیماری های اختصاصی دستگاه اعصاب مرکزی این علایم مشترک و پر رخداد هستند. پیشنهاد می شود در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه بفرمایید تا مورد معاینه کامل قرار بگیرید. در صورت داشتن سابقه بیماری های دیگر و یا داشتن بیماری های مزمن، پرونده پزشکی خود را نیز در ملاقات با پزشک به همراه داشته باشید.

فشار مغز با نوار مغز قابل تشخیص هست؟

در فرآیند تشخیص فشار بالای درون جمجمه (فشار مغز) ابتدا جراح مغز و اعصاب شرح کامل بیماری و سوابق زندگی و پزشکی شما را جویا خواهد شد. بنابراین، همراه داشتن پرونده پزشکی بسیار مهم است. سپس، همزمان با شرح حال و سابقه پزشکی، اقدام به معاینات کامل پزشکی، سنجش فشار خون، و رفلکس های مردم می نماید. همچنین، فشار نخاعی و تصویر برداری‌های CT اسکن و MRI برای تکمیل تشخیص، لازم هستند.

نوار مغزی، تنها نشانگر وضعیت فعالیت الکتریکی سلولهای مغزی است و با توجه به اینکه فشار بالای درون جمجمه ناشی از فعالیت سلولهای مغزی نیست، بنابراین نمی توان با استفاده از نوار مغز به تشخیص آن پرداخت.

فشار مایع مغز جنین باید روی چند باشه

از جمله مسایل مهمی که امروز والدین را بویژه طی دوره بارداری دچار دغدغه فکری نموده اند، آسیب های دستگاه اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) طی دوره جنینی می باشند. یکی از عواملی که امروزه در بحث های تخصصی مطرح می شود، فشار درون جمجمه (فشار مایع مغز) است که می تواند سر منشاء بسیاری از آسیب ها در طی دوره بارداری گردد.

تحقیقات صورت گرفته در مورد فشار مایع مغزی در دوره کودکی بسیار محدود هستند. بر اساس نتایج بررسی های صورت گرفته جراحان مغز و اعصاب، به طور معمول فشار درون جمجمه برای نوزادان بین 1.5-6 میلی متر جیوه، برای نوپاها بین 3-7 میلی متر جیوه، و برای کودکان بزرگتر بین 10-15 میلی متر جیوه برآورد شده است. در صورتی که فشار مایع مغزی از این محدوده بالاتر باشد، جراح مغز و اعصاب بررسی های وسیع تری برای بررسی احتمال وجود مشکلات و وجود فشار بالای درون جمجمه را آغاز خواهد کرد. تا زمان نگارش این مطلب پژوهش علمی معتبری که فشار درون جمجمه برای جنین را در مشخص ساخته باشد ارائه نشده است.

من فشار مغز دارم ولی با کوچیک ترین ناراحتی همش برمیگرده چیکار میتونم بکنم

در زمینه فشار بالای درون جمجمه، مهمترین اقدام تشخیص درست و به موقع علت آن است. به طور معمول فشار بالای درون جمجمه یک بیماری ثانویه است، به این معنا که در اکثریت اوقات خود به خود به وجود نمی آید. فرآیند تشخیصی برای بررسی علل و دلایل فشار بالای درون جمجمه ممکن است زمان بر باشد. گاهی اوقات تنها با انجام آزمایش خون و تصویر برداری های مغزی CT اسکن و MRI می توان به سرعت دلیل فشار بالای درون جمجمه را تشخیص داده و به رفع آن اقدام کرد.

در مواردی که چاقی، دیابت، و فشار خون بالا، علت بروز فشار بالای درون جمجمه باشند، با رژیم غذایی، پرهیز و اصلاح سبک زندگی در کنار ورزش و فعالیت های بدنی مناسب می توان به مدیریت و کاهش آن اقدام نمود. در مواردی که دلیل فشار بالای درون جمجمه وجود تومور، سکته مغزی، خونریزی مغزی، ضربه مغزی، آسیب های تروماتیک مغزی، AVM، و یا افزایش مایع مغزی-نخاعی باشد، جراح متخصص مغز و اعصاب با انجام جراحی های مورد نیاز به حل مشکل و بر طرف ساختن فشار بالای درون جمجمه می پردازد.

در عین حال باید به خاطر داشته باشید که فشار درون جمجمه تابعی از فشار مایعات درونی بدنتان است و انواع استرس های روانی-اجتماعی به طور کلی می توانند باعث بالا رفتن آن شوند. در این گونه اوقات مراجعه برای مشاوره روانشناسی و فراگیری تکنیک های آرمیدگی عضلانی، روش های مقابله روانی با استرس، ماساژ، طب سوزنی، و کاهش مصرف غذاهای محرک می توانند کمک زیادی به مدیریت استرس شما بنمایند. هر چقدر بتوانید بیشتر بر استرس های خود غلبه کنید، تاثیر ناراحتی ها و فشارهای روانی بر شما کمتر شده و در نتیجه طی بیماری فشار بالای درون جمجمه، دچار مشکلات و عود کمتری خواهید شد.

توجه: مطالب این مقاله بر اساس مقالات کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران و دکتر محمد صمدیان و مجلات معتبر دیگر مانند مایوکلینک آمریکا نوشته شده با این وجود احتمال خطا از سمت گردآورنده مقاله وجود دارد لزا تاکید می شود برای انتخاب روند درمان معیار قرار نگیرد و در صورت داشتن علائم مشابه به متخصص جراحی مغز و اعصاب مراجعه نماید

جهت دریافت نوبت و مشاوره از دکتر محمد صمدیان متخصص جراحی مغز و اعصاب به پیج اینستاگرام کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران مراجعه نمایید.

اینستاگرام: ISBclinic @

اینستاگرام: DrSamadian@

تلفن مطب: 02188672138 | 02188654208 | 09128352269

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5