چگونه خشم خود را کنترل کنیم، 10 راه عملی برای پرهیز از عصبانیت تکانه‌ای

0

خشم انواع مختلفی دارد و زمینه‌های بروز آن متفاوت است. در ضمن افراد شخصیت‌ها و شرایط اجتماعی و پیرامونی بسیار متفاوتی دارند. پس عملا ناممکن است که برای همه یک نسخه واحد را بپیچیم. اما یک سری چیزهای کلی برای همه کاربردی است.

با در نظر گرفتن این 10 نکته و فکر کردن به آنها می‌توانید خشم خود را کنترل کنید.

  1. قبل از صحبت کردن، فکر کنید

در اوج خشم، گفتن چیزی که بعداً به خاطرش پشیمان بشوید، آسان است. گاهی فکر می‌کنیم که اگر خشم خود را بیرون بریزیم، سبک می‌شویم. اما تجربه نشان داده که این به اصطلاح سبک شدن، هیچ وقت رخ نمی‌دهد. تبعات خشم، همیشه دامن ما را می‌گیرند. همکاران ما، حتی اگر حق با ما باشد، ممکن است سوء استفاده کنند و برخی از آنها تلاش کنند ما را آدمی تکانه‌ای، ناکارآمد و فاقد مهارت اجتماعی جا بزنند. خیلی وقت‌ها هم بعدا مجبور می‌شوید که از کسی، در کمال سرافکندگی پوزش بخواهید.

  1. هنگامی که آرام شدید، خشم خود را تصعید شده ابراز کنید

از کسی یا روندی عصبانی هستید؟ خشم تکانه‌ای به چه کارتان می‌آید. سعی کنید برای احقاق حق یا ضربه زدن به دشمن خود، در لحظه خشم به یک برنامه منطقی فکر کنید. ویل اسمیت را در نظر بگیرید، او می‌توانست با کمی تامل در هنگام گرفتن جایزه، با سه جمله همه چیز را به نفع خود تغییر بدهد. یا بعدا مراسم بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند و بگوید که همیشه و در هر شرایط در کنار همسر خود است و این توهین یا شوخی را به صورت بنا کردن یک انجمن برای بیماران پوستی یا بیماری خاص همسرش، تصعید کند.

  1. کمی ورزش کنید

ورزش معجزه می‌کند. گاهی اوقات وقتی عصبانی هستیم، در خانه افکار مزاحم را دائم نشخوار می‌کنیم، اما وقتی کمی می‌دویم و ورزش می‌کنیم، گویی سیکل معیوب نشخوار افکار توام با خشم، می‌شکند و به ین نتیجه می‌رسیم که رویدادهای پیرامونی اصلا ارزش خشمگین کردن ما را ندارند.

  1. تکنیک شمردن تا 10 فقط برای بچه‌ها نیست

گاهی تصور می‌کنیم که این تکنیک که هر وقت عصبانی شده تا فلان شماره بشمار، چیزی است که بیشتر ویژه کودکان و نوجوانان است و به درد یک آدم بالغ نمی‌خورد. اما شما هم می‌توانید با یک دقیقه تامل و «هیچ کاری نکردن» واکنش سنجیده‌تری به جای ابراز خشم خام داشته باشید.

  1. راه حل‌های ممکن را شناسایی کنید

به جای عصبانی شدن، گاهی بهتر است که مثل یک شطرنج‌باز به راه‌حل‌ها فکر کنید. با خودتان فکر کنید که اگر مثلا الان خشمگین شوم و خواستار این شوم که در واحد کاری خودم، دیگر فلانی نباشد، عملا مدیر شما چنین درخواستی را اجابت خواهد کرد؟ یا اینکه مجبور خواهید بود با همان همکار، ماه‌ها کار کنید و محیط کار شما به خاطر تنش میان‌فردی، تبدیل به جهنم هر روزه خواهد شد. فکر کنید که چطور یک آدم ناسازگار را می‌توانید منطقی‌تر کنید یا چطور رئیس خود را می‌توانید قانع کنید که واحد کاری شما را تغییر بدهد یا چطور می‌توانید به همسرتان بفهمانید که در خرید چیزی درنگ کند و …

  1. ناراحتی خود را به صورت سنجیده ابراز کنید

محترمانه و ویژه سخن بگویید. به عنوان مثال، به جای «تو هرگز هیچ در هیچ کار خانه کمکم نمی‌کنی»، بگویید: «از اینکه میز را ترک کردی، بدون اینکه کمی کمکم کنی، ناراحتم.» جمله دوم خیلی بهتر تحمل می‌شود و بیشتر احتمال دارد که منجر به تغییر شود.

  1. کینه فاسد کننده دل‌هاست

عبارات بالا ما را یاد جملات مذهبی می‌اندازد. اما  واقعا شخصی زودرنجی که همیشه حس می‌کند در کانون بی‌عدالتی است و تصور می‌کند دیگران برای کلاه گذاشتن بر سرش سر کار می‌آیند و کینه‌جویی می‌کند، هیچ وقت به آرامش نمی‌رسد.

بخشش ابزار قدرتمندی است. اگر به خشم و سایر احساسات منفی اجازه دهید احساسات مثبت را از بین ببرد، ممکن است خود را در تلخی بی‌پایان غرق کنید. اما اگر بتوانید کسی را که شما را عصبانی کرده است ببخشید، ممکن است هم از این موقعیت درس بگیرید و هم رابطه خود را تقویت کنید. گاهی می‌شود با کمی امتیاز دادن، امتیازهای بیشتری از دیگران گرفت.

  1. از شوخ طبعی برای رهایی از تنش استفاده کنید

از شوخ طبعی استفاده کنید تا به شما کمک کند و تلخی رفتار بدی که با شما شده را بکاهد. شما می‌توانید در متن شوخی، رنجش خود را ابراز کنید و با ظرافت رفتار کسی را اصلاح کنید.

  1. مهارت‌های تمدد اعصاب را تمرین کنید

تمرین‌های تنفس عمیق را تجربه کنید، یک صحنه آرامش بخش را تصور کنید، یا یک کلمه یا عبارت آرامش را تکرار کنید. موسیقی و نوشتن هم روش‌های خوبی هستند.

  1. آگاهانه از یک درمانگر کمک بخواهید

اما اگر واقعا شرایط کار و زندگی شما پرچالش و پرتنش است و مدام لحظات خشم تکانه‌ای دارید و حس می‌کنید که به تنهایی نمی‌توانید از عهده کنترل این فوران‌ها و عصیان‌ها برآیید با یک روان‌درمانگر مشورت کنید. بعضی اوقات خشم شما ریشه در افسردگی و اضطراب یا گاهی هم بیماری‌های جسمانی دارند که باید بررسی شوند و به تناسب برای آنها دارو دریافت کنید. گاهی هم نیاز به روان‌درمانی دارید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی که برخی از آنها کمتر دیده شده‌اند و ما را به اندیشه در مورد تاریخ…

عکس‌های تاریخی خلاصه عجیب یک دوران هستند. همه چیز از کیفیت عکس، کادربندی، لباس، ساختمان‌های پیرامون، غذایی که صرف می‌شود، حالت چهره، برشی از یک زمان و مکان است که برای بینندگان بعدی نکته‌های دارند.برخی ازعکس‌های این مجموعه را قبلا…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.