اختلال شخصیت ضد اجتماعی چه علائمی دارد و چطور تشخیص داده می‌شود؟

0

اختلال شخصیت ضداجتماعی Antisocial personality disorder که گاهی به آن سوسیوپاتی sociopathy نیز گفته می‌شود، یک اختلال روانی است که در آن فرد به طور مداوم به درستی و نادرستی توجهی نشان نمی‌دهد و حقوق و احساسات دیگران را نادیده می‌گیرد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی تمایل دارند با دیگران مخالفت کنند، آنها را دستکاری روانی کنند یا با آن‌ها به شدت یا با بی‌تفاوتی بی‌تفاوت رفتار کنند. آن‌ها هیچ احساس گناه یا پشیمانی از رفتار خود نشان نمی‌دهند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی اغلب قانون را زیر پا می‌گذارند و مجرم می‌شوند. آن‌ها ممکن است دروغ بگویند، رفتار خشونت‌آمیز یا تکانشی داشته باشند و در مصرف مواد مخدر و الکل مشکل داشته باشند. به دلیل این ویژگی‌ها، افراد مبتلا به این اختلال معمولاً نمی‌توانند مسئولیت‌های مربوط به خانواده، کار یا مدرسه را انجام دهند.

علائم

علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت ضد اجتماعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بی‌اعتنایی به کارهای درست یا نادرست
  • دروغگویی یا فریب مداوم برای استثمار دیگران
  • سنگدل، بدبین و بی‌احترامی به دیگران
  • استفاده از جذابیت یا شوخ طبعی برای دستکاری روانی دیگران برای منافع شخصی یا لذت شخصی
  • تکبر، احساس برتری و به شدت عقیده دار بودن
  • مشکلات مکرر با قانون، از جمله رفتار مجرمانه
  • نقض مکرر حقوق دیگران از طریق ارعاب و عدم صداقت
  • تکانشگری یا ناتوانی در برنامه‌ریزی آینده
  • خصومت، تحریک‌پذیری قابل توجه، بی‌قراری، پرخاشگری یا خشونت
  • عدم همدلی با دیگران و عدم پشیمانی از آسیب رساندن به دیگران
  • ریسک‌پذیری غیرضروری یا رفتار خطرناک بدون توجه به ایمنی خود یا دیگران
  • روابط ضعیف یا توهین‌آمیز
  • عدم توجه به پیامد‌های منفی رفتار یا درس نگرفتن از آن‌ها
  • بی‌مسئولیت مداوم و کوتاهی مکرر در انجام تعهدات کاری یا مالی

بزرگسالان مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی معمولاً علائم اختلال سلوک را قبل از 15 سالگی نشان می‌دهند. علائم و نشانه‌های اختلال سلوک شامل مشکلات رفتاری جدی و مداوم است، مانند:

  • پرخاشگری نسبت به افراد و حیوانات
  • تخریب اموال
  • فریبکاری
  • سرقت
  • نقض جدی قوانین

اگرچه اختلال شخصیت ضداجتماعی مادام العمر در نظر گرفته می‌شود، اما در برخی از افراد، علائم خاصی – به ویژه رفتار‌های مخرب و مجرمانه – ممکن است در طول زمان کاهش یابد. اما مشخص نیست که آیا این کاهش نتیجه افزایش سن است یا افزایش آگاهی از پیامد‌های رفتار ضد اجتماعی.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی بعید است به تنهایی به دنبال کمک باشند. اگر مشکوک هستید که یکی از دوستان یا اعضای خانواده ممکن است این اختلال را داشته باشد، ممکن است به آرامی به آن فرد پیشنهاد دهید که از یک متخصص بهداشت روان کمک بگیرد و به او پیشنهاد دهید که یکی را پیدا کند.

علل

شخصیت ترکیبی از افکار، عواطف و رفتار‌هایی است که همه را منحصر به فرد می‌کند. این روشی است که مردم به دنیای بیرون می‌بینند، درک می‌کنند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند و همچنین چگونه خودشان را می‌بینند. شخصیت در دوران کودکی شکل می‌گیرد که از طریق تعامل تمایلات ارثی و عوامل محیطی شکل می‌گیرد.

علت دقیق اختلال شخصیت ضد اجتماعی مشخص نیست، اما:

  • ژن‌ها ممکن است شما را در برابر ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی آسیب‌پذیر کنند – و موقعیت‌های زندگی ممکن است باعث رشد آن شود.
  • تغییرات در نحوه عملکرد مغز ممکن است در طول رشد مغز ایجاد شده باشد

عوامل خطر

به نظر می‌رسد عوامل خاصی خطر ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی را افزایش می‌دهند، مانند:

  • تشخیص اختلال سلوک دوران کودکی
  • سابقه خانوادگی اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سایر اختلالات شخصیتی یا اختلالات سلامت روان
  • قرار گرفتن در معرض سوء استفاده یا بی‌توجهی در دوران کودکی
  • زندگی خانوادگی ناپایدار، خشونت‌آمیز یا آشفته در دوران کودکی

مردان بیش از زنان در معرض خطر ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند.

عوارض

عوارض، پیامد‌ها و مشکلات اختلال شخصیت ضد اجتماعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • همسر‌آزاری یا کودک‌آزاری یا بی‌توجهی
  • مشکلات مصرف الکل یا مواد
  • در زندان یا زندان بودن
  • رفتار‌های قتل یا خودکشی
  • داشتن سایر اختلالات روانی مانند افسردگی یا اضطراب
  • پایین بودن وضعیت اجتماعی و اقتصادی و بی‌خانمانی
  • مرگ زودرس، معمولاً در نتیجه خشونت

پیشگیری

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از بروز اختلال شخصیت ضد اجتماعی در افراد در معرض خطر وجود ندارد. از آنجایی که تصور می‌شود رفتار ضد اجتماعی ریشه در دوران کودکی دارد، والدین، معلمان و پزشکان اطفال ممکن است بتوانند علائم هشدار دهنده اولیه را تشخیص دهند. ممکن است تلاش برای شناسایی افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، مانند کودکانی که علائم اختلال سلوک را نشان می‌دهند، و سپس ارائه مداخله زودهنگام کمک کند.

تشخیص

افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی بعید است باور کنند که به کمک نیاز دارند. با این حال، ممکن است به دلیل علائم دیگری مانند افسردگی، اضطراب یا طغیان خشم یا برای درمان سوء مصرف مواد، از ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه خود کمک بگیرند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی ممکن است گزارش دقیقی از علائم و نشانه‌ها ارائه نکنند. یک عامل کلیدی در تشخیص نحوه ارتباط فرد مبتلا با دیگران است. با اجازه، خانواده و دوستان ممکن است بتوانند اطلاعات مفیدی را ارائه دهند.

پس از ارزیابی پزشکی برای کمک به رد سایر شرایط پزشکی، ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه ممکن است برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص سلامت روان ارجاع دهد.

تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی معمولاً بر اساس موارد زیر است:

  • یک ارزیابی روانشناختی که افکار، احساسات، روابط، الگو‌های رفتاری و سابقه خانوادگی را بررسی می‌کند
  • سابقه شخصی و پزشکی
  • علائم ذکر شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، منتشر شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا

اگرچه معمولاً اختلال شخصیت ضداجتماعی قبل از 18 سالگی تشخیص داده نمی‌شود، برخی از علائم و نشانه‌ها ممکن است در دوران کودکی یا سال‌های اولیه نوجوانی بروز کنند. معمولاً شواهدی از علائم اختلال سلوک قبل از 15 سالگی وجود دارد.

شناسایی زودهنگام اختلال شخصیت ضد اجتماعی ممکن است به بهبود نتایج بلندمدت کمک کند.

درمان

درمان اختلال شخصیت ضداجتماعی دشوار است، اما برای برخی افراد، درمان و پیگیری دقیق در درازمدت ممکن است مفید باشد. به دنبال متخصصان پزشکی و سلامت روان با تجربه در درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی باشید.

درمان به موقعیت خاص هر فرد، تمایل او برای شرکت در درمان و شدت علائم بستگی دارد.

روان درمانی

روان درمانی که گفتار درمانی نیز نامیده می‌شود، گاهی برای درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی استفاده می‌شود. درمان ممکن است شامل مدیریت خشم و خشونت، درمان سوء مصرف الکل یا مواد و درمان سایر شرایط سلامت روان باشد.

اما روان درمانی همیشه موثر نیست، به خصوص اگر علائم شدید باشد و فرد نتواند اعتراف کند که در ایجاد مشکلات جدی نقش دارد.

دارو‌ها

هیچ دارویی برای درمان اختلال شخصیت ضداجتماعی تایید شده توسط سازمان غذا و دارو وجود ندارد. پزشکان ممکن است برای شرایطی که گاهی با اختلال شخصیت ضداجتماعی همراه است، مانند اضطراب یا افسردگی، یا برای علائم پرخاشگری، دارو تجویز کنند. برخی از دارو‌ها معمولاً با احتیاط تجویز می‌شوند زیرا احتمال استفاده نادرست از آن‌ها وجود دارد.

مقابله و حمایت

مهارت برای اعضای خانواده

افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی اغلب رفتار می‌کنند و دیگران را بدبخت می‌کنند – بدون احساس پشیمانی. اگر یکی از عزیزانتان مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی است، بسیار مهم است که از خودتان نیز کمک بگیرید.

یک متخصص سلامت روان می‌تواند مهارت‌هایی را به شما آموزش دهد تا یاد بگیرید چگونه حد و مرز‌ها را تعیین کنید و به محافظت از خود در برابر پرخاشگری، خشونت و خشم رایج در اختلال شخصیت ضد اجتماعی کمک کنید. او همچنین می‌تواند راهبرد‌هایی را برای مقابله توصیه کند.

به دنبال یک متخصص بهداشت روانی باشید که در زمینه مدیریت اختلال شخصیت ضداجتماعی آموزش و تجربه داشته باشد. از تیم درمانی فرد مورد علاقه خود برای معرفی بخواهید. آن‌ها همچنین ممکن است بتوانند گروه‌های حمایتی را برای خانواده‌ها و دوستانی که تحت تأثیر اختلال شخصیت ضد اجتماعی قرار دارند، توصیه کنند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران /کاشت مو /قیمت روکش دندان / درمان طب / تجهیزات پزشکی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.