آیا منطقی است که با تلسکوپ رادیویی FAST چین یا SETI پیام‌هایی برای هوشمندان فرازمینی بفرستیم؟ پیام باید چه فرمت و ماهیتی داشته باشد؟

0

رصدخانه آرسیبو  در سال 2020 از هم پاشید و باعث تاسف جامعه علمی شد. این تلسکوپ شاخص در یک فروچاله طبیعی ساخته شده بود که سطحی انحنادار ایجاد می‌کرد و برای بیش از 50 سال بزرگترین تلسکوپ رادیویی در جهان بود.

با از رده خارج شدن آرسیبو در سال 2020 ، تلسکوپ رادیویی (FAST) در چین که آن هم در یک مکان زمین‌شناسی طبیعی در استان گوئیژو در جنوب چین ساخته شده، بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان محسوب می‌شود.

تلسکوپ FAST حدود 500 متر عرض دارد و عملکرد و حساسیت کلی آن چندین برابر بیشتر از تلسکوپ‌های رادیویی آرسیبو است.

در حال حاضر، FAST یک تلسکوپ رادیویی که فقط دریافت‌کننده سیگنال است. اما محققان ابراز امیدواری می‌کنند که FAST و همچنین آرایه تلسکوپ SETI در شمال کالیفرنیا می‌توانند برای پخش یک پیام هم استفاده شود. محققان گفته‌اند: « هردو را می‌توان در آینده با پیشرفت‌های آتی که انتقال پیام‌ها را نیز امکان‌پذیر می‌سازد، ارتقا داد.»

اما پیامی که می‌خواهیم برای موجودات هوشمند در اعماق کیهان بفرستیم، بایستی چه فرمتی داشته باشد؟

دانشمندان قبل از ممکن کردن فناورانه ارسال خود پیام، در حال اندیشه در مورد محتوای پیام ارسالی هستند. یکی از انتقاداتی که آن‌ها در مورد پیام‌های رادیویی ارسالی قبلی مثلا در سال 1974 و صفحه طلایی نصب شده روی وویجر داشتند این بود که پیام‌ها تا حد زیادی فرمت تصویری داشتند.

تصاویر حتی فقط 128 در 128 پیکسل برای انتقال به بیش از 16000 بیت جداگانه نیاز دارند، و «اگر خود ما پیامی تصویری از بیگانگان دریافت می‌کردیم، معلوم نبود که ما منظور آن‌ها را می‌فهمیدیم.»

در مقابل، دانشمندان بر این باورند که «پیام دودویی به احتمال زیاد توسط همه هوشمندها درک می‌شود» و آن را راهی عالی برای برقراری ارتباط با ماهیت ریاضی می‌کند. پس حتی اگر شاخص‌های فرهنگی در بین مخاطبان فرازمینی بسیار متفاوت باشند، به احتمال زیاد باز هم پیام قابل درک خواهد بود.

حتی می‌شود در خود پیام توضیح مبنای دو دویی را گنجاند. مثلا با یک امضای الکتروشیمیایی در مورد عنصر هیدروژن، که فراوان‌ترین عنصر در جهان است.

پیامی که این دانشمندان در نظر دارند ارسال کنند، شامل یک بخش آغازین سریع در مورد ماهیت زندگی انسان است. می‌توان با اشاره به چهار ماده شیمیایی پایه DNA – آدنوزین، سیتیدین، گوانوزین و تیمیدین – گرفته تا اسید‌های آمینه ضروری و گلوکز شروع کرد.

پیام باید حاوی یک نوع مهر زمانی هم باشد که نشان دهد چه زمانی از زمین ارسال شده و هنگام دریافت درک شود که چه فاصله‌ای را پیموده و چقدر در راه بوده. اینگونه هوشمندان جایگاه زمین در میان کهکشان راه شیری را هم می‌توانن درک کنند.

دانشمندان به بهترین تاریخ و زمان ارسال چنین پیامی هم فکر کرده‌اند،  زاویه خورشید بایستی مزاحمتی برای پخش را ایجاد نکند و اوضاع جوی هم باید مناسب باشد. تاریخ‌هایی که زاویه هدف زمین-خورشید-ETI به موقعیت نسبی 90 درجه می‌رسد، حدود 30 مارس و 4 اکتبر هر سال محاسبه شده، و صعود سمت راست هدف رصدی باید به -80.5 درجه برسد،

اصلا فرستادن پیام منطقی است؟

شفافیت بیش از حد با همسایگان کهکشانی ما یک جنبه منفی بالقوه هم دارد. برخی از کارشناسان برای چندین دهه نظریه‌پردازی کرده‌اند که ممکن است اصلاً بهتر است توجه آنها را جلب نکنیم. ​​که به گفته آن‌ها اینکه ما هرگز پیامی از موجودات هوشمند دریافت نکرده‌ایم شاید به خاطر این باشد که این هوشمندان استدلال کرده‌اند که بهتر است پیامی نفرستند. یعنی از عمد ساکت بوده‌اند.

کاری که ما این همه برای انجامش داریم اندیشه می‌کنیم، ممکن است شبیه شبیه به افشای مکان‌ دقیق برای بیگانگان مهاجم باشد.

اصلا شاید بهتر باشد یک نسخه از پیام فرضی را آماده کرد و بعد اجازه داد جامعه علمی در مورد ارسال یا عدم ارسال آن تصمیم بگیرد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.