مادر نیجریه‌ای برای درمان زردی نوزادان گهواره‌ای اختراع کرده که با انرژی خورشیدی آنها را نوردرمانی می‌کند

0

وقتی نوزاد ویرتو اوبرو، یک طراح گرافیک و مادر نیجریه‌ای، به نام تومبرا، متولد شد، تشخیص داده شد که زردی نوزادی دارد.

زردی فیزیولوژیک نوزادی یک بیماری شایع  است که بیش از 60٪ از نوزادان در سراسر جهان را مبتلا می‌کند، بسیاری از این نوزادان بدون هیچ درمانی این مرحله زردی را پشت سر می‌گذارند و شمار اندکی نیاز به درمان‌های ساده مانند فتوتراپی یا نوردرمانی پیدا می‌کنند.

اما زردی تومبرا کمی شدید بود و بیم آن می‌رفت که درجه بالای زردی در او باعث مشکلات سلامتی غیرقابل برگشتی از جمله کاهش شنوایی، اختلال بینایی، آسیب مغزی و فلج مغزی می‌شود شود، برای همین برای درمان به بیمارستان منتقل شد.

در فتوتراپی، نوزادان زیر نور آبی قرار می‌گیرند. فتوتراپی با نور آبی یک درمان نسبتاً ساده است و در بسیاری از کشور‌های در حال توسعه هم انجام می‌شود. با این حال، در برخی مکان‌ها، دسترسی به تجهیزات لازم همیشه امکان‌پذیر نیست. مورد تامبرا بسیار شدید بود، اما بیمارستان اوبورو هیچ دستگاه فتوتراپی در دسترس نداشت. خانواده چهار ساعت منتظر ماندند و حال او بدتر شد. در نهایت، تصمیم گرفته شد که تعویض خون برای او انجام شود و به این شکل بیلی روبین بالای او کاهش یابد.

پسرش اوبرو بهبودی کامل پیدا کرد. با این حال، پس از آن تجربه در سال 2015، اوبرو این تجربه آسیب‌زا را فراموش نکرد.

او می‌گوید: «احساس می‌کردم که می‌توان از برخی از چیز‌هایی که تجربه کردم اجتناب کرد. فکر کردم، آیا کاری هست که بتوانم برای کاهش درد نوزادان و مادران انجام دهم؟»

او با همین انگیزه یک استارت‌آپ فناوری جدید ، به نام Tiny Hearts، تاسیس کرد که در حال ساخت تختخواب‌هایی است که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند و به این ترتیب واحد فتوتراپی قابل حمل و ارزان قیمت با انرژی خورشید ایجاد می‌شود.

هزینه این تختخواب‌ها یک ششم قیمت تخت فتوتراپی سنتی است و در زادگاهش نیجریه ساخته شده است.

مشکلات فنی او در این مسیر کم نبودند. اوبرو با یک متخصص اطفال کار کرد تا مطمئن شود که دستگاه ایمن و مطابق با استاندارد‌های فعلی فتوتراپی است. شوهر او نیز برای کمک به او آماده بود زیرا قبلاً تجربه کار با پنل‌های خورشیدی را داشت. نوآوری او جوایزی شامل 50 هزار دلار جایزه نوآوری آفریقای جانسون و جانسون دریافت کرده و اخیراً این دستگاه به عنوان فینالیست جایزه آکادمی سلطنتی مهندسی آفریقا در سال 2022 انتخاب شده.

گزارش شده که در کشور‌های کم درآمد ، نوزادان 27 برابر بیشتر در معرض آسیب مغزی ناشی از زردی و 119 برابر بیشتر از کشور‌های پردرآمد در معرض خطر مرگ قرار دارند. در حال حاضر، تختخواب جدید موسوم به crib’A’glow در 500 بیمارستان در سراسر نیجریه و همسایه آن غنا راه پیدا کرده. تا حالا، 300 هزار نوزاد استفاده کرده‌اند.

همچنین والدینی که در مناطق دور افتاده با دسترسی محدود به برق زندگی می‌کنند، می‌توانند در خانه از تخت استفاده کنند. از آنجایی که این تخت‌خواب قابل حمل است و از انرژی خورشیدی دارد، تقاضا برای این تخت در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافت. بسیاری از والدین می‌خواستند از بیمارستان دوری کنند و از نوزادان خود در خانه مراقبت کنند.

اوبورو می‌گوید که از زنده ماندن تامبرا “خوش شانس و سپاسگزار” است. اکنون ماموریت او مبارزه با زردی نوزادان و نجات نوزادان دیگر است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.